2025-02-03
09:23
Vi startar 2025 fullproppat med nyheter för dig och dina kunder. Här hittar du några av de senaste uppdateringarna sedan 16 oktober 2024. Kanske har vi redan årets bästa nyhet?
Du kan alltid läsa om uppdateringar månad för månad i Skriven hjälp. Välj din variant, klicka på "Nyheter" – klart!
Större nyheter
Ladda ner alla bildunderlag på en gång
Nu kan du och dina kunder snabbt hämta hem alla bildunderlag som laddats upp till er fakturering. Gå till Inställningar - Import och export - Ladda ner bildunderlag. Ladda ner allt – enkelt och smidigt.
Radera flera bildunderlag samtidigt
Nu slipper du ta bort bildunderlag ett i taget. Under Inköp - Bildunderlag kan du välja “Ta bort flera” längst ner till vänster och radera flera underlag samtidigt.
Se ursprung för dina bildunderlag
Få snabb koll på var varje dokument kommer ifrån. Under Inköp - Bildunderlag och Inköp - Leverantörsfakturor ser du nu källan – till exempel E-faktura, Scanner eller Manuellt uppladdad. Underlag som kom in före nyheten ser du som “Okänd”.
Dela upp kundfordringar och leverantörsskulder på olika konton
Nu kan du fördela kundfordringar och leverantörsskulder på olika konton för tydligare uppföljning, till exempel vid internfakturering i koncern. Det här fungerar även för dig som bara vill specificera reskontran mer.
Aktivera funktionen via Koncernföretag under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter. Ställ sen in rätt konton på kund- och leverantörsnivå.
Använd: 1560–1567, 1570–1579 för kundfordringar och 2460–2469, 2470–2479 för leverantörsskulder.
Skicka e-fakturainbjudan direkt vid import
Du kan nu bjuda in leverantörer att skicka e-faktura direkt när du importerar leverantörsregistret. I det sista steget, nere till vänster, dyker en knapp för inbjudan upp som skickas till alla leverantörer du importerar.
Fler nyheter
Smidigare startsida
Visar bara konton där det finns saldo på startsidan och under Likviditetsprognos, så att du alltid har den mest relevanta informationen framme.
Rabatt i kronor eller procent
Nu kan du ge fast rabattbelopp på artikelrader i offert, order och faktura – ett efterlängtat önskemål från många.
Förbättrad samarbetsupplevelse
När du bjuder in en kund till samarbete om e-fakturor ställs inställningarna för att ta emot digitala fakturor in automatiskt när kunden accepterar samarbetet – inget extra steg behövs.
Ny notis i Byråstöd
Du får nu en tydlig notis om nya leverantörer att godkänna när du samarbetar med en kund i Bokföring & Fakturering. Enkelt att hålla dig uppdaterad!
Vi hoppas att flera av dessa nyheter gör vardagen enklare – för dig och för dina kunder. Fortsätt göra det du är bäst på!
... Visa mer
Etiketter:
2025-01-31
16:03
1Gilla
Hej @Emelie7! Vad gäller problem 1 så bör du kunna se detta och jag skulle faktiskt vilja be dig höra av dig till vår support för Visma Tid Pro så de kan ta sig en titt på det. Tack på förhand! Fråga 2, i dagsläget är det så tillvägagångssättet ser ut. Jag tar det givetvis med mig som ett förslag på förbättring och hör mig för om vi kan göra någon justering kring det framöver. Jag vill passa på att önska dig en fortsatt fin kväll och en trevlig helg!
... Visa mer
2025-01-31
08:29
Hej @Annelie4! Nej, det kan du inte. Du kan ange resultatenheter på Manuella verifikationer, på kundfakturor och på leverantörsfakturor. Lägg mer än gärna ett förslag på för bättring i programmet! Du hittar Feedback och förslag längst ner till vänster i menyn. Varma hälsningar
... Visa mer
2025-01-20
13:44
Hej igen @Ufriend! Det låter som att du hanterar semestern lite manuellt och eftersom Lön smart gör det på automatik och den inbyggda semesterberäkningen i programmet ställer till det lite för dig. Här skulle vi nog behöva prata med dig och eventuellt koppla upp oss och se hur ditt program ser ut, ring gärna supporten så ska vi se till att du får rätt på semestern i ditt program! Tack på förhand. 🙂
... Visa mer
2025-01-20
13:20
Hej @Marie R! Ja, det stämmer. AI-Assistenten finns bara i våra "molntjänster" bland annat Visma eEkonomi. Är du intresserad av att ha en kollega i programmet så kan du läsa mer om Visma eEkonomi här. Du kan till och med testa programmet helt gratis i 20 dagar! Jag önskar dig en fantastisk dag.
