2025-04-30
11:07
Ovanstående problem/fel är löst i Rättningsversion 2025.11 Det finns en bugg i version 2025.1 som vi nu har åtgärdat. Felet gör så att procentsatser felaktigt omvandlas till tusental när man valde att visa belopp i tusental. Detta är nu fixat och procentsatser visas nu korrekt.
Följande dokument påverkades av buggen:
K2:
Flerårsöversikt K3:
Rättvisande översikt över utvecklingen Not Inköp och försäljning mellan koncernföretag Not Skatt på årets resultat
... Visa mer
2025-04-29
15:02
2 Gillar
Felet gör så att procentsatser felaktigt omvandlas till tusental när man valde att visa belopp i tusental.
Följande dokument påverkades av buggen:
K2:
Flerårsöversikt
K3:
Rättvisande översikt över utvecklingen Not Inköp och försäljning mellan koncernföretag Not Skatt på årets resultat
Felet kommer att rättas i kommande version av programmet.
Innan felet blir korrigerat finns följande workaround:
Utan Tkr alternativ:
Du kan ställa in inställningarna så att flerårsöversikten inte visar beloppen i tusentals kronor. Detta kan omedelbart lösa problemet med soliditet som visas felaktigt i %.
Med Tkr alternativ:
Om du föredrar att ha översikten i Tkr, kan du manuellt ange siffrorna med tre nollor extra. Detta kommer att säkerställa att soliditeten visas rätt och att det blir korrekt vid den digitala inlämningen.
Observera att när en programvaruuppdatering har genomförts och felet är åtgärdat, kan det vara nödvändigt att ta bort dessa manuellt tillsatta nollor för att undvika framtida problem.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2025-02-14
15:47
1Gilla
Hejsan!
Vi uppmärksammade problemet igår och idag på förmiddagen släpptes en lösning på problemet.
Tack för att du uppmärksammade oss kring felet.
... Visa mer
2025-02-14
15:42
I version 2025.01 går det inte att använda funktionen "Hämta grunduppgifter" till tabeller i årsredovisningen om du använder Digital inlämning.
Har du, i ett tidigare bokslut, valt att hämta grunduppgifter och därefter baserat ditt nya bokslut på föregående år så kommer formler att automatiskt överföras till det nya bokslutet men du kan inte hämta in nya uppgifter via "Hämta grunduppgifter".
Det går dock bra att manuellt lägga in formler och siffror i önskade tabellfält, i nedanstående hjälpavsnitt hittar du de flesta av de formler man kan hämta via funktionen "Hämta grunduppgifter" och du kan välja att kopiera och klistra in en formel från hjälpavsnittet.
Formler & fältreferenser
Vi arbetar med att lösa problemet till nästkommande version av Visma Bokslut.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2023-03-08
15:51
1Gilla
Hejsan!
Jag förstår vad du menar och du har en poäng i att tjänsten idag inte tar med hela återföringen i beräkningen kring årets nya avsättning med målet att undvika statlig skatt som alternativet förespråkar.
Idag får du lösa det genom att använda valet manuell justering och skriva in beloppen men jag tar det vidare som ett förbättringsförslag till framtiden
Ha en trevlig dag och tack för återkopplingen!
... Visa mer
2022-09-28
16:18
Hej!
Min rekommendation till dig är att du kontaktar vår supportavdelning via telefon angående både problemet med procentsatserna samt kontonamn.
När jag har kontrollerat båda inställningarna uppdateras dels procentsatsen i alla mina bolag, nya som gamla, när jag har uppdaterat via ett företag. Enda gången det inte skulle uppdateras är om jag har flera olika installationer av Visma Bokslut på flera datorer, då behöver jag uppdatera på respektive dator.
Även när jag byter namn på ett konto i Visma Administration och därefter gör en import till Visma Bokslut (både direktimport och via SIE-fil) får jag en upplysning i samband med importen som meddelar att det har skett en förändring på kontot och i detta exemplet lyser kontobenämningen rött i bokslutsprogrammet.
Du får gärna återkomma i tråden med mer detaljer men min rekommendation är som sagt att du kontaktar vår supportavdelning via telefon för att tillsammans med dom kontrollera varför procentsatserna inte uppdateras hos dig i samtliga bolag samt varför det inte sker någon varning/meddelande kring att konton bytt namn vid import till Visma Bokslut.
