2019-01-15
12:57
Hej! Ditt bekymmer beror inte på riktigt samma sak. Jag ser till att du får svar i din tråd 🙂 /Anna
... Visa mer
2019-01-15
12:56
Hej! När du har kontantmetoden så bokförs fakturorna som kostnad först när de betalas alternativt vid årsskiftet. De bokförs antingen när du skapar momsrapporten för den sista perioden eller om du själv går in under Inställningar - Räkenskapsår - Redigera och sedan Boka upp. Först när det är gjort kommer periodiseringen synas. /Anna
... Visa mer
2019-01-15
12:19
Toppen!Jag mejlar dig för att få tag på ett korrekt telefonnummer./Anna
... Visa mer
2019-01-15
11:32
1Gilla
Hi! Yes, that is the way I would recommend you to handle this. You should only have one currency in your bookkeeping so you need to calculate the numbers into SEK. You can use account 3960 or similair for the 0,01-0,02 SEK. /Anna
... Visa mer
2019-01-15
10:23
2 Gillar
Hej! Antingen kan du låta detta vara så som det är nu, det kommer ju jämna ut sig i slutändan. Eller skapa en ny kreditfaktura på rätt datum (2018) och sen en ny debetfaktura på 2019 som tar ut kreditfakturan på 2019. Alternativet är att manuellt registrera en kundförlust på 2018 via en manuell verifikation och därefter också "justera" verifikationen för kreditfakturan på 2019.Bokföringen ser lite olika ut beroende på om det är en konstaterad eller befarad kundförlust.
... Visa mer
2019-01-14
12:31
Hej! Har du fått ordning på det eller vill du att jag ber en kollega kontakta dig? Jag tar din synpunkt vidare./Anna
... Visa mer
2019-01-14
09:30
Hej! Kontrollera vilket datum du har på periodiseringen och att periodiseringen är genomförd. Det ser du lättast genom att öppna fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor. /Anna
... Visa mer
2019-01-08
15:39
1Gilla
Hej! Du får ursäkta mig, men vad är det för leads du har köpt? Här i forumet finns många trådar som förklarar hur du bokför reklam och pr. Lättast är att göra en sökning på forumets startsida: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs /Anna
... Visa mer
2019-01-08
12:32
Hej! Lättast lägger du in först själva varan som du ska sälja och därefter lägger du ytterligare en rad med krediteringen./Anna
... Visa mer
2018-12-27
13:57
Hej! Om du bokför andra insättningar och uttag på ditt SEB-konto mot 1930 så är det helt korrekt!Konto 1350 och 1352 är ett sätt att ytterligare specificera tillgångarna.När jag kikar på de fullständiga kontoplanerna på BAS.se så står det:1350: Andelar och värdepapper i andra företag1352: Andra andelar. Så du kan egentligen använda vilket som./Anna
... Visa mer
2018-10-22
14:09
Hej! Jag snubblade över den här forumtråden. Sedan version 2018.2 kan du välja om du vill skriva ut bankkontonumret eller inte. Det gör du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Utskrifter mm. /Anna
... Visa mer
2018-06-29
12:30
Hej! Ledsen för sent svar! Här har vi samlat information om vilka uppgifter du som löneadministratör bör spara/radera: https://vismaspcs.se/gdpr-hr-handbok /Anna
... Visa mer
2018-05-16
13:34
1Gilla
Hej! Enkelt förklarat beror avrundningsdifferensen på att deklarationen innehåller fler rutor med belopp - det görs avrundning i varje ruta. Sen när det kommer till årsredovisningen så har du en summa av belopp som avrundas ihop och då kan det bli någon krona differens. Programmen ber dig sätta differensen på en plats och precis som Ekonomiförvaltning AB skriver så spelar det inte jättestor roll vilket konto som det justeras mot. /Anna
... Visa mer
2018-04-10
08:35
Hej! Om du är i vår Kom igång-utbildning (https://elearning.vismaspcs.se/) så är sista frågan hur man kan skicka fakturor från Visma eEkonomi. Där är det alla alternativ som är rätt. Är det någon annanstans du fastnar får du gärna förtydliga var så hjälper vi dig! /Anna
... Visa mer
2018-03-23
12:19
Hej! Vilket program skickar du anstånd från och vilken version har du? Uppgift 1 innehåller uppgifter om Skattekontor. Se till att du har den senaste versionen av programmet och testa gärna att välja upp skattekontoret under Byråunderhåll. /Anna
... Visa mer
2018-03-20
14:27
Japp, vi kommer försöka sammanställa allt du behöver fixa. Det första jobbet som du kan påbörja redan nu är själva förberedelsen och kartläggningen över vilka personuppgifter företaget/föreningen hanterar. /Anna
... Visa mer
2018-03-20
13:45
