2021-08-17
13:28
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Just sådana saker som är kopplat till influencer jobb är lite svåra att hantera beroende på om man får saken/tjänsten gratis som gåva eller genom utbyte av tjänst. Här kan du läsa lite om olika exempel på när man behöver skatta och inte: Skatteverket influencer
Jag skulle rekommendera dig att höra av dig till Skatteverket och höra med dem om du skall redovisa moms på detta eller inte. Det låter lite som för mig att det gäller utbyte av tjänst, dvs att du får en gratis natt på detta hotell i utbyte mot att du gör reklam. Om du får denna natten gratis som gåva, utan något krav på motprestation så är det lite annorlunda, men du kan dubbelkolla med Skatteverket hur du skall tänka kring det rent beskattningsmässigt. Om det är utbyte av tjänster så behöver man få reda på marknadsvärdet av hotellnatten samt vad ditt värde är gällande den tjänsten du utför, då man bokför upp både intäkten samt kostnaden i båda bolagen som är inblandade. Man får då tänka på om värdet av din tjänst är lika stor som värdet av det du får, eller om värdet av något av de är högre än den andre.
När du hört av dig till Skatteverket och fått reda på det som behövs så är du välkommen att återkomma i tråden, så kan vi försöka hjälpa dig med ett bokföringsexempel på detta.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-16
18:25
1Gilla
Hej Josefine Då tänkte jag fel och är tacksam för ditt svar. Hoppas att du har en fin kväll Mvh, Piotr
... Visa mer
2021-08-16
07:34
Hej igen Sebastian!
Eftersom du använder dig av Visma e-ekonomi och valde att göra en faktura via där, så går det utmärkt att göra så som min kollega beskrev. Mitt bokföringsförslag var ur rent bokföringsmässigt perspektiv, men det funkar lika bra med så som min kollega beskrev när du använder dig av e-ekonomi. Så följ bara det min kollega svarade så skall det bli korrekt. Istället för 397X kontot så blir det 3051 för dig, då det valdes när du gjorde fakturan. I hennes förslag som är baserat på hur man hanterar det i programmet så är mitt förslag bara uppdelat, så du kan pricka av fakturan. Slutresultatet blir detsamma.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-12
15:51
Hej Niklas!
Vill bara göra ett litet tillägg att beloppsgränsen för att få utfärda en förenklad faktura är under 2000 kr ink moms så att det inte blir något missförstånd. I dagsläget har vi inget specifikt stöd för förenklad faktura i Visma eEkonomi. Som det ser ut nu är adress alltså ett krav på våra fakturor. Om stöd för förenklad faktura är en funktion du skulle vilja se i framtiden är du varmt välkommen att skriva det som ett önskemål i vår idéflik i området för Visma eEkonomi. Jag är inte säker på hur prioriteringen ser ut kring stöd för förenklad faktura, men detta är något vi kan kika på om du skulle vilja lämna det som önskemål.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-12
10:57
1Gilla
Tack för svar! Jag återkommer här när jag har bokfört detta så det kan hjälpa fler framöver Mvh
... Visa mer
2021-08-11
15:58
Hej!
För att lösa ovan situation i Visma eEkonomi skulle jag rekommendera dig att skapa upp en ny manuell verifikation med samma konton fast med omvända debet och kredit mot de du har i ursprungsverifikationen. I beskrivningen på den manuella verifikationen kan det vara bra att lägga till en rad som tydliggör att det är en korrigering på ursprungsverifikationen. På det sättet kan man snabbt koppla ihop dem om så skulle behövas.
När du gjort detta så har du totalt fyra verifikationer. Av dessa fyra bör två verifikationer ha 1930 i debet och två 1930 i kredit. Då är allt nollat och borde stämma enligt hur du vill ha det. 🙂
Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen.
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2021-08-11
08:52
Hej!
Tack för din fråga. Det stämmer att det blir vanlig svensk moms då, eftersom varan stannar i Sverige och det inte räknas som export då. Så du behöver inte tänka på något speciellt rent bokföringsmässigt än att redovisa den svenska momsen på försäljningen.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-09
14:05
1Gilla
Tack för hjälpen! Jag tror att jag landat i hur jag skall göra nu så att det blir rätt! Blev lite tydligare nu när hela AB affären är klar. MVH
... Visa mer
2021-08-09
10:49
Hej Rolf!
Tack för din fråga. Man bör inte ha flera olika bokföringskonton om det gäller ett och samma bankkonto, då det blir fel i bokföringen då. Så om de olika samfälligheterna har samma bankkonto, men du vill hålla det separerat så du har bättre koll så är det resultatenheter som gäller. Detta gör att du både kan ha föreningens totala bokföring som den skall, samt kan hålla koll på de olika samfälligheterna via de olika resultatenheterna. Om det är så att de olika samfälligheterna har olika egna bankkonton, så behöver du även ha olika bokföringskonton till dem så att det blir korrekt i bokföringen. Du kan dock fortfarande använda dig av resultatenheter om du vill, för att hålla intäkterna och kostnaderna separata för dem alla.
