2020-07-02
08:38
Ett tag hade de chattsupport med snabba svar. Vet inte om den finns kvar, men värt att testa. 🙂
... Visa mer
2020-07-02
08:23
Bra fråga! Jag vet faktiskt inte. Ställ frågan till Tillväxtverket och återkoppla gärna!
... Visa mer
2020-06-29
15:44
2 Gillar
Ibland ska beloppen för de anställda räknas fram på samma sätt, men med olika grundbelopp. Till exempel övertidsersättning.
För att slippa göra manuella beräkningar vid varje lönekörning eller göra flera olika kopior på lönearterna kan du använda dig av personvariabler. Då kan du använda samma löneart som tar hänsyn till vilken variabel just den anställde har.
I detta exemplet har vi två anställda, båda arbetare men deras övertid 2 ska beräknas olika. Den ena ska beräknas GrundtimlönMånadsavlönad * 0,8 och den andra GrundtimlönMånadsavlönad *0,85.
Skapa personvariabeln
Skapa personvariabeln under Personal - Anställda - fliken 3 Lön
Klicka på pennan vid Personvariabel och Visa/ Skapa ny personvariabel
Ange vad den ska heta och en beskrivning av variabeln och Spara
Välj den variabel du skapat på den anställde
Ange värdet, detta värdet gäller bara för den specifika anställda.
I mitt exempel ska just denna anställde ha 0,8 i sin variabel och beräkningsformel för övertid.
Gör sedan punkt 4 och 5 på de andra anställda som ska ha övertidsersättning.
Du väljer alltså samma variabel men kan ange ett annat värde.
I mitt exempel ska anställd 2 ha 0,85 i sin variabel och beräkningsformel för övertid.
Lägg in personvariabel i lönearterna
Nu ska du använda denna personvariabel på lönearten det gäller.
Gå till Lönearbete - Lönearter - leta upp lönearten och dubbelklicka på den.
I beräkningsformeln för det aktuella året klickar du på pennan till höger.
Leta fram personvariabeln i listan över Variabler och ackumulatorer.
Jag gör inställningen på löneart 1115 - Övertid 2, månadsavlönad, 75%. Som standard har lönearten beräkningsformel GrundtimlönMånadsavlönad * 0,75, nu vill jag att beräkningsformel ska vara GrundtimlönMånadsavlönad * P2.
När du sedan registrerar Övertid 2 på den anställde blir beräkningsformeln GrundtimlönMånadsavlönad * P2.
Programmet kollar då vad variabeln P2 har för värde i den anställdes personalregister.
Beräkningsformeln för uträkningen blir GrundtimlönMånadsavlönad * 0,8 för anställd 1 och GrundtimlönMånadsavlönad * 0,85 för anställd 2. I hjälpavsnittet Skapa Personvariabel har vi beskrivit hur du går tillväga mer programmässigt. Lycka till!
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-26
15:34
1Gilla
Om du har anställda som vill löneväxla för att sätta av lite extra till pensionen går det att göra i Visma Lön 300/600.
Börja med att läsa på om löneväxling. Skatteverket har bra information på sin sida Förmåner »
Såhär gör du i Visma Lön 300/600
Aktivera Löneväxling:
Aktivera löneväxling under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Inställningar genom att markera rutan Löneväxling (t ex pension) ska påverka löne- och semesterberäkningar.
Löneart för avsättningen:
Själva avsättningen varje månad hanterar du via löneart 1189.
Inställning på den anställde:
Gå till Personal - Anställda och in på den anställde, fliken 3 Lön.
Klicka på pennan bredvid Månadslön. I fältet Månadslön anger du samma månadslön som tidigare. I Månadslön efter löneväxling anger du det lägre beloppet (*Månadslön - belopp för löneväxling*). Det lägre beloppet kommer ligga till grund för beräkning av lönetillägg, löneavdrag, semester m m.
Klicka på Ok.
Längre ner på fliken 3 Lön i Standardlönebeskedet plockar du också upp lönearten för avsättningen.
Läs mer om löneväxling »
... Visa mer
2020-06-25
15:18
Här har vi lite tips på hur bilförmån ska hanteras i olika situationer. Mer detaljerad information hittar du på Skatteverkets sida Bilförmån »
Tänk på att även extrautrustning påverkar förmånsvärdet.
Bilförmån - ledighet (endast förmån på lönebeskedet)
Vid bilförmån i samband med ledighet, exempelvis tjänstledighet ska du låta bilförmånen ligga kvar på lönebeskedet varje månad. Ingen skatt kommer att dras men däremot arbetsgivaravgifter. Skatten regleras sedan i den anställdes deklaration då den anställde eventuellt kommer att få restskatt.
Beräkna bilförmånsvärde del av månad
Den kortaste tiden ett biförmånsvärde kan beräknas är en hel kalendermånad. Därför ska beskattning ske på hela förmånsvärdet trots att den anställde bara haft bilen till exempel en dag under månaden. Detta kan inträffa både när den anställde får tillgång till bilen men även när den anställde slutar mitt i månaden.
Anställd har två förmånsbilar samtidigt
Om en anställd har två förmånsbilar samtidigt ska den anställde förmånsbeskattas för det sammanlagda förmånsvärdet.
I löneprogrammet kan du bara välja en förmånsbil på den anställde i anställningsregistret. Lättast är att ha en av bilarna i bilförmånsberäknaren i anställningsregistret. Kopiera sen löneart 2101 och använd den lönearten för den andra bilen. Förmånsbeloppet måste läggas in direkt på den kopierade löneartens beräkningsformel.
Anställd bytt förmånsbil under en månad
Om en anställd har bytt förmånsbil en månad ska förmånsvärdet beräknas efter den bil som den anställde disponerat längst. Då bilar med olika förmånsvärden har använts lika länge under en månad ska förmånsvärdet beräknas som ett genomsnitt av bilarnas förmånsvärden.
Byte av arbetsgivare mitt i månad
Vid byte av arbetsgivare mitt i en månad ska värdet av bilförmånen beräknas för en hel månad i både den gamla och den nya anställningen. De båda arbetsgivarna måste därför betala fulla arbetsgivaravgifter. Den anställde kan "efter yrkande i inkomstdeklarationen" få värdet jämkat till sammanlagt endast 12 månadsvärden.
Glömt lägga in bilförmån
Om du har glömt att lägga in bilförmånen några månader ska du ändra arbetsgivardeklarationen manuellt beträffande arbetsgivaravgifterna för dessa månader. Stäm också av med den anställde om hon vill att du drar extra skatt på kommande lönekörningar eller om hon vill att det justeras i den privata deklarationen.
Tjänstekörningen är minst 3000 mil per år
Om ni beräknar att den anställde kör mer än 3000 mil per år i tjänsten har du möjlighet att göra en reducering av förmånsvärdet. Förmånsvärdet blir 75% av det ursprungliga värdet.
Om den anställde inte kommer upp i de här milen behöver du rätta tidigare arbetsgivardeklarationer.
Om den anställde kommer upp i 3000 mil per år men reduceringen inte har gjorts kan den anställde göra reduktionen för skatten i sin inkomstdeklaration.
Markerar du rutan Bilen körs minst 3000 mil i tjänsten per år i inställningarna för bilförmån i Visma Lön görs reduceringen automatiskt.
Modellkod
För varje bil finns en modellkod som hjälper till att ta fram förmånsvärdet.
På Skatteverket.se finns Listor över nybilspriser ».
Om din bilmodell saknas i listan så kan du få uppgift om marknadspris genom att kontakta återförsäljare eller generalagent för respektive bilmärke.
Bra länkar:
Skatteverket.se: Bilförmån »
Visma Lön Smart: Hämta bilförmånsvärde från Skatteverket »
Visma Lön Smart: Rättelser av arbetsgivardeklaration hos Skatteverket »
Visma Lön 600: Beräkna bilförmån »
Visma Lön 600: Rättelser av felaktigt registrerad förmån vid arbetsgivardeklaration hos Skatteverket »
Gratiswebbinarium: Bilförmån i Visma Lön 300/600 »
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-25
11:10
@Pstockselius tack för att du sa till!
Jag har uppdaterat länken så den är korrekt. Informationen för Visma Lön hittar du här: Använd Visma Lön som en molntjänst hemifrån »
... Visa mer
2020-06-23
16:25
När du aktiverar/avaktiverar en anställd för en tjänst som exempelvis Visma Lön Anställd, Min Lön/Kivra och Utlägg, så är det viktigt att du gör det i rätt ordning enligt följande punkter:
Aktivera
1. Lägg in den anställdes mejladress under E-post /användarnamn på vismaspcs.se på fliken 1 under Personal - Anställda.
Viktigt att använda den anställdes egna mejladress eftersom detta kommer att bli hans/hennes inloggning till tjänsten. Markera tjänsten som den anställde ska ha och f o m vilket datum om det gäller Visma Lön Anställd.
Ska du aktivera tjänsten för flera anställda kan du göra det direkt under Personal - Anställda via knappen Aktivera anställda.