Hej! Nej du kommer inte behöva låsa upp tidigare lönekörningar för att kunna ta bort de gamla. Vi kommer uppdatera löneprogrammet med anpassningar för GDPR. Du kommer få information på Min sida i ditt program när du kan uppdatera och även mer detaljerade instruktioner för vilka anpassningar du bör göra i löneprogrammet. Jag kommer också se till att vi uppdaterar den här tråden med mer info. GällandeGDPR har vi samlat information på https://vismaspcs.se/gdpr Mitt tips är att ni börjar med att kartlägga vilka personuppgifter företagethanterar för att därefter lägga upp en plan om hur ni ska hantera dem framöver. Verksamt.se har också en väldigt bra guide - du hittar denhär:https://www.verksamt.se/driva/gdpr-dataskyddsregler/gdpr-guiden /Anna
... Visa mer
2018-02-13
13:13
Hej! Via tillvalet Visma Ekonomiöversikt kan du justera dina rapporter och få fram statistik på din bokföring. Du hittar mer om det här: https://vismaspcs.se/produkter/redovisning/visma-ekonomioversikt /Anna
... Visa mer
2018-01-26
14:13
Hej! Jag tror att du får svar på din fråga i tråden Moms och självrisk på försäkringsärende i en enskild firma » Annars rekommenderar jag en kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig exakt hur bokföringen ska se ut. /Anna
... Visa mer
2018-01-24
14:37
Hej Jessica! Vilka konton använde du när du fakturerade och vilka använde du när du periodiserade intäkten? /Anna
... Visa mer
2018-01-24
14:34
1Gilla
Hej! Du hittar information om hur förskottsskulden räknas fram i det utfällbara avsnittet Skuld här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/semester_anstallda.htm under avsnittet Semestervillkor 10 eller Semestervillkor 20. Formeln är: 4,6 % * månadslönen * antal uttagna dagar /Anna
... Visa mer
2018-01-24
13:32
Hej! För att kunna öppna säkerhetskopian behöver du först installera löneprogrammet. Det gör du genom att hämta programmet här: https://vismaspcs.se/support/ladda-ner Därefter skapar du företag från säkerhetskopian (.pbu-filen). /Anna
... Visa mer
2018-01-24
13:06
1Gilla
Hej! Om du vill ha hjälp med beräkningar för avskrivningar och få in inventariet i din inventarielista behöver du lägga upp det under Bokföring - Inventarier. Det händer inget i bokföringen när du registrerar det där, så du måste alltid registrera inventarieköp via en verifikation, leverantörsfaktura eller kvitto. /Anna
... Visa mer
2018-01-24
09:35
Hej! Momskoden styr var på momsdeklarationen beloppet hamnar. Om du redovisar försäljningen (i ditt fall konto 3000) i ruta 05-08 ska momsen för detta redovisas i ruta 10,11 eller 12. Så det låter korrekt att kontot ska ha momskod 10. 🙂 /Anna
... Visa mer
2018-01-24
09:04
Hej! Detta var inte helt enkelt men vad jag kunnat läsa mig till så ska det enligt K2-regler redovisas som intäkt när man har beslutat om utdelning. Om moderföretaget äger mer än 50% (som jag tolkar är ditt fall) så kan du också räkna intäkten när utdelningen bedöms som säker. Det kallas anteciperad utdelning. För att ta reda på vad som är bäst och mest korrekt i ditt fall skulle jag rekommendera en kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig! /Anna
... Visa mer
2018-01-22
09:56
Informationen om att du låst upp bokföringen sparas i loggarna. Du måste låsa upp bokföringen för att slippa problem med momsdeklarationen i programmet framöver, så det skulle jag säga att du kan i detta fallet. /Anna
... Visa mer
2018-01-22
09:38
Hej Peter! För att kunna använda funktionen för att ångra och skapa om momsdeklaration i programmet behöver du låsa upp bokföringen. Det gör du under Inställningar - Företagsinställningar fliken Bokföringsuppgifter. Momskoderna bör inte komma med om du ångrar. Ångra en momsdeklaration gör du under Bokföring - Momsredovisning via knappen Åtgärder. Min verifikation blir utan momskod, såhär: /Anna
... Visa mer
2018-01-19
10:37
Hej! Om du inte hittar någon passande inköpstyp vid inköp av kvitto kan du alltid välja Egen kontering och lägga upp kontona manuellt. Fick du en leverantörsfaktura så lägger du upp det, annars lägger du upp det som ett Inköp mot kvitto. Du kan ändå välja vilken leverantör det handlar om. /Anna
... Visa mer
2018-01-19
10:17
1Gilla
Hej! Om du har lagt upp Stripekontot som ett eget konto i Visma eEkonomi så matchar du inbetalningen på 487,72 mot en Övrig insättning. Därefter lägger du in raderna enligt nedan. Det viktiga är att du redovisar beloppen i brutto så att du verkligen anger hur stor din försäljning och utgående moms är. Du delar också upp kostnaden och momsen på kostnadskonto och konto för ingående moms. Viktigt som Mikael skriver att det ska framgå att det är avdragsgill ingående moms. 1932 Stripekonto Debet 487,72 Frakt Kredit 39,2 Fraktmoms Kredit 9,8 Försäljning varor Kredit 367,2 Försäljning moms Kredit 91,8 6040 Avgift stripe Debet 16,22 2641 Avdragsgill ingående moms Debet 4,06 När pengarna sen kommer in på bankkontot gör du en överföring mellan kontona. För att skapa ett nytt konto att matcha mot i eEkonomi går du in under Inställningar - Kassa- och bankkonton.
