2025-09-08
08:59
Härligt att det löste sig! Nej jag håller med dig, hur ska man förstå det? Android är lite av en djungel, massor av modeller, versioner och finesser som kan te sig olika. Vi på supporten har inte heller alltid svaret men vi är här för att hjälpa. Varmt välkommen igen om du skulle stöta på något eller har fler funderingar. Ha en fin måndag!
... Visa mer
2025-09-08
07:34
Hej Per! Tack för att du återkopplar till oss. Förstår att du blir frustrerad. Kontrollera om du har någon programuppdatering på telefonen, och kör isåfall den. Sedan skulle min rekommendation också vara att prova radera appen, starta om telefonen och hämta hem appen igen. Prova om det funkar nu - jag tycker nämligen det låter som att det är lokalt snarare än det vanliga. Skulle det ändå inte hjälpa får du gärna ringa in till vår support eller kommentera här så tar vi det vidare. Tack! /Ebba
... Visa mer
2025-09-04
14:32
1Gilla
Hej @LW -60! Tusen tack för att du tar dig tid att lämna förbättringsförslag. Jag håller med om att det var en bra idé! Vi har haft planer på att göra en förändring för att förenkla, men det kommer lite längre fram. Just nu har vi lite andra projekt igång som går före. Kommer du på fler smarta idéer får du gärna tipsa oss. Det är väldigt värdefullt! Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-09-01
18:04
2 Gillar
Tack för era frågor och er nyfikenhet! 😀
Vi kan bekräfta att det som @Johan_95 fick höra när han ringde stämmer. Vi kan i dagsläget inte säga exakt när lanseringen sker, men vår förhoppning är att det blir i början av nästa år. Vi är lika ivriga som ni att komma igång.
Till dig, LW – och andra som känner igen er i den oron:
Tanken är att molnversionen i stort ska fungera på samma sätt som det lokala programmet ni använder idag – med samma layout och funktionalitet. Skillnaderna blir främst sånt som följs av att det körs i webbläsare. Ett exempel är att en utskrift som sparas till PDF hamnar i webbläsarens standardmapp för hämtade filer, precis som i andra webbappar. Vi vet hur omtyckt Administration är för sin flexibilitet och funktionalitet, och det kommer att funka som det gör idag.
Eftersom vi fortfarande är i ett tidigt skede, så är kostnader och prismodell ännu inte fastställda.
Engagemanget i tråden och all feedback vi får är ovärderlig för oss. Samtidigt vill jag att vi håller en respektfull ton mot varandra och mot mina kollegor. Vi är många som arbetar hårt för att göra Administration och andra program så bra som möjligt, och vi gör vårt yttersta för att lyssna och förstå era behov.
Vi fortsätter att hålla er uppdaterade så snart vi har mer information att dela. Fortsätt gärna att skriva era funderingar och tankar här i tråden. /Ebba
... Visa mer
2025-08-29
06:45
1Gilla
Hej @Khedron Wilk! Du har helt rätt i att vi i forumet inte har svaret men vi inväntar svar internt! Ursäkta att det dröjer lite. Vi lovar att svara så fort vi kan! 😁 /Ebba
... Visa mer
2025-08-28
16:21
1Gilla
Hej!
Jag förstår verkligen vad du menar och uppskattar att du tar dig tid att berätta hur det här upplevs för dig.
Anledningen till att du såg knappen är att vi har sett ett mönster där vissa användare inte hittar funktionen Offert & Order alls – eller inte vet vart man går för att lägga till sådan funktionalitet. Tro det eller ej, men alla är inte lika rutinerade som du och har full koll på var man börjar leta.
Just därför gjorde vi ett test där vi “lyste upp” knappen för de företagsgrupper som kan ha behov av att skicka offerter eller order. Det är alltså inte menat som en “sälj, sälj, sälj”-grej, utan mer ett sätt att hjälpa de som annars riskerar att missa en relevant funktion för sin verksamhet. Synd att upplevelsen blev tvärtom för dig, det får jag be om ursäkt för!
Med det sagt – vi hör och ser din poäng om att det kan kännas som skräp i arbetsytan när man är säker på att man inte behöver funktionen. Den inputen tar vi med oss när vi utvärderar vidare hur vi kan visa nya eller kompletterande funktioner utan att störa arbetsflödet.
Tack för att du säger ifrån. /Ebba
... Visa mer
2025-08-28
16:14
1Gilla
Hej!
Vi som precis gått igenom den långa namnresan är nog inte riktigt redo att dra igång ännu ett namnbyte – åtminstone inte just nu. 😉 Men vi uppskattar verkligen ditt engagemang och tar med oss dina synpunkter. Jag tänkte passa på att ge lite bakgrund till hur vi har resonerat.
Företaget heter Spiris, och det gör även vår ekonomiplattform. Vår tanke är att när man hör "Spiris" så ska man tänka på hela plattformen. Inom plattformen kan du arbeta och lägga till de funktioner som just ditt företag behöver.
I namnbytet har vi strävat efter att alla program och tjänster ska beskrivas utifrån den funktion de faktiskt fyller. På så sätt ska det vara så enkelt och tydligt som möjligt att förstå vad som ingår. Därför blev t.ex. "eEkonomi" nu "Bokföring & Fakturering" – även om vi är medvetna om att namnet är långt och kanske lite opraktiskt i vissa sammanhang. På samma sätt blev "Lön Smart" helt enkelt "Lön" osv.
Eftersom vi har en stor produktportfölj, och fortfarande några äldre program (on-prem), har vi valt att låta dem behålla sina befintliga namn – till exempel Visma Administration och Visma Lön – för att undvika förvirring hos befintliga användare där.
Vi är långt ifrån klara med vår vision om en helt sömlös ekonomiplattform och jobbar intensivt på det i bakgrunden. Vi är medvetna om att det kommer ta tid med namnförändringen kring alla produkter/tjänster men vi gör det tillsammans. Jag är helt enig om att forumstrukturen kan behöva ses över. Det finns många tekniska anledningar (Google främst) till att upplägget ligger kvar som det gör just nu. På sistonde kan jag dock tycka att det har blivit mer och mer bokföringsfrågor som är relaterade till Bokföring & Fakturering (Fd eEkonomi), vilket gör det lite svårt att avgöra var de passar bäst. Har du någon konkret idé på hur vi kan fixa till det ännu bättre i forumet (utan att byta namn på Bokföring & Fakturering 😉) tar vi gärna emot tips!
