2019-10-17
11:24
varför får jag en diff på kassakontot i fösta månaden?
... Visa mer
2019-10-17
10:43
Skrev fel datum i texten, tanken var ju att den var förutbetald, alltså innan fakturadatum och journaldatum.
... Visa mer
2019-10-17
10:42
Och avsedd faktura blir i första skedet markerad med betald det datumet som jag väljer vid inbetalningen, även om jag sen väljer att lägga den som "förutbet"?
... Visa mer
2019-10-17
09:41
1Gilla
Hej Hej!
Vi skickar ut våra hyresavier kvartalsvis, men fakturerade månadsvis. Ex så ska oktober månadshyra skickas ut i juli, den får faktura datum 1 sept och förfallodatum 30 sept och gäller alltså okt. Men när då hyresgästen betalas
innan
den 1 okt, då fakturan inte är journalförd ännu.
Om man då går ner till "bortskr" och väljer "förutbetald hyra". Då landar "pengarna" på konto 2970, men sen då... vad är nästa steeg. har svårt att se var dom hamnar och vad man gör i nästa skede och när.
Samma sak om en hyresgäst betalt in ex 1:- för lite... som man då kan lägga på öresavrundning nere på samma sida. men då får jag en diff på #1930...är inte riktigt med på hur denna "funktionen" fungerar och hur jag hanterar den.
... Visa mer
2019-09-17
07:07
Ja den fastigheten är momsfri, men moms så klart på krediten. Lägger det som skadestånd. Tack
... Visa mer
2019-09-17
06:50
1Gilla
Vi har fått en kredit från E-on, ang intrångsersättning, på vår mark. Hur bokför man denna?
... Visa mer
2019-09-10
07:58
1Gilla
vi är ett byggföretag och ett fastighetesföretag där nu byggföretaget bygger marklägenheter åt vårt fastighetsbolag. Nu har vi fått en faktura från E-on för anslutningsavgiften. Hur bokför jag denna, både på bygg företaget och sen när jag ska ta in den på fastighetsbolaget, tänker om den där ska gå på
... Visa mer
2019-07-11
06:50
1Gilla
Vi har köpt en Värmepump till ett hus som vi håller på att renovera/bygga till, till en slutkund. kostnaden för pumpen ligger på 75 000:- Men på vilket konto bokför jag den? //S
... Visa mer
2019-06-18
08:39
1Gilla
För flink i fingrarna så tangentbordet hann inte med 😉 och på en leverantörsfaktura vid registreringen av moms så hamnade ett 4 siffrigt projetknummer istället. Levfakturan är på 189:- och den korrekta momsen alltså 37,76 (med projektnummer 2590), där blev nu då alltså momsen istället 2590:- Levfakturan är betald och betalningsmarkerad. Hur korrigerar jag detta bäst, momsrapporten är inte gjord än.
... Visa mer
2019-04-17
06:21
Tack för bra och tydlig beskrivning, en fråga bara: Om jag markerar den som betald, får jag väl en diff mot 1930?
... Visa mer
2019-04-17
06:05
1Gilla
Hej! Jag har en gammal rest på en kredit på en felaktig leverantörsfaktura. Hur gör man för att få bort denna nu när det är dags för betalning av dom andra fakturorna som ligger. Så krediten inte dras emot dom. Den ska helt enkelt bort. hur gör jag det? //S G
... Visa mer
2019-02-28
14:26
1Gilla
perfekt, hittade 2890 som vi hade upplagt som passar. Tackar för hjälpen
... Visa mer
2019-02-28
12:15
1Gilla
Hej, Vårt ena bolag kommer under en kort tid låna ut en liten summa pengar till vårt andra bolag. hur bokför jag det på resp bolag. Företaget som lånar ut kan väl läggas på #1680, men vad lägger man motsvarande på andra bolaget? // S G
... Visa mer
2019-02-20
09:24
Helt rätt så skulle det kunna vara, för vi äger andra fastigheter där kommunen driver förskolor, och hade ärligt talat inte en tanke på att så kunde vara fallet att det kunde spela in. Dom beloppen jag skev var inte ink moms, men det är ju moms på fakturan.