... Visa mer
2018-01-19
09:52
Hej Michael! Jag har kollat och eftersom du har bokfört fakturan betald manuellt kan du inte ångra händelsen som Pacsac skriver. (Det funkar i vanliga fall oavsett om du har bankkoppling eller inte). Det du får göra är att matcha den nya bankhändelsen mot en Övrig insättning där du väljer ett tillfälligt konto, till exempel 2893. Därefter får du under Bokföring - Verifikationer skapa en korrigeringsverifikation på den nyskapade verifikationen. Jag har tagit vidare denna problematiken! /Anna
... Visa mer
2018-01-18
16:09
Hej! När du har kontantmetoden och godkänner momsdeklarationen så bokförs dina obetalda kundfakturor för 2017. Om du nu 2018 väljer att ångra fakturan så skapas det automatiskt en kreditfaktura. Den kommer påverka momsdeklarationen nu första kvartalet 2018. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
15:12
Hej! Nu vet jag ju inte riktigt vad du har använt kontot till men har du tidigare använt konto 2891 så är det nog bäst att använda det fortsättningsvis också. Alternativt att du kontrollerar med föreningens redovisningskonsult. Vill du ändra den ingående balansen för 2017 går du in under Bokföring - Ingående balans och lägga beloppet på rätt konto. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
15:06
1Gilla
Hej Jessica! I den här filmen förklarar vi hur momskontrollen fungerar, kanske kan det hjälpa: https://www.youtube.com/watch?v=lsOCBfvTnBM&index=33&list=PL_6iwrIQ8Yn7r9jnYxMbX_mNaU6--mYLF Kontrollera om det är redovisad omsättning eller redovisad moms som är felaktig, brukar vara enklast att börja där. Om du byter momsrapportkod på ett konto så uppdateras alla verifikationer. Om du alltså använder samma konto på flera verifikationer så ändras det på alla. Då kan det vara bra att lägga upp ett helt nytt konto istället. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
11:51
Hej! Då är det nog enklast att du bokför den manuellt. Bokför du enligt kontantmetoden eller fakturametoden? Manuella verifikationer gör du under Bokföring - Verifikationer. Om du bokför enligt fakturametoden borde du här se faktura 1801 och hur den är bokförd. Om fakturorna avser samma sak kan du utgå från den tidigare verifikationen. En verifikation för en faktura bokförs normalt sett 1510 debet (totalbeloppet på fakturan) 30xx kredit (försäljningsbeloppet ex moms) 26xx kredit (momsbeloppet) Om du däremot bokför enligt kontantmetoden så ska dina fakturor inte bokföras förrän de har betalats, om det inte är så att fakturan skapades förra räkenskapsåret. Återkom om du inte får till det! /Anna
... Visa mer
2018-01-17
13:19
1Gilla
Hej! Det stämmer att det är den momsen du ska redovisa. - det ser korrekt ut! Det handlar egentligen inte om att betala moms för 5 månader utan att du redovisar moms för de försäljningar som har bokförts under kvartal 4 (oktober-december). Eftersom du redovisar enligt kontantmetoden bokförs dina försäljningar när du får betalt för dem eller när du har ett bokslut, vilket i detta fallet förvirrar lite 🙂 /Anna
... Visa mer
2018-01-17
09:51
Gällande din andra fråga så låter det jättekonstigt. Är den fortfarande borta? Har du fler användare upplagda för eEkonomi eller flera företag? Eller kanske ett samarbete med någon redovisningsbyrå?
... Visa mer
2018-01-17
09:45
Hej! Vilka datum är det du importerar bankhändelser för? Kontrollera vilket datum som är valt för avstämningen längst upp i Bokföringsdatum. Är det händelser för 2018 och du ännu inte har bokfört något på det året behöver du skapa 2018. Då gör du det under Inställningar - Räkenskapsår och IB - Nytt räkenskapsår. När du har hittat posterna kan du radera dubbletterna via X längst ut till höger på händelsen. Återkom om det inte löser sig. /Anna
... Visa mer
2018-01-17
08:48
Hej! Jag har kikat lite på dina bilder och på år 2015 bör det stå 0 eftersom du inte satte av något det året. Att du återförde spelar ingen roll. Stämmer värdena då? /Anna
... Visa mer
2018-01-17
07:24
Hej! Väldigt spännande fråga men jag har inte hittat något svar på hur andra företag hanterar detta rent praktiskt. Jag har hört några som har mer som en permissionsdag, alltså ledighet utan löneavdrag som de anställda får ta ut efter årsdagen för sin anställning. Detta kräver ju däremot manuell kontroll av antalet dagar. Fler användare får gärna lägga sig i den här diskussionen och komma med tips!
... Visa mer
2018-01-16
07:39
Hej! Jag har funderat och det finns inget jättebra sätt att hantera det här, men om du inte vill koppla rader eller använda struktur på artiklarna så kanske det kan gå med en konteringsmall? Skapa en konteringsmall med en kontering som du utför i slutet av varje månad där du omfördelar omsättningen. Du kan läsa om hur du skapar konteringsmallar här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/konteringsmall-... Ett annat alternativ är om du har lagt upp de här avtalen i programmet under Försäljning - Avtal att du där lägger in artikeln och därefter underartiklar som justerar bokföringen. När du sen skapar fakturorna får du komma ihåg att ta bort markeringen för Skriv så syns inte raden på fakturan till kunden.