Tack igen för att du tog dig tid att lyfta frågan! /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
15:34
1Gilla
Hej! Precis som @LW -60 skriver så har vi en sådan logg och den heter behandlingshistorik i vårt program. Den finns att välja bland dina rapporter.
Hoppas att detta hjälper. Återkom gärna om du har fler funderingar. Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
15:22
Hejsan! Vi har en rapport som heter Struktur för paketartiklar som jag tror skulle kunna funka för dig. Den ligger inte som standard i programmet utan du behöver läsa in den först. Gå till Läs in rapport.
Välj OK när du får upp mappen SpcsRapp. Här kan du nu scrolla och välja att läsa in den rapport som heter Struktur för paketartiklar.
För att få fram den går du sedan till Utskrifter - Inlästa/skapade. Hoppas att detta var hjälpsamt. Ha en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
15:01
Hej Liselott! Tack för att du tar dig tiden att meddela oss. Jag för din önskan vidare men kan inte lova att det är något som kommer ändras. Är det flera som önskar detta så blir sannolikheten högre att vi genomför förslaget. I framtiden om du har fler förslag, får du gärna lämna dina tankar direkt inne i Administration. Vi har en knapp på förstasidan som heter Förbättringsförslag.
Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
14:54
Hej @Christel9! Vi har detta beskrivet steg för steg här. Du går alltså in på den anställde i Visma Lön 600 och tar bort markeringen för Använder Visma Lön Anställd. Behåll markeringen för Min Lön/Kivra. Min rekommendation är att du gör detta efter att du har synkroniserat över det sista du vill ha in från Lön Anställd till löneprogrammet. Har du fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka! /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
09:09
Hej @Josefina1! Semesterberäkningar skiljer sig beroende på om du har timlön eller månadslön. I Lön 600 hanteras detta olika genom att man väljer vilket semestervillkor som ska beräknas för den anställde. På fliken 5 på den anställde i programmet väljer du vilket semestervillkor som ska beräknas.
För att det ska funka behöver du även ha gjort inställningar för semestervillkoret i företagsinställningarna, samt semesterårsavslut så att ni ligger i rätt period. Läs mer om semestervillkor här. Har ni inte jobbat med semester tidigare och vill förstå hur det funkar rekommenderar jag dig att boka en tid med våra specialister. Då hjälper de till att göra beräkningar och lägga in alla inställningar rätt från början tillsammans med dig. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
08:28
Hej @Stina2003! Har ni använt snabbvalet för sjuk under perioden som den anställde varit sjukskriven? Jag undrar även samma fråga som Carina, hur länge personen varit sjukskriven? Återkom gärna så ska vi nog kunna klura ut detta. /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
08:25
Hej igen! Tack för att du hör av dig igen. När vi läser igenom här på forumet och vårt förra ärende så tror vi att det ändå har blivit något missförstånd. För att verkligen reda ut detta så kommer en kollega till mig att ta kontakt med dig istället! 😊 /Ebba
... Visa mer
2025-08-22
08:19
Hej @IsakSoder! Jag funderar på om det är en liten inställning till som spökar. Är det så att din anställd har haft semestervillkor 30? Isåfall: När du byter från semestervillkor 30 och har betalt semesterersättning vid varje lönekörning kan det hända att du får ett felmeddelande om att det inte går att ändra semestervillkor eftersom det finns en utbetalning till nästa lön.
För att undvika detta fel väljer du under Lönearbete - Kalendarium snabbvalet Semester, ersättning och tar bort markeringen vid Utbetalning semester i pengar. Prova sedan igen så tror jag att det ska funka. Annars är det bara att ringa in så löser vi det. Trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-08-21
14:19
1Gilla
Hejsan! Jag misstänker att frågan gäller Visma Administration. Kan det hjälpa dig att exportera ut verifikationer i ett datumintervall istället?
@LW -60 Är det en funktion du känner att du saknar i eEkonomi? Jag vågar inte svara på varför men kan absolut ta feedbacken vidare om det är något du önskar! 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-08-21
14:11
2 Gillar
Hej @Isak85! Det stämmer som @LW -60 säger att du kan kontrollera hur inställningarna för semester har gjorts för den anställde. Löneart 3232 är en manuell löneart och vi har semesterhantering i programmet som sköter detta åt dig. Jag funderar på om du har startat igång semesterberäkning men inte bockat i rutan att det betalas ut automatiskt varje månad. Då tänker jag att programmet samlar ihop en semesterlöneskuld som bokas upp i bakgrunden.
Återkom gärna och förklara lite mer så kan vi säkert hjälpas åt här i forumet. Vill du få mer detaljerad hjälp där någon sitter med dig, erbjuder vi även möjlighet att boka tid med en lönespecialist via vår hemsida – som kan hjälpa dig att räkna ut och ställa in semestern korrekt för dina anställda. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-21
13:48
1Gilla
Hej @helenkatarina! Tack för att du ställer frågan. Jag förstår verkligen att detta blir förvirrande, särskilt när inte vårt namn står på avvikelsen. Det är vi som levererar tjänsten (trots att det går via InExchange) och vi som hjälper dig med detta. Det är alltså vår support på 0470-706 000 du kontaktar framåt om du har frågor kring detta. Jag vill be om ursäkt om det har skett något missförstånd tidigare. Hoppas det ska kännas mer tydligt framåt! Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2025-08-21
13:35
Hej!
Tyvärr finns det i dagsläget ingen möjlighet att få ut en rapport där alla resultatenheter visas bredvid varandra i ackumulerat läge. Jag skickar in detta som en förbättring till programmet men kan tyvärr inte lova något.
