Hej @Anette31! Vi ska inte ha något generellt att det inte gå att nå programmet. Jag vet inte vad det är som strular för just dig men ger dig lite tips:
Kontrollera att inloggningsuppgifter stämmer
Rensa cache
Testa en annan webbläsare Jag tror att något av dessa alternativ kommer hjälpa. Ha en fin midsommar och helg när det är dags! ☀️ /Ebba
... Visa mer
igår
Hej igen! Det låter lite märkligt faktiskt. Vi vill gärna undersöka detta vidare då det funkar hos oss när vi testar. Slå oss en signal när det passar dig så kikar vi på det. Trevlig midsommar! 🌻 /Ebba
... Visa mer
igår
Hejsan! Om ert företag följer kollektivavtal bör det stå där. Annars är det upp till ert företag att bestämma tänker jag. Ha en fin midsommar! /Ebba
... Visa mer
igår
Hi! I had to delete your picture due to GDPR but I saw it. It works fine in the program to pay out a salary without paying out vacation. I don't know exactly what your settings look like in the background, so I think the easiest thing is to call our support who can guide you over the phone instead. If you can't delete the lines directly on the pay slip, it may be because he has vacation settings in the employment register. When you create the employee from scratch, you can choose to have a simple employee and only pay out money but no vacation deduction, for example. Now afterwards you can change the employment type or vacation settings in the employee settings. I hope this helps! /Ebba
... Visa mer
igår
Hej @RolfM_! Ja det går! Det är viktigt att kunden har möjlighet att ta emot e-fakturor, vilket du kan kontrollera via funktionen Kontrollera i programmet. För att säkerställa korrekt hantering behöver du även ha lagt in ditt momsregistreringsnummer under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter, eftersom VAT-/momsregistreringsnummer inom EU inkluderar en landskod och följer specifika format. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
Hejsan! Om du ångrar i rätt ordning ska du kunna ångra flera. Om du inte har Åtgärder så tänker jag att någon period säkert ligger låst. Kolla detta så hoppas jag att det löser ditt problem. Annars är du välkommen att ringa in till oss så hjälper vi dig den vägen istället. Ha en fin midsommar! /Ebba
... Visa mer
igår
Hejsan! Du kan läsa mer om ändringar i en avslutad lönekörning här. Jag vet inte riktigt om jag förstår dig. Jag tolkade det först som att det blev fel med perioden men att ingen data hade hämtats. I så fall tänker jag att du ångrar lönekörningen och skapar en ny och sedan fortsätter med instruktionerna min kollega gav dig. Är det så att du är några steg längre så tror jag att informationen i länken ovan kan hjälpa dig. Jag lyfter ut detta som är viktigt att tänka på:
Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen och bokfört lönekörningen rekommenderar vi inte att du gör ändringar i avslutade lönekörningar. Det är bättre att göra justeringen på nästa lönekörning.Om du ändå vill backa en lönekörning ska du tänka på följande:
Om du har bokfört löneutbetalningen behöver du ångra verifikationen och bokföra löneutbetalningen på nytt. Läs mer i avsnittet Ångra matchad bankhändelse om du jobbar i Bokföring & Fakturering.