... Visa mer
2018-01-15
15:05
Hej! Avstalsmall är smart att använda om du ska skapa likadana avtal för flera kunder där inställningarna är samma, till exempel samma avtalsperiod, fakturaintervall mm. I detta fallet låter det klokt att kopiera själva avtalet istället och därefter fakturera avtalen. /Anna
... Visa mer
2018-01-15
13:02
1Gilla
Hej! När du tar säkerhetskopian i Visma Skatt Proffs behöver du markera en ruta där det står Exportera till Visma Skatt. Eftersom detta ska göras i Visma Skatt Proffs är det enklast att du installerar det programmet och tar en ny säkerhetskopia. Jag mejlar dig version 2017.11 av Visma Skatt Proffs. /Anna
... Visa mer
2018-01-15
12:19
Hej! Kanske skulle utskriften Avstämning inbetalningar kunna funka? Den hittar du under Utskrifter - Reskontra och då kan du göra urval på datum och inbetalningskonto. Sen så är ju tyvärr inte Visma Förening optimalt för att arbeta med kontantmetoden utan jag skulle vilja tipsa om Visma eEkonomi där du kan ställa in redovisningsmetod och stämma av dina fakturor direkt mot föreningens bankkonto. Vi har ett särskilt erbjudande för föreningar som du kan läsa mer om här: https://vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-eekonomi-for-foreningar /Anna
... Visa mer
2018-01-15
12:09
Hej! Det finns tyvärr ingen riktigt bra lösning för att hantera internfakturering i programmet. Brukar ni göra internfakturor genom att skapa fakturor i programmet så tycker jag att det låter bra att du lägger in resultatenheten på fakturan så kommer det skapas en kreditrad med resultatenheten. Ett annat alternativ är att på en verifikation plocka upp kontot som du vill ta bort resultatenheten på och lägga samma konto och samma belopp i både debet och kredit. Har andra användare förslag på lösning så är inspel självklart välkomna! /Anna
... Visa mer
2018-01-15
11:41
Hej! Jag är inte helt säker på vad du vill att rapporten ska innehålla. När jag googlade på leveranssäkerhet så pratar man om felfria leveranser jämfört med antalet leveranser. Återkom med lite mer info så ska vi kanske kunna hitta något. /Anna
... Visa mer
2018-01-15
09:12
1Gilla
Hej! I balansräkningsmallen under Arbeta med - Start - Balansräkningsmall och knappen Avr.diff har programmet räknat fram en differens från de olika balansräkningsraderna. Denna differens måste placeras mot en balansräkningsrad och som standard styrs det mot raden Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter. Klickar du på knappen Avr.diff kan du själv välja vart avrundningsdifferensen ska placeras. Läs mer här under rubriken Avrundningsdifferens: Arbeta med balans- och resultaträkningsmallen » /Anna
... Visa mer
2018-01-15
08:41
Hej! Hur har du byggt din rapport? Är det något liknande den Resultatrapport som finns i programmet som standard?
... Visa mer
2018-01-12
09:31
Hej! Detta felmeddelande brukar komma om det är ett antivirusprogram som hindrar installationen. Testa att tillfälligt slå av programmets skydd och kör arbetsplatsinstallationen igen. /Anna
... Visa mer
2017-12-19
08:38
Hej! Ursäkta ett sent svar, har du fått ordning på det? Annars vill jag att du kontrollerar Nationella inställningar i Kontrollpanelen. Decimalkomma ska användas. /Anna
... Visa mer
2017-09-28
06:14
Denna frågan passar bättre i en egen tråd så jag bryter ut den./Anna Du hittar den nya konversationen här: Format för elektroniska fakturor - Fakturering
... Visa mer
2017-09-22
11:05
Toppen att beräkningen funkar. Jag kikar på detta och ser till att du får ett svar! Trevlig helg! /Anna
... Visa mer
2017-09-21
13:18
Hej igen! Jag lyfter frågan för vår utvecklingsavdelning och ser till att du får ett svar på dina funderingar. Ha det fint! /Anna
... Visa mer
2017-09-20
12:13
Hej! Vi har bollat detta fram och tillbaka för att hitta en lösning till dig och andra som har samma problem. Jag har en lösning men beskrivningen för hur man får till det är lång. I vårt förslag på hantering skapar du en liknande lösning som den som finns i Lön Special och använder alltså inte alls programdelen för arbetstidskonto. Du lägger upp egen ackumulator och egna lönearter som sköter avsättning och uppräkning av upplupen skuld. Värt att veta är att i Arbetsgivarintyget kommer lönearterna visas på sida 6, kompletteringar. - Det går däremot att ta bort innan du skriver ut ett eventuellt intyg. 1: Ny ackumulator Börja med att lägga upp en ny ackumulator under Lönearbete - Ackumulatorer. I vårt exempel har vi döpt den till Atidskonto_lön och benämningen Arbetstidskonto lön. På denna ackumulatorn är tanken att all arbetstidskontogrundande lön ska räknas in. Sätt en markering i när du önskar att ackumulatorn ska nollas, i vårt exempel har vi valt Vid semesterårsavslut. 2: Vilka lönearter ackumulatorn ska påverka Ackumulatorn ska sen läggas in på de lönearter som ska påverka arbetstidskontot. I vårt exempel har vi valt alla som har en markering i Arbetstidskonto på flik 2 Övriga uppgifter under Lönearbete - Lönearter. Enklaste sättet att ta reda på vilka lönearter det gäller är att skriva ut en modifierad löneartslista. Gå in under Utskrifter och spårning – Skapa egna utskrifter – Ny. Välj att utgå från Lön - Löneartslista. Klicka på Urval nere till vänster och sätt där en markering i fältet Påverkar arbetstidskonto. Spara den nya utskriften nere till höger. När utskriften är sparad hittar du den under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Egna utskrifter. Markera utskriften och klicka på Urval, välj Ja i fältet Påverkar arbetstidskonto. De lönearter som är med på utskriften bör du lägga in de nya ackumulatorerna på (lönearter du aldrig använder behöver du inte lägga in ackumulatorerna på). 