Ett alternativ är att:
Gå till fliken Månad i Ekonomiöversikten. Gör ett urval på en specifik resultatenhet (och ev. kostnadsbärare om du vill). Klicka på kugghjulet uppe till höger för att anpassa rapporten. Välj att visa ackumulerat, aktuellt år. Det ger dock summerade siffror för urvalet i ackumulerad kolumn, inte resultatenheterna sida vid sida. Hör gärna av dig om du har fler funderingar! /Ebba
... Visa mer
2025-08-20
16:01
Hej igen! Vi har inte en sån funktion som du nämner men vi har ett flöde för att rensa företaget vid överlåtelse, som jag tänker skulle kunna funka för er. Vid denna rensning så kommer inställningar på företaget och uppgifter om de anställda att finnas kvar, men ingångsvärden, lönekörningar, statistik m m kommer att raderas. Koppling mot Spiris funktioner kommer också att tas bort. Då tänker jag att det ska gå att radera anställda som är inaktuella eftersom lönedatan är borta. För att göra denna rensning: Arkiv - Företagsunderhåll - Rensa företag vid överlåtelse. Tänk på att säkerhetskopiera innan ifall man vill ha datan sparat och om något går fel. Hoppas att det ska gå smidigt för er! 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-08-20
12:46
Hej Jonas! E-fakturor kommer fortsatt att kosta 3,50kr/mottagen e-faktura, och du debiteras inte igen när fakturan bokförs. Totalt blir du debiterad 3,50 kr e-faktura, och inte 7kr. Hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp. Annars önskar jag dig en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-20
08:26
Hejsan @byggspektra! Jag förstår nog inte riktigt vad som har hänt. Skiljer sig datumen på verifikationen och faktiska bankhändelsen i programmet? Skulle du kunna beskriva lite mer så hjälper jag eller någon annan medlem gärna till. /Ebba
... Visa mer
2025-08-19
15:13
Hej @Marjan! Du kan lösa detta genom att använda löneförskott för att "flytta" skulden till ett senare tillfälle. Använd löneart 1142 – Löneförskott, skatteavdrag 30% - motsvarande det belopp som den anställde är skyldig. Du kan läsa mer här.
Såhär kan du göra:
1. Betala ut semestern som vanligt. 2. Lägg till löneart 1142 på samma körning för att registrera skulden/förskottet. Vid nästa ordinarie lönekörning dras förskottet automatiskt via lönearten 9101 – Löneförskott från föregående lön. Hoppas att detta var hjälpsamt. Återkom om du har några följdfrågor. Ha en fin dag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-19
15:04
Hej Helena! Tack för din fråga. Jag ser att du även har varit i kontakt med vår support och att du idag har fått en längre förklaring via mejl av min kollega. Känner du att något saknas i den informationen får du gärna återkoppla antingen här i tråden eller direkt till min kollega, så tar vi det vidare. Vad gäller din fråga om det finns en sammanställd lista över fel och brister så finns det ingen sådan lista. Programmet har för nuvarande inga större fel som ska påverka er i detta fallet. Varmt välkommen tillbaka om du har fler frågor. /Ebba
... Visa mer
2025-08-19
12:39
Hej @Annica12! Detta ser ju heltokigt ut! 😅 Jag får be om ursäkt om det inte har löst sig i tidigare kontakter med oss men självklart ska du inte behöva ha det såhär. Jag känner faktiskt igen att jag har varit med om liknande på andra webbplatser också och då är det att man har automatisk översättning igång i webbäsaren. Kolla detta och stäng av, så tror jag att du ska se att det ordnar till sig! Skulle det mot förmodan inte hjälpa hör du av dig till oss via telefon på 0470- 706 000 istället. Då kan en kollega till mig koppla upp sig mot din dator och felsöka den vägen istället. Lycka till och återkoppla gärna. /Ebba
... Visa mer
2025-08-19
11:15
Hej @AnnaLJ! Jag tror inte att det kommer gå att ändra i snabbvalet eller beloppen där. Jag tänker att det bästa här att betala ut mellanskillnaden med löneart 3232 istället, som är en manuell löneart. Alltså använda snabbvalet för att nolla semestern men också använda 3232 för mellanskillnaden. Om du fortfarande känner dig osäker på uträkningarna eller vill utreda vad som kan ha blivit fel, finns möjlighet att boka en specialisttimme med någon av våra duktiga lönespecialister. Ha en fin tisdag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-19
10:38
Hej Monica! Oj, det låter verkligen tidskrävande – så ska det ju inte behöva vara! Tyvärr kan vi inte avgöra här i forumet vad det beror på, så det är bäst att du ringer oss när det passar dig. Du når oss på 0470‑706 000. Ha en fin tisdag så håller jag tummarna att det löser sig. /Ebba
... Visa mer
2025-08-19
09:52
Hej @weconnectnordic! Ledsen att svaret har dröjt. Jag har nu fått återkoppling från vår produktutveckling, och vi har ännu inte hittat en lösning som fungerar på ett bra sätt. Fram tills vi hittar en lösning går det att skicka e-fakturor direkt från programmet (fungerar även om mottagaren inte kan ta emot e‑faktura). Samt att det går att kopiera mejladress och använda sin egna mejlklient manuellt.
Vi vet att det inte är optimalt och vi undersöker fortfarande olika alternativ, men det kommer troligen inte in i programmet under det här året. Hör gärna av dig om du har några funderingar just nu.
/Ebba
... Visa mer
2025-08-19
08:23
1Gilla
Tack båda två för era ord – det betyder mycket att ni lyfter både det positiva om vår kundtjänst och samtidigt är tydliga med vad som inte fungerar. Jag håller med om att bra bemötande i sig inte alltid räcker. Vi har pratat om det här internt nu och jag hoppas verkligen att vi kan förbättra detta framöver! /Ebba
... Visa mer
2025-08-18
09:55
Tack för återkopplingen och jag kan inte annat än att hålla med. Jag tar vidare den! /Ebba
... Visa mer
2025-08-18
09:49
Hej @Hanna Berg! Nej tyvärr, vi har inte den funktionen i programmet. Hör gärna av dig om du har andra funderingar. Trevlig måndag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-18
09:47
Hejsan! Det låter som en liten inställning som har missats. Gå till Inställningar - Löneinställningar - Löner och utbetalningar - Utbetalningssätt - Bankkoppling. Här ändrar du utbetalningssätt till bankkoppling. Nu bör det funka precis som tidigare. 😃 Hör gärna av dig om du har fler funderingar. Trevlig måndag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-18
09:40
Tack för att du delar med dig här också – jag förstår och håller med om frustrationen när man får ett så pass generellt felmeddelande som ”Ojdå!”. Det är värdefull input och jag tar vidare din feedback om att vi behöver vara tydligare och mer informativa i vad som gått fel, så det blir enklare för alla.