Ha en trevlig dag
... Visa mer
2020-01-30
14:06
1Gilla
Hej Jan!
I dagsläget kommer vi inte att lägga till eller införa en beräkningsbilaga för detta i Visma Bokslut.
Blankett N9 är däremot tillagd i Visma Skatt / Visma Skatt Proffs och via länken nedan kan du läsa mer om Blankett N9 från skatteprogrammets hjälpavsnitt.
Blankett N9 - Visma Skatt
... Visa mer
2019-12-12
15:54
1Gilla
Hej! I Visma Bokslut har vi aldrig haft stöd för regelverket BFNAR 2006:1 (K1). I tidigare versioner av programmet fanns valet att skapa ett "Årsbokslut/årsredovisning", i och med det valet användes en gammal normgivning från Bokföringsnämnden men inte regelverk BFNAR 2006:1 Från och med version 2019.2 är denna gamla normgivning för "Årsbokslut/årsredovisning" ersatt med standardregelverket BFNAR 2017:3 Som jag tolkar ditt inlägg har du alltså tidigare använt Visma Bokslut för att göra förenklade årsbokslut enligt K1, även om programmet inte haft stöd för detta, vilket innebär att du i teorin kan fortsätta göra dina förenklade årsbokslut i programmet även om regelverket i grunden är BFNAR 2017:3. Programmets funktioner så som bokslutsverifikationer mm är oförändrade jämfört med tidigare och om du vill göra någon anpassning i t ex Balansräkningsmallen finns möjligheten i programmet för dig att göra detta. Blanketten för förenklat årsbokslut finns däremot i Visma Skatt/Skatt Proffs och den framställer du i samband med Import från Visma Bokslut Något ytterligare stöd eller hantering av BFNAR 2006:1 är inte planerat i Visma Bokslut.
... Visa mer
2017-09-19
09:01
Hej Henrik! Precis som Davor P skriver är det enklast om du kontaktar supportavdelningen för att göra bytet av organisationsnummer. Hur du når supporten kan du läsa här: https://vismaspcs.se/kontakta-oss
... Visa mer
2017-04-07
13:53
1Gilla
Hejsan! När en faktura/betalning är journalförd blir den låst i programmet och kan ej korrigeras. Precis som du skriver finns möjligheten att skapa en debetfaktura på samma belopp, betala den och därefter skapa en ny kreditfaktura för att bankkontot ska stämma med reskontran igen.
... Visa mer
2017-04-07
13:51
Hejsan! På bilagorna går det inte att ta bort text eller korrigera utseendet, det som går att påverka är vilka konton som ska påverka fältkoderna och det gör du under Arbeta med - Start - Kopplingstabell.
... Visa mer
2017-03-13
13:15
Hejsan! Ska det inte vara något saldo på enbart resultatenheten kan du manuellt korrigera detta under Bokföring - Ingående balans, här tar du bort beloppet genom att sudda/radera i kolumnen för resultatenheten. Beloppet borde ha överförts från ett tidigare bokföringsår, förmodligen har det skett en bokning på kontot med en resultatenhet och därefter har saldot minskats till noll utan att resultatenheten använts.
... Visa mer
2017-01-11
07:26
1Gilla
Hejsan! Som standard räknas inte en Gratifikation som semestergrundande eller pensionsgrundande eftersom utbetalningen inte avser ersättning för det löpande arbetet. Angående löneart rekommenderar jag att du utgår från en befintlig löneart och skapar en kopia av den, du kan t ex använda löneart 1174 Övrig ersättning, brutto. Skapa en kopia baserad på den lönearten och korrigera inställningarna under flikarna så att den blir anpassad för att betala ut Gratifikation. När lönearten är skapad kan du använda den på framtida lönebesked.
... Visa mer
2017-01-11
07:14
Hejsan! Det går att flytta en kontoplan från en förening till en annan i samband med att du skapar/lägger upp ett nytt räkenskapsår. I föreningen där du har skapat kontoplanen går du in under Arkiv - Export - Kontoplan. Döp kontoplanen och välj därefter OK för att sedan spara själva filen. När kontoplanen är exporterad vill jag att du gå in under Arkiv - Bokföringsår - Välj Bokföringsår och kontrollera vilken Kontoplanstyp som är använt i bokföringsåret (Det nya räkenskapsåret i den andra föreningen måste vara av samma kontoplanstyp som den exporterade filen har). I förening som du vill importera kontoplanen till väljer du att skapa ett nytt räkenskapsår (Arkiv - Bokföringsår - Skapa nytt år. Välj här att skapa ett nytt år och basera inte det året på föregående år, använd samma kontoplanstyp som du hade i den andra föreningen. I nästa steg kommer du hitta den kontoplanen som du exportera från den andra föreningen, markera den filen och välj OK så har du efter det två identiska kontoplaner. Hoppas instruktionen hjälper, dyker det upp någon mer fråga är du hjärtligt välkommen att återkomma. Ha en bra dag!
... Visa mer
2016-12-12
15:54
Hejsan! I samband med en prisinsläsning har du idag inte möjlighet att lägga in att artiklarna ska vara inaktiva som ett normalvärde, du skrev i denna tråden att massuppdatering inte var ett alternativ men jag måste ändå fråga varför det alternativet går bort? Efter en prisinläsning är just nu det enda alternativet att göra en massuppdatering, du man använda programmets markeringshjälp för att markera flera artiklar samtidigt och därefter massuppdatera och inaktivera de artiklarna.
... Visa mer
2016-12-12
09:01
Hejsan! I programmet fylls båda beräkningssätten i när du överför från kalkylen (dock syns inte båda beräkningarna direkt vid överföringen utan uppdateras nästa gång du öppnar deklarationsfilen). Även om båda beräkningssätten är ifyllda väljer programmet den mest fördelaktiga beräkningen och om du t ex skriver ut/förhandsgranskar ska bara en del vara ifylld. Samma sak gäller när du skapar SRU-filer från programmet, endast en regel kommer då med i filen. Tanken från programmets sida är att båda beräkningssätten fylls i för att man tydligt och enkelt ska kunna se vilken regel som är mest fördelaktig och kunna jämföra de olika beräkningarna. Hör av dig om du har någon mer fråga angående blanketten eller om jag har missförstått något. Ha en trevlig dag!
... Visa mer
2016-11-28
08:04
Hejsan! Du har helt rätt, när du har ändrat en adress på en medlem uppdateras inte adresskortet på avtalet utan det kan uppdateras vid fakturering. För att adressen ska uppdateras behöver det finnas en markering i rutan "Automatisk adressuppdatering vid fakturering" och den markeringen hittar du under fliken 2. Faktureringsplan inne på själva avtalet, en markering där och adressen blir uppdaterad när fakturan skapas.
... Visa mer
2016-11-04
08:10
1Gilla
Hej! Ja precis, väljer man Installera från säkerhetskopia läses säkerhetskopian in utan att skriva över något befintligt bolag utan då läggs ytterligare ett företag upp i programmet. Förmodligen är det den senast installerade säkerhetskopian som du ska radera men jag rekommenderar dig att öppna upp föreningarna och kontrollera vilket av bolagen som ska raderas samt ta en säkerhetskopia innan du raderar någon av föreningarna så att ingenting blir fel och går förlorat.
... Visa mer
2016-05-23
09:37
Hejsan Ulf! Har du skapat ett räkenskapsår med fel kontoplan kan du radera räkenskapsåret för att sedan skapa om räkenskapsåret med den korrekta kontoplanen. Du raderar räkenskapsåret under Arkiv - Bokföringsår - Radera år, du får inte vara inne i det räkenskapsåret du ska radera utan måste först byta till t ex föregående räkenskapsår. Har du börjar bokföra och skapa verifikationer i det räkenskapsår som du ska radera kan du innan du raderar året exportera en SIE 4-fil. Du exporterar SIE-filen under Arkiv - Export - SIE - SIE 4. När bokföringsåret är raderat och du har skapat om året kan du importera SIE-filen (Arkiv - Import - Verifikationer) för att slippa göra om bokföringen. Innan du raderar något i programmet rekommenderar jag också att du tar en säkerhetskopia, för säkerhetsskull. Hoppas det löser sig och att du får en trevlig dag.
... Visa mer
2016-05-20
09:01
Hejsan! Precis som Thomas svarade kan du från fliken 2 inne på fakturan bifoga en AutoInvoice-bilaga. Bilagan får tillsammans med fakturan som mest vara 4 MB och bilagan måste vara i PDF-format. För att bilagan ska bifogas behöver du ha något av nedanstående utskriftsval för fakturan: Brev via Autoinvoice, E-post via AutoInvoice eller Elektroniskt via AutoInvoice.
... Visa mer
2016-05-01
11:37
Hejsan! Skatteplaneringen hämtar uppgifter angående vinst på fonder/aktier från antingen Aktiehanteraren eller fåmansbolagskalkylen. Har man inte använt någon av dessa kan man, för planeringens skull, manuellt lägga in värdet i skatteplaneringen under Kapitalvinst/-förlust i fälten "Övrigt". Värdet du lägger in i fältet övrigt överförs dock inte till deklarationen då programmet inte vet vilken blankett värdet kommer ifrån eller ska in på. För att få värden överförda till 7.4 och/eller 8.3 rekommenderar jag dig att använda Aktiehanteraren eller kalkylen Fåmansbolagskalkyl.
... Visa mer
2016-04-19
13:56
Hejsan! Tyvärr finns det ingen lösning för detta då det inte fungerar att ange en e-postadress till AutoInvoice, när det gäller fakturor som skickas från programmet går det inte att skicka till en e-postadress. Har du kontaktat "Bygglet" för att kontrollera om det går att göra en förändring i integrationen och att mer information överförs så att du på så sätt kan slippa dubbelarbetet med fakturorna?
... Visa mer
2016-04-19
12:33
1Gilla
På huvudbilagor är tanken att du ska kunna specificera kontot direkt på bilagan, istället för att skapa en underbilaga. Under varje konto kan du lägga flera textrader och belopp för att specificera vad som skett på kontot. Detta sätt kan vara användbart när du ska specificera kortfristiga fordringar/skulder eller upplupna och förutbetalda intäkter och kostnader. Om du t ex ska specificera upplupna kostnader och inte behöver använda beräkningshjälpen som finns på underbilagan Upplupna kostnader, kan du i stället specificera de upplupna kostnaderna direkt på huvudbilagan. Textraderna på bilagorna har funnits en längre tid i bokslutsprogrammet.
... Visa mer
2016-04-19
08:38
1Gilla
Hejsan! När fälten är gula inne på olika bilagor i bokslutsprogrammet betyder det att du har möjlighet att lägga in värden i de fältet, vita fält däremot är låsta för redigering. På vissa bilagor är det t ex gult i Konto nr uppe i huvudet och då är tanken att du ska fylla i vilket konto bilagan gäller för att programmet ska kunna göra en kontroll så att saldot på bilagan stämmer överens med saldot på kontot. Är det något mer specifikt du undrar över angående olika gula fält på bilagorna är du välkommen att återkomma i denna tråd.
... Visa mer
2016-04-19
07:54
Hejsan! I normala fall skrivs det inte ut något kommatecken när du anger en summa i Visma Administration så precis som Thomas misstänker tror jag det är något med de Nationella inställningarna på din dator. När du är inne i kontrollpanelen och kontrollerar inställningarna finns det en inställning för Talformat som jag hittar under Ytterligare inställningar... när jag är inne Nationella inställningar. Kontrollera siffergruppering och standardsiffror ser korrekta ut. Är det bara i Visma Administration du märker av decimaltecknet i summor eller är det genomgående i alla program på din dator?
... Visa mer
2016-04-19
07:50
1Gilla
Hejsan! För att det ska bli rätt på momsrapporten behöver balanskontot du ska använda vara kopplat till samma momsrapportkod som konto 4531 är. Om du väljer att kontera leverantörsfakturan direkt mot konto 1010 istället för 4531 eller om du konterar leverantörsfakturan som vanligt och därefter flyttar beloppet från 4531 till 1010 spelar ingen roll för momsrapporten. Jag hade i ditt fall skapat ett underkonto till 1010, t ex skapa konto 1011 och lagt upp momsrapportkod 22 - Inköp av tjänster från länder utanför EU 25% på kontot, och därefter använt det kontot istället för 1010 för att separera de olika kontona.
... Visa mer
2016-04-19
07:17
Hejsan! Det finns ingen direkt funktion för att olika adresser ska hämtas i programmet beroende på om du skapar en offert, order eller faktura mer än att du kan lägga in en avvikande leveransadress på kunden i kundregistret så att det skrivs ut två adresser på offert/order/faktura, en fakturaadress och en avvikande leveransadress. Angående fakturaadressen går det att korrigera adressen inne på offerten, ordern och fakturan. Du kan alltså skapa en offert och gå in på fliken 2. Kunduppgifter och ändra fakturaadressen. Adressen du ändrar till kommer att överföras till ordern om du skapar den från offerten och då måste du komma ihåg att ändra fakturaadress även på ordern och samma sak gäller mellan ordern och fakturan. Hoppas det går att använda ovanstående lösning i ditt fall.
... Visa mer
2015-11-05
08:23
Hejsan! I löneprogrammet har du möjlighet att välja mellan två typer av utskrifter av dina lönebesked, ett enkelt alternativ och ett detaljerat. Byter du till det detaljerade alternativet ska de intjänade semesterdagarna synas på lönebeskedet (om intjänande året för semestern inte är samma som uttags året). Du väljer utskriftsalternativ under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar - Utskrifter.
... Visa mer
2015-10-02
07:31
Hej! Tyvärr kan du inte öka kolumnstorleken på bilagorna i programmet och inte heller välja om ören ska skrivas ut eller ej. Mitt tips till dig i detta fallet är att skapa bilagan i t ex Excel och därefter lägga till och ersätta programmets bilaga med Excel-bilagan. Den enklaste lösningen hade förstås varit att kunna bredda kolumnen i programmet och det tar jag vidare till vår utvecklingsavdelning som en synpunkt till kommande versioner. Hoppas du tycker alternativet med ett externt dokument kan fungera som substitut i detta fallet.
... Visa mer
2015-10-01
10:53
1Gilla
Hejsan! I Visma Administration kan du själv skapa kontot genom att gå in under Bokföring - Kontoplan och klicka på Ny-knappen uppe till vänster. Kontot kommer placeras under rubriken Intäktskorrigeringar i Resultatrapporten om du skriver ut enligt uppställning BFL tillsammans med t ex Öres- och kronutjämning.
... Visa mer
2015-10-01
08:46
2 Gillar
Hejsan! Jag tittade på utskriften som heter Ordersammandrag - Artiklar i programmet, är det en utskrift som fungerar för dig i detta fallet? I utskriftsdialogen till Ordersammandrag - Artiklar kan du göra urval för artikelnummer och datum. Lägger du in artikelnumret för "arbetstid Johan" som ett urval tillsammans med ett datumintervall, t ex om du vill att order med orderdatum i augusti ska skrivas ut skriver du 20150801..20150831 i datumfältet. När du skriver ut Ordersammandraget med artiklar får du då alla order med angiven artikel under perioden. Är detta utskriften du söker?
... Visa mer
2015-09-24
06:39
Hejsan! Resultatenheten du har lagt upp på leverantörsfakturan måste även stå med på konteringsraderna inne på leverantörsfakturan för att det ska bokföras på resultatenheten. Precis som KenArd skriver kan orsaken till att resultatenheten inte lade sig på raderna vara att det inte är tillåtet med Resultatenhet på kontona som är använda på leverantörsfakturan. Gå in under Bokföring - Kontoplan och dubbelklicka på ett av kontona du vill kunna registrera en resultatenhet på. Om det här står Ej tillåtet till höger om Resultatenhet behöver du ändra inställningen till t ex Ofta för att kunna välja en resultatenhet till kontot. Efter att du har gjort ändringar på kontot kan du manuellt korrigera bokföringen för att lägga in en resultatenhet på den tidigare utskrivna journalen.
... Visa mer
2015-09-18
11:22
1Gilla
Hejsan! Om du inte låser din bokföring så följer du inte Bokföringsnämndens riktlinjer. I länken kan du läsa om när du ska låsa en bokföringsperiod och varför: Nya regler i Visma eEkonomi 2015
... Visa mer
2015-09-10
14:44
Om din kund befinner sig i Sverige bokför du dessa försäljningar som "vanlig" försäljning av tjänst. T ex med bokföringskonto Försäljning av tjänst 25%, konto 3041 och momsen bokför du på konto 2611.
... Visa mer
2015-09-10
13:52
Hejsan! Är det övertiden som ska betalas ut i pengar kan du göra det med valet Tillägg före skatt - då betalas övertiden ut som en bruttolön. Menar du däremot att du vill ha en typ av komptidsuppräkning på lönebeskedet vilken de anställda kan ta ut som ledig tid eller i pengar vid ett senare tillfälle så finns inte den möjligheten i Visma eEkonomi Lönebesked.