3: Lägg in ackumulatorn på lönearterna Ackumulatorn lägger du in på lönearterna under Lönearbete - Lönearter på flik 3 Egna inställningar i fältet Ackumulator via det lilla pappret till höger om den första tomma raden. 4: Inställningar för anställda För de anställda detta gäller går du in på fliken 3 Lön under Personal - Anställda. Klicka på pennan till höger om Personvariabler och sen knappen Visa/skapa ny personalvariabel. Lägg upp till exempel P1 Arbetstidskonto uppräkning. Välj Spara och därefter plockar du upp denna personvariabeln på den anställde med pappersarket och anger den procentsatsen som ska gälla för denna anställde i fältet Värde. 5: Skapa lönearter för uppräkning För att uppräkningen ska du göra en ny löneart som räknar upp ackumulatorn. Gå in under Lönearbete - Lönearter och klicka på Ny. Välj typen Lön - Övrigt - Ersättning. Fyll i följande uppgifter: Löneart - Vi föreslår 43002 Benämning förslagsvis Preliminär uppräkning av belopp, arbetstidskonto Enhet väljer du Timmar Sätt en prick i Belopp Ange följande i Beräkningsformel: P1*Atidskonto_lön/100 Bocka för vilka anställningstyper lönearten ska användas för ute till höger Gå in på flik 3. Egna inställningar och ange bokföringskonto du vill att uppräkningen ska hamna på. 6: Skapa löneart för korrigering av beloppet på lönespecifikationen Du behöver också skapa en löneart som korrigerar beloppet på lönespecifikationen så att det inte påverkar utbetalningen. Gå in under Lönearbete - Lönearter och klicka på Ny. Välj typen Lön - Övrigt - Ersättning. Fyll i följande uppgifter: Löneart - Vi föreslår 43003 Benämning förslagsvis Korrigeringsavdrag, arbetstidskonto Enhet väljer du Timmar Sätt en prick i Belopp Bocka för vilka anställningstyper lönearten ska användas för ute till höger Gå in på flik 3. Egna inställningar och ange bokföringskonto 7: Koppla ihop lönearterna Gå in på löneart 43002 och plocka upp löneart 43003 under Kopplade lönearter. Ange -100 i kolumnen Procent. 8: Lägg upp löneart på anställd Under Personal - Anställda fliken 3 Lön plockar du upp löneart 43002 vid Standardlönebesked. Du kan också välja om du vill att lönearterna ska skrivas ut på anställdes lönespecifikation eller inte genom att bocka i/ur bocken i kolumnen Skriv ut. -------------------------------- När du vill få ut underlaget till beräkningen gör du enklast såhär: Gå till Utskrifter och Spårning - Utskrifter. Välj Ackumulatorlista och perioden det gäller och klicka på knappen Urval. I fältet Ackumulator plockar du upp din skapade ackumulator, i vårt exempel Arbetstidskonto lön.
... Visa mer
2017-08-24
09:09
Hej! Jag kollade med mina kollegor på API-supporten och fick svaret: Du kan inte sätta utskriftsval och sätta den som utskriven i samma update. Blir likadant om man försöker byta kundnummer och samtidigt sätta den som utskriven. /Anna
... Visa mer
2017-08-23
14:03
Hej SEAB! Om de anställda jobbar deltid så lägger du in ett arbetsschema och lön som stämmer in för deltiden. Därefter registrerar du semester på de dagarna som de anställda är frånvarande. Enligt semesterlagen tar man bara ut hela semesterdagar i semester. Du kommer förmodligen få olika värden på semesterlönen och semesteravdraget men du kan läsa mer om det här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/olika-varde-vid-utbetald-se... /Anna
... Visa mer
2017-08-23
12:00
1Gilla
Hej! Jag tror att du hittar informationen om anställning av minderåriga på denna sidan: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/arbetsgivarens-ansvar-for-arbetsmiljon/for-arbe... /Anna
... Visa mer
2017-08-23
10:53
Hej! Menar du vidarefakturering som i utlägg så kan du läsa mer om det i denna tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/7kxfcej360d5b Annars registrerar du inköpet som om det är ett inköp till ditt egna företag och därefter en vanlig faktura till kunden. /Anna
... Visa mer
2017-08-23
08:52
Hej! I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU har jag skrivit hur du kan bokföra en tullfaktura. Ska du sen fakturera kunden så skapar du en vanlig faktura där du registrerar beloppet som du vill att kunden ska betala. /Anna
... Visa mer
2017-08-22
14:05
Hej Yvonne! När jag skapar fakturor på samma sätt som du med svensk kund men Valuta NOK så kommer det svenska momsbeloppet med på mina fakturor. Jag använder fakturamall Faktura Standard Silver. I mallen så står det inställt att svensk moms ska skrivas ut om valutakoden på fakturan inte är samma som står i Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar i fältet Inhemsk valuta. Så om ert företag inte har NOK som inhemsk valuta så kan du testa att använda en av standardmallarna istället. /Anna
... Visa mer
2017-08-22
13:56
Hej! Det finns ingen inställning i Visma Administration för att välja webbläsare som öppnas. Jag hittar heller ingen inställning i datorn för att välja specifik webbläsare för program. Mitt tips är att byta webbläsare till Chrome. /Anna
... Visa mer
2017-08-17
13:11
Hej! Ja det låter som att du har tänkt rätt där. Däremot vågar jag inte svara på att det är så det fungerar. Jag skulle rekommendera dig att kontrollera med en redovisningskonsult som kan det här bättre än mig. /Anna
... Visa mer
2017-08-17
13:11
Hej! Ja det låter som att du har tänkt rätt där. Däremot vågar jag inte svara på att det är så det fungerar. Jag skulle rekommendera dig att kontrollera med en redovisningskonsult som kan det här bättre än mig. /Anna
... Visa mer
2017-08-17
10:55
Okej. Då lägger du registrerar du pengarna in på ditt konto via Kassa- och bankhändelser. Sen matchar du det mot en Övrig insättning och utgår från de konton som du bokfört mot innan. Alltså 2624 D 624,10 2645 K 624,10 4057 K 2504,30 1930 D beloppet du fick + eventuell valutaändring.
