2017-05-24
12:16
Hej! När ni sålt riskkapital kan ni bokföra detta mot ett konto för ex. aktiekapital. Konto 2081 passar fint. Detta bokför ni då enligt 1930 D och 2081 K. När ni sedan betalar tillbaka riskkapital till de som investerat bokföra ni tvärtom, alltså enligt 1930 K och 2081 K. Ha det fint! Moa
... Visa mer
2017-05-10
12:03
Hej! Om det rör sig om försäljning med 6% moms rekommenderar jag att du kör konto 3043. Och bokar moms på 2631. Annars får du lägga till momskod 05 (6%) på 3010. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-10
09:18
Hej! 1. Tillståndsavgifter debiteras konto 6950 Tillsynsavgifter myndigheter. 2. Se ovan. 3. Se ovan. 4. Personbilskostnader debiteras konto 5610 eller ett underkonto till 5610 beroende på vilken slags utgift det gäller. 5. Utgifter för ditt Visma-program debiteras konto 5420. 6. Beroende på vilken momssats (vad jag förstått är det som standard 6% moms på taxi som avser persontransport) gäller så kan du använda dig av konto 3043 för försäljning av taxiresor. Momsen bokas på 2631. 7. Detta kan du bokföra på 6991. 8. I tråden Betald bilförmån kan du läsa mer om bilförmån. 9. I vårt inlägg för checklistan utav moms ser du hur man hanterar bokföring av moms i eEkonomi på punk 7 bland annat. 10. Se ovan. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-10
08:50
Hej Cecilia! Det går jättebra att ändra löneperiod, så länge du inte har en pågående lönekörning. När du byter löneperiod till föregående månad så kommer programmet ta med lön för hela den perioden, ex. har du i april betalat ut lön som avser 20 mars till 19 april så kommer ändå programmet nu att betala ut lön för 1-30 april i maj. Du kan justera detta genom att på löneart 1106 lägga in datum för de dagar du vill betala ut, ex. 20-30 april. I juni är du i fas! Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-09
13:41
Hej! Konteringen ovan ser korrekt ut. Vad är det för momskoder på ovan konton? Stämmer det med de som står i tråden som Susan länkar till ovan? Har du verifikationer sedan tidigare att kontrollera så kommer dessa fortfarande finnas under Verifikationer att kontrollera när du gör momsredovisningen. Programmet kollar på varje verifikation för sig själv kan man säga, och tar inte hänsyn till att du faktiskt rättat till i bokföringen. Men stämmer bokföringen behöver du inte göra något mer utan får förbise dessa verifikationer att kontrollera. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-09
09:03
Hej Lenk Media! Här ser du exakt vilka regler som gäller för låsning av bokföringen. Det står också följande angående upplåsning av bokföring; "..det får göras i undantagsfall om du har låst av misstag innan du bokfört färdigt eller gjort avstämning. Upplåsningar och vad som gjorts efter upplåsning syns i programmets behandlingshistorik, så det går alltid att se i efterhand vad som gjorts och när". Antingen låser du upp perioden och bokför händelsen eller bokför du den i perioden du befinner dig i nu. Jag skulle rekommendera att du först kontrollerar med Skatteverket, hur dom vill ha in en eventuell rättning av momsredovisningen. Vill dom att du skapar en helt ny momsredovisningen för perioden det gäller, som händelsen faktiskt skedde i? Eller räcker det att du lägger till den på nästa momsredovisning? Återkom gärna med svar om vad Skatteverket säger! 🙂 Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-09
06:45
Hej! Ja gäller det inköp från utlandet, så bör det kontot ha en momskod. Kika här för att se vad som gäller. Ha en fin dag! /Moa
... Visa mer
2017-05-08
15:01
Hej! Vad jag kan se av sista bilden är beloppet exkl. moms 1912,50kr. Detta borde ge ett momsbelopp på 478,50kr. Kika här för att få hjälp med att räkna ut momsen. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-08
14:32
Hej Lotta! Smidigaste rent programtekniskt tänker jag är att korrigera hela verifikationen och sedan göra en ny. Klicka på verifikationen under Bokföring - Verifikationer och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i alla konton under Korrigera. Bokför. När detta är gjort har du två verifikationer som tar ut varandra, plus minus noll och du kan skapa en ny, med korrekta belopp. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-08
13:56
Hej! Om du går till Inställningar - Artikeletiketter och klickar på etiketten det gäller, och klickar Redigera. Har du knappen Ta bort nere till vänster där? /Moa
... Visa mer
2017-05-08
13:12
Hej! Just när det gäller utlandsbetalningar och fakturor som är bokförda i annan valuta så fungerar det inte att använda funktionen för manuell betalning av fakturor. Detta går alltså enbart på fakturor i SEK. Du måste i det här läget bokför fakturan som betald via Kassa och bankhändelser, antingen via 1910 Kassa eller 1930 Företagskonto. Här ser du hur man bokar en utlandsbetalning. När detta är gjort får du boka om från 19xx till det kontot du önskar, vanligtvis 2893 i ett AB. Detta gör du via en manuell verifikation. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-04
14:25