... Visa mer
2025-01-17
14:47
Hej @NiemelaF, Det gör du så rätt i! Däremot för att kunna ge dig ett bra svar på din fråga så skulle jag behöva veta: 1. Var skapar du arbetsgivardeklarationen? I vilket program alltså. 2. Bokför du arbetsgivardeklarationen manuellt eller gör ditt löneprogram det? 3. Bokför du arbetsgivardeklarationen som en "vanlig verifikation" manuellt? Vänligen återkom med lite svar på ovan så ska jag fortsätta leta med ljus och lykta efter ett svar på din frågeställning. 🕯
... Visa mer
2025-01-17
13:06
Hej @Yannick! Tack för dina frågor. Ser att @Lovisa - 4L Ekonomi AB har svarat helt korrekt vad gäller räkenskapsåren som givetvis bör stämma med sitt registreringsbevis och att detta måste ändras i Visma eEkonomi. Likaså att detta kan bli ett problem om man redan hunnit bokföra på datumet som alltså ska "tas bort". En sak till jag skulle vilja nämna här är en inställning i Deklaration och årsredovisning, den finns under Underhåll - Företagsuppgifter - Registreringsdatum. När du ändrat så att räkenskapsåret i eEkonomi så det är helt överens med verkligheten så kan du nu behöva gå in i Deklaration/årsredovisning och fylla i rätt datum på Registreringsdatum under Underhåll. Hoppas detta var till hjälp och att du får rätt på alla dina datum i både eEkonomi och Deklaration/Årsredovisning! 😊
... Visa mer
2025-01-17
12:55
Hej @mikeri! Det låter väldigt märkligt. Jag, precis som Admin Gottskär Grundskola, får fram "Ny leverantör" vyn och ser ut precis som det ska. Du har testat allt jag egentligen hade bett dig testa (olika webbläsare och olika datorer) så jag skulle jättegärna vilja att du ringer till vår support så vi kan kolla på problemet med dig. Vänliga hälsningar 🙂
... Visa mer
2025-01-03
10:50
Hej Rolf, Tack för din feedback! Vi uppskattar att du tar dig tid att dela dina erfarenheter och insikter kring Visma eEkonomi för föreningar.Vi förstår att processen med gruppfakturering varit en utmaning och att det har tagit mycket tid för dig. Som du nämner har du redan varit i kontakt med vår support, och de ser till att eventuella tekniska problem förs vidare internt för att utvärderas och förbättras. Vi arbetar ständigt med att utveckla och förbättra funktionerna i Visma eEkonomi. Om du vill lämna ytterligare förslag eller synpunkter på produkten kan du göra det direkt i Visma eEkonomi under Feedback och förslag. Önskar dig en fin dag!
... Visa mer
2025-01-03
10:10
Hej på er @KABE Husbilsklubb och @Stefan0335 Tack snälla för väl ställda frågor och fint presenterande i bilder mm! Som jag förstår det har ni försökt att komma i kontakt med vår support angående felet med er återkommande massfakturering, stämmer det? Om ja, har ni fått den hjälp ni behövde eller finns det fortfarande något jag kan bistå med här i forumet?
Vänliga hälsningar
... Visa mer
2025-01-03
09:53
Du som ska ha tack @Thomas S! Riktigt kul att höra och härligt att du är nöjd. Ha nu en fin fredag och helg vad det lider.
... Visa mer
2025-01-03
09:48
Hej @Klossoteket! Ber om ursäkt för den något längre svarstiden än vanligt så här efter årsskiftet. För att få rätsida på dina frågetecken skulle jag behöva veta om du jobbar i Administration som du skrivit inlägget på eller om det gäller Visma eEkonomi som jag ser att du har aktivt avtal på för Klossoteket? Vänligen återkom med vilket program du behöver hjälp i så kikar jag vidare på det. 😊
... Visa mer
2025-01-03
09:32
1Gilla
Hej @Thomas S! Att räta ut dina verifikationer, korrigeringar och datumen för dessa, det är lite lurigt utan att vi kan se det och prata med dig och då rekommenderar jag supporten. Men jag ska försöka räta ut det jag kan härifrån. Kan jag för det första ta bort samtliga verifikationer för 2025 och börja året på nytt? - Nej, det går inte att starta om enstaka räkenskapsår eller kalenderår. Du kan starta om men då startar du om hela ditt program, allt från fakturor till eventuella bankhändelser och verifikationer. Kan jag dessutom radera kundfakturorna utan att någon verifikation skapas? - Nej, valen du kan ha på en kundfaktura som redan är bokförd är "Ångra" eller "Kreditera". Ångra = det skapas en kreditfaktura som också kvittas mot din kundfaktura. Kreditera = du får själv skapa en kreditfaktura och sedan kvitta dessa mot varandra, om du vill det. Det smidigaste för dig om du alltså vill "Ta bort" en kundfaktura är att välja Ångra och då blir både debet- och kreditfakturan "betalda" och borttagna från reskontran och tar alltså helt och hållet ut varandra i bokföringen. Kan jag dessutom ta bort verifikationen från 2024? - Samma sak här egentligen, du kan inte "ta bort" en redan bokförd verifikation men du kan korrigera en verifikation. Nu skrev du att "En felaktig verifikation finns för 2024 där 3054 debiteras och 1510 krediteras", när 1510 är bokfört på så skulle jag tro att det kanske finns en faktura kopplat till denna verifikation(?). Om ja, då skulle jag rekommendera dig att istället alltså Ångra den fakturan istället för att korrigera själva verifikationen. Principen blir den samma, dvs att du får väck fakturan och verifikationen korrigeras (kvittas mot en annan spegelvänd verifikation). Med detta sagt skulle jag tro att det bästa för dig är att ringa till vår fantastiska support så kan vi hjälpa dig att räta ut dessa verifikationer. Det är nämligen aningen svårt när jag inte kan se det framför mig. Nu har vi precis passerat årsskiftet och det kan också vara en faktor till varför dina verifikationer har hamnat på 2025 när det kanske borde vara på 2024 - då är det viktigt att kontrollera datumen på allt du gör när du vill börja korrigera och så att säga "ta bort" grejer som bokförts. Jag hoppas att detta var lite till hjälp åtminstone, och som sagt återkom här om det fortsatt är några frågetecken eller hör av dig till vår support så fixar vi det tillsammans med dig den vägen istället! 🙂
... Visa mer
2025-01-02
15:56
1Gilla
Hej @AccountantfromHell_singland! Jag har ställt frågan vidare igen till vår teknik-avdelning. Inget svar ännu men meddelar så fort jag får svar därifrån angående dina frågor! Vill du få ett snabbare svar så skulle rekommendera dig att ringa supporten för Lön 600 nu innan vi stänger för dagen.