Om du har skickat in arbetsgivardeklarationen behöver du skicka in en rättelse. Läs mer i avsnittet Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket. Jag hoppas att det löser sig. Får du inte till det är du välkommen att kontakta vår support via telefon så hjälper vi dig den vägen istället. Ha en fin midsommar! 🌸 /Ebba
... Visa mer
Hejsan! Det låter som att du har fått igång din integration med Zettle. Jag tror att vårt hjälpavsnitt om att registrera utbetalning från Zettle skulle kunna hjälpa dig här angående hur du bokför mot din bank. Angående nästa fråga där så tror jag att jag har förstått dig rätt. Det viktiga är att du har rätt bokföringskonto, momsrapportkod och momssats. Hur du sedan väljer att speca det tänker jag spelar mindre roll - bara bokföringen och momsen blir rätt. 😀 Ha en fin midsommar! /Ebba
... Visa mer
Hej Jessica! Det låter som att det är något stökigt i din webbläsare. Prova att rensa din historik/cache så tror jag att du har löst problemet. Får du inte till det är min rekommendation att ringa in till oss istället så hjälper vi dig gärna den vägen. Så här ska det ju inte vara! 😀 Trevlig midsommar! 🌻 /Ebba
... Visa mer
igår
Hejsan! Det är går att lösa detta genom att ändra beräkningsformlerna på lönearterna. Du kan även använda dig av personvariabler – läs mer om hur de fungerar här. Det kan dock vara lite klurigt, så jag rekommenderar att du bokar in ett möte med en av våra lönespecialister för att reda ut det på bästa sätt. Jag önskar dig en fin midsommar! /Ebba
... Visa mer
Hej Åsa! Kommentaren som den anställde kan lägga är avsedd för Anställd och följer inte med till Lön 600. Angående ej semestergrundande föräldraledighet så går det att öppna snabbvalet direkt på lönekörningen och bocka ur semestergrundande istället för att byta lönearter. Önskvärt hade såklart varit om det skedde per automatik, men det är så programmet funkar idag. Jag skickar vidare detta som ett önskemål! För att hålla koll på antal semestergrundande föräldradagar i Lön 600 rekommenderar jag dig att kika på ackumulatorlistan. Du hittar den under Utskrifter - Övrigt - Ackumulatorlista. Ackumulator väljer du Föräldraledighet semestergrundande (den som passar). Här finns massvis med olika ackumulatorer vilket kan vara bra att känna till framöver. Trevlig midsommar! /Ebba
... Visa mer
igår
Hej @kriwic Det är bankerna som tagit fram betalformatet och sätter ramarna för hur betalningsuppgifter kan specificeras i filen. Den nuvarande hanteringen medför, tyvärr, att kredit- och debetfakturor ofta "klumpas ihop" till en gemensam betalning, och oftast anges då bara ett enda referensnummer (OCR/fakturanummer). Detta kan göra det svårt för leverantören att identifiera vilka fakturor som verkligen är betalda, vilket i sin tur kan leda till betalningspåminnelser och merarbete.
Vi och alla andra systemleverantörer måste följa de formatregler som bankerna sätter, och har därför ingen teknisk möjlighet att ändra på hur bankerna tolkar och återrapporterar dessa betalningar. Det är, med andra ord, en branschgemensam utmaning och inte något som kan hanteras enbart i ekonomiprogrammet.
Det finns i nuläget ingen information om att bankerna planerar att förändra denna hantering i närtid. Vi och andra systemleverantörer lyfter dock löpande våra användares önskemål och behov i dialogen med bankerna kring betalformatsutveckling.
Hur kan man lösa det idag?
Den rekommenderade rutinen just nu är att kvitta kreditfakturor mot debetfakturor inne i ekonomisystemet innan betalfilen skapas. På så sätt får betalfilen bara med de fakturor som verkligen ska betalas ut, och både ni och era leverantörer får en tydligare specifikation. Vet att detta innebär extra administration, men i dagsläget finns tyvärr ingen bättre lösning på grund av hur bankernas filhantering ser ut. /Ebba
... Visa mer
igår
Hej @Malena För att ändrade benämningar på bokföringskonton ska följa med på dina rapporter behöver du uppdatera kontots benämning i rätt räkenskapsår. Om du till exempel ändrar namnet på ett konto för 2025 men sedan skapar en rapport för 2024, så kommer standardnamnet att visas på 2024 års rapport eftersom namnändringen bara gäller för det år du har uppdaterat.
Om du vill att det nya kontonamnet ska visas för flera år (t.ex. även 2026), behöver du göra samma namnändring för de räkenskapsår där du vill att det ska gälla. Gå in på respektive år och uppdatera kontonamnet, så kommer det att synas som önskat på rapporterna.