... Visa mer
2019-02-20
09:22
Ok bara så jag fattar rätt, är det för att dom då inte används i vår egna verksamhet och inte kommer in till oss, utan går direkt till deras verksamhet? S G
... Visa mer
2019-02-20
06:29
1Gilla
Vi har renoverat en förskola som drivs i kommunens regi, och har här bl a köpt in 2 st torkskåp modell större, till kostnad 31 120 :- resp 21 520:-. Torkskåpen levererades direkt till förskolan för installation. Nu har jag fastnat i vinkelvolten med hur jag bokför dessa två? S G
... Visa mer
2019-02-19
07:35
2 Gillar
Är krediten journalförd?
... Visa mer
2019-02-15
14:38
1Gilla
Vi har köpt några begagnade bord o stolar från ett momsregat ftg, och nu fått en faktura på det. Längst ner på fakturan står det "VMB tillämpas. 9a kap. i momslagen"... ingen moms eller ngt är redovisat på fakturan, endast kostnaden för bord och stolar. Vad innebär detta och hur konterar jag det...? S G
... Visa mer
2019-02-13
11:49
2 Gillar
Jag använder mig av kto 1181 Pågående ny, -till- och ombyggnad.
... Visa mer
2019-01-28
09:57
I verifikationspärm, datumflikar
... Visa mer
2018-09-07
09:07
1Gilla
Instämmer helt... verkar som dom kommer i löpnr ordning och det har man ingen nytta av. Inte jag iallfall, man borde kunna välja i vilken ordning FF-dag / belopp /bokstavs ordning... S G
... Visa mer
2018-09-04
08:06
Perfekt, hur har jag kunnat missa den :o). Tack för hjälpen.
... Visa mer
2018-08-29
11:54
7 Gillar
Hej! I andra system jag jobbat i så har det funnit att man kan lägga in en "post it" lapp på ex en levfaktura/kundfaktura. Om det ex gjort någon överenskommelse eller ngt som avviker ifrån ordinarie fakturor från samma lev/kund. Så är det lätt att se och komma ihåg om man kan lägga in en "post it lapp" på levfaktura sidan där man skriver vad avvikelsen / överenskommelsen är. Det var hur bra som helst. Kanske redan finns ngt liknande, bara jag som inte vet var i så fall. //S G
... Visa mer
2018-06-05
09:54
Tack för snabb återkoppling 🙂
... Visa mer
2018-06-05
09:53
Tack för snabba ryck 🙂
... Visa mer
2018-06-05
09:53
perfekt, då vet jag. Tack för snabbt svar 🙂 S G
... Visa mer
2018-06-05
09:16
1Gilla
Vi är ett bygg företag som i höstas hade ett inbrott i en av våra byggbodar, där man stal verktyg. Vi har nu fått ersättning från försäkringsbolaget insatt på vårt konto. På vilket konto lägger jag detta? S G
... Visa mer
2018-05-14
12:40
1Gilla
Jaaa vad bra, precis vad jag vad jag var ute efter. Perfekt. Tack för hjälpen o snabbt svar. S G
... Visa mer
2018-05-14
11:51
2 Gillar
Jag tycker det ibland är svårt att söka på ex verifikationer man gjort och inte kommer ihåg den EXAKTA stavningen på HELA verifikationstexten,
Man borde enkelt kunna söka på
en del
av verifikationstexten.
Vet ett annat system som ex har ett "%" före ett sökord och et innebär det att det finns någon text före sökordet man skriver in, likaså om man skriver "%" efter sökordet. Man kan även då ha " %sökord% och får då söktexten och sen om det innehåller ord/bokstäver före & efter sökordet.
Samma sak om man söker i ett kundregister på namn borde kunna söka på en del av namnet.
Hoppas ni är med på vad jag menar :o), annars så hojta.
... Visa mer
2018-04-10
10:53
Allt var specat för sig på leverantörsfakturan så jag kostnadsförde varje post för sig. Tv.n håller för förhoppningsvis mer än tre år med :o).