2. Synkronisera under Arkiv - Synkronisera internettjänster eller gör det direkt på symbolen som finns uppe till höger i programmet, vid sökrutan. Det är när du gör synkroniseringen som det går ut ett aktiveringsmejl till den anställde som han/hon sedan går vidare på och skapar lösenord för sin inloggning.
När detta är gjort finns den anställde på vismaspcs.se som användare av tjänsten.
Avaktivera
1. Ta bort markeringen för tjänsten på den anställde under Personal - Anställda - Personuppgifter.
2. Gör en synkronisering under Arkiv - Synkronisera internettjänster
eller gör det direkt på symbolen uppe till höger i programmet.
3. Nu är tjänsten bortsynkad och du kan om du vill göra den anställde inaktiv på vismaspcs.se.
Obs! Gör aldrig ovan punkter i omvänd ordning.
Här kan du läsa mer om hur du kommer igång med Kom igång med Visma Lön Anställd », Kom igång med Min Lön/Kivra » och Kom igång med Visma Utlägg »
Säg upp och avaktivera internettjänst »
... Visa mer
2020-06-22
14:33
5 Gillar
Om du som anställd har semester när tidrapporten från Visma Lön Anställd ska lämnas in kan det vara en idé att se till att tidrapporten blir klarmarkerad innan du går på semester.
Du registrerar din frånvaro för månaden och kan därefter klarmarkera. Så länge som det finns registreringar för hela perioden så går det bra att klarmarkera i förväg. Alltså lägg in semester för de dagar du ska vara ledig och klarmarkera innan du tar semester eller annan ledighet.
Kalender i Visma Lön Anställd
Om du har ett schema av typen Ej schemalagd arbetstid eller inställning för Förtroendetid kan du klarmarkera dina tidrapporter när du har fyllt i dina tider för perioden.
Tips! I appen Visma Lön Anställd kan du både registrera din tid och frånvaro, se dina lönebesked och klarmarkera dina perioder.
Om det blev fel
La du in semester och du tyvärr blev sjuk? Kontakta din löneadministratör och se till att hon ändrar direkt i löneprogrammet.
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-18
12:56
1Gilla
Om ert företag har förkortad arbetstid för till exempel midsommarafton, julafton, röda dagar eller dag före afton kan du lägga in det i Visma Lön 300/600.
Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Helgdagar mm fyller du i den ordinarie arbetstiden för respektive dag.
För att ändringen ska påverka de anställdas arbetsschema behöver schemat ha markering i att arbetsschemat ska ta hänsyn till inställningarna för helgdagar.
Uppgifterna påverkar därefter arbetstiden i arbetsschemat i både kalendariet och i Visma Lön Anställd för den anställde.
Vill du ändra en enstaka anställd är det såklart möjligt att ändra arbetstiden för just den dagen och den anställde direkt i kalendern.
Läs mer: Helgdagar mm, Företagsinställningar »
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-11-22
... Visa mer
2020-06-15
16:09
nej tyvärr!
Jag vet att det är väldigt långt bort, men vi testar att köra lite olika fördjupningswebbinarier nu i höst med olika teman varje månad. Rapporter och Spårning hamnade tyvärr rätt sent.
... Visa mer
2020-06-15
15:57
Hej!
Snubblade över den här tråden 🙂
Jag skulle vilja tipsa om ett webbinarium som vi tagit fram gällande just Rapporter och spårning som går i höst.
Tanken är att du som användare ska lära dig använda Visma Lön för att felsöka och ta fram de utskrifter/rapporter och underlag som du önskar.
Läs mer här: Webbinarium Visma Lön 300/600 Rapporter och spårning »
... Visa mer
2020-06-15
15:45
1Gilla
I Visma Lön 600 finns möjlighet att få automatisk beräkning av Arbetstidsförkortning/Arbetstidskonto under Personal - Arbetstidsförkortning/-konto.
Programmets funktion för detta bygger på de vanligaste kollektivavtalen för att det ska passa så många avtal som möjligt.
Viktigt är att du själv kontrollerar att de formler som programmet använder sig av stämmer överens med hur just ditt kollektivavtal fungerar när det gäller beräkningen för detta.
Inställningarna för Arbetstidsförkortning
Programmets funktion fungerar när ditt avtal säger att det ska avsättas ett antal minuter/vecka som i exemplet här nedan 60 min/vecka.
Är det ok med det kollektivavtal ni följer så kan du också av en summa timmar/år räkna fram hur många minuter/vecka det blir och lägga in det i rutan såvida programmets beräkningar är ok när det gäller ert kollektivavtal.
Skulle det vara så att ditt avtal i stället avsätter ett antal timmar/år oavsett hur man har arbetat så ska du i stället använda dig av löneart 4200 för att boka upp de timmarna i Tidbanken och sen kan du använda 4230 när timmar ska tas ut från Tidbanken.
Lägger du in antal minuter/vecka så kan du också välja om det ska göras avsättning automatiskt vid varje lönekörning, vilket kan rekommenderas eftersom du då slipper göra beräkning varje år, te x vid det nya semesterårets början.
Väljer du en automatisk avsättning vid lönekörning så räknar programmet fram avsättningen enligt de formler som finns i bakgrunden och enbart på det lönebesked som är för den månaden. Grundande för avsättningen är de lönearter som använts och som har en markering för Arbetstidsförkortning.
Du kan också göra en inställning för vilken avsättningsprocent som ska användas om någon av de anställda i stället vill ha en uppräkning av pensionspremie.
Här nedan kan du se en bild på inställningsrutan och hur formlerna för beräkningen ser ut kan du läsa mer om i avsnittet Beräkningsformler vid avsättning till tid, pengar och pension i vår skrivna hjälp.
Inställningar för Arbetstidskonto
Vid Avsättning för Arbetstidskonto kan den anställde välja att ha avsättning i pengar eller i tid och det finns möjlighet att då lägga in avsättningsprocent respektive timmar/år eller avsatt belopp/ordinarie timlön.
Gemensamt för Arbetstidsförkortning/Arbetstidsförkortning
Välja avsättningsprincip och gör inställningar för detta
Skapa valblankett där de anställda ska välja vilket uttagsval de vill ha
Registrera de uttagsval de anställda gjort
Gör beräkning av avsättningen om ni inte valt att ha automatisk avsättning på varje lönekörning.
När en anställd slutar och du inte har automatisk avsättning på lönekörningarna så måste du manuellt betala ut det innestående som eventuellt finns på den anställde för det sker inte med automatik i slutlönen. Det gör du genom att välja den period som du hittills inte gjort avsättning på för den personen.
För att programmet ska kunna beräkna avsättning för Tid så måste det finnas ett schema på den anställde. Kan även vara ett Ej schemalagd arbetstid men det som måste finnas med är veckoarbetstiden vid heltid. I övrigt så hämtas informationen från lönearternas kvantitet när det gäller arbetad tid.
Tips: Förhandsgranska Valblanketten och titta på sammanställningen där det tydligt syns vilken avsättning det blir på respektive anställd vid de olika valen av avsättning, t ex tid, pengar eller pension.
Här finns mer att läsa om Arbetstidskonto/arbetstidsförkortning »
... Visa mer
Etiketter:
2020-06-12
15:38
Vill du veta hur många timmar dina anställda arbetat under en viss period eller hur många timmars frånvaro som finns? Jag vill då tipsa om utskriften Ackumulatorlista. Den hittar du bland dina andra Rapporter/Utskrifter i ditt löneprogram.
Du kan välja vilken period, anställd som ska visas och välja vilken ackumulator du vill se genom att välja pilen på raden Ackumulator. Till exempel Arbetad tid i timmar, Forabelopp eller Semestergrundande lön.
Utskriften visar sen hur ackumulatorn blivit påverkad under perioden och kan användas till mycket!
... Visa mer
2020-06-08
15:54
Tillämpar ni på företaget regeln för att semestern tjänas in året före uttagsåret så finns möjlighet att ge Förskottssemester. Detta innebär att en nyanställd får betald semesterledighet redan första anställningsåret trots att intjänandeåret av semesterdagar är året före semesteråret.
Det finns inga regler i semesterlagen som anger att förskottssemester ska tillämpas eller hur många förskottsdagar en anställd har rätt till utan det är något som du som arbetsgivare bestämmer.
Tänk på att denna överenskommelse i så fall bör göras skriftligt eftersom det underlättar den dag då skulden eventuellt ska dras av från en slutlön. Om anställningen skulle upphöra inom fem år så är den anställde enligt praxis återbetalningsskyldig men om anställningen fortsätter längre än fem år så ska skulden skrivas av.
Så här gör du i Visma Lön 300/600:
Gå in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester och markera Företaget tillämpar förskottsemester för nyanställda.
Gå därefter till Personal - Anställda och dubbelklicka på den nyanställde.
På fliken Semester skriver du in hur många förskottsdagar den anställde ska ha rätt till i rutan Förskott.
Hur många förskottsdagar som ska beviljas är upp till företaget. Som fingervisning kan du tänka att om hon/han börjat anställningen någon gång mellan 1/4 och 31/8 så har personen rätt till 25 obetalda dagar och om anställningen börjar efter den 1 september så är rätten till obetalda semesterdagar endast 5 st. Lägger du in en del av dessa som förskottsdagar så ska resten ligga i rutan för obetalda dagar.