Hoppas detta hjälper! /Ebba
... Visa mer
igår
Hej igen! Jag är verkligen ledsen att höra att det blivit fel på grund av detta. Jag kan inte se filmen i länken du har skickat, men vi kar kickat igång en dialog internt och kommer att undersöka detta både gällande den felaktiga filmen samt hur det funkar i programmet. Tack för att du har återkopplat gällande detta. Jag ser att ni hjälps åt här och hoppas att det har löst sig fint. Återkom annars så kan säkert min duktiga kollega @Joachim E kika på det om det behövs. /Ebba
... Visa mer
igår
Hej på er!
Tack för din återkoppling. Som du nämner var det en försening förrgår gällande Handelsbanken. Vi beklagar verkligen att informationen inte nådde ut i tid till alla berörda.
Om du upplever liknande problem igen rekommenderar vi att du kontaktar vår support direkt, så att vi snabbare kan felsöka och ge återkoppling. Du hittar alltid aktuell driftinformation och kontaktvägar här:
Där uppdaterar vi löpande om eventuella fel eller driftstörningar samt även i vårt talsvar. /Ebba
... Visa mer
2025-06-17
08:57
Hejsan! Vad bra att ni lyfter att något verkar vara fel. Och härligt att ni löste problemet tillsammans. Vilken film är det ni menar här? Vi vill självklart granska detta och göra om/ göra rätt om vi behöver! 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-06-12
15:51
Hej! Tack för att du delar med dig och beskriver hur det här påverkar dig. Det ger oss bra insikter. Jag har stämt av nu med produktutvecklingsteamet och de känner till problemet med filnamnen. Just nu finns det dock tyvärr inga planer på att fixa det här inom den närmsta tiden.
Tack igen för din feedback och ha en fin eftermiddag. ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-12
15:44
Hej @Tony Lindgren!
Tack för att du hör av dig och berättar vad som hänt.
Vi har inte gjort några ändringar nyligen och har inte heller fått in liknande problem just nu. Vi vill gärna hjälpa dig att reda ut det här och det bästa är om vi tar det över telefon. Hör av dig när det passar så kikar vi på det tillsammans!
Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-12
13:42
Hej @FridaAGJ
Välkommen som ny forummedlem.
Som jag ser det så enligt både era inställningar och de regler som gäller i semestervillkor 50 (procentregeln, Detaljhandel), baseras semesterberäkningen på faktiskt registrerade tider (både arbetade och frånvarotimmar).
Snittimlön räknas så här: Snittimlön = Semestergrundande lön / Semestergrundande arbetstid (timmar)
Om endast frånvarotimmar registreras, och arbetad tid saknas i tidrapporteringen/kalendariet/schemat, blir den semestergrundande arbetstiden för låg i beräkningen, vilket gör semesterlönen felaktig.
Måste man lägga in alla timmar? Ja samtliga arbetade timmar (inte enbart frånvaro) vara korrekt registrerade för att semesterberäkningen ska bli rätt.
Det beror på att systemet inte kan gissa den anställdes arbetstid utan underlag eller schema. Kan det lösas på ett annat sätt? Om det är möjligt, lägg in ett schema (även om det är oregelbundet) för den anställde, så att programmet har ett underlag för beräkningar.
Alternativt, för timanställda/oregelbundna scheman, behöver ni registrera faktiskt arbetad tid varje månad.
Det finns ingen funktion i vanliga lönesystem för att automatiskt räkna ut arbetade timmar vid oregelbunden schemaläggning, det måste finnas en registrering.
Behöver du bolla detta mer är min rekommendation att du bokar en tid hos någon av våra lönespecialister.
Ha en fin dag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-10
15:17
Hej! Tyvärr har vi ingen mejladress till supporten utan det är telefon som är vår kontaktväg. Supporten har möjlighet att koppla upp sig mot din skärm och titta tillsammans med dig om de bedömer att det behövs, så du behöver inte förbereda med någon bild innan. 😃 Ha en fin eftermiddag så hoppas jag att det löser sig snabbt. /Ebba
... Visa mer