... Visa mer
2018-04-09
07:48
1Gilla
Hej! Har fått en faktura för inköp av bl a en TV, 3 st datorer med tillbehör (tangentbord,mus väska..), datorprogram. Hela fakturan är på 100 000 ink, moms. Hur bokför jag detta? Kan man lägga detta som förbrukningsinventarier (även datorprogram och datakommunikation) och ta kostnaden direkt för allt eller hur delar jag upp detta? Tänker ev med avskrivningar och med momsen? S G
... Visa mer
2018-03-23
07:16
Nej det hade jag inte inte testat men gjorde det nu. Dom "försvann" ju i leverantörsfliken, men kommer fortfarande med i "leverantörsfakturafliken".. //S G
... Visa mer
2018-03-23
07:06
Ja det har du rätt i. Tack för tipset, får nog göra så :). Även om jag tycker det är konstigt att den inaktiva kommer med ändå ;o).
... Visa mer
2018-03-23
07:00
1Gilla
Hej! Vi har i vissa fall haft en leverantör med ett levnr, som sen har inaktiverats och sen vid senare tillfälle har man lagt upp samma leverantör igen på nytt ID.. annat alternativ är att vi haft 2 leverantörer med samma namn men olika id, där vi sen har inaktiverat ett av ID.t. När man sen ska lägga in en leverantörsfaktura och skriver namnet på leverantörens namn... så får man fram både det id som är inaktiv och det aktiva, men man kan inte se vilket som är det aktiva så man måste alltid gå in på själva leverantören och titta vilken av dom som är den aktiva och sen gå tillbaka till "leverantörsfakturor".. Finns det ngt sätt att "få bort" att man får fram den inaktiva när man skriver levnamnet vid skapandet av levfakturan (utan att ta bort den inaktiva helt)? Tack S G
... Visa mer
2018-03-20
14:22
Ohhh.. men jaaa så klart. Låter ju hur logiskt som helst. Tack för snabbt svar 🐵
... Visa mer
2018-03-20
14:14
1Gilla
Hej! Jag har fastnat i vinkelvolten (eller i tanken rättare sagt). Vi har tecknat ett hyresavtal på en kaffemaskin till kontoret. Som vi hyr enl avtalet i 48 månader och har möjlighet till att köpa loss (vilket vi inte kommer att göra). Och får faktura på en ggr i kvartalet, där det även är med "försäkring". Men nu... hur bokför man detta "hyresavtal.. det är ju hyra av maskin... personalkostnad men även till alla besökare osv... förbrukningsinventarier.. osv. Ja jag har snurrat in mig rejält. Vilka konton är det som ska användas? S G
... Visa mer
2018-03-02
13:20
Hade den tanken med tidigare och gjorde så men "rätt" belopp betalades ändå in och inte den med lägre belopp. Tack ändå för tanken.
... Visa mer
2018-02-27
14:49
smidigt. Tackar. //S G
... Visa mer
2018-02-27
14:37
1Gilla
Hej! Vi har en hyresgäst som för ett par månader sedan har betalt in 4 kr för mycket och trots x antal meddelande om att han kan korrigera det på kommande hyres inbetalningar har det inte korrigerats. Så nu tänkte jag korrigera dom 4 kr här. Men hur gör jag .. nu har han då återigen betalt en hyra med 4 kr för mycket.. kan man på ngt sätt göra en "bortskrivning" eller ska jag bara boka ett verifikat på 1930 och 3740. Eller hur ska jag göra? Tackar S G
... Visa mer
2018-02-09
13:51
1Gilla
Hej! Vi äger hyreslägenheter och har nu köpt in 2 nya ugnar, till priset av 5000:-/st. Det står just nu helt still i huvudet, men hur registrerar jag in leverantörsfakturan? 2440 K 2640 D..... och sen är det totalstopp Mvh S G
... Visa mer
2018-02-06
14:42
1Gilla
Hej! Företaget sålde i januari en fastighet, där vi i januari fick in dellikvid och nu i feb har vi gjort en låneinbetalning på det som var kvar av skulden (konto 2350). Hur bokar jag dessa båda sakerna så det blir rätt?