... Visa mer
2015-09-10
12:56
Hejsan! För att ge dig ett korrekt svar på din fråga behöver jag veta lite mer om försäljningen. 1. Är kunden en konsument eller ett annat företag? 2. Är det kunden eller tjänsterna som är inom EU (men utanför Sverige)?
... Visa mer
2015-09-10
12:40
Hej! Om perioden som kvittona avser är låst säger bokföringsreglerna att rättelser i låsta perioder ska göras i den period man håller på att bokföra när felet upptäcks, d v s en ändringsverifikation ska göras i den period du befinner dig i när du hittar felet.
... Visa mer
2015-09-10
10:49
Hejsan! I länken nedan hittar du information angående AutoCollect samt en prislista på eventuella kostnader för en påminnelse/inkasso. Visma AutoCollect
... Visa mer
2015-09-03
14:53
Hejsan! Hur du korrigerar detta då perioden är låst kan du läsa i programmets hjälpavsnitt, klicka på länken nedan och välj rubriken/avsnittet "Du har upptäckt fel i redan redovisad momsperiod" Vad gör jag om momsrapporten blir fel?
... Visa mer
2015-09-03
14:37
Hejsan! Räntan som avser perioden 2015-07-01 t m m 2015-08-31 kan du boka upp som en upplupen ränta i programmet. Angående ombokning banklånet står det så här i programmet hjälptext: "Den delen av ett lån som du vet att du kommer amortera under det kommande året ska bokas bort från kontot för Långsiktig skuld och till konto 2417 Kortfristig del av långfristigskuld till kreditinstitut. Gör så här: skapa en manuell verifikation och debitera kontot där den långfristiga skulden är bokförd och kreditera 2417 Kortfristig del av långfristig skuld till kreditinstitut. Obs! Du ska vända verifikationen nästkommande år. Gör så här: Skapa en ny manuell verifikation och ange datumet till första dagen nästkommande år. Använd samma konton i verifikationen du precis skapade, men flytta beloppen mellan debet och kredit". Detta är en bokslutsteknisk verifikation som flyttar den delen av skulden som du ska amortera nästkommande räkenskapsår från Långfristig skuld till Kortfristig del av långfristig skuld till kreditinstitut för att direkt på det nya året bokas tillbaks till att vara en långfristig skuld. Har du kontakt med en redovisningskonsult i samband med bokslutet rekommenderar jag dig att kontakta din konsult angående lånet då det vanligtvis inte är något som görs i den löpande bokföringen utan korrigeras i samband med bokslutet.
... Visa mer
2015-09-03
13:43
Hejsan! Utgå och räkna på den kursen som gällde vid utbetalningstillfället. Angående traktamentet, är det ett skattepliktigt traktamente ska det beskattas på precis samma sätt som grundlönen.
... Visa mer
2015-09-03
13:09
Hejsan! Vad är det för ombokning du har tänkt göra inför bokslutet? Som det ser ut nu innan du har gjort någon ytterligare verifikation har du fått en kundfordran samt att försäljningen på konto 3231 gäller byggmoms och påverkar momsdeklarationen för den perioden som verifikationen är bokad på, vill du inte ha det på det sättet?
... Visa mer
2015-09-03
12:07
Hejsan! Har du fått något felmeddelande när du har försökt importerat en SIE4-fil med sexsiffriga konton i Visma Skatt? Oavsett om kontot har fyra eller sex siffror ska dess värde läsas in i Visma Skatt precis som i Visma Bokslut. Jag testade även själv att importera en SIE4-fil med sexsiffriga konton till Visma Skatt för att kontrollera om det fungerar och det gick att läsa in filen utan problem.
... Visa mer
2015-06-09
10:16
Hejsan! När du har skapat fakturan och lagt upp de artiklar som ska faktureras kan du ange en rabatt procent på en eller flera av artikelraderna. Artikelradens totalbelopp räknas då ner med den rabattprocent du angivit. Du kan också på en artikelrad ange t ex minus 1 i antal för att få ett avdrag på fakturan. Totala avdraget får dock inte vara större än fakturans totalbelopp.
... Visa mer
2015-06-08
12:10
Hej! Som standard är konto 2614 och 2417 kodade på exakt samma sätt så vilket av kontona du användare spelar ingen roll. Använd 2614 om momskoden är 30 - Utgående moms på inköp 25% alternativt skapa ett nytt konto som heter 2417 och välj momskod 30 - Utgående moms på inköp 25%.