... Visa mer
2017-08-17
09:22
Hej! Det låter konstigt och det ska inte behöva göras inställningar. Om filen som exporteras innehåller bokföringsunderlag så ska det fungera om filen är korrekt uppställd. Kan du öppna filen i Anteckningar så kan du kanske se vad som ligger på rad 24? I annat fall rekommenderar jag att du kontaktar mina kollegor på supporten så kan de kika närmare på filen: https://vismaspcs.se/kontakta-oss#support /Anna
... Visa mer
2017-08-17
08:43
Hej! Fick du en kreditfaktura på ditt återköp? Isåfall är det enklast att lägga upp den under Inköp - Leverantörer och använda samma konton som du använde vid inköpet. Därefter registrerar du att du fick in pengarna genom att matcha inbetalningen mot kreditfakturan. /Anna
... Visa mer
2017-08-17
08:25
Hi, Equipments for your firm: If the prize is 22 400SEK or more and usage is 3 years or more this is an inventory that should be booked at for example 1221 with yearly depreciation. Otherwise you can use for example 5410. Facebook advertising: This is normally classed as reverse VAT. Check the invoice you recieved to make sure how this is classed. My suggestion is to copy account 5910 and choose VAT code: 21 - Purchases of services from another EC country. Make sure the VAT is reported at 2614 and 2645. Read more about this in Register purchase invoice with reverse charge VAT » You can find more help about ledger account to choose here in Visma Spcs forum or in Visma Support Panel. You find Visma Support Panel at your top right in Visma eEkonomi. /Anna
... Visa mer
2017-08-14
13:36
Hej! Jag tänker att du registrerar en faktura för det beloppet som du ska betala. Sen kan det vara en bra idé att fästa ihop uppgifterna så att du har dem på samma ställe. Hur du ska bokföra kan du läsa mer om i tråden Konto för betald KFM-avgift.
... Visa mer
2017-08-14
12:35
Hej! Under Bokföring - Utskrifter finns rapporten Resultaträkning. Den kan du skriva ut på specifika perioder. Men som Kenneth säger så är Visma Ekonomiöversikt mycket bättre om du vill få mer specifika rapporter och diagram. /Anna
... Visa mer
2017-08-14
12:28
Hej! Jag skulle nog säga att det är enklare att göra såhär: Dubbelbetalningen gör du så som du har föreslagit mot till exempel konto 1689. Därefter registrerar du leverantörsfakturan med de beloppen som fakturan är på från början så att konto 2440 är på 100:-. Gå in under Inställningar - Företagsinställningar och fliken Bokföringsuppgifter. Markera rutan Använd manuell betalning av fakturor. Sen kan du gå in under Bokföring - Verifikationer. Skapa en ny verifikation där du väljer konto 2440 och pekar ut leverantörsfakturan. Sen lägger du konto 1689 i kredit. /Anna
... Visa mer
2017-08-14
12:09
Hej! Om jag tolkar dig rätt så har du bokfört 104:- två gånger. Lättast är kanske att kreditera resterande 104:- på ursprungsfakturan. Därefter sköter du betalningarna på den fakturan du kallar inkasso-faktura. /Anna
... Visa mer
2017-07-13
09:38
Hej! Jag snubblade över denna tråden och tänkte att du PrimoFamilia kanske vill fylla i formuläret som Lisa länkar till i tråden Undersökning om rapport i eEkonomi Glad sommar! /Anna
... Visa mer
2017-07-13
09:18
Är du intresserad av ett fullskaligt löneprogram så rekommenderar jag att du testar en demo på https://vismaspcs.se/produkter/loneprogram/lon Tveka inte att höra av dig om du har några funderingar! /Anna
... Visa mer
2017-07-13
09:15
Hej! Det går inte att flytta över uppgifterna rakt av men det går att lägga in ingångsvärden för att få med uppgifter till kontrolluppgifterna. Jag är inte helt säker på vilka funktioner som du använder dig av ii ditt löneprogram idag men om du betalar ut några få löner i månaden med månadslön och timlön så funkar säkert eEkonomi Lönebesked. Eftersom du betalar per lönebesked du gör kan du testa på en av dina anställda och se om funktionen är något för dig. /Anna
... Visa mer
2017-07-10
13:40
Hej! Jag skulle rekommendera att du kontrollerar med Skatteverket hur du får göra. Som jag har förstått det så ändrades de här reglerna för inte alltför många år sedan och avdragsmöjligheterna minskades ännu mer. Jag tror att du blir förmånsbeskattad om du använder mobilen privat. Du får gärna återkomma här i tråden när du fått ett klarare besked från dem! /Anna
... Visa mer
2017-05-19
12:01
Hej igen! Du kommer bli kontaktad av mina kollegor nästa vecka för att verkligen reda ut detta. Om det är så att rapporten för Inkommande följesedel är 0 och den ska vara det (läs mer om när det kan bli fel i hjälptexten jag länkade till ovan) så kan du nolla konto 2995. Under det utfällbara avsnittet Registrera leverantörsfaktura via inkommande följesedel i Registrera leverantörsfaktura » beskrivs hur det är tänkt att fungera om man använder sig av inkommande följesedel, något som absolut inte är tvunget. Det gå lika bra att registrera in varor via Leverantörsfakturan eller Manuell inleverans. /Anna
... Visa mer
2017-05-19
11:54
Mkt bra tillägg, tack!