När den anställde sedan tar ut semester så är det viktigt att du som vanligt använder dig av snabbvalet Semester uttag eftersom programmet då räknar ner dagarna och räknar upp en skuld enligt formel ML x 4,6 %.
Semestertillägg betalas aldrig ut när det gäller förskottsdagar.
Förskottsskulden
Förskottsskulden syns sedan i rutan Skuld under Semesterförskottsskuld under Personal - Anställda.
Förskottsskulden avräknas automatiskt fem år efter anställningsdatumet. Slutar den anställde innan fem år har passerat, dras förskottsskulden på slutlönen som du betalar ut via snabbvalet Semester, ersättning.
Du kan också välja att manuellt skriva av förskottsskulden på fliken Semester i anställningsregistret genom att skriva in avskrivningsbeloppet i rutan för Avskrivning.
Om semesterersättningen inte räcker till för att kvitta förskottssemestern kan kvittning även göras mot den anställdes lön. Det gäller dock endast om den anställde har medgivit detta eller om sådan kvittning framgår av ett tillämpligt kollektivavtal.
Exempel på när Avräkning ska göras enligt praxis
* Förskottssemestern var äldre än fem år när anställningen upphörde
* Om den anställde sägs upp på grund av arbetsbrist, dock inte vid konkurs
* Om den anställde slutar på grund av egen sjukdom
* Om arbetstagaren slutar p g a att arbetsgivaren i väsentlig grad hade åsidosatt sina åligganden enligt anställningsavtalet.
Viktigt:
Kontrollera alltid med ditt kollektivavtal om det finns några egna regler för förskottsdagar.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-03-21
... Visa mer
2020-06-05
12:50
1Gilla
Glöm utskrifter, mejl som strider mot GDPR eller klibbiga frimärken och skicka istället lönebeskeden digitalt direkt till den anställde, till webbläsare eller mobilen i tjänsten Visma Min Lön eller Kivra.
Du kan skicka lönebeskeden digitalt från Visma Lön Smart, Visma Lön Direkt, Visma Lön 300 och Visma Lön 600 och det fungerar också utmärkt om det är en redovisningsbyrå som sköter lönerna.
Väljer du också att aktivera integrationen för att skicka lönebeskeden vidare till Kivra kan den anställde se lönebeskeden där tillsammans med annan viktig post från till exempel Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten. Dessutom kan den anställde hitta fakturor och sitt vaccinationsbevis från E-hälsomyndigheten.
Läs mer: Kivra - för säkra lönespecifikationer »
Så funkar det
1: Skicka lönebeskeden
Du skickar lönebeskeden precis som vanligt från Visma Lön Smart, Visma Lön Direkt, Visma Lön 300 eller Visma Lön 600.
Tänk på! För att skicka lönebeskeden vidare till Kivra behöver du första gången acceptera avtalet med Kivra inne i Visma Lön Anställd.
2: Den anställde får sina lönebesked
Den anställde kan se sina lönebesked i tjänsten Visma Min Lön på webben eller i appen Lön Anställd.
Har den anställde ett konto hos Kivra skickas lönebeskeden vidare dit och samlas tillsammans med andra viktiga dokument på webben eller appen.
Kom igång med digitala lönebesked i Visma Min Lön/Kivra
För de anställda
Film: Digitala lönebesked i Min Lön, appen Lön Anställd och Kivra »
För administratören
Visma Lön Smart: Kom igång med Visma Min Lön/Kivra för företaget i Visma Lön Smart »
Visma Lön 300/600: Kom igång med Visma Min Lön/Kivra »
Film Visma Lön 300/600: Skicka lönebesked till Min Lön eller Kivra »
Om du jobbar på redovisningsbyrå
För enklast hantering rekommenderar vi att du bjuder in din kund till samarbete via Visma Advisor. Då kan du enkelt skicka lönebeskeden på det sätt som din kund önskar. Arbetar du inte i någon klienthanterare idag rekommenderar jag att du ringer våra rådgivare på 0470-706160.
Läs mer: Aktivera samarbete i Visma Lön Smart från Visma Advisor »
Läs mer: Aktivera samarbete i Visma Min Lön/Visma Lön Anställd från Visma Advisor »
Läs mer: Aktivera samarbete i Visma Lön Anställd (från Visma Byråstöd) »
För dig som vill skicka digitala lönebesked i flera företag från samma programlicens
Om du inte är redovisningskonsult men ändå sköter lönerna för flera bolag behöver du registrera de bolagen hos oss för att kunna skicka digitala lönebesked. Kontakta vår support på telefonnummer 0470-706200 så hjälper vi dig.
Läs mer om Kivra
kivra.se »
vismaspcs.se: Kivra - för säkra lönespecifikationer »
Skicka fakturor till Kivra från Visma eEkonomi: Skicka e-faktura »
Skicka kvitton till Kivra från Visma Administration: Digitala fakturor och dokument, fliken Till privatpersoner, företagsinställningar »
... Visa mer
2020-06-02
13:05
Jämför du bokföringsunderlaget på konto 2731 mot den redovisade arbetsgivaravgiften?
Du får inte summorna till att stämma med varandra?
Du känner att det är hopplöst att börja felsöka?
Det vanligaste är att det skiljer sig några kronor åt och detta är på grund av olika öresavrundning mellan lönekörningen och arbetsgivardeklarationen. Så det behöver inte vara något som är fel på grund av detta.
Här kan du läsa hur Visma Lön 300/600 bokför löner och arbetsgivardeklaration:
Beräkning av arbetsgivaravgift på lönebeskedet och lönekörningens bokföringsunderlag »
Bokföringsunderlag för arbetsgivardeklaration »
Är det en större differens har jag några förslag på vad du kan kontrollera:
1: Har du använt dig av någon egenskapad löneart som inte har fått någon fältkod upplagd? Har du kopierat en av standardlönearterna så har den nya lönearten fått fem siffror.
Du kan även titta under Lönearbete - Lönearter där de egna lönearterna har texten Nej i fältet Standardlöneart.
2: Fortfarande inte hittat differensen? Säkerställ att ni inte använt konto 2731 som bokföringskonto på någon annan löneart. Detta gör du enklast genom att ta ut en Ackumulatorlista under Utskrifter och spårning - Utskrifter och väljer ackumulatorn Arbetsgivaravgifter.
Saldot som du får på utskriften är det ackumulerade värdet för arbetsgivaravgifter. Har du ett högre belopp på bokföringsunderlaget så har bokföringskontot använts på någon annan löneart.
3: Har du anställda som går under arbetsgivaravgifter för Växastöd? Då redovisas den reducerade arbetsgivaravgiften direkt på lönekörningens bokföringsunderlag
4: Har du anställda med reducering för Forskning och utveckling eller Regionalt stöd?
Då bokförs full arbetsgivaravgift på lönekörningens bokföringsunderlag. När du sen skapar arbetsgivardeklarationen justeras arbetsgivaravgiften och bokföringskontona justeras iom det bokföringsunderlaget som kommer då.
5: Ändrat Nedre gräns för arbetsgivaravgifter från 1000-kronorsregeln eller Idrottsutövare till Normal? Ändrar man inställningarna för Nedre gräns på en anställd som inte har nått upp till gränsvärdet, så har programmet inte räknat arbetsgivaravgifter på en summa som skulle ha varit det enligt de nya inställningarna som man har angivit.
På nästa lönekörning för den anställda beräknas då arbetsgivaravgifter från första intjänad krona medans rapporteringen till arbetsgivardeklarationen enbart tar med arbetsgivaravgifter på summan för den aktuella perioden.
Och här kan då uppstå en differens mellan det bokförda värdet från lönekörningen och det redovisade värdet till Skatteverket.
Kolla i Personalhistoriken för den anställda och ändra i så fall till Nedre gräns som den anställda har haft tidigare.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 24-11-22
... Visa mer
2020-05-14
15:29
Hej!
Jag vet inte om du fick svar från Tillväxtverket men när jag ställde frågan till dem om företagsledare som endast får lön en gång om året och inte i jämförelsemånaden så skulle man ta ett snitt på årslönen. 🙂
... Visa mer
2020-04-09
09:03
Hej!
Jag förstår att det känns ologiskt men programmet räknar rätt 🙂
Min kollega förklarade det såhär:
Totala bruttolönen för en anställd är 30 000 kr
Varav 10 000 är sjuklön
En vanlig bruttolön på 30 000 beräknas enligt följande
dvs 25000 *10,21%
5000*31,42%
När en anställd är sjuk räknar vi ut hur stor procentuell del som ska beräknas på respektive %
25000/30000= 83,33%
83,33% av sjuklönen ska beräknas med 10,21%
10 000* 83,33%= 8333 kr ska beräknas med 10,21%
och de återstående 1667 kr ska beräknas med full arbetsgivaravgift
8333*10,21%= 850
1667*31,42%=523
I ruta 499 redovisas då 10 000+850+523= 11 373
Hoppas att det hjälpte!
... Visa mer
2020-04-09
09:00
Hej!
