2025-06-27
14:37
Vad roligt att du återkopplade och att det löste sig! 😁 Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
14:35
Hej igen Sandra! Anställd är tjänsten där de anställda själva kan rapportera sina tider och avvikelser. Lönebesked är tjänsten där de får sina lönebesked. Det kostar inget extra att aktivera Kivra, utan det ingår i lönebeskedstjänsten. Jag rekommenderar alla använda det – då får alla anställda med Kivra automatiskt sitt lönebesked dit. Och ja, du har förstått det rätt! Du behöver inte själv hålla koll på och minska hennes semesterdagar – programmet sköter det automatiskt, så länge du har ställt in semester på den anställde. Bara hör av dig igen om fler funderingar dyker upp. 😁 Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
14:27
Hej Hans!
Jag förstår verkligen att det här är frustrerande. Jag har pratat med våra tekniker och vi kan alla se att felet inte ligger i programmet, utan troligtvis någonstans i er miljö. Tyvärr har jag inget bra tips att komma med just nu, men jag hoppas att någon annan användare har varit med om liknande och kan dela med sig av råd här.
En sak jag bara tänkte på är att du jobbar i Administration 500 via terminalserver. Vi har ju också Bokföring & Fakturering (gamla eEkonomi) i Spiris-plattformen, där du kan sköta både fakturor och bokföring direkt på webben, alltså utan att gå via server. Det går att ha flera användare och koppla på både din bank och integration mot Skatteverket. Bara en idé om du vill jobba på ett annat sätt framöver!
Jag önskar dig en trevlig helg och hoppas att det löser sig! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
12:51
Tack för att du återkopplar! Jag har tagit detta vidare så hoppas jag att vi kan förbättra hur det framställs på hemsidan. 😀 Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
11:10
Hej @Stellamat! Jag har själv inte koll på detta men efter lite googlingar tror jag du tänker helt rätt. Detta är vad jag fick fram (dubbelkolla gärna detta då jag inte är helt säker om det är rätt) Måste jag ta ut tysk moms? Ja, om kursen sker fysiskt i Tyskland till privatpersoner Måste jag ha tyskt VAT-nummer? Ja, men du kan använda ditt svenska företag – du behöver inte starta ett tyskt bolag Kan jag undvika registrering? I princip nej – men kolla med tyska Skatteverket för ev. undantag (t.ex. om du bara gör det en gång per år och omsättningen är låg) Här är även en länk till Skatteverket i Tyskland. Lycka till när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
10:45
1Gilla
Härligt och se att det löste sig! 😃 Trevlig helg till er när det är dags.
... Visa mer
2025-06-27
10:43
1Gilla
Hej @monval! Kolla även så att det ligger ett schema/arbetstid på den anställde för den dagen. Finns det ingen arbetstid i bakgrunden tänker jag att det inte går att registrera frånvaro. Om du fortfarande inte får till det har jag heller inga mer tips än det Carina redan gett. Då får du gärna ringa till oss så hjälper vi dig enklast den vägen. Du når oss på 0470-706 000. 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-06-27
10:39
Hej Carlotte! Tack för att du tar dig tiden att skriva här i forumet. Jag har tagit dina förbättringsförslag vidare. I framtiden får du gärna gå via programmet om du har fler idéer. På startsidan har du en knapp uppe till höger "Förbättringsförslag". Trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
15:19
Med mitt exempel måste kreditfakturan ha exakt samma faktura- och betaldatum och journalerna ska skrivas på samma datum som debetfakturan. Som Lena säger är det här viktigt att man håller tungan rätt i mun här för att inte trassla till det mer. Det vill säga - att debet och kredit verkligen tar ut varandra och att alla datum/journaler på krediten är samma som debetfakturan. Eftersom fakturorna är betalda mot 1930 i dec blir ju även kreditfakturan det och nollar alltså den posten. I Administration kan du alltid ta en säkerhetskopia. Det går även att installera den som ett testbolag (OBS döp den då till testbolag så du inte blandar ihop) så kan man leka fritt om man vill testa något först. Lycka till nu så hoppas jag att det löser sig!