Om du behöver hjälp med hur man hanterar resultatenheter i ditt program så kan du kontakta vår fina support som kan hjälpa dig med det. Du är också välkommen att återkomma om vilket program du använder, så kan jag skicka vidare din fråga till mina kollegor som kan förklara hur det funkar programmässigt.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-04
10:36
Hej!
Tack för din fråga. Det går bra att skapa egna intäktskonton om man känner att vanliga standardkonton inte stämmer tillräckligt bra in på sina mer specifika tjänster man säljer. Om det tillhör din huvudverksamhet så kan du skapa ett konto som börjar på 30XX och döpa det till något lämpligt. Om du snarare anser att det är en sidointäkt som inte tillhör du huvudverksamhet så rekommenderar jag dig kontogrupp 36XX, som är gruppen för sidointäkter. Tänk på att det inte bör vara något konto som redan finns i programmet. Du kan också skapa två olika konton om du vill, för att separera intäkterna då vissa intäkter kanske har olika momssatser. Det är dock inte nödvändigt så länge du håller koll på de olika momssatserna när du bokför.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-04
09:42
1Gilla
Tolkar det som en ombyggnad av bilen. Om den dessutom då kan flyttas över till nästa bil, vilket är vanligt med tex flisbilar, så blir det en tillgång. D.v.s en separat inventarie. Sedan så uppkommer ju frågan om livslängd på installationen. Men det kanske du vet. Lycka till!
... Visa mer
2021-08-03
13:34
1Gilla
Hej igen Markus!
Det finns vissa tillfällen ja, såsom att det kan finnas vissa skattefria intäkter tex eller tex skattefria utdelningar som påverkar det bokförda resultatet men dras av ( påverkar inte ) i det skattemässiga. I vissa fall så kan det även finnas andelar som man sålt som inte skall påverka skatten men påverkar bokföringen också. Något som också kan minska skattemässiga resultatet kan vara om man utnyttjat underskott från tidigare år, vilket påverkar det skattemässiga resultatet men inte det bokföringsmässiga.
Det är svårt för mig tyvärr att avgöra om allt är i sin ordning, men det är som sagt inget ovanligt att dessa resultat är olika.
Lycka till med din sökning, ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-08-02
14:59
1Gilla
Hej!
Är anläggningen i en hyresfastighet du äger? I sådana fall så skulle jag rekommendera dig att läsa denna tråden då jag tror att det hjälper dig i din fråga: Forumfråga om installation värmesystem i byggnad
Om du känner dig osäker så är det alltid säkrast att höra av dig till Skatteverket för att kolla gällande hur detta hanteras i ditt fall. Det verkar dock vara en fråga om en form av reparation och underhåll av en bostadsbyggnad som du pratar om, vilket vanligtvis innebär att man inte räknar värmeanläggningen som en inventarie utan att det istället skall ingå i anskaffningsvärdet för byggnaden, och har därmed samma avskrivningstakt som byggnaden har. Vanligtvis så bukar man lägga ihop både arbete och själva systemet då arbetet att installera det tillhör anskaffningskostnaden för systemet.
Du får gärna höra av dig igen i tråden om du skulle få ett bra svar från Skatteverket som kan hjälpa andra i framtiden. 🙂
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-07-01
15:00
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som ett dilemma ja. Lagen säger så här: Uppskrivning skall endast bokföras på aktier som utgör finansiella anläggningstillgångar och om aktierna har ett tillförlitligt och bestående värde som väsentligt överstiger det bokförda värdet. Aktierna får alltså inte värderas till sitt verkliga värde enligt BFN allmänna råd, så att det bokförda värdet inte stämmer med marknadsvärdet är vanligt.
I ditt fall så har ni ju använt er av schablonmetoden för att räkna ut vinsten, istället för den faktiska anskaffningsvärdet, vilket har orsakat att ert tillgångskonto i bokföringen nu snart kan hamna på minus. På så sätt så kan det ju finnas en anledning att faktiskt få lov att värdera aktierna till sitt verkliga värde vid bokslutet, för att det inte skall bli konstigt i bokföringen. Alternativt om ni får lov att göra någon form av schablonberäkning på totala aktierna ni har kvar, för att få fram den aktuella delen som bör räknas som anskaffningsvärde och bokföra upp det som värde på 1800. Det är dock något jag skulle rekommendera dig att höra med Skatteverket, alternativt Bokföringsnämnden, för att veta om du får lov att göra så. Kanske att någon annan användare i forumet har stött på samma problem innan och kan ge ett mer utförligt svar baserat på den infon de fick då, men det snabbaste sättet är mitt första förslag.