Vi har precis som ni skriver upptäckt att det inte sätts någon automatisk markering i alla företag. Vi håller just nu på att undersöka varför men tills vidare så rekommenderar jag att du markerar de anställda manuellt.
... Visa mer
2020-03-06
13:46
3 Gillar
@CarinaEsp Ja, lite synd att jag inte kom på att tipsa om detta innan årsskiftet! 🙂
Men du kan lösa det genom att bara öka ackumulatorn.
På en lönespecifikation kan du först lägga in lönearten för Friskvård - exempel 12271 och lägga in beloppet som är utbetalt hittills i år. Sen lägger du in löneart 1227 och samma belopp med minustecken.
Då kommer endast ackumulatorn påverkas men inte några belopp.
För att göra lönespecifikationen snygg sen så tar du bort markeringen i Skriv ut längst ut till höger på löneartsraden, så syns det inte för de anställda.
... Visa mer
2020-03-06
11:26
5 Gillar
I Visma Lön 300/600 finns som standard ackumulatorer som samlar värden från dina lönespecifikationer. Jag tänkte tipsa om Egna ackumulatorer som du kan använda för en del rapporter men också för att underlätta ditt arbete genom att varna vid visst belopp eller kvantitet.
Alla ackumulatorer hittar du under Lönearbete - Ackumulatorer och genom att klicka dig in på en ackumulator får du en beskrivning när ackumulatorn används.
Skapa egen ackumulator
Genom att klicka på Ny kan du lägga upp egna ackumulatorer. Du fyller i namn, benämning, om ackumulatorn ska räkna på Belopp eller Kvantitet, om den ska nollställas och om den ska varna om värdet överstiger eller understiger ett visst värde.
Ackumulatorn plockar du därefter upp på lönearten som ska påverka ackumulatorn.
Exempel: Friskvård upp till ett visst belopp
En del företag ersätter friskvård i belopp löpande under året och om du vill ha koll på när du överstiger ett visst belopp (i mitt exempel 5000kr) kan du göra inställning för det.
Gör såhär:
Skapa en ny ackumulator under Lönearbete - Ackumulatorer.
Klicka på Ny och fyll i Ackumulator och Benämning - exempelvis Friskvårdsersättning.
I Ackumulatortyp väljer du Belopp.
Markera Nollställning sker Vid årsskifte om beloppet ska räknas per år.
Vid Gränsvärde fyller du i Överstiger 5000
Spara. Därefter ska vi koppla ackumulatorn till lönearten för friskvård. Hur du skapar den kan du läsa i Egna lönearter »
Gå till Lönearbete - Lönearter. Klicka in på lönearterna 12271 (har du fler lönearter som används gör du samma inställning på dem).
På fliken 3. Egna inställningar plockar du upp ackumulatorn i fältet Egen statistik.
När du registrerar friskvårdsersättning på en anställd kommer den här ackumulatorn räknas upp och när du överstiger 5000 och ska klarmarkera lönebeskedet får du varning om att du överskridit gränsen.
Du kan läsa mer om ackumulatorer här »
Vill du kika på värdena på dina ackumulatorer rekommenderar jag ackumulatorlistan som du hittar under Utskrifter och Spårning - Utskrifter eller spårningen som du kan göra under Utskrifter och Spårning - Spårning.
Har du använt egna ackumulatorer eller har förslag på andra användningsområden blir jag jätteglad om du delar med dig av dem!
... Visa mer
2020-02-27
15:30
1Gilla
Hej!
När det kommer till vård av barn så finns det precis som du verkar upptäckt endast snabbvalsinställning för om den anställde är timavlönad eller månadsavlönad eller tillhör handelsavtalet (om du har Visma Lön 600). Men jag hittade ett sätt att komma runt det om det är två olika beräkningar som ska användas beroende på personalkategori (arbetare/tjänsteman).
Gå in under Lönearbete - Lönearter och in på löneart 3318. Gör inställningarna i beräkningsformeln och ta bort markeringen för Arbetare till höger. Döp eventuellt lönearten till Vård av barn tjänstemän.
Kopiera därefter lönearten och den nya 33181 döper du eventuellt till Vård av barn arbetare. Gör inställningarna i beräkningsformeln och sätt markering i Arbetare och ta bort markeringen för Tjänstemän.
När du sen använder snabbvalet på respektive personalkategori så kommer programmet välja rätt löneart beroende på om den anställde är arbetare eller tjänsteman.
Du får gärna kontrollera så att detta funkar även för dig och att det ser rätt ut när du gör en lönekörning. Jag har heller inte testat om detta går att göra på fler typer av snabbval/lönearter.
Är du i behov av ytterligare beräkningsformler får du skapa personalvariabler som My beskrivit tidigare.
... Visa mer
2020-01-17
16:07
Hej!
Jag skulle bara vilja göra en uppdatering här som kanske kan hjälpa några av er!
I version 2020.0 av Visma Lön finns funktionen för digital signering med Visma Sign.
Då kan du skapa olika grupper för signering och sen skapa en sammanställning av lönerna och skicka för attest innan du låser, skickar lönebesked och betalar ut lönen.
Ni kan läsa mer om hur det funkar och se filmer där min kollega visar hur Visma Sign fungerar: Digital signering »
... Visa mer
2020-01-14
13:37
Hej igen!
För att bli av med å, ä ö-problematiken rekommenderar vi att du använder Excel på din Mac-dator.
När du har ändrat filen och sparat den som semikolon-avgränsad CSV får du inte öppna upp den på macdatorn innan du importerar den till eEkonomi.
Det är en hel del frågor på det här med importen så vi kikar vidare på det och ser till att informationen i hjälpavsnitten uppdateras.
... Visa mer
2020-01-14
09:14
1Gilla
@Joel__7 Om du vill bokföra detta på 2019 så byter du egentligen bara ut 1930 mot konto 2910. Du krediterar alltså 2910 mot dina lönekonton.
När sen utbetalningen görs 2020 matchar du 1930 (bankkonto) mot 2910 och bokar på så sätt bort skulden.
... Visa mer
2020-01-13
14:35
Hej!
Först ska du bokföra årets resultat. Det gör du 2018-12-31 enligt min kollega Pers inlägg: Bokföra årets resultat »
detta tänker jag att du redan har gjort.
Det jag däremot tror att du har glömt är att 2019-01-01 ska du göra en verifikation för att bokföra föregående års resultat. Det beskriver Per hur du gör här: Bokföra föregående års resultat »
Kontrollera att du har bägge de här verifikationerna.
... Visa mer
2020-01-13
14:25
Hej!
Får du något felmeddelande när du försöker trycka på knappen eller är den "utgråad"?
Kontrollera gärna att du har fyllt i uppgifter i fälten som programmet efterfrågar.
Bilkalkylen som heter Utökad bilkalkyl behöver du markera Bilkalkylen gäller en företagare för att knappen ska fungera eftersom den annars gäller för en anställd.
... Visa mer
2020-01-13
14:21
Hej!
Nu har jag testat att skapa nytt företag i eEkonomi (aktiebolag) och ett nytt företag i Administration (också aktiebolag och kontoplan Bas2019).
När jag snabbt skummar igenom så är kontoplanerna samma med skillnaden att Visma Administration inte skriver ut Ackumulerat på alla konton utan det står Ack. exempelvis konto 1018.
För att felsöka skulle jag antingen behöva några exempel på konton du inte tycker stämmer eller om du kontaktar mina kollegor på supporten så de kan kika vidare.
Det som gör jämförelsen lite lurig är att båda företagen behöver vara helt nyskapade för att det ska gå att jämföra.
Visma eEkonomi: Uppdaterar benämningen om du väljer att göra det när du importerar verifikationer. Nya företag hämtar den senaste kontoplanen från Bas.
Visma Administration: Uppdaterar benämningen om du väljer att göra det när du importerar verifikationer. Eller om du väljer att uppdatera kontoplanen när du skapar ett nytt år.
... Visa mer
2020-01-13
11:06
Hej Lisa!
Det stämmer att beloppet för engångsskatt uppdateras iom att du lägger in semesterersättning för slutlön.
Jag har också testat att göra en lönekörning längre fram och även då uppdateras beloppet.
Jag ska be mina kollegor kika på om det ska vara såhär (och isf varför) eller om det är ett fel som smugit sig in i programmet.
... Visa mer
2020-01-13
10:32
Hej!
Det låter som ett sätt att hantera det på.
Det jag funderar på är vad det är för lön som ska betalas ut i mars/april? Det låter som att du kommer behöva göra ytterligare en slutlön efter det?
... Visa mer
2020-01-13
09:23
Hej!
Normalt sett omförs alla konton mellan 2011-2019 till 2010 i bokslutet. Detta för att enklare kunna särskilja vad som blivit uttaget och insatt under året.
... Visa mer
2020-01-13
09:13
Hej!
Ja det stämmer. När beloppen är samma så borde byggnaden vara fullt avskriven.
... Visa mer
2020-01-13
08:58
Hej!
Det känns inte alls bra, har du fått ordning på beräkningsformlerna?
Du kan läsa in en säkerhetskopia från innan uppdateringen.