... Visa mer
2017-12-08
12:39
1Gilla
Hej! Vi ska bygga en fastighet på uppdrag av kommunen och har gjort en tillfällig elanslutning. Vilket konto använder jag för anslutnings kostnaden och förbrukade elen ifrån elbolaget. Vill där även lägga till ett projektnr. Mvh S G
... Visa mer
2017-11-15
10:27
Ja det finns ju ett naturligt samband mellan alla. Så jag lägger då in fakturan som en vanlig leverantörsfaktura på konto...X? Och lägger sen upp en periodisering på hela beloppet som fakturan avser? //S G
... Visa mer
2017-11-15
09:53
Hej! Det är moms på hyran. Beloppen varierar ifrån allt till 3 000:- upp till 130 000:-, vissa är det flera antal av. //S G
... Visa mer
2017-11-15
09:43
1Gilla
Hej! Vi äger en fastighet som vi nu ska hyra ut till några som ska driva gästgiveri i fastigheten. Dom har köpt in nya maskiner kylar/frysar/stekbord/värmelampor/ugn och allt som hör ett storkök till i "maskinväg". Nu har vi fått en faktura ifrån som som vi ska hyra ut till, där dom har vidarefakturerat oss dessa kostnaderna. Hur bokför jag dessa, om jag vill dra kostnaden direkt. Tack S G
... Visa mer
2017-10-25
13:47
Perfekt då är jag med, tack för hjälpen. //S G
... Visa mer
2017-10-25
12:01
Hej! Bara för att vara övertydlig. Men jag måste väl lägga upp den på 1930K / 2640D / 1240D och sen göra avskrivningar? mvh S G
... Visa mer
2017-10-25
11:57
Ok, tack för hjälpen. Men är det inget annat jag ska tänka på. Känns som det är ngt jag glömmer? //S G
... Visa mer
2017-10-25
08:58
1Gilla
Hej!
Vårt ftg (ett byggföretag) har köpt en montagesats (stomme) som ska uppföras direkt vid ett bygge, alltså levereras direkt dit till uppställningsplatsen. Leverantörsfakturan är på säg 2 mnkr, med omv byggmoms.
Hur hanterar jag detta?
Lägger man upp den som en vanlig leverantörsfaktura med:
2440 K 2 000 000
4425 D 2 000 000
2617 K 500 000
2647 D 500 000
Eller hur ska man tänka och är det ytterligare ngt man måste göra o tänka på?
Med vänlig hälsning
S G
... Visa mer
2017-10-24
04:57
Ohh vad bra, perfekt. tack för hjälpen //S G
... Visa mer
2017-10-23
08:51
1Gilla
Hej! kan man ångra en kvittning av en leverantörsfaktura mot en kreditfaktura? Ingen av dom är journalförd. Leverantörsfakturan är kvittad mot en kredit men jag skulle vilja ångra denna kvittningen, går det och hur gör man då? mvh S G
... Visa mer
2017-10-17
12:47
Hej! Så om fakturan med omv byggmoms är på totalt 2275:- så lägger jag in den som en "vanligt" levfaktura med omv moms. Och sen gör jag en kundfaktura med så det blir samma belopp 2275:- och lägger det som omv moms med då, då det gäller elinstallationer. Mvh S G
... Visa mer
2017-10-17
11:58
1Gilla
Perfekt, nu är jag helt med på banan. Tack för bra förklaring. Tack detsamma S G
... Visa mer
2017-10-17
09:06
Tack för svar. Betalar jag ut semesterskulden nu på kommande lönekörning, innan jag ändrar semestervillkoren?. I flik 5 står "Semesterersättning: xxxx kr i skuld beräknad from 201706. Hänsyn tas inte till. Enl nedan bild ser det ut i semesterskuldlistan. Och behöver jag även här byta anställnignsdatum, då han går från säsongsanställd, och med semestervillkor 30 till 10? Mvh S G
... Visa mer
2017-10-16
13:23
Hej! Vad behöver man då tänka på om man har en som har haft semestervillkor 30, UTAN semestersättning vid varje tillfälle och sen byter till semestervillkor 10? Och hur beräknas semesterdagar osv? Han började hos oss i juni -17 och har inte fått någon semesterersättning alls utbetald. Mvh S G
... Visa mer
2017-10-16
12:51
1Gilla
Hej!