Som du säkert redan misstänker är det svårt för mig att säga på rak arm vad som orsakar det just för dig. För att vi ska kunna svara är det bäst om du ringer oss på supporten precis när det händer igen – då kan vi kolla på det direkt och avgöra vad som triggar det. Ha en fin måndag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-18
09:31
1Gilla
Tack för att du delar med dig så utförligt av dina erfarenheter – både när det gäller appen i stort och offert/order-funktionerna specifikt. Jag ser frustrationen och kan inte annat än att hålla med. Dina exempel gör det också väldigt tydligt för oss hur det faktiskt blir när man jobbar i appen, så jag tar tacksamt med mig allt du beskrivit och skickar vidare internt.
Angående VMB och liknande önskemål – alla förslag som kommer in hamnar på en priolista hos oss. Där tittar vi på hur många som efterfrågar funktionen och hur många som skulle gynnas av den. Vi går igenom och överväger varenda förslag. Vi har extremt många kunder och även om vi önskade att vi kunde bygga precis allt som önskas, så måste vi välja. När ett önskemål, som VMB, har legat sedan 2016 utan att bli av, så är det ofta för att det inte varit tillräckligt många som efterfrågat det hittills. Jag vet att det kan vara frustrerande att höra, men jag vill ändå vara transparent med hur det funkar. Hur det blir framåt vågar jag inte lova, men jag ser till att din input finns med.
Det du skriver om t.ex. refresh-beteendet i appen och saknade fält är också superbra feedback, och jag håller helt med om att det inte ska behöva funka på det sättet. Jag för det vidare till våra utvecklare så de kan kika på både buggar och funktionalitet som saknas.
Och Khedron – Jo det är extremt tacksamt att du också lägger ner tid och framför dina förslag. Tråkigt att höra att du inte använder mobilappen av den anledningen. Det måste vi ju försöka ändra på! Drömscaneriot som du beskriver är precis så som vi vill att det ska vara. Jag tar med även dina synpunkter.
Stort tack igen för att ni delar med er – det är precis såna här beskrivningar som hjälper oss att se hur vi kan göra det bättre. Jag önskar er en härlig vecka! /Ebba
... Visa mer
2025-08-15
15:56
1Gilla
Hej Samuel! Jag hoppar in här och instämmer med Khedrons svar ovan. Testbolaget nollställs efter 48 timmar men ska gå att kicka igång igen om du behöver. Här skickar jag en skriven kom-igång guide. Har du fler frågor är du varmt välkommen tillbaka. Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-08-15
12:59
Det var en bra fråga. Låser sig programmet helt då? Jag hade testat att låta den stå och tugga en stund. Märker du att den slutar svara helt kan du prova att starta om datorn/servern och köra om på nytt. Hjälper inte det så är det bäst om du ringer in till oss på 0470-706 000 så hjälper vi gärna till. Jag håller tummarna att det går smidigt. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-08-15
09:24
2 Gillar
Hej Anna!
Det där felmeddelandet kan ibland dyka upp efter byte av kontoplan, och oftast försvinner det om du kör en reparation av installationsfilen. Så här gör du:
1. Ladda ner installationsfilen för Visma Administration från vår nedladdningssida här. 2. När filen är nedladdad – kör igång den. 3. I guiden som startar kommer du få upp alternativet "Reparera". 4. Välj Reparera och klicka på Nästa. 5. Programmet repareras då och layout-filerna återställs, vilket brukar lösa problemet.
Testa gärna detta och återkom om det fortfarande strular. Skulle du vilja ha vår hjälp från start är det självklart bara att ringa in så är vi med. Ha en fin fredag och helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-08-15
09:10
Hej @Mia2025! Förstår helt att du vill slippa att den räknar om flera gånger, men tyvärr går det inte att göra alla ändringar på en gång och sedan köra om allt i ett svep. Systemet räknar om direkt när man sparar ändringen på en löneart.
Jag vet att det är lite tidskrävande – önskar jag hade ett smidigare svar till dig! Har du fler funderingar är du varmt välkommen tillbaka. Jag önskar dig en fin fredag. /Ebba
... Visa mer
2025-08-15
09:03
Hejsan! Det går tyvärr inte att lägga in det kontot som förvalt i rullistan. Det är de konton som finns under Kassa och bankkonton som kommer med i rullistan, och där går det bara att ha 19-konton som bokföringskonton. Jag tycker det låter som att du har hittat smidigaste vägen för er. Hör gärna av dig om du har fler funderingar. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-14
15:47
1Gilla
Hej Hanna! Jag förstår att det blir lite missvisande och förvirrande för dig. Om du som anställd råkat klarmarkera fel månad så kommer följande upp: Jag tar det vidare som ett önskemål att programmet kan vara ännu tydligare om en anställd råkat göra fel! Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2025-08-14
15:42
Hej Anna!
Jag tolkar dig som att du menar att om du till exempel har 15 min OB så ska det automatiskt avrundas uppåt och betalas som en hel halvtimme.
Om det är så du menar, så finns tyvärr ingen funktion i vare sig Visma Lön 600 eller i Spiris Anställd som gör den avrundningen automatiskt. OB räknas alltid utifrån den exakta tid som registrerats.
För att komma runt det så får du ändra manuellt vid registreringen i Anställd eller direkt i lönekörningen i Lön 600. Hör gärna av dig om du har fler funderingar eller om jag har missförstått din fråga! /Ebba
... Visa mer
2025-08-14
10:53
1Gilla
Hej Eva! Detta är inget som är planerat just nu men jag tar vidare det som ett önskemål. Ha en fin dag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-14
10:49
1Gilla
Hejsan! Jo vi stödjer InExchange (vi skickar själva via dem). Tycker att det låter som att det har blivit någon låsning, och det ska inte vara några problem för oss att lösa. Eftersom detta är ett öppet forum vill jag inte be om kundens uppgifter här. Detta löser vi gärna över telefon istället på 0470-706 000. 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-08-14
10:39
Hej! Jag skulle gissa på att det är för att vi följer Skatteverkets önskemål kring rapporteringen. Här kan du se att det är antal kilometer som ska rapporteras. Ha en fin dag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-14
10:08
Hej! Vad roligt att höra att det löste sig och tack snälla för att du delade med dig av lösningen. Det kommer vara hjälpsamt för andra användare framåt. Ha en fortsatt fin dag! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-08-14
10:06
1Gilla
Hej Eva!