Ett annat alternativ är att hämta standardlönearterna. Det gör du genom att gå in under Lönearbete - Lönearter och klicka på knappen Jämför. Via knappen Visa skillnader ser du hur dina lönearter ser ut jämfört med de i programmet. Klicka på OK och välj Ja om du vill uppdatera lönearterna.
Är det endast vissa lönearter som du vill göra ändringen på kan det vara enklare att uppdatera beräkningsformlerna manuellt.
Maxbeloppet för friskvårdsbidrag är 5000/år. Läs gärna mer i Friskvårdsbidrag 2020 - allt du behöver veta »
... Visa mer
2020-01-13
08:41
Hej!
Det låter konstigt!
Kontrollera att du sparar filen som CSV - kommaavgränsat. Vad jag har kunnat läsa mig till heter det Windows-kommaavgränsad (.CSV) på Mac.
Här finns mer info om hur import av artikelregister fungerar: Importera eller exportera artikelregister »
/Anna
... Visa mer
2019-07-09
07:17
Hej! Det stämmer att du betalar för fler användare i Visma eEkonomi Smart. Beloppet är rabatterat och för användare nummer två betalar du 89:-/månad. Om du samarbetar med en redovisningsbyrå är den användaren gratis och likaså om du har en Revisor som behöver läsbehörighet i företaget. - Säg till om du vill ha mer information om detta. Vi får massvis med idéer, både stora och små och vi är supertacksamma för allihop. En del kommer här i forumet men också i andra kontakter och besök. Även om vi inte kan implementera allt så lyssnar vi alltid och värderar alla synpunkter. Just nu har vi inget bra sätt att visa vad vi jobbar med men vi försöker alltid uppdatera i aktuella forumidéer om vi har planer på att införa ett förslag. Vi använder också forumet för att hitta pilotkunder eller användare som vill lämna sina synpunkter. Inne i Visma eEkonomi kan du klicka på Framtiden längst ner till vänster för att vara med och påverka Visma eEkonomi. Jag förstår att det kan kännas som att vi aldrig gör några ändringar som hjälper just dig, men här kan du läsa om nyheter i Visma eEkonomi (förhoppningsvis finns det något fiffigt du inte visste fanns): https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/a-new-in-version.htm Jag hoppas att du bestämmer dig för att Visma eEkonomi ändå är värt pengen du betalar och att du stannar kvar hos oss!
... Visa mer
2019-06-07
08:50
Ja förlåt, jag uttryckte mig slarvigt 🙂 Alternativ 1: Som användare av Visma eEkonomi bjuder du in din redovisningskonsult under Appar och tillval. Redovisningskonsulten får då en kostnadsfri inloggning till ditt företag i Visma eEkonomi. - Redovisningskonsulten jobbar i samma variant av programmet som du. Alternativ 2: Om redovisningskonsulten istället använder vårt baspaket för redovisningsbyråer så är det gratis för byrån. De kan då jobba i den största varianten av Visma eEkonomi (Pro) och du som kund kan jobba i den version som passar dig bäst - beror på vilken arbetsfördelning ni har bestämt. Kostnaden blir programkostnaden för den variant som redovisningsbyrån valt att du ska arbeta i. /Anna
... Visa mer
2019-06-05
09:47
1Gilla
Hej! Det kommer inte automatiskt att ändras till en kostnadsfri inloggning, men däremot kan jag se till att du får hjälp så att det blir rätt. Jag vill bara säkerställa att det är revisorn du menar och inte en redovisningskonsult. De här två blandas lätt ihop. Redovisningskonsulten hjälper till med bokföringen/lönehanteringen (redovisningen) och bör ha en egen inloggning till eEkonomi antingen som att du har lagt upp som en extra användare eller att ni har ett samarbete som betyder att redovisningskonsulten sitter i ett annat system som pratar med Visma eEkonomi. En revisor sköter revisionen av företaget och kontrollerar redovisningen. Revisorsinloggningen ger användaren rätt att Se allt innehåll i programmet Skriva ut rapporter Exportera SIE-fil Exportera register ...Men kan inte göra några ändringar i programmet. /Anna
... Visa mer
2019-06-05
06:29
1Gilla
Hej! 1: Debiteringsmodellen är fortfarande utformad efter ett grundabonnemang på produkten och därefter kostnad för ytterligare användare. Jag tror att tidigare kostade en extra användare lika mycket som en grundlicens. - så är det inte längre utan extra användare har ett reducerat pris. 2: Jag ser att det försvinner lite i min text ovan men det står: Genom att fylla i följande formulär kan du registrera din revisor som en användare i ditt program utan kostnad: Jag ska försöka formulera om det lite. Men det är alltså ingen kostnad för att lägga upp revisorsanvändaren 🙂 /Anna
... Visa mer
2019-05-31
14:32
Hej! Gällande delbetalningen så tror jag att det kan handla om "förskott" vilket kan krångla till det ytterligare lite. Jag rekommenderar att du kontrollerar med Skatteverket hur momsen ska redovisas. I tråden Förskottsfaktura - Administration 500/1000/2000 beskrivs det hur du hanterar momsen vid förskott. /Anna
... Visa mer
2019-05-31
11:52
Skulle nog bokfört så även om det inte var samma månad som transaktionerna hände 🙂
... Visa mer
2019-05-31
11:51
1Gilla
Hej! Jag vet inte om ni har löst det här, men om det är två bankhändelser som har hänt så är det kanske bäst att göra två händelser även i bokföringen. Var händelserna samma månad så skulle jag bokfört köpet 1930 kredit Totalbeloppet ink VAT 4056 - debet Inköp varor 25% EG, momskod 20 (25%) Totalbeloppet ink VAT2645 - Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet, momskod 48 (0%), debit Totalbeloppet ink VAT *0,25 2614 - Beräknad utgående moms på förvärv från EG, 25%, momskod 30, kredit Totalbeloppet ink VAT*0,25 När du sen får tillbaka momsen så ska du ju minska det redovisade beloppet. 1930 debet beloppet du fick tillbaka 4056 kredit beloppet du fick tillbaka2645 kredit den felaktigt redovisade momsen2614 debet den felaktigt redovisade momsen Eftersom beloppet som redovisas på 2645 och 2614 räknas fram genom att ta varukostnaden * 0,25 (om varorna går enligt 25%-momsreglerna) behöver du räkna fram så att beloppet stämmer överens med vad som redovisas på 4056. /Anna
... Visa mer
2019-05-31
07:10
Hej! Avsättningen görs enligt formeln: (Variabel för avsättning i minuter / 60) / (Veckoarbetstid vid heltid / Underlag tid) = Avsättning i tidNär jag lägger in föräldraledig hel månad får jag en minskad avsättning till tidbanken (atf). Kontrollera gärna inställningen för avsättningen under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Inställningar och knappen Inställningar vid arbetstidsförkortning/arbetstidskonto. Du kan också gärna kontrollera hur det ser ut under Personal - Anställda fliken Anställning Om du sen har att månadslönen betalas ut för innevarande månad och frånvaron för föregående månad så blir det en differens i timmarna i lönekörningen som underlaget beräknas på, därför blir det ibland minus och ibland plus.Ex: April är en kortare månad med 160 timmar (löneart 1101). Sen har du frånvaro med löneart 3313 för hela mars som är 168 timmar, enligt mars lönebesked. Kontrollera gärna med ditt avtal hur arbetstidsförkortningen ska beräknas när en anställd är 100% föräldraledig. /Anna
... Visa mer
2019-05-29
09:27
3 Gillar
Aktiebolag med fler än 3 anställda, mer än 3 MSEK i omsättning och minst 1,5 MSEK i balansomslutning måste ha revisor. Uppnår bolaget två av dessa krav de senaste två räkenskapsåren är bolaget revisionspliktigt, dvs då måste man ha revisor. Ligger företaget däremot under dessa gränsvärden så är det upp till bolaget att själv välja om man ska ha revisor eller ej. Bolag inom vissa branscher omfattas ändå av revisionsplikten tex
Advokataktiebolag
Kommunalt ägda bolag
Bolag inom bank- och finansieringsbranschen
Aktiebolag med särskilt begränsning om vinstutdelning
Publika bolag
Är ditt företag revisionspliktigt kan du skapa en revisorsinloggning till ditt Visma eEkonomi.
Skapa revisorsinlogg
Bjud in din revisor till revisorsinloggning genom att gå till Appar och tillval, välj Bjud in redovisningskonsult eller revisor, gå till fliken Bjud in revisor, klicka på den gröna knappen Bjud in revisor och fyll i uppgifterna. Revisorn får ett mejl för att aktivera sitt konto med en inloggning till företaget och du kan se revisorn under Användare på företagets konto. Läs mer om att registrera revisor som användare. Revisorn kan:
Se allt innehåll i programmet
Skriva ut rapporter
Exportera SIE-fil
Exportera register
Den här artikelns innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs.