Vi har fått en leverantörsfaktura på elarbete. Fakturan är med omvänd byggmoms. Hur gör jag med momsen när jag ska vidarefakturera hela fakturan?
Confused
S G
... Visa mer
2017-10-13
12:10
Ahhh nu är jag med, tack för hjälpen.
... Visa mer
2017-10-13
12:10
2 Gillar
Yes, nu hittade jag konteringsmallen med, perfekt, tack för hjälpen. Underlättade.
... Visa mer
2017-10-12
11:36
1Gilla
Hej! Företaget har köpt en lätt lastbil med separat förarhytt av en bilfirma. Köpet betalades kontant. Kostnad 99 900, varav 19 980 är moms. Är med på att detta bokas 1930K, 2640D och 1240D, men vad gäller med avskrivningar? Gör man det när man har betalt kontant och hur gör man det isåfall i detta fallet? Sen en dum fråga: varför gör man avskrivningar? S G
... Visa mer
2017-10-11
11:34
1Gilla
Hej! Vi har en som har köpt ett datorprogram och fakturan är i EUR. Vi har aldrig så vitt jag vet handlat med utländsk valuta tidigare. Hur hanterar jag detta. Vad måste vara upplagt i systemet och hur lägger jag in leverantörsfakturan... redovisning till SKV/moms... ja you name it? Vad är det jag behöver göra "helt enkelt"? ́ Säljare är Autodesk Direkt Limited i Hanpshire / UK. Står på fakturan "Tillämpad momssats. 25%" även beloppet är så klart då i EUR. Total beställning: 2725 EUR Total moms: 545 EUR. // SG
... Visa mer
2017-09-13
11:27
1Gilla
Hej! Har fått från banken 4 nya uppläggningar av garantier. Dessa kommer fortsättningsvis dras via autogiro. Dom vi har sen tidigare är bokade 1930 mot 6360. Är det bara att fortsätta med samma sak även för dessa, eller ska det läggas upp ngt nytt för varje garanti? Tack för hjälpen //S
... Visa mer
2017-08-16
12:29
1Gilla
Hej!
I vårt fastighetsbolag så hyr vi ut lokaler, där vi till en ny hyresgäst har gjort lite anpassningar av lokalen. Nu tänkte jag lägga på denna kostanden på deras hyresfaktura, separerat ifrån själva hyran som en "anpassning av lokal" för 3 år framöver. Vilket konto är det som gäller...?
Tack för svar.
//S
... Visa mer
2017-06-27
11:05
Ja precis en slags straffavgift. Jag kör på 6992. tack för hjälpen. /S
... Visa mer
2017-06-27
08:46
1Gilla
Hej! Skatteverket har dragit pengar ifrån skattekontot för kontrollavgift. Vad bokar man detta mot för konto? Mvh
... Visa mer
2017-05-31
07:58
2 Gillar
Perfekt, då vet jag precis. Tack snälla för hjälpen o snabbt svar.
... Visa mer
2017-05-31
07:46
1Gilla
Hej! Företaget har köpt en personbil för 20 000kr och vi har gjort en direkt utbetalning på hela beloppet. Hur bokför jag detta, är det: 1930 K (20 000:-) 1240 D (20 000:-) Hur funkar det med moms osv?
... Visa mer
2017-05-18
09:31
Hej! Det är alltså till ett hus vi ska bygga åt en kund. //S G
... Visa mer
2017-05-17
11:52
Hej! Det är takbjälkar i "byggsystemet" så det lär ju sitta på plats men inget som slit ut eller förbrukas. / S G
... Visa mer
2017-05-17
11:23
1Gilla
Har tre leverantrösfakturor där jag inte vet riktigt vad jag ska använda för konto.
Den ena avser tillbehör till en inköpt lift, lägger man det på samma som man la liftinköpet på?
Den andra avser Fordonskontroll/körjournal på företagsbilarna alltså ett typ av GPS system och körjournalsystem.
Och den tredje avser "byggsystem" för ett husbygge - takbjälkar osv, är det samma som varuinköp, eller vad ska man lägga detta som?
... Visa mer