Tack för visad förståelse och ber om ursäkt för att du fått vänta! 🙂
... Visa mer
2025-01-02
10:24
Hej @ZeeU__! Tack för din fråga. Detta gör du på lite olika sätt beroende på program men principen är ungefär den samma. I Lön Smart så gör du detta i helgdagsschemat. Läs mer om hur du redigerar detta här! Jobbar du i Lön 300/600, då gör du detta under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Helgdagar m m, läs mer här! Hoppas du får ordning på dina röda dagar. Hojta om du inte kommer vidare. 🙂
... Visa mer
2025-01-02
09:09
Hej @Niklas Martin! Vi har ett forum för enbart bokföringsfrågor där du säkerligen kan få svar på hur detta ska bokföras. Testa att skriva samma fråga där och invänta svar, skulle du sakna ett svar så skulle jag rekommendera att kika med en redovisninsgbyrå eller revisor. Ha det så fint och hoppas du får hjälp! 🤗
... Visa mer
2025-01-02
08:44
Hej @EvaH72! Tack för din fråga. Du kan alltid starta om via Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter. Läs mer om att göra en omstart här. När du sedan startat om kommer du få starta upp ditt bolag igen på ny kula. Nämnvärt är att hela ditt eEkonomi startas om och inte bara ett räkenskapsår eller liknande. Hoppas detta är till din hjälp! 🙂
... Visa mer
2025-01-02
08:41
Hej @steiner! Tack för din fråga. Vi har haft lite avvikande öppettider på supporten under mellandagarna och runt jul/nyår. Vill du komma i kontakt med någon över telefon så vill jag att du kikar här!
Jag kan försöka hjälpa dig här om du vill men då skulle jag behöva vet om du har en aktiv bankkoppling och med vilken bank du isåfall har den aktiva bankkopplingen mot. Du kan också läsa här, angående att Skicka betalning av leverantörsfaktura med aktiv bankkoppling. I vissa fall behöver du signera och slutföra betalningen i internetbanken efter att den fått status "Mottagen av bank". Vad gäller konteringen i att Summa debet och Summa kredit har samma belopp så är det helt rätt, differensen ska alltid vara noll och då balanserar alltså din verifikation.
... Visa mer
2024-12-20
16:24
Hejsan @dunberg! Vi har inte rapporterat något fel i tjänsten just nu och när jag testar hos mig går det fint. Du får gärna testa igen om en stund eller senare i helgen och löser det sig inte av sig självt skulle jag vilja be dig att slå supporten en signal så kan vi kolla närmare på det. Nu runt jul och nyår har vi lite avvikande öppettider enligt dag före helgdag (julafton, nyårsafton) 08:00-12.30. Mer om våra öppettider kan du läsa på länken. Jag vill också passa på att önska dig en god jul och ett gott nytt år! 🎆🎄
... Visa mer
2024-12-19
11:26
Hej @Ufriend! Oavsett vilket löneprogram du jobbar i så måste du bokföra semesterskulden per 24-12-31. Detta är något som vanligtvis också bokförs löpande under året antingen genom att manuellt utgå från en semesterskuldlista eller via funktion för automatisk uppbokning, beroende på löneprogram. Utöver detta så gör man en avstämning av den totala semesterskulden för företaget vid årets slut. Och det ska du alltså göra innan du upprättar ditt bokslut. 😊
Jobbar du i Lön Smart och gör dina löner där? Då bokförs semesterskulden med automatik och du behöver inte göra någonting alls. Jag rekommenderar jag dig också att gå igenom denna checklista i Lön Smart inför årsavslutet.
Läs mer om semesterskuld här!
... Visa mer