Hoppas detta hjälpte dig lite på vägen i alla fall, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-06-29
14:29
1Gilla
Hejsan. Som jag förstått det så har då ditt bolag hyrt en lägenhet i Malmö som du då bor i. Är rätt säker på att Skatteverket skulle förmånsbeskatta dig för lägenheten. Kanske för hela tiden om dom nu anser att din verkliga tjänsteort är Malmö eller för den tid då du inte har behov av den p.g.a arbetet men då du genom din position har dispositionsrätten över den. Att det blir billigare för företaget att betala en lägenhet istället för hotell, vandrarhem eller dylikt är inget som skattereglerna tar hänsyn till och dom formligen älskar att förmånsbeskatta. Din privata situation kan säkert även den påverka hur Skatteverket ser på det hela. Som ensamstående så anses man kunna flytta på sig mycket lättare än om man har familj t.ex. Det som talar för att ditt upplägg ändå skulle kunna funka är ju att det är tidsbegränsat. Skatteverket skriver om kortare tid när det gäller arbete på annan ort och rätt till avdrag. Men det är ju då när man fått jobb på annan ort. I ditt fall så är det ju bolaget som fått ett uppdrag av längre (men ändå kortare) art på annan ort.... Knivigt värre. Men som sagt, lägenhet är ett problem som är svårlösligt....
... Visa mer
2021-06-29
09:35
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar 🙂
När det gäller vidarefakturering så finns det inga regler på vilket belopp man måste fakturera, utan man lägger på det man avtalat om. Så även om du vidarefakturerar för något som kostade dig 100 kr ink moms, så behöver du inte fakturera det beloppet, utan man fakturerar det man tycker man behöver och har kommit överens med kunden om. Så det är inte direkt fel, men om du känner att det inte är det du bör vidarefakturera så kan du ju höra av dig till företaget som gjorde fakturan åt dig, och be dem att ändra beloppen.
Det du får av kunden som gäller utläggen bokför man vanligtvis mot 3550 Fakturerade resekostnader alternativt 3990 Övriga ersättningar och intäkter. Milersättningen som du betalar tillbaka till dig hanterar du separat sedan, vanligtvis i samband med löneutbetalning. Eftersom du har ett AB så brukar man bokföra skattefri milersättning mot 7331 Skattefria bilersättningar och skattepliktig mot 7332 Skattepliktiga bilersättningar.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-06-28
07:47
Hej!
Tack för din fråga. Vanligtvis så brukar man inte få lov att få tillbaka den importmomsen som fraktbolaget har lagt på sin faktura, eftersom det innebär att det är dem som har hanterat förtullningen och importmomsen deklaration och momsledet har stannat. Det blir då istället en kostnad för dig som man vanligtvis lägger mot 6991 övriga avdragsgilla kostnader. Dock så kan det finnas undantag om man läser på Skatteverket, där trots att importmomsen har lagts på och hanterats av faktbolaget, så kan man ändå ha rätt att få avdrag för det. Mitt råd är att du kontaktar Skatteverket eller kanske Tullverket, och hör om de kan hjälpa dig med om du ändå har avdragsrätt eller inte i detta fallet. Jag vet att efter Brexit så har många företag råkat ut för detta, så kan vara bra att kolla med dem hur du skall tänka vid sådana här tillfället. Du får jättegärna skriva i tråden när du får svar, ifall svaret skulle hjälpa någon annan användare.
Ha en fin dag.
/ Josefine
... Visa mer
2021-06-22
09:03
Hej!
Tack för din fråga. Antingen så bokför man särskild löneskatt löpande när man betalar sin pensionsförsäkring och sedan kontrollerar att siffran stämmer i bokslutet när man får sitt årsbesked från försäkringsbolaget. Eller så kan man även beräkna den särskilda löneskatten i bokslutet enbart, när man väl har fått sitt årsbesked och vet den exakta siffran som det skall beräknas på. De två konton som du föreslog funkar ja, man brukar dock vanligtvis bokföra det mot 2514 Beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader istället för 2943 då det andra kontot är mer om man beräknar utan att ha fått ett årsbesked som fastställer beloppet. När man bokför upp det så blir beloppet mot konto 7533 i debet och 2943/2514 i kredit.
Den enda skillnaden mellan att vänta till bokslutet eller att bokföra det löpande är att du håller koll på vad den särskilda löneskatten ungefärligt är samt att du inte riskerar att glömma det i bokslutet sedan. 7533 är det kontot som visar kostnaden, och det är inte det man använder när den sedan betalas eftersom betalningen sker i samband med den slutliga skatten, då den ingår där. Så när du får ditt slutliga skattebesked för det året så kommer du se att en del är inkomstskatt och en del är den särskilda löneskatten. När du redovisar detta i bokföringen så får du dela upp den slutliga skatten så att det som gäller särskild löneskatt går mot konto 2514/2943 i debet för att få bort den skulden som bokfördes upp i bokslutet.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-09-05
... Visa mer
2021-06-21
10:32
Hej!
Tack för din fråga. Ja det funkar fint som konto, alternativt konto 6540 IT-tjänster om man hellre vill det.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-06-18
07:29
Hej igen!
Jag instämmer med CarinaEsp att det är enklare att bara hantera traktamente och milersättning i sin deklaration som avdrag stället för att ta upp det i sin bokföring, men vill förtydliga att man inte kan göra både och. Så antingen tar man upp det som ett avdrag i sin deklaration, eller så hanterar man det i bokföringen. Om du skulle välja att ta upp det i deklarationen istället så är det bara att använda 2013 egna uttag när du betalar ut traktamente eller milersättning.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »