2024-07-02
16:39
Tack då ska jag testa att radera och importera på nytt. I säkerhetskopian skulle jag tro att inte det nya året finns med så det vågar jag inte 😉 Allt gott!
... Visa mer
2022-08-04
10:36
Hej Helen!
När du går in på Referenser/Attest under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar, så bör personen ligga upplagd där eller en med samma Sign.
Kika om det ligger en dublett där.
Om du inte hittar något avvikande är du välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig med vidare felsökning i den kanalen istället, då har vi möjlighet att koppla upp oss och söka tillsammans med dig.
Önskar dig en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-14
10:04
Hej Helen!
Ja döper du om företaget och skriver en etta före namnet så kommer det att synas bland annat på på dina fakturor och det vill du ju inte tänker jag. Men precis som min kollega Tinne skrev så lämna jättegärna ett önskemål och så håller vi tummarna tillsammans.
Glad sommar och välkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer
2022-06-20
10:56
Hej Helen!
Förstår hur du tänker och visst vill man ha det på sitt sätt 🙂 Det är lite oklart vilket bokföringsprogram du använder idag men om du använder Visma Administration så har du möjlighet att ändra nummerserier för dina fakturor. Om du vill ändra nummerserie för dina fakturor så tänk på att du lägger tillräckligt många nollor mellan årtalet och ditt startnummer. Om du till exempel har över 1000 fakturor per år bör du ändra nummerserien till XXXX00001.
Sedan kan det även vara bra att känna till att Visma Administration inte känner av om du lägger till fakturor i 2021 eller 2022, utan man måste justera nummerserien om man behöver ska gå tillbaka och registrera en faktura på det gamla året. Detta kan kännas som ett ickeproblem nu i juni men kan vara bra att känna till om någon annan forummedlem snubblar över denna tråden i efterhand kring årsskiftet.
I Visma eEkonomi kan du endast välja fakturanummer i samband med att du skapar ett nytt företag.
Vad finns det för regler att förhålla sig till då? Som jag tolkar bokföringsnämndens rekommendationer så verkar det som att det går bra att göra som du skriver så länge man fortfarande kan följa allting och ha god ordning, samt att ingen serie bryts eller hoppar i nummerordningen. Läs gärna mer dokumentet från Bokföringensnämnden sidan 51 & 52.
Önskar dig en fin vecka och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer
2022-05-27
15:15
Hej!
Tack för din fråga, ber om ursäkt att du fått vänta på svar. Egentligen får man normalt sätt inte gå in och korrigera i gamla år, men du bör kunna göra detta då årets resultat är något som borde ha bokförts ändå. Detta bör dock kontrolleras med en konsult eller om ni har en revisor i föreningen som kan vara behjälplig så att allting görs korrekt. Detta förutsätter också att föregående år inte är låst ännu för att man skall kunna ändra.
Så mitt råd är att kolla med en konsult eller föreningens revisor hur man bäst hanterar detta för att komma fram till vad som blir bäst i din situation. Återkom sedan om du behöver hjälp hur man gör det i programmet när du fått svar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2021-10-12
10:57
1Gilla
Hej!
Den delen som i ett köp av tex inkråm blir som ett övervärde och därmed en goodwill brukar vanligtvis bokföras mot ett 10XX konto, tex 1070 Goodwill. Tänk på att Goodwill vanligtvis skall skrivas av på en 5års period, men det kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket för att veta de aktuella reglerna. Gällande hur du skall bokföra försäljningen av dina förbrukningsinventarier så kan du bokföra det mot något 36XX konto, tex 3690 övriga sidointäkter.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-10-07
12:46
1Gilla
Om er inventering stämmer med lagervärdelistans antal och ni kan ta stickprov på värdena på produkterna så att ni är nöjda med att det är rätt värde per artikel kan du göra en manuell verifikation och boka D1460 K4990 eller vilket konto ni nu använder för lagerförändring. Det är där det skulle hamnat om ni gjort manuella inleveranser.
... Visa mer