Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Uttag av traktamente

Hej när man tar ut traktamente ur en Enskild Firma måste man då ha med någon konto utdrag som verifikation ? 

 

eller räcker det med att bokföra 

5843Debet

1930Kredit

 

Sedan föra över ifrån företagskontot till mitt privata? eller behövs det något mera?

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!  

 

Ett bra underlag att använda för traktamente kan vara tex en mall för reseräkning, där man fyller i vad traktamentet man betalar ut gäller. Du kan ladda ner en gratis mall via vår sida : Mall reseräkning. Den mallen har även körjournal ifall man skulle betala ut milersättning, så den funkar till både traktamente och milersättning.  

 

Jag skulle rekommendera dig att du bokför traktamentet mot 2018 egna insättningar i kredit och 5843 i debet, på det datumet så traktamentet gäller för att få det rätt i bokföringen. Detta på grund av att oftast så är utbetalningen inte i samma period som traktamentet gäller. När du sedan för över från ditt företagskonto till ditt privata så kan du bokföra det som ett eget uttag som vanligt, dvs mot 2013 egna uttag. På så sätt så får du bokfört traktamentet i den perioden det gäller, och utbetalningen blir rätt. Man bokför aldrig något mot 1930 innan det har hänt på företagskontot, så om du vill bokföra mot 5843 vid utbetalningen istället, så får du bokföra det efter du överför pengarna så att det blir rätt datum på händelsen.  

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/Josefine 

CarinaEsp
CHAMPION

Jag skulle nog säga att man inte kostnadsför sina egna traktamenten i en enskild firma.

Du noterar händelserna och tar sedan upp detta i deklarationen. Detsamma gäller körersättning om du kör med egen bil.

Hej igen!

 

Jag instämmer med CarinaEsp att det är enklare att bara hantera traktamente och milersättning i sin deklaration som avdrag stället för att ta upp det i sin bokföring, men vill förtydliga att man inte kan göra både och. Så antingen tar man upp det som ett avdrag i sin deklaration, eller så hanterar man det i bokföringen. Om du skulle välja att ta upp det i deklarationen istället så är det bara att använda 2013 egna uttag när du betalar ut traktamente eller milersättning.

 

Ha det fint!

/ Josefine