Det går inte att skapa helt egna lönearter men du kan kopiera en befintlig löneart och göra lite olika inställningar. Inne i Löneinställningar - Lönearter så klickar du på knappen nedan för att kopiera en löneart.
Här kan du göra olika justeringar.
Hoppas att detta var hjälpsamt. Ha en fin dag! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-08-14
09:27
Hej @weconnectnordic! Jag försöker förstå felet här och har försökt återskapa det i programmet. Jag la till avvikande leveransadress och förhandsgranskade en faktura med mallen "Faktura Silver - standard". Hos mig kommer leveransadressen upp:
Ser det okej ut när du förhandsgranskar fakturan men inte vid utskrift eller hur funkar det för dig? Bifoga gärna en bild på hur det ser ut om du väljer samma mall "Faktura Silver - standard" som inte är ändrad av er, så ska vi försöka reda ut detta. Skriv gärna med vilken version av programmet du har också. Tack! /Ebba
... Visa mer
2025-08-14
08:40
Hej igen! Jag ber om ursäkt ifall jag missförstår dig. Enklast är kanske om du ringer in annars om du inte känner att du har fått svar på din fråga. När du skapar/kopierar en löneart så finns det ett gäng inställningar som ska göras på lönearten. Där ställer du in vilka underlag som ska påverkas. Kika på alla tre flikar för lönearten så att du får inställningarna som du vill ha det. Hoppas att det kan hjälpa. /Ebba
... Visa mer
2025-08-14
08:22
Hej!
Tyvärr finns det ingen funktion i Visma Lön 600 för att rensa bort gamla lönekörningar eller ta bort anställda som någon gång varit med i en lönekörning. Historiken ligger kvar just för att kunna säkerställa korrekta beräkningar och rapporter i efterhand. Därför är den rekommendation du har fått tidigare korrekt. Hör gärna av dig om du har fler funderingar. Annars önskar jag dig lycka till och ha en fin torsdag! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-08-13
12:46
Hej igen! Beskrivningen ovan gäller för sjuklön och karens. Vill du att det ska påverka tjänstledighet tänker jag att du nog får skapa en egen löneart. För att skapa en egen löneart går du till Löneinställningar - Lönearter - kopiera en som finns och utgå ifrån den. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-08-13
11:31
Hej igen! Du skulle kunna testa att ladda hem Adobe acrobat reader som är gratis. Sedan högerklickar du på PDF-filen och väljer att öppna med den för att se om det funkar bättre. Annars har jag tyvärr inget mer tips, men vi felsöker gärna detta vidare via telefon på 0470-706 000. 😊 /Ebba
... Visa mer
2025-08-13
11:18
Hej @SusannaHummerhielm! Tack för din fråga! Nej du har inte missat något utan det är så det ska funka. Du får gärna lämna in detta som ett önskemål till programmet om det är något du önskar framöver. Klicka isåfall på glödlampan nere till höger i Tid för att lämna feedback. Ha en fin onsdag och återkom gärna om du har fler funderingar! /Ebba
... Visa mer
2025-08-13
10:39
Härligt att höra att det löste sig! 😃 Det är bara att återkomma annars om du skulle ha fler frågor. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-12
14:15
Hej igen och bra jobbat hittills! Dubbelkolla så att du har valt "Importerade verifikationer" när du ska matcha.
Ser du fortfarande inte den så hjälper vi dig gärna över telefon istället på 0470-706 000. Detta ska vi lösa på något sätt. 😀 Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-08-12
14:02
Hejsan! Nej, det går inte att välja brevutdelare. Vi samarbetar med Inexchange som sköter fakturahanteringen och skickar ut breven. Vem som sedan levererar i den fysiska brevlådan vågar jag inte svara på utan tänker att det är olika beroende på ort och område. Vi har inte haft bekymmer med olevererade brev eller kunder som har hört av sig angående detta, så jag tycker att du kan andas ut och använda tjänsten som vanligt. Skulle det mot förmodan vara något som strular så hjälper vi självklart till och också krediterar beloppet. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-12
08:52
Hej igen! Jag förstår att det känns tungrott men det kan bli att du behöver göra två scheman per anställd om de jobbar så olika och deltid. Bästa är om du ringer till oss så svarar vi gärna på dina följdfrågor där och kan visa. Vill du ha mer genomgående hjälp att lägga upp scheman exempelvis kan du boka en specialisthjälp. /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
15:49
Hejsan! Det går att använda en löneart som heter manuella tillägg/avdrag på lönen men det är inget jag rekommenderar. När du använder programmets funktion för beräkningen blir det rätt i bakgrunden såsom rätt bokföringskonton samt AGI. Hör av dig vid fler funderingar! /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
15:42
Hej Lovisa! Detta bör funka och det ska vara bra kvalité. Vi har testat flödet hos oss och här ser det bra ut. Frågan är om du använder någon speciell PDF-läsare eller webbläsare. Du skulle kunna testa att rensa din cache/webbhistorik och se om det hjälper. Om inte kan du testa ex Chrome eller Adobe reader. Får du inte till det ringer du in till vår support på 0470-706 000, så hjälper vi dig gärna. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
15:33
Hej! Jag vågar inte svara vad som är fel men vi har inga andra användare som just nu inte kommer in i tjänsten. Mitt tips är att testa att starta om din webbläsare eller dator och prova på nytt igen så tror jag det ska gå. Om det fortfarande inte funkar så ringer du till oss på 0470-706 000 så hjälper vi gärna till. /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
15:32
Hejsan! Testa istället att lägga upp ett nytt schema (heltid) som heter exempelvis heltid 4 dagar. Så kan ni använda det som grundschema och skapa ett deltidsschema utifrån det. Ring gärna in till oss om du inte får till det på 0470-706 000 så hjälper vi till. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
14:59
Hej!
Om du går in på den anställde i programmet och väljer Anställning så har du till höger Inställningar för karensavdrag. Vid fältet för Rörlig lön kan du lägga in lönetillägget för den anställde. Då tas det med i beräkningarna för sjuklön och karens. 😀 Hör av dig om fler funderingar dyker upp. /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
14:43
Hej Jennie! Tack för din fråga. Om du skapat en faktura med husarbete så går det inte att markera fakturan som kreditfaktura. Jag tror dock att det kan vara att du har skapat en kreditfaktura utifrån en debetfaktura och då är Kreditfaktura automatiskt ibockad och utgråad för att du inte ska kunna ändra på den knappen. Om det ser ut såhär hos dig är det alltså inget fel! 😁
Återkom gärna om du har fler funderingar. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
14:16
Hejsan! Jag hoppar in här i tråden med ett tips om att boka lönespecialist med oss om du känner att du behöver extra stöttning och hjälp med beräkningar/ ställa in programmet helt utefter era behov. Här kan du boka via vår hemsida. Annars håller jag tummarna att du får bra tips här i forumet för att komma vidare. Specificera gärna mer vad det är som inte stämmer så blir det nog enklare att svara på. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
14:06
Hej Anders! Nej det går tyvärr inte att göra i vårt program just nu. Däremot kan det säkert enkelt gå att få till detta genom att använda någon av alla bra AI-tjänster utanför programmet. Exempelvis lägga in en print på beskrivningarna och be AI:n rada upp det i en Excelfil eller liknande. Hoppas att du får till det och lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
13:40
Hej @Lena Nasenius! Tack för din fråga. Det finns tyvärr ingen inbyggd funktion för att skapa räntefakturor i Bokföring & Fakturering just nu. Du kan däremot räkna ut dröjsmålsräntan manuellt, lägga upp en artikel som heter t.ex. “Ränta” och sedan skapa en vanlig faktura till kunden med det samlade beloppet.
Ett tips inför framtiden är att använda vår tjänst Påminnelse Direkt. Då sköter vi påminnelsehanteringen åt dig istället och du kan tänka på annat. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
13:33
1Gilla
Hej @visma_bokföring! Vad spännande! Vi har ingen specifik licens för det du önskar men däremot kan du via vår hemsida välja att skapa en testlicens. Bolaget är inte skarpt, du kan göra vad du vill och det nollställs igen efter 48h. Testa detta och återkom om det är något du saknar. Stort lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
13:12
Hej!
Jag förstår att det känns förvirrande. Ett tips är att gå till Bokföring – Rapporter och ta ut en behandlingshistorik. Där kan du se exakt vad som har hänt och bokförts. Där ska verifikationen alltid finnas med om något har bokförts.
Om inte detta hjälper till så är mitt nästa förslag att du ringer in till oss på 0470-706 000 istället. Så att vi inte rör till något mer i bokföringen. 😀
Lycka till så håller jag tummarna att det löser sig snart. /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
12:01
Hejsan! Tack för din fråga! Här kan du läsa mer om valutakurser i Visma Administration 2000. Köpkurs Här anger du bankens köpkurs för valutan. Du kan använda upp till 5 heltal och 6 decimaler. Denna används när du skapar kundfakturor respektive gör betalningar på kundfakturor.
Säljkurs Här anger du bankens säljkurs för valutan. Du kan använda upp till 5 heltal och 6 decimaler. Denna används när du skapar leverantörsfakturor. /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
11:23
Hejsan! Tack för att ni tar er tiden att skriva till oss! Jag har tagit detta vidare internt som ett önskemål igen, men kan tyvärr inte lova något just nu. Ha en fortsatt trevlig måndag. /Ebba
... Visa mer
2025-08-11
11:21
Hejsan! Tack för din fråga. Ja det är inte alltid helt självklart men det ska vi såklart reda ut. Jag tolkar dig som att du vill föra över ditt bokföringsunderlag till Bokföring & Fakturering (tidigare eEkonomi) och sedan matcha den mot din bankhändelse. Då gör du såhär: 1. Exportera ut bokföringsunderlaget från Visma Lön 300. Gå via Lönekörningar - klicka på rätt lönekörning - Gå till utskrift/ utbetalning - Skriv ut/ skapa fil. 2. Läs in filen till Bokföring & Fakturering. Gå via Inställningar - Import och Export - Import och export av bokföringsdata. 3. Nu är lönekörningen bokförd i programmet. Har du en bankhändelse via Kassa och Bank kan du nu matcha denna mot händelsen. 4. Gå till Kassa och Bank och välj upp din utbetalning. Här kan du välja bokföringshändelse Importerade verifikationer att matcha mot. Lycka till och hör gärna av dig om fler funderingar dyker upp. /Ebba
... Visa mer
2025-07-29
13:40
Hejsan! Tack för din fråga. Nej det finns det inte mer än det ni redan diskuterat här i tråden. Jag förstår önskemålet men mitt tips just nu hade varit att lägga in den i ett kalkylark (ta gärna hjälp av AI), radera det som är inaktuellt och sedan summerat ihop. Du kanske redan kommit så långt själv. 😀 Känns det som en önskvärd funktion får du gärna lämna detta som ett förbättringsförslag inne i programmet också. Ha en fortsatt bra dag! /Ebba
... Visa mer
2025-07-29
13:15
Hejsan! Jag hittade denna informationen i vår skrivna hjälp som eventuellt kan hjälpa: Clearingnummer och kontonummer ska alltid anges förutom när du skickar bankfil och Swedbank är registerhållare. Då ska du endast ange personnummer i den insända filen och fälten Clearingnummer och Kontonummer ska lämnas tomma. Utbetalningen görs till det konto som den anställde har meddelat Swedbank (kontot kan finnas i valfri svensk bank). Om den anställde vill ändra sitt anslutna konto görs det enkelt via ett Swedbank-kontor. Om det inte löser ditt problem är det enklast om du ringer in till oss på 0470-706 000 så hjälper vi gärna till. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-07-28
15:55
Tack för att du förtydligade ytterligare och återigen förlåt att jag virrat ihop programmen.. 😅 Jag har bett våra produktspecialister kika på detta idag och vi tycker inte riktigt att det funkar som tänkt. Vi har skapat upp ett ärende och kommer att kontakta dig via mejl istället. Vi fortsätter felsökningen den vägen istället. Ha en fin eftermiddag och jag håller tummarna att det löser sig snabbt. /Ebba
... Visa mer
2025-07-28
10:18
Hejsan! Tack för din fråga. Vi håller fortfarande på att undersöka detta och återkommer så fort vi har mer information. Under tiden funkar Khedrons förslag toppen, så tack för det @Khedron! ☀️ Ha en fin måndag! /Ebba
... Visa mer
2025-07-28
09:06
1Gilla
Hej! Tusen tack för era tydliga synpunkter. Det är guld värt! Även fast denna tråd redan har hamnat på rätt ställe Khedron, så ser jag till att lyfta det en extra gång också. Jag håller med i att jag också tycker det ska vara enhetligt och förvalt sjunkande datumordning. Som det är just nu kan du klicka på rubriken Utbetalningsdatum så blir det sorterat. Vi håller tummarna att detta blir prioriterat. Ha en fin måndag! /Ebba
... Visa mer
2025-07-28
08:12
Hej igen Johan! Nu rörde jag ihop det inser jag, förlåt för det! Mitt svar ovan var till vårt molnbaserade löneprogram. I Lön 300/600 behöver du uppdatera ditt löneprogram till den nya årsversionen (2025) så ska värdet uppdateras automatiskt. 1. Om ni inte har uppdaterat - gör det. 2. Om ni har uppdaterat men att det ändå inte följt med så kan du klicka på Personal - Beräkna bilförmån. Lycka till och hör gärna av dig om fler frågor dyker upp. 😁 /Ebba
... Visa mer
2025-07-25
15:38
Hej Johan! Om du använder modellkoden och knappen Hämta från Skatteverket vid uppläggning av förmånsbil, uppdateras förmånsvärden och beskattningsår automatiskt varje år. Har du istället lagt in ett schablonbelopp manuellt (utan modellkod) måste du uppdatera manuellt som du beskriver. Hör gärna av dig vid fler funderingar och ha en fortsatt trevlig sommar! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-07-25
08:21
Hejsan! Jag misstänker att detta gäller appen Spiris Resor & Utlägg. Om det stämmer så har jag två förslag. Jag kan se att du ligger som användare i tjänsten och att ni har en annan som är administratör.
1. Prata med er administratör och kolla om hen har ställt in dessa påminnelser i programmet.
2. Radera appen och hämta hem på nytt. Detta gör att eventuella uppgraderingar genomförs, och kan faktiskt lösa många oförklarliga problem. Återkom om ni inte får till det och förklara gärna lite mer så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa till. /Ebba
... Visa mer
2025-07-24
09:34
Hej igen! Stort tack för att du förtydligade allt. Jag har inte själv full koll på just detta men tog det en vända till med mina kollegor. Jag vill verkligen be om ursäkt för att vi var snabba på att tro att felet inte låg hos oss.Eftersom det fungerar bra med Office verkar det faktiskt röra sig om ett problem i Administration. Jag önskar verkligen att jag hade en bra lösning att ge dig nu, men tyvärr har jag inte det.
Vi har tagit med oss detta som ett önskemål om förbättring, men det är inget som är planerat att ändras just nu.
Jag vill också be om ursäkt om det uppfattades som att det var på grund av den här funktionen jag rekommenderade Bokföring & Fakturering istället. Det är jag helt enig om att det inte skulle vara skäl nog att byta. Jag brukar dock alltid tipsa om Bokföring & Fakturering till kunder i Administration 500, särskilt när man jobbar i en serverlösning som ni. Till stor del också för att det finns så många digitala funktioner och tid att spara med bankkoppling och annat. Men jag har full förståelse för att du vill ha kontroll över er egen miljö.
Och jag tycker verkligen inte du var en surgubbe – tvärtom, jag uppskattar all din återkoppling. Den är väldigt värdefull för oss!
Hoppas du får en fortsatt härlig sommar! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
14:37
Vad roligt att du återkopplade och att det löste sig! 😁 Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
14:35
Hej igen Sandra! Anställd är tjänsten där de anställda själva kan rapportera sina tider och avvikelser. Lönebesked är tjänsten där de får sina lönebesked. Det kostar inget extra att aktivera Kivra, utan det ingår i lönebeskedstjänsten. Jag rekommenderar alla använda det – då får alla anställda med Kivra automatiskt sitt lönebesked dit. Och ja, du har förstått det rätt! Du behöver inte själv hålla koll på och minska hennes semesterdagar – programmet sköter det automatiskt, så länge du har ställt in semester på den anställde. Bara hör av dig igen om fler funderingar dyker upp. 😁 Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
14:27
Hej Hans!
Jag förstår verkligen att det här är frustrerande. Jag har pratat med våra tekniker och vi kan alla se att felet inte ligger i programmet, utan troligtvis någonstans i er miljö. Tyvärr har jag inget bra tips att komma med just nu, men jag hoppas att någon annan användare har varit med om liknande och kan dela med sig av råd här.
En sak jag bara tänkte på är att du jobbar i Administration 500 via terminalserver. Vi har ju också Bokföring & Fakturering (gamla eEkonomi) i Spiris-plattformen, där du kan sköta både fakturor och bokföring direkt på webben, alltså utan att gå via server. Det går att ha flera användare och koppla på både din bank och integration mot Skatteverket. Bara en idé om du vill jobba på ett annat sätt framöver!
Jag önskar dig en trevlig helg och hoppas att det löser sig! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
12:51
Tack för att du återkopplar! Jag har tagit detta vidare så hoppas jag att vi kan förbättra hur det framställs på hemsidan. 😀 Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
11:10
1Gilla
Hej @Stellamat! Jag har själv inte koll på detta men efter lite googlingar tror jag du tänker helt rätt. Detta är vad jag fick fram (dubbelkolla gärna detta då jag inte är helt säker om det är rätt) Måste jag ta ut tysk moms? Ja, om kursen sker fysiskt i Tyskland till privatpersoner Måste jag ha tyskt VAT-nummer? Ja, men du kan använda ditt svenska företag – du behöver inte starta ett tyskt bolag Kan jag undvika registrering? I princip nej – men kolla med tyska Skatteverket för ev. undantag (t.ex. om du bara gör det en gång per år och omsättningen är låg) Här är även en länk till Skatteverket i Tyskland. Lycka till när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
10:45
1Gilla
Härligt och se att det löste sig! 😃 Trevlig helg till er när det är dags.