... Visa mer
2019-05-22
11:19
Hej! Just detta med utlägg åt kunder/uppdragsgivare och vidarefakturering mm är rätt krångligt, så jag förstår din förvirring trots att du verkar vara med på banan 🙂 1: Låter helt rätt. Här bokför du alltså kostnaden som du har i ditt företag. 2: När du fakturerar så skapar du helt enkelt en faktura där du lägger in beloppet som uppdragsgivaren ska betala. Här kan beloppet vara samma som själva kostnaden, men det skulle också kunna vara ett högre eller lägre belopp (beror på vad ni kommit överens om). 3: När återbetalning till dig ska göras ska skulden på konto 2893 minskas med beloppet. Du gör alltså en utbetalning där du matchar utbetalningen mot 2893. Verifikationen blir då typ 1930 kredit 2893 debet. /Anna P.S För att göra det hela mer förvirrande så finns det också något som heter klientutlägg vilket betyder att uppdragsgivaren står för kalaset och då skickas egentligen hela kvittot över och du får inte dra någon moms för köpet och heller inte fakturera moms. Då bokförs själva utlägget som en fordran istället. Men det känns som att det är väldigt ovanligt så vi behöver inte fundera i de banorna. :)Vill man ändå läsa mer om det så har min kollega beskrivit det i denna tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/7kxfcej360d5b . D.S
... Visa mer
2019-05-22
09:24
Hej! Inser att mitt svar är lite sent i den här tråden och att du förhoppningsvis redan fått svar på dina funderingar från redovisningsbyrån som du nämnde ovan. Logiskt sätt stämmer det som du skriver ovan. Det man gör vid ett inventarieköp är att man visar att man faktiskt har inventariet i sina tillgångar - du skulle förmodligen kunna sälja datorn och få pengar för den. Samtidigt får man inte dra av allt som en kostnad direkt utan behöver fördela kostnaden på flera år. Kostnaden påverkar företagets resultat. Köpet bokförs normalt sett. Konto för betalning (ex 1930) kredit Totalbeloppet Konto för inventariet (ex 1220) debet Totalbeloppet. Här har man alltså inte lagt någon kostnad i företaget utan endast visat att pengar har gått ut och att du har en tillgång iom inventariet. Här har alltså inte företagets resultat påverkats alls. Sen ska du göra avskrivning på det. Det är först då det blir en kostnad och eftersom du valt 3 år fördelas kostnaden på 3 år. Detta påverkar resultatet och visar att dina tillgångar minskar. Konto för avskrivning kredit (ex 1229) avskrivningsbeloppet - visar att dina tillgångar minskar Konto för avskrivning debet (ex 7832) avskrivningsbeloppet - visar att du har en kostnad i företaget. /Anna
... Visa mer
2019-05-22
06:48
Hej Martin! Ursäkta lite sent svar här, men liknande frågeställning diskuteras i tråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-kortavgift-stripe Även om den tråden är lite äldre så tycker jag att det sättet funkar att hantera det på! /Anna
... Visa mer
2019-02-19
15:56
2 Gillar
Hej! Jag tror att Resultatenheter/kostnadsbärare kom i Visma eEkonomi först och att det är därför som det är lite förvirrande. Resultatenheter/kostnadsbärare används normalt sett för att kunna särskilja bokföringen i specifika rapporter. Till exempel om du vill ha redovisning per enhet, avdelning, butik eller liknande. Exempel: Du kan bokföra försäljning på samma intäktskonto men med olika resultatenheter beroende på vilken butik försäljningen har skett i. Om du gör så med alla intäkter och kostnader, kan du sen ta fram en resultatrapport och se vilken butik som gör mest intäkter och som också har bäst resultat eller oroväckande höga kostnader på någon specifik del. Det blir alltså som en liten bokföring för just den enheten. Hjälpavsnitt Resultatenheter och kostnadsbärare » Film: Resultatenheter och kostnadsbärare i Visma eEkonomi » Projekt KAN användas som ytterligare en nivå på resultatenhet men vanligast är att det mer är per projekt. Dvs ett bygge, en utbildning av en kund eller liknande. Projektet kan löpa över årsskifte och gör alltså att du kan ta ut ett balans- och resultaträkning för projektet över år (detta går inte för resultatenheter utan här följer detta bokföringsåret). Du kan alltså bokföra alla kostnader och intäkter på ett specifikt projekt och se hur det projektet går. Hjälpavsnitt: Projekt » Om vi då ser det större så skulle anställda från olika enheter (resultatenheter/kostnadsbärare) jobba i samma projekt och du kan då få en tydlig redovisning i projektets resultat och samtidigt hur varje enhet jobbat. När jag läser ditt inlägg tolkar jag det som att ni la upp era projekt när funktionen för Resultatenheter kom, och jag förstår att det är rörigt 🙂 Om du arbetar med Visma Tid Smart räknas projekten som de "nya" projekten och du bör alltså isåfall ändra om till de nya projekten i Visma eEkonomi. Du kan också ha resultatenheter i Visma Tid Smart. Filmer om Visma Tid Smart »Hjälpavsnitt: Integration mot Visma eEkonomi » Här kan du boka kom igång i Visma Tid Smart och ta del av hjälptexter mm: Support för Visma Tid Smart » /Anna
... Visa mer
2019-01-24
15:21
Hej! Vad är det du jämför Resultaträkningen med? /Anna
... Visa mer
2019-01-24
14:51
Hej! Det går bra, du lägger in den anställda med Oregelbunden arbetstid och hon kan då stämpla in och ut och registrera sin frånvaro precis som andra anställda. Du kan läsa mer om det här: Oregelbunden arbetstid »
... Visa mer
2019-01-24
14:34
Hej! Alla typer av förmåner klumpas ihop i verifikationen på samma konto i Visma eEkonomi Pro. Vill du dela upp dem får du göra en korrigering av verifikationen i efterhand. /Anna
... Visa mer
2019-01-24
14:13
Hej! Ja, det stämmer att du behöver klicka på Kontroll av årsredovisning. De här uppgifterna bör du åtgärda för att skapa en korrekt årsredovisning. Jag håller med om att det är lite förvirrande så jag tar det vidare till vår utvecklingsavdelning. /Anna
... Visa mer
2019-01-24
13:19
Hej! Fördelen med valutakonto är framförallt att du slipper fram- och tillbakaväxlingar hos banken. Däremot måste du fortfarande bokföra alla händelser i SEK vilket gör att en omräkning görs i din bokföring. Differensen kommer av att du till exempel vid en leverantörsfaktura på 1000EUR bokför detta som en kostnad och leverantörsskuld på exempelvis 10 000SEK. När du sen betalar så ska leverantörsskulden fortfarande minska med 10 000SEK men du har däremot kanske betalat mer eller mindre beroende på hur kursen har rört sig. Mellanskillnaden bokförs på ett kursvinst-/förlustkonto. Detta sköter Visma eEkonomi automatiskt. När du har ett valutakonto ska du också vid ett bokslut göra en värdering av saldot på kontot. Det gör du under Inställningar - Kassa och bankkonton. /Anna
... Visa mer
2019-01-24
12:11
Hej! Jag vill egentligen inte lägga mig i eftersom jag inte hittat tydliga riktlinjer på vad som gäller, tycker ändå att jag sökt med ljus o lykta 🙂 Jag hittade denna artikeln från april 2018: Låna ut pengar till egna aktiebolaget »Det verkar som att det är lite otydliga regler gällande det här. NI får gärna dela med er av era källor om ni har några, jag tror som sagt att det inte finns något riktigt rätt eller fel./Anna
... Visa mer
2019-01-24
08:04
Hej! Snyggast är om du krediterar fakturorna och sen skapar nya. På så vis får din kund korrekta uppgifter. Om de felaktiga fakturorna fortfarande står som obetalda så krediterar och kvittar du dem (då står felaktig faktura och kreditfaktura som "slutbetalda").Sen skapar du nya korrekta fakturor och så kan du registrera kundens betalning som en delbetalning på fakturorna. Hojta om det inte löser sig eller om du vill att jag förklarar något steg närmare! /Anna
... Visa mer
2019-01-22
07:52
Ja, där finns det lite andra möjligheter. Men då tror jag att vi har stött och blött frågan, tror inte att det finns något smidigare sätt som det ser ut just nu..Lovar att uppdatera om jag får en snilleblixt!