... Visa mer
2015-03-19
16:05
Hejsan! Om beloppet understiger 5 000 kr kan du skapa en korrigeringsverifikation i december där du vänder verifikationen. Därefter skapar du en ny verifikation på rätt datum med samma kontering. Skulle beloppet överstiga 5 000kr ska beloppet tas upp som en s k upplupen kostnad och bokföras på 2998 K och 58xx D, detta bokas upp till bokslutet, efter årsskiftet görs samma kontering fast med omvända tecken. Sen kan du manuellt göra om verifikationen på det korrekta datumet.
... Visa mer
2015-03-19
11:33
Hej! I detta fallet bör du räkna bort de milen som har körts av anställd A2. Tänk på att spara något typ av underlag för vad anställd A2 har kört eftersom antalet mil inte kommer stämma för anställd A1 jämfört med journalen.
... Visa mer
2015-03-12
14:11
Hej! För att radera text på ett dokument i årsredovisningen markerar du dokumentet i vänsterlistan och gå därefter in i redigera läget. Högerklicka på raden du vill ta bort och välj "Ta bort rad" för att radera raden. Vill du inte att texten ska vara kursiv väljer du att högerklicka på raden som innehåller den kursiva texten - Egenskaper rad - Ändra från Kursiv Ja till Kursiv Nej. .
... Visa mer
2015-03-12
08:23
Hej! Ja det är en bilaga i bokslutsprogrammet, bilagan heter Övriga skattemässiga justeringar aktiebolag (dekl). Du hittar bilagan genom att gå in under Arbeta med - Bokslut - Bilagor. Skapa en ny bilaga med ny-knappen uppe till vänster. Bilagan är en underbilaga, sätt en markering i "Visa alla" så ska du i listan kunna hitta bilagan.
... Visa mer
2015-03-11
13:32
Hej! På vår hemsida kan du ladda ner en utskriftsmall som bara tar med förfallna fakturor på utskriften av betalningspåminnelser. Gå in under Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Utskriftsmallar. Klicka på Hämta mallar uppe till höger i dialogrutan som öppnats. Under rubriken Dokumentmallar med temat Vit hittar du Betalningspåminnelse - Betalningspåminnelse utan ej förfallna. Följ instruktionerna som du hittar på sidan och ladda ner mallen. Därefter kan du välja denna utskriftsmallen som standard och dina påminnelser skriver bara ut förfallna fakturor.
... Visa mer
2015-03-03
09:25
Hej! Du kan använda en vanlig faktura med det beloppet som kunden ska betala. När betalningen registreras på fakturan behöver du manuellt boka upp den avgift som Izettle tar ut.
... Visa mer
2015-03-03
09:08
Hejsan! Vid inköp av produkterna bokför du detta som inköp av varor. Du behöver inte bokföra något när du delar ut provexemplaren men däremot ska du göra en lagervärdering vid årets slut. Har du några produkter kvar vid årets slut ska dessa ingå i ditt lagervärde, har du inga produkter kvar sätter du ditt lagervärde till 0kr. Hoppas att svaret hjälper dig, har du någon ytterligare fråga är du välkommen att återkomma till oss.
... Visa mer
2015-02-17
15:01
Hej! I bokslutet gör du en bokslutstransaktion där du bokar upp skatteskulden på årets resultat. Konto 8910 använder du precis som du skrivit enligt ovan men istället för 1930 och 1630 bokar du upp skulden på 2510. Betalningen av skatten sker brukligt efter räkenskapsårets slut - när den betalningen ska registreras bokför du 2510 mot 1930. Har du en summa på 1630 som du vill använda mot betalningen av skattskulden bokför du detta i samband med betalningen.
... Visa mer
2015-02-17
07:14
Hej! Beskattningsåret är det året du beskattas för, d v s det år då inkomsterna uppstår eller blir tillgängliga. Själva beskattningen sker året efter beskattningsåret. Jag är osäker på i vilket sammanhang du är i men beskattningsårets avskrivning är den avskrivning, t ex på inventarier, som avser beskattningsåret. Utveckla gärna din fråga om mitt svar inte hjälpte dig hela vägen.