... Visa mer
2017-05-19
11:21
Hej! Jag såg att du har skickat in säkerhetskopia till oss för test och hoppas att du har fått svar den vägen från min kollega. Precis som Mattias säger så ska du kunna stämma av konto 2995 med vad du har på rapporten Skuld inkommande följesedel när du har skrivit ut alla lagerförändringsjournaler. Det är inte ett konto som ska nollas vid bokslut utan detta konto säger egentligen vad har du mottagit i inleveranser med följesedel men inte fått någon leverantörsfaktura för. Det finns några anledningar till varför det inte skulle stämma, du kan läsa mer om det här: Gör avstämning på kontot Skuld inkomna Följesedlar ». /Anna
... Visa mer
2017-05-15
09:15
Då detta är en ny fråga, och inte gäller ursprungsfrågan i forumtråden, så skapar jag en egen forumtråd för detta. /Anna Du hittar den nya konversationen här: Skriva ut journaler i löpnummerordning - Administration
... Visa mer
2017-05-02
06:08
Hej! Det är inget tvång men många väljer att nolla alla konton mellan 2011-2019 och lägga mellanskillnaden på 2010. Det kan du göra på första dagen på det nya bokföringsåret. /Anna
... Visa mer
2017-04-28
14:43
Hej Gunilla! Här beskriver vi hur du gör malländringar om du behöver stöd: http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/online-help/malleditorn-mall... men du verkar redan vara inne i malleditorn. 🙂 Om du lägger in objektet i mallen så ska du se till att Ägare är Radområde och att Funktionen (koden) är %Projekt Hojta till om du inte får till det!
... Visa mer
2017-04-28
14:33
Hej! Precis som Fredrik skriver räknas detta som ett övrigt uttag och bokförs 1930 mot 2010 eller 2013. För att lättast få det korrekt låser du upp och rättar felet. Bokföringen påverkar inte resultatet eftersom det bara berör balanskonton (1xxx-2xxx). /Anna
... Visa mer
2017-04-28
14:08
Hej! Att plocka upp artiklarna görs i Visma Administration 1000 och 2000. Jag ser att du arbetar i Visma Administration 500 som inte har samma utökade artikel- och lagerhantering. Bästa tipset för att få ut varukostnaden under en viss period skulle jag nog säga är att gå in under Utskrifter - Bokföring - Kontoanalys. Här fyller du i konto 4010 eller det konto du använder för att registrera de här inköpen. I Datum väljer du perioden du vill se beloppen på. Denna rapporten tittar på bokföringen och ser alltså vad som är bokfört på ditt konton under denna perioden. Hoppas att det är vad du söker! /Anna
... Visa mer
2017-04-28
12:54
Missade din rubrik om VMB. Kanske hittar du mer information i tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/vmb?topic-reply-list%5Bsettings%5D%5Bfilter_by%5D=all&a...