... Visa mer
2019-01-21
13:24
Okej, då är jag med. I Visma eEkonomi har man löst detta genom att ha möjlighet att ändra momskod på en specifik verifikationsrad och alltså inte på kontonivå. I Visma Administration är det enklast att antingen göra så som du gör, alltså ha med ett mellankonto som har momskopplingen (jag skulle eventuellt valt ett i kontoklass 4xxx för att påverka resultatet direkt) alternativt skapa upp ytterligare konto, exempelvis 5171 där du sätter rätt momskopplingar som du använder för de här inköpen. Jag tror inte att det finns någon smidig lösning, för jag antar också att samma leverantör levererar både med omvänd skattskyldighet och utan? /Anna
... Visa mer
2019-01-21
12:00
Hej! Valutakonto ska endast använda om du har ett valutakonto på banken som alltså har en annan valuta än SEK. - så det gäller nog inte i detta fallet om jag har tolkat dina tidigare inlägg korrekt. Du ska alltid bokföra i SEK så om du skapar en manuell verifikation ska du redan vid registreringen räkna om till SEK enligt den dagens kurs. Om du gör många liknande här inköp och även kommer göra det framöver kan det vara läge att kika på möjligheten att skaffa kreditkort på företaget istället, då kan du registrera inköpen direkt mot Inköp mot kvitto. - iofs behöver du ändå räkna om till SEK, så det kanske inte hjälper så mycket 🙂
... Visa mer
2019-01-21
10:22
Hej! Kan du skriva ner själva flödet så kanske vi kan slå våra kloka ihop :). Exakt vilken del är det du funderar på hur du ska lösa? /Anna
... Visa mer
2019-01-15
14:09
Hej! För att importera bilder till Visma eEkonomi Smart kan du antingen använda någon av apparna Visma eEkonomi eller Visma Scanner, du kan flytta filer/bilder via utforskaren eller mejla underlagen till en särskild mejladress.Är det detta du inte får till? Läs mer i Infoga underlag »
... Visa mer
2019-01-15
12:57
Hej! Ditt bekymmer beror inte på riktigt samma sak. Jag ser till att du får svar i din tråd 🙂 /Anna
... Visa mer
2019-01-15
12:56
Hej! När du har kontantmetoden så bokförs fakturorna som kostnad först när de betalas alternativt vid årsskiftet. De bokförs antingen när du skapar momsrapporten för den sista perioden eller om du själv går in under Inställningar - Räkenskapsår - Redigera och sedan Boka upp. Först när det är gjort kommer periodiseringen synas. /Anna
... Visa mer
2019-01-15
12:19
Toppen!Jag mejlar dig för att få tag på ett korrekt telefonnummer./Anna
... Visa mer
2019-01-15
11:32
1Gilla
Hi! Yes, that is the way I would recommend you to handle this. You should only have one currency in your bookkeeping so you need to calculate the numbers into SEK. You can use account 3960 or similair for the 0,01-0,02 SEK. /Anna
... Visa mer
2019-01-15
10:23
2 Gillar
Hej! Antingen kan du låta detta vara så som det är nu, det kommer ju jämna ut sig i slutändan. Eller skapa en ny kreditfaktura på rätt datum (2018) och sen en ny debetfaktura på 2019 som tar ut kreditfakturan på 2019. Alternativet är att manuellt registrera en kundförlust på 2018 via en manuell verifikation och därefter också "justera" verifikationen för kreditfakturan på 2019.Bokföringen ser lite olika ut beroende på om det är en konstaterad eller befarad kundförlust.
... Visa mer
2019-01-14
12:31
Hej! Har du fått ordning på det eller vill du att jag ber en kollega kontakta dig? Jag tar din synpunkt vidare./Anna
... Visa mer
2019-01-14
09:30
Hej! Kontrollera vilket datum du har på periodiseringen och att periodiseringen är genomförd. Det ser du lättast genom att öppna fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor. /Anna
... Visa mer
2019-01-08
15:39
1Gilla
Hej! Du får ursäkta mig, men vad är det för leads du har köpt? Här i forumet finns många trådar som förklarar hur du bokför reklam och pr. Lättast är att göra en sökning på forumets startsida: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs /Anna
... Visa mer
2019-01-08
12:32
Hej! Lättast lägger du in först själva varan som du ska sälja och därefter lägger du ytterligare en rad med krediteringen./Anna
... Visa mer
2018-12-27
13:57
Hej! Om du bokför andra insättningar och uttag på ditt SEB-konto mot 1930 så är det helt korrekt!Konto 1350 och 1352 är ett sätt att ytterligare specificera tillgångarna.När jag kikar på de fullständiga kontoplanerna på BAS.se så står det:1350: Andelar och värdepapper i andra företag1352: Andra andelar. Så du kan egentligen använda vilket som./Anna
... Visa mer
2018-10-22
14:09
Hej! Jag snubblade över den här forumtråden. Sedan version 2018.2 kan du välja om du vill skriva ut bankkontonumret eller inte. Det gör du under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, Utskrifter mm. /Anna
... Visa mer
2018-06-29
12:30
Hej! Ledsen för sent svar! Här har vi samlat information om vilka uppgifter du som löneadministratör bör spara/radera: https://vismaspcs.se/gdpr-hr-handbok /Anna
... Visa mer
2018-05-16
13:34
1Gilla
Hej! Enkelt förklarat beror avrundningsdifferensen på att deklarationen innehåller fler rutor med belopp - det görs avrundning i varje ruta. Sen när det kommer till årsredovisningen så har du en summa av belopp som avrundas ihop och då kan det bli någon krona differens. Programmen ber dig sätta differensen på en plats och precis som Ekonomiförvaltning AB skriver så spelar det inte jättestor roll vilket konto som det justeras mot. /Anna
... Visa mer
2018-04-12
12:43
Om du vill får du jättegärna skicka samma mejl till mig så vet jag lite vad du tycker saknas 🙂 anna.svensson@visma.com
... Visa mer
2018-04-11
15:59
Bra skrivet! Min tanke är att jag ska ha en bild på hur mejlet ser ut på sidan, ska bara kolla så att det är okej att jag lägger ut det öppet 🙂 /Anna
... Visa mer
2018-04-11
11:39
Hej! Jag skulle vilja säga att jag inte har glömt den här pucken. 🙂 Fler och fler kunder aktiverar Mitt Lönebesked och/eller Visma Lön Anställd så detta är verkligen efterfrågat från fler användare. Jag har bollat frågan lite med mina kollegor på olika sätt att lösa det tills mejlen kan individualiseras per tjänst som användaren aktiveras för. Mitt förslag är en sida med info i text, filmer och exempel på hur de automatiska mejlen ser ut och svar på de vanligaste frågorna. Då kan du som löneadministratör antingen kopiera den informationen eller länka användaren dit. Vad tror ni om det? Jag är inte klar men här är ett första utkast: Användare Mitt Lönebesked/Min Lön » & Användare Visma Lön Anställd » Jag tar jättegärna emot er input! /Anna
... Visa mer
2018-04-10
08:35
Hej! Om du är i vår Kom igång-utbildning (https://elearning.vismaspcs.se/) så är sista frågan hur man kan skicka fakturor från Visma eEkonomi. Där är det alla alternativ som är rätt. Är det någon annanstans du fastnar får du gärna förtydliga var så hjälper vi dig! /Anna
... Visa mer
2018-03-23
12:19
Hej! Vilket program skickar du anstånd från och vilken version har du? Uppgift 1 innehåller uppgifter om Skattekontor. Se till att du har den senaste versionen av programmet och testa gärna att välja upp skattekontoret under Byråunderhåll. /Anna
... Visa mer
2018-03-20
14:27
Japp, vi kommer försöka sammanställa allt du behöver fixa. Det första jobbet som du kan påbörja redan nu är själva förberedelsen och kartläggningen över vilka personuppgifter företaget/föreningen hanterar. /Anna
... Visa mer
2018-03-20
13:45
Hej! Nej du kommer inte behöva låsa upp tidigare lönekörningar för att kunna ta bort de gamla. Vi kommer uppdatera löneprogrammet med anpassningar för GDPR. Du kommer få information på Min sida i ditt program när du kan uppdatera och även mer detaljerade instruktioner för vilka anpassningar du bör göra i löneprogrammet. Jag kommer också se till att vi uppdaterar den här tråden med mer info. GällandeGDPR har vi samlat information på https://vismaspcs.se/gdpr Mitt tips är att ni börjar med att kartlägga vilka personuppgifter företagethanterar för att därefter lägga upp en plan om hur ni ska hantera dem framöver. Verksamt.se har också en väldigt bra guide - du hittar denhär:https://www.verksamt.se/driva/gdpr-dataskyddsregler/gdpr-guiden /Anna
... Visa mer
2018-03-13
07:12
Hej! Bra input! Jag har direkt tagit tag i detta och försöker knåpa på en sida som du som lönekonsult/löneadministratör kan länka till. - Lägger ut länk här när jag har ett utkast. Mejlen är generella för alla våra internettjänster och det finns inte någon snabb fix för dem (detta försöker vi lösa på längre sikt). Om den anställda slänger sitt mejl kan hon ändå gå till vismaspcs.se och klicka på Mina tjänster. Där får de välja Glömt lösenord och då skickas ett nytt mejl med en aktiveringslänk och möjlighet att välja lösenord. För att mejla alla anställda är det nog lättast att gå till Utskrifter och Spårning - Skapa egna utskrifter. Klicka på Ny, markera rutan Kopiera en av programmets standardutskrifter och leta upp Personal - Personallista och klicka på Ok. Till vänster klickar du på plus vid Telefon och e-post och markerar rutan E-post arbete för att lägga till den kolumnen. Längst ner kan du i fältet Skriv till välja Excel-fil. Spara sen denna rapporten. Nu har du rapporten längst upp under Egna utskrifter. När du skriver ut denna till en excelfil har du sen alla mejladresser i samma kolumn och kan kopiera ut dem och klistra in i mottagarfältet i ett nytt mejl. /Anna