... Visa mer
2014-12-18
15:58
Hej! Läser du in din Z-rapport i Visma eEkonomi via en SIE-fil? Om du läser in händelserna från Z-rapporten via en SIE-fil fungerar arbetsflödet så här: Läs in SIE-filen från dagskassan. När SIE-filen är inläst och du har fått in händelserna från dagskassan på ditt företagskonto kan du under bankhändelser matcha det insatta beloppet på företagskontot mot den inlästa SIE-filens verifikation. På detta sättet blir det inte dubbelt i din bokföring.
... Visa mer
2014-12-18
15:38
Hej! För att fakturera en kund i utlandet måste du ha lagt in korrekt land och information på din kund i kundregistret. För att ditt IBANnummer ska skrivas ut på fakturan behöver du lägga in detta under Inställninga - Kassa och bankkonto, klicka på Företagskontot och välj Redigera. Här kan du lägga in IBANnumret.
... Visa mer
2014-12-18
14:03
Hej! Om du bara ser övningsbolaget på sökvägen du bläddrar dig fram till känns det som att ditt företag finns på en annan sökväg på din dator. Sök i din dator efter t ex en fil som heter Kund.dbf. När/om du hittar några filer på din dator som heter Kund.dbf kan du kontrollera vilken sökväg de filerna ligger under och därefter testa att bläddra dig fram till den sökvägen. Du söker i din dator under Startmenyn i Windows. Hittar du inga filer kan du öppna övningsbolaget på den sökvägen du först bläddrade dig fram till och där välja att läsa in en säkerhetskopia från ditt skarpa företag. Du läser in en säkerhetskopia under Arkiv - Säkerhetskopiering - Installera från Säkerhetskopia.
... Visa mer
2014-12-18
12:19
Hej! Fakturornas nummerserie är inte knutna till ditt bokföringsår utan fortlöper över dina räkenskapsår. När du har skapat och påbörjat din fakturering är nummerserien för dina fakturor låst i programmet och ej öppen för korrigering.
... Visa mer
2014-12-04
14:10
Hej! Bokför betalningen av utlägget som gjordes av chefen och bokför därefter även inbetalningen. Du kan använda konto 2898 om företaget totalt sett har en skuld till chefen, annars kan du använda fordringskonto 1614 Lån till anställda för konteringen.
... Visa mer
2014-12-04
13:12
Hej! Du behöver inte specificera de olika kostnaderna utan du kan bokföra hela kostnaden på t ex konto 6090 - Övriga försäljningskostnader.
... Visa mer
2014-12-04
10:28
När du står i registrering av en leverantörsfaktura och vill använda ett konto som är inaktivt kan du klicka på nedåt-pilen i fältet för konto och där, överst på sidan sätta en markering i "Visa även inaktiva poster". Alla konton visas nu i listan och de konton som är inaktiva är grå. Markerar du ett inaktivt konto i listan får du en fråga om du vill aktivera det. Svarar du Ja på den frågan blir kontot aktivt och du kan plocka upp det på leverantörsfakturan utan att lämna registreringen av leverantörsfakturan.
... Visa mer
2014-11-20
15:45
Hej. Jag är osäker på hur du gör registreringen av tjänstledigheten, lägger du in 100% tjänstledig i kalendariet för att nästkommande månad betala ut de timmarna som den anställde har arbetat? I detta fallet hade jag registrerat frånvaron för den tiden den anställde faktiskt är frånvarande, arbetar personen 1h en dag hade jag lagt in personen som tjänstledig 7h den dagen (förutsatt att arbetstiden är 8h). Registrerar du 100% frånvaro och därefter lägger in hur mycket pengar den anställda ska få utbetald räknar programmet upp den Ej semestergrundande frånvaron hela dagar vilket resulterar i att den anställde får mindre intjänade semesterdagar för perioden. Har du någon följdfråga eller om jag har missuppfattat ditt inlägg är du välkommen att återkomma till oss.
... Visa mer
2014-11-20
09:51
1Gilla
Hej! För en anställd som har bytt bil under månaden ska förmånsvärdet beräknas på den bilen som har används under längst tid i månaden. Har bilarna använts lika länge under perioden bör du räkna fram ett genomsnitt av bilarnas förmånsvärde för månaden. Den bilen som den anställde har använt längst under månaden är den bilen du ska ange i anställningsregistret. Har båda bilarna används lika mycket under månaden behöver du lägga in ett genomsnittligt förmånsvärde, detta gör du under Register - Anställda - Flik 3 Lön och Beräkna vid bilförmån.
... Visa mer