... Visa mer
2017-04-28
12:51
Hej! Jag är inte helt säker på vad du menar. Är det moms på anmälningsavgiften så registrerar du den direkt. Om du har kontantmetoden redovisas försäljningen och momsen när du tar emot pengarna. Är det privatkunder som köper bussresorna från Sverige eller drivs verksamheten någon annanstans i Europa? /Anna
... Visa mer
2017-04-19
09:03
1Gilla
Om du har semesterårsavslut nu (generellt semesterår) sätter du datum före 2017-03-31. /Anna
... Visa mer
2017-04-13
10:03
Hej! Jag antar att din fråga gäller Visma Förening. Då gör du inställningen under Arkiv - Inställningar - Föreningsinställningar. Klicka på Mallar till vänster och sen väljer du fliken Etikettmallar. /Anna
... Visa mer
2017-04-13
09:48
Hej CarinA! Det går bra att ändra på lönearten, då uppdateras uppgifterna och beräökningarna blir korrekta i semesterårsavslutet. Hoppas du inte missar sidan Semesterårsavslut i Visma Lön där vi har samlat filmer och instruktioner för de vanligaste frågorna. /Anna
... Visa mer
2017-04-13
08:38
Hej Maria! Det Mikael menar med återlämning är när företaget inte ska ha spelrätten längre. Om jag vore du skulle jag kolla med Skatteverket hur detta ska bokföras (även om de inte alltid kan säga vilka konton så kan de berätta hur det ska påverka företagets deklaration), om det är en förmån för de anställda som utnyttjar spelrätten och om representationsreglerna gäller. I tråden Bokföring av inköp av evenemang förklarar Pär hur inköp av säsongsbiljetter hanteras, jag tänker att detta skulle kunna följa några liknande regler. Ett tips just nu: på vår Facebooksida: Visma Spcs - Vi tar ditt företagande personligt kan du ställa frågor gällande företagets deklaration till vår skatteexpert Jan-Erik. /Anna
... Visa mer
2017-03-22
16:01
Hej! Kan det vara något annat belopp som du har missat att bokföra? För att nolla ut det mot ditt egna kapital så registrerar du annars en inbetalning på 88:- mot Återbetald momsfordran. Därefter registrerar du en ny utbetalning av typen Företagarens eget uttag av pengar på samma datum och samma belopp. Då har du minskat momsfordran i programmet och bokfört det mot eget kapital. /Anna
... Visa mer
2017-02-16
15:20
Hej Malin! Det går inte att ändra fakturanumrena i Visma eEkonomi, utan lättast är kanske att du hoppar över ett nummer i Word så att du är i fas igen. Sen är jag nyfiken på vad som gör att du inte skapar fakturorna i eEkonomi, då kan du skicka dem direkt, antingen via efaktura, mejl eller utskrift. Du får också en korrekt nummerföljd och bokföring direkt när du skapar fakturorna. /Anna
... Visa mer
2017-02-14
13:15
Hej! Fakturor med datum på 2016 som är obetalda vid årsskiftet ska enligt reglerna för kontantmetoden redovisas i den sista momsperioden för året. - Det har du helt rätt i! Börja med att kontrollera ditt räkenskapsår under Inställningar - Räkenskapsår och IB. Slutar året 2016-12-31 om det är ditt bokföringsår och du har markeringen för Kontantmetoden? Därefter kan du kontrollera under Bokföring - Verifikationer att verifikationerna har momskod. Konto 3041 och 2611 ska ha momskod. Det är momskoden som styr om beloppen hamnar på momsdeklarationen eller inte i den perioden då verifikationen är registrerad. /Anna
... Visa mer
2017-02-13
10:35
Hej Cecilia! Hoppas att det har löst sig för dig, annars undrar jag vilket program du vill registrera detta i. /Anna
... Visa mer
2017-02-09
08:13
Hej! Jag har inte läst ställningstagandet och lättast är kanske att kontakta Skatteverket för exakta besked, därefter får man jättegärna dela med sig här i forumet 🙂 Detta exempel är taget i version 2017.0 med fakturamallen som heter Faktura Silver - logotyp med stöd för hus. Här ligger både Personnummer, Namn och Belopp på de personer som jag har lagt in under Fördela skattereduktion. För att ta bort personnumret behöver du gå in i mallen och markera fältet Preliminär skattereduktion 1 (behöver även göras på nummer 2). Klicka i fältet till höger om Funktion i Basegenskaperna till höger. Då öppnas rutan Fält och funktioner för mallar. Se till att det i fältet Skapa formel endast står: text(HusNamn(1))+" "+text(HusBelopp(1))+" kr" Vill man lägga in detta i sin egna mall så finns beskrivningen här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/default.htm#arbetsgangar/mallandrin... /Anna
... Visa mer
2017-01-27
14:50
Hej! Då är jag med och tar tillbaka mitt tidigare påstående. Hittade lite att läsa på Skatteverkets sida Resor i näringsverksamheten: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/inkomstdeklaration/avdragforforetag/resorochbil... Om detta gäller för dina resor kan du absolut bokföra så som du har skrivit både för milersättningen och trängselskatten. /Anna
... Visa mer
2017-01-24
15:10
Hej! Eftersom tjänsteresa är när man åker bil inom arbetet så tror inte jag att du får dra av trängselskatt när du kör till och från firman. Någon annan här i forumet får gärna kommentera om jag har fel! /Anna
... Visa mer
2017-01-24
09:56
Hej! Detta görs i tillvalet Deklaration. Du hittar det under Bokföring - Årsavstämning via knappen Öppna Deklaration. Under Deklaration - Skattemässiga justeringar kan du fylla i beloppet för ruta 38. Den särskilda löneskatten beräknas också åt dig. /Anna
... Visa mer
2017-01-23
13:29
Hej! Vad härligt med Spanien! 🙂 Eftersom fakturorna som skapas går enligt svenska momsregler så tror jag att det blir svårt att använda Visma eEkonomi även om det låter som att du gillar programmet. Jag tolkar det nämligen som att du kommer registrera ett spanskt bolag. /Anna
... Visa mer
2017-01-20
14:03
Hej igen! Om din kund vill ha hela fakturan på en gång så går det bra, då bokförs försäljningen och momsen när du får betalt. Vill kunden istället ha två fakturor så kan du skapa en för varje del. Även försäljningen och momsen för dessa redovisas när de blir betalda om du har kontantmetoden. /Anna
... Visa mer
2017-01-18
14:07
Hej! Har du bokfört att du på något sätt har betalat i förväg eller bara bokfört direkt mot kostnadskonto? Jag hittade en forumtråd som heter Stöld ur kassan där man använder konto 6390. Jag tänker att du borde kunna göra något liknande? Lättast är kanske att kontrollera med en redovisningskonsult eller Skatteverket hur detta ska redovisas på företagets deklaration. /Anna
... Visa mer