... Visa mer
2018-03-12
12:54
Hej! Kul att du lyfter denna frågan just nu när vi håller på att gå igenom det material vi har för Mitt Lönebesked/Min Lön. Mitt Lönebesked kommer i veckan att uppdateras med nytt utseende och då kommer vi också uppdatera informationen som finns men det finns förstås information som vi behöver förtydliga ytterligare. Här har vi skrivit ihop en checklista för vad du som löneadministratör behöver göra: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-anstalld/content/getting-started/salarystatementinf... Vi har också filmen Kom igång med Mitt Lönebesked: https://www.youtube.com/watch?v=Z4UFkgbV_4Q&list=PL_6iwrIQ8Yn6eFUXKHdqAZqMSXJghb7vY&index=8 ca 3:00 in i filmen så visar vi hur det ser ut för den anställde. Jag inser att du mer är ute efter vad de anställda behöver göra. Aktivera och välja lösenord när de får ett mejl (kommer när du synkroniserar över anställda till vismaspcs.se). De klickar på länken i mejlet och väljer lösenord. Ladda ner appen Min Lön eller löpande kika på lönespecifikationerna på vismaspcs.se Återkom gärna om du saknar information och hur du isåfall helst vill informera de anställda. /Anna
... Visa mer
2018-02-13
13:13
Hej! Via tillvalet Visma Ekonomiöversikt kan du justera dina rapporter och få fram statistik på din bokföring. Du hittar mer om det här: https://vismaspcs.se/produkter/redovisning/visma-ekonomioversikt /Anna
... Visa mer
2018-01-26
14:13
Hej! Jag tror att du får svar på din fråga i tråden Moms och självrisk på försäkringsärende i en enskild firma » Annars rekommenderar jag en kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig exakt hur bokföringen ska se ut. /Anna
... Visa mer
2018-01-24
14:37
Hej Jessica! Vilka konton använde du när du fakturerade och vilka använde du när du periodiserade intäkten? /Anna
... Visa mer
2018-01-24
14:34
1Gilla
Hej! Du hittar information om hur förskottsskulden räknas fram i det utfällbara avsnittet Skuld här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/semester_anstallda.htm under avsnittet Semestervillkor 10 eller Semestervillkor 20. Formeln är: 4,6 % * månadslönen * antal uttagna dagar /Anna
... Visa mer
2018-01-24
13:32
Hej! För att kunna öppna säkerhetskopian behöver du först installera löneprogrammet. Det gör du genom att hämta programmet här: https://vismaspcs.se/support/ladda-ner Därefter skapar du företag från säkerhetskopian (.pbu-filen). /Anna
... Visa mer
2018-01-24
13:06
1Gilla
Hej! Om du vill ha hjälp med beräkningar för avskrivningar och få in inventariet i din inventarielista behöver du lägga upp det under Bokföring - Inventarier. Det händer inget i bokföringen när du registrerar det där, så du måste alltid registrera inventarieköp via en verifikation, leverantörsfaktura eller kvitto. /Anna
... Visa mer
2018-01-24
09:35
Hej! Momskoden styr var på momsdeklarationen beloppet hamnar. Om du redovisar försäljningen (i ditt fall konto 3000) i ruta 05-08 ska momsen för detta redovisas i ruta 10,11 eller 12. Så det låter korrekt att kontot ska ha momskod 10. 🙂 /Anna
... Visa mer
2018-01-24
09:04
Hej! Detta var inte helt enkelt men vad jag kunnat läsa mig till så ska det enligt K2-regler redovisas som intäkt när man har beslutat om utdelning. Om moderföretaget äger mer än 50% (som jag tolkar är ditt fall) så kan du också räkna intäkten när utdelningen bedöms som säker. Det kallas anteciperad utdelning. För att ta reda på vad som är bäst och mest korrekt i ditt fall skulle jag rekommendera en kontakt med en redovisningskonsult som kan hjälpa dig! /Anna
... Visa mer
2018-01-22
09:56
Informationen om att du låst upp bokföringen sparas i loggarna. Du måste låsa upp bokföringen för att slippa problem med momsdeklarationen i programmet framöver, så det skulle jag säga att du kan i detta fallet. /Anna
... Visa mer
2018-01-22
09:38
Hej Peter! För att kunna använda funktionen för att ångra och skapa om momsdeklaration i programmet behöver du låsa upp bokföringen. Det gör du under Inställningar - Företagsinställningar fliken Bokföringsuppgifter. Momskoderna bör inte komma med om du ångrar. Ångra en momsdeklaration gör du under Bokföring - Momsredovisning via knappen Åtgärder. Min verifikation blir utan momskod, såhär: /Anna
... Visa mer
2018-01-19
10:37
Hej! Om du inte hittar någon passande inköpstyp vid inköp av kvitto kan du alltid välja Egen kontering och lägga upp kontona manuellt. Fick du en leverantörsfaktura så lägger du upp det, annars lägger du upp det som ett Inköp mot kvitto. Du kan ändå välja vilken leverantör det handlar om. /Anna
... Visa mer
2018-01-19
10:17
1Gilla
Hej! Om du har lagt upp Stripekontot som ett eget konto i Visma eEkonomi så matchar du inbetalningen på 487,72 mot en Övrig insättning. Därefter lägger du in raderna enligt nedan. Det viktiga är att du redovisar beloppen i brutto så att du verkligen anger hur stor din försäljning och utgående moms är. Du delar också upp kostnaden och momsen på kostnadskonto och konto för ingående moms. Viktigt som Mikael skriver att det ska framgå att det är avdragsgill ingående moms. 1932 Stripekonto Debet 487,72 Frakt Kredit 39,2 Fraktmoms Kredit 9,8 Försäljning varor Kredit 367,2 Försäljning moms Kredit 91,8 6040 Avgift stripe Debet 16,22 2641 Avdragsgill ingående moms Debet 4,06 När pengarna sen kommer in på bankkontot gör du en överföring mellan kontona. För att skapa ett nytt konto att matcha mot i eEkonomi går du in under Inställningar - Kassa- och bankkonton.
... Visa mer
2018-01-19
09:52
Hej Michael! Jag har kollat och eftersom du har bokfört fakturan betald manuellt kan du inte ångra händelsen som Pacsac skriver. (Det funkar i vanliga fall oavsett om du har bankkoppling eller inte). Det du får göra är att matcha den nya bankhändelsen mot en Övrig insättning där du väljer ett tillfälligt konto, till exempel 2893. Därefter får du under Bokföring - Verifikationer skapa en korrigeringsverifikation på den nyskapade verifikationen. Jag har tagit vidare denna problematiken! /Anna
... Visa mer
2018-01-19
07:46
Åh ännu bättre! 🙂
... Visa mer
2018-01-18
16:09
Hej! När du har kontantmetoden och godkänner momsdeklarationen så bokförs dina obetalda kundfakturor för 2017. Om du nu 2018 väljer att ångra fakturan så skapas det automatiskt en kreditfaktura. Den kommer påverka momsdeklarationen nu första kvartalet 2018. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
15:12
Hej! Nu vet jag ju inte riktigt vad du har använt kontot till men har du tidigare använt konto 2891 så är det nog bäst att använda det fortsättningsvis också. Alternativt att du kontrollerar med föreningens redovisningskonsult. Vill du ändra den ingående balansen för 2017 går du in under Bokföring - Ingående balans och lägga beloppet på rätt konto. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
15:06
1Gilla
Hej Jessica! I den här filmen förklarar vi hur momskontrollen fungerar, kanske kan det hjälpa: https://www.youtube.com/watch?v=lsOCBfvTnBM&index=33&list=PL_6iwrIQ8Yn7r9jnYxMbX_mNaU6--mYLF Kontrollera om det är redovisad omsättning eller redovisad moms som är felaktig, brukar vara enklast att börja där. Om du byter momsrapportkod på ett konto så uppdateras alla verifikationer. Om du alltså använder samma konto på flera verifikationer så ändras det på alla. Då kan det vara bra att lägga upp ett helt nytt konto istället. /Anna
... Visa mer
2018-01-18
11:51
Hej! Då är det nog enklast att du bokför den manuellt. Bokför du enligt kontantmetoden eller fakturametoden? Manuella verifikationer gör du under Bokföring - Verifikationer. Om du bokför enligt fakturametoden borde du här se faktura 1801 och hur den är bokförd. Om fakturorna avser samma sak kan du utgå från den tidigare verifikationen. En verifikation för en faktura bokförs normalt sett 1510 debet (totalbeloppet på fakturan) 30xx kredit (försäljningsbeloppet ex moms) 26xx kredit (momsbeloppet) Om du däremot bokför enligt kontantmetoden så ska dina fakturor inte bokföras förrän de har betalats, om det inte är så att fakturan skapades förra räkenskapsåret. Återkom om du inte får till det! /Anna
... Visa mer
2018-01-17
13:19
1Gilla
Hej! Det stämmer att det är den momsen du ska redovisa. - det ser korrekt ut! Det handlar egentligen inte om att betala moms för 5 månader utan att du redovisar moms för de försäljningar som har bokförts under kvartal 4 (oktober-december). Eftersom du redovisar enligt kontantmetoden bokförs dina försäljningar när du får betalt för dem eller när du har ett bokslut, vilket i detta fallet förvirrar lite 🙂 /Anna
... Visa mer