Hej! Vad jag kan ser har du eEkonomi. I det programmet kan du ändra startdatumet på det första upplagda räkenskapsåret i programmet samt slutdatumet på det senaste upplagda räkenskapsåret i programmet. Detta gör du under Inställningar - Räkenskapsår. Klicka på året och välj Redigera. Har du lagt upp nästa år efter 20160831, alltså med startdatum 20160901 så kan du dessvärre inte ändra. För att få bukt på det i det läget måste du göra en omstart av programmet. Då raderas all information som finns upplagd. Du bör därför exportera bokföringsdata och register innan du gör detta, som du efter omstarten sedan läser in igen. Efter omstarten kan du då lägga upp korrekta år. Återkom du har fler funderingar. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-04
09:33
Hej! Bokför du det som inventarie kan det vara en god idé att lägga upp detta i programmet under Bokföring - Inventarier för att sköta avskrivningar. Här ser du hur man gör. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-04
09:28
1Gilla
Hej! Det betyder att snabbvalen som avser semesteruttaget inte finns med på någon lönekörning. Dessa måste tas upp på en lönekörning innan du gör semesterårsavslutet. Skapa en ordinarie lönekörning med utbetalningsdatum i april för dessa två anställda. Lås lönekörningen och du kan sedan göra semsterårsavslutet. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-04
08:46
Hej! Precis som du nämner så dyker det upp ett rött kryss om fakturan inte når fram. En bra funktion för att säkerställa att kunden faktiskt får fakturan! Men om jag förstår dig korrekt så hade du önskat ytterligare funktion i form av att du får ett mejl skickat till dig om detta händer, så du slipper kontrollera "manuellt" inne i programmet. Rätta mig om jag har fel! 🙂 Det förstår jag hade varit en smidig funktion och jag tar det vidare som ett önskemål till vår utvecklingsavdelning. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-04
08:20
Hej! Den automatiskt kvittningen som ni pratar om ovan gäller enbart för Handelsbanken och Danske bank, alltså inte SEB.* Om du nu i programmet har en debetfaktura och en kreditfaktura så registrerar du istället mellanskillnaden som du faktiskt betalt på debetfakturan, via Kassa och bankhändelser. Detta registreras som en delbetalning. När ovan är gjort går du till Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor. Här har du nu en debetfaktura och en kreditfaktura på samma belopp och dessa kan du kvitta mot varandra. Detta gör du genom att klicka på kreditfakturan och väljer Kvitta. Ha det fint! /Moa
*Nu finns automatisk kvittning även för SEB! /Moderators anm.
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-12-16.
... Visa mer
2017-05-03
12:59
Hej! Gå till Bokföring - Verifikationer. Klicka på verifikationen det gäller och välj Åtgärder. Har du Korrigera momskod här? Jag tänkar att det är detta som felar. Det är bokat på rätt konton med momskod saknas vilket gör att det inte dyker upp i rätt ruta på momsredovisningen. Det du kan gör då är att lägga till rätt momskod på dessa konton. Här ser du vilka momskoder som gäller vid inköp från utlandet. Funkar inte detta så återkom gärna med en skärmdump på hur någon av verifikationerna ser ut så kikar vi vidare. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-05-03
11:59
1Gilla
Hej! Har du skapat en betalfil under Inställningar - Import och export? Denna går inte iväg för betalning förrän du laddar upp den på din internetbank där du godkänner utbetalningarna. Har du istället en bankkoppling och betalningarna skickas automatiskt, gäller för Handelsbanken och Danske bank, så får du välja att inte godkänna betalningen på banken. Ett tips för framtiden om du har bankkoppling; vill du att en leverantörsfaktura inte ska gå iväg för betalning går du in på leverantören och bockar i Autogiro. Då följer fakturor för den leverantören inte med över till banken! Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2017-04-13
10:25
Hej! Det ska inte vara några problem. OCR numret skapas av fakturanumret + ett par kontrollsiffror. Vill du inte använda dig av OCR plockar du bort detta under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter. Bocka ur Visa OCR på fakturautskrift och spara. Här inne kan du också lägga till standardtexter om du vill skicka med ett meddelande på fakturan. Det gör du under Dokumenttexter - Fakturatext. Detta följer då med på alla fakturor. Vill du istället ha olika meddelande till olika kunder lägger du till detta när du skapar fakturan men hjälp av funktionen som heter Ny textrad inne på en ny kundfaktura. Trevlig påsk! /Moa
... Visa mer
2017-04-13
10:15
Hej Jonas! Det kan absolut bero på att du har korrigerat verifikationen, vanligtvis har man inte knappen Ångra matchning då. Jag är inte med helt hundra. Du har en skattehändelse på skattekontot under Kassa och bankhändelser, som är matchad och bokförd. Denna har du sedan manuellt korrigerat, genom att gå in på Bokföring - Verifikationer. Klickat Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Då är den korrigerad och klar. Om du i detta läget klickat Ångra matchning så skapas ytterligare en korrigeringsverifikation, och det tänker jag blir fel i bokföringen. Alltså; har du en händelse via Kassa och bankhändelser som du vill korrigera och har knappen Ångra matchning, klickar du där. Matcha sedan om händelsen eller ta bort den genom krysset ute till höger. Har du en händelse som du inte har knappen Ångra matchning på går du via Bokföring - Verifikationer, klickar på Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bockar i alla kontona under Korrigera och Bokför. Som sagt, jag är inte med dig helt hundra men slå gärna oss en signal så kan vi logga in med en kod i ditt program och kika närmre. Ha det fint! /Moa
... Visa mer