... Visa mer
2025-06-26
15:09
Hejsan! Jag har lite svårt att tolka dina frågor men jag ser att du verkar samarbeta med en byrå. Det är lite olika hur det funkar beroende på hur man har valt att samarbeta och hur din byrå hanterar detta. Mitt tips skulle vara att kolla med din byrå alternativt ringa in till vår support. Via telefon kan vi enklare guida och förklara detta för dig beroende på hur det är uppsatt. Du når oss på 0470-706 000. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
13:19
1Gilla
Hej @Jeanette8! Tack för att du hör av dig. Förstår att detta är väldigt frustrerande och skapar onödig oro. Detta var faktiskt ett fel vi hade i version 2024.0. Om du uppdaterar ditt program till senaste version så försvinner dessa varningar. Tack för ditt tålamod hittills och ha en fin eftermiddag! 😊☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
13:05
Hej Linnéa! När jag läser på Skatteverkets hemsida så tolkar jag det som att du tänker helt rätt. Jag länkar även till deras hemsida här. I ditt Bokföring & Fakturering kan du göra inställningar för att hantera detta. Här kan du läsa mer om hur du gör om du känner dig osäker. Lycka till! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
12:48
Hej @carlssonmc! Tack för din fråga! Just nu har vi faktiskt problem med att klistra in kontroutdrag från Nordea. Istället rekommenderar vi dig att importera en fil för kontoutdraget. Vi jobbar på att lösa detta så fort som möjligt. Se vår driftinfosida för aktuell status. Om du inte har Nordea får du gärna återkomma. Klistrar du exempelvis in från PDF så kan du testa att klistra in från en text istället så bör det funka bättre. /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
12:37
Hejsan! Jag kan ha missförstått och Lena får rätta mig om jag har fel. 😀 Jag tänker att det kan gå att skapa kreditfakturor som speglar dina originalfakturor så gott det går och lägga fakturadatum samt betaldatum på exakt samma sätt som originalen. Då tänker jag att du har nollat det felaktiga och sedan kan du skapa om med rätt faktura- och betaldatum. Hoppas att det löser sig! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
12:21
Hej @Sandra1! Jag hade tipsat dig om att bocka ur Anställd för henne under denna period, så slipper ni både kostnaden för tjänsten och att hon behöver gå in och rapportera. Du kan ha kvar Min Lön/Kivra så får hon fortfarande sina lönebesked där. Du kan lägga in hela perioden för föräldraledighet direkt i kalendariet om ni inte använder Anställd för henne. Då kan du i snabbvalet också bocka i att föräldraledigheten är semestergrundande. Vet du redan nu hur länge hon är borta kan du även lägga in perioden efter 120 dagar att den inte är semestergrundande. Det går också bra att lägga in frånvaron direkt på respektive lönekörning (fördelen med detta är att avvikelsen tas med samma månad och inte släpande). Här är det samma princip - du kan välja att bocka i eller ur semestergrundande. För att summera: du behöver hålla reda på de 120 dagarna själv, men det är enkelt att ställa in i programmet via snabbvalet för föräldraledighet. Hör gärna av dig om du har fler frågor. Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
11:14
Hej @Carsjo87! Ja du har uppfattat det rätt och nej det behöver du inte. Vi brukar tipsa våra användare om att jobba via Kassa och bank, eftersom att du får en tydlig överblick och alltid utgår från ditt kontoutdrag. Det blir också tydligt att följa, samt enkelt att ångra om något blir fel. Det är fördelen med att jobba via Kassa och bank överlag i programmet. I just det här fallet tycker jag inte det spelar någon roll, så välj det du själv föredrar. /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
11:05
Hejsan! Jag har inte själv svaret på din fråga men hittade två trådar som kanske kan hjälpa dig. Kika här: https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hyra-av-slap/m-p/245424 https://forum.spiris.se/t5/Fragor-om-bokforing/Bokfora-hyra-av-slapvagn/m-p/209331 Annars ställ gärna frågan igen så kanske någon av våra duktiga bokföringskunniga medlemmar hoppar in här snart! 😀 /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
08:57
Hej @AccountantfromHell_singland! Tack för din feedback! Jag förstår frustrationen kring sökfunktionen. Anledningen till att vi just nu har plockat bort den är för att sökmotorn inte funkade riktigt som den skulle. Här har du en landningssida för information om tjänsten och priser. Ett tips just nu är att använda Google om du söker efter något på vår hemsida, skriver du site: spiris.se framför din googling får du enbart upp Spiris.
Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
08:22
1Gilla
Hejsan!
Förutsatt att du ändrar eller avslutar bilförmånen i arbetsgivardeklarationen så får Skatteverket informationen. Använder du programmets beräkning och väljer att ta bort detta så kommer det att synas i din AGI. För att ta bort bilförmånen i Lön 300 klickar du på pennan vid Bilförmån och Ta bort Bilförmån.
Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2025-06-26
08:02
1Gilla
Jag hoppade in i tråden och plockade bort en mejladress enligt forumets allmänna villkor och er säkerhet här på forumet. Härligt och se att ni hjälps åt så bra. Hejja! 😀
... Visa mer