... Visa mer
2025-06-27
10:43
1Gilla
Hej @monval! Kolla även så att det ligger ett schema/arbetstid på den anställde för den dagen. Finns det ingen arbetstid i bakgrunden tänker jag att det inte går att registrera frånvaro. Om du fortfarande inte får till det har jag heller inga mer tips än det Carina redan gett. Då får du gärna ringa till oss så hjälper vi dig enklast den vägen. Du når oss på 0470-706 000. 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
10:39
Hej Carlotte! Tack för att du tar dig tiden att skriva här i forumet. Jag har tagit dina förbättringsförslag vidare. I framtiden får du gärna gå via programmet om du har fler idéer. På startsidan har du en knapp uppe till höger "Förbättringsförslag". Trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
15:19
Med mitt exempel måste kreditfakturan ha exakt samma faktura- och betaldatum och journalerna ska skrivas på samma datum som debetfakturan. Som Lena säger är det här viktigt att man håller tungan rätt i mun här för att inte trassla till det mer. Det vill säga - att debet och kredit verkligen tar ut varandra och att alla datum/journaler på krediten är samma som debetfakturan. Eftersom fakturorna är betalda mot 1930 i dec blir ju även kreditfakturan det och nollar alltså den posten. I Administration kan du alltid ta en säkerhetskopia. Det går även att installera den som ett testbolag (OBS döp den då till testbolag så du inte blandar ihop) så kan man leka fritt om man vill testa något först. Lycka till nu så hoppas jag att det löser sig!
... Visa mer
2025-06-26
15:09
Hejsan! Jag har lite svårt att tolka dina frågor men jag ser att du verkar samarbeta med en byrå. Det är lite olika hur det funkar beroende på hur man har valt att samarbeta och hur din byrå hanterar detta. Mitt tips skulle vara att kolla med din byrå alternativt ringa in till vår support. Via telefon kan vi enklare guida och förklara detta för dig beroende på hur det är uppsatt. Du når oss på 0470-706 000. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
13:19
1Gilla
Hej @Jeanette8! Tack för att du hör av dig. Förstår att detta är väldigt frustrerande och skapar onödig oro. Detta var faktiskt ett fel vi hade i version 2024.0. Om du uppdaterar ditt program till senaste version så försvinner dessa varningar. Tack för ditt tålamod hittills och ha en fin eftermiddag! 😊☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
13:05
Hej Linnéa! När jag läser på Skatteverkets hemsida så tolkar jag det som att du tänker helt rätt. Jag länkar även till deras hemsida här. I ditt Bokföring & Fakturering kan du göra inställningar för att hantera detta. Här kan du läsa mer om hur du gör om du känner dig osäker. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
12:48
Hej @carlssonmc! Tack för din fråga! Just nu har vi faktiskt problem med att klistra in kontroutdrag från Nordea. Istället rekommenderar vi dig att importera en fil för kontoutdraget. Vi jobbar på att lösa detta så fort som möjligt. Se vår driftinfosida för aktuell status. Om du inte har Nordea får du gärna återkomma. Klistrar du exempelvis in från PDF så kan du testa att klistra in från en text istället så bör det funka bättre. /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
12:37
Hejsan! Jag kan ha missförstått och Lena får rätta mig om jag har fel. 😀 Jag tänker att det kan gå att skapa kreditfakturor som speglar dina originalfakturor så gott det går och lägga fakturadatum samt betaldatum på exakt samma sätt som originalen. Då tänker jag att du har nollat det felaktiga och sedan kan du skapa om med rätt faktura- och betaldatum. Hoppas att det löser sig! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
12:21
Hej @Sandra1! Jag hade tipsat dig om att bocka ur Anställd för henne under denna period, så slipper ni både kostnaden för tjänsten och att hon behöver gå in och rapportera. Du kan ha kvar Min Lön/Kivra så får hon fortfarande sina lönebesked där. Du kan lägga in hela perioden för föräldraledighet direkt i kalendariet om ni inte använder Anställd för henne. Då kan du i snabbvalet också bocka i att föräldraledigheten är semestergrundande. Vet du redan nu hur länge hon är borta kan du även lägga in perioden efter 120 dagar att den inte är semestergrundande. Det går också bra att lägga in frånvaron direkt på respektive lönekörning (fördelen med detta är att avvikelsen tas med samma månad och inte släpande). Här är det samma princip - du kan välja att bocka i eller ur semestergrundande. För att summera: du behöver hålla reda på de 120 dagarna själv, men det är enkelt att ställa in i programmet via snabbvalet för föräldraledighet. Hör gärna av dig om du har fler frågor. Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
11:14
Hej @Carsjo87! Ja du har uppfattat det rätt och nej det behöver du inte. Vi brukar tipsa våra användare om att jobba via Kassa och bank, eftersom att du får en tydlig överblick och alltid utgår från ditt kontoutdrag. Det blir också tydligt att följa, samt enkelt att ångra om något blir fel. Det är fördelen med att jobba via Kassa och bank överlag i programmet. I just det här fallet tycker jag inte det spelar någon roll, så välj det du själv föredrar. /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
11:05
Hejsan! Jag har inte själv svaret på din fråga men hittade två trådar som kanske kan hjälpa dig. Kika här: https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hyra-av-slap/m-p/245424 https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-hyra-av-slapvagn/m-p/209331 Annars ställ gärna frågan igen så kanske någon av våra duktiga bokföringskunniga medlemmar hoppar in här snart! 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
08:57
Hej @AccountantfromHell_singland! Tack för din feedback! Jag förstår frustrationen kring sökfunktionen. Anledningen till att vi just nu har plockat bort den är för att sökmotorn inte funkade riktigt som den skulle. Här har du en landningssida för information om tjänsten och priser. Ett tips just nu är att använda Google om du söker efter något på vår hemsida, skriver du site: spiris.se framför din googling får du enbart upp Spiris.
Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
08:22
1Gilla
Hejsan!
Förutsatt att du ändrar eller avslutar bilförmånen i arbetsgivardeklarationen så får Skatteverket informationen. Använder du programmets beräkning och väljer att ta bort detta så kommer det att synas i din AGI. För att ta bort bilförmånen i Lön 300 klickar du på pennan vid Bilförmån och Ta bort Bilförmån.
Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
08:02
1Gilla
Jag hoppade in i tråden och plockade bort en mejladress enligt forumets allmänna villkor och er säkerhet här på forumet. Härligt och se att ni hjälps åt så bra. Hejja! 😀
... Visa mer
2025-06-24
16:00
Hej igen Ingela! Nu har jag fått information om att du är upplagd! 😀 /Ebba
... Visa mer