fredag
Hej!
Nu är jag inte riktigt med på vad du menar. Även om du registrerar på samma aktivitet så gör avrundningen när du sparar tidsregistreringen.
Jag får inte ihop ditt exempel.
Kund A
Uppdrag A
Aktivitet A = 0,1 h
+ nästa tidsreg:
Kund A
Uppdrag A
Aktivitet A = 0,2 h
Här har jag gjort som du skriver. Jag registrerar på samma kund, samma uppdrag och samma aktivitet nedan.
Här har jag registrerat 0,2 på aktivitet på en tidsregistrering och sedan 0,1 på samma aktivitet och nästa tidsregistreringen.
Då får jag 1,0 i fakturerbar tid eftersom den avrundar per tidsregistrering. Detta visas också på fakturan i nästa steg där fakturerbar tid blir 1.0.
Får du annorlunda än detta beteende?
/Tobias
... Visa mer
2025-04-07
09:07
1Gilla
Tack för hjälpen. Som på flera andra ställen i Visma Advisor är det information från kundkortet som hämtas - utan att man vet om det och utan att felmeddelandet är tydligt med det. Minnesanteckning till mig själv: vid otydligt felmeddelande - titta igenom alla fält på kundkortet och säkerställ att det är korrekt ifyllt och att inte en enda ruta har något ogiligt tecken.
... Visa mer
2024-12-11
14:05
Hej!
Om man vill filtrera och sortera i excel så brukar det bästa vara att ta ut en excelfil som är oformaterad. Den ursprungliga excelfilen vi hade var redan bearbetad så därav la vi till en oformaterad fil där det ska vara enklare att redigera för egen del. Jag vet inte om du även har testat med den och att den är lika svårarbetad?
Det stämmer att vi inte har arbetat med rapporter det senaste året eftersom annat har prioriterats utifrån kundönskemål och andra förbättringar så ska gynna så många som möjligt. Sedan kan jag förstå att man vill ha fler rapporter och det finns önskemål kring fler rapporter i vår roadmap.
En rapport över fakturerat belopp per kund tänker jag att man skulle kunna använda täckningsgrad till om man är ute efter en kolumn som visar fakturerat belopp över en viss period. Sedan specar denna inte per faktura men man kan ju sätta nivåer så att nivå 1 är kund, nivå 2 är uppdrag alt. aktivitet om man vill se vilka uppdrag eller aktiviteter som står för totalt fakturerat. Nu vet jag inte om du redan har testat denna rapport och att den inte fungerar på sättet du tänker?
När det gäller export av fakturaunderlag till Administration så behöver man alltid bara godkänna fakturorna och sedan lämna Advisor där. Man ska inte klicka på någon överför knapp utan sedan ska man använda "Invoice basis", det lokala systemet för att skapa xml-filen och då flyttas dessa fakturor rätt automatiskt.
/Tobias
... Visa mer
2024-01-31
16:30
Hej Nina!
Här kan du läsa lite mer kring varifrån vi gör hämtningar i olika register. Hoppas det besvarar din fråga 🙂 Detta kommer också snart till hjälpen i Advisor så att du kan nå det via hjälpavsnitten.
/Tobias
... Visa mer
2024-01-12
18:53
Tack för ett mer uttömmande svar, det säger väl det mesta som jag undrade över.
... Visa mer
2023-03-06
11:42
1Gilla
Toppen tack snälla!
... Visa mer
2022-10-17
08:29
Hej Ulf!
Jag har meddelat våra produktspecialister att ni upplever fortsatt problem med överföringen, men jag skulle vilja be dig att du också kontaktar vår support för vidare felsökning.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2022-10-07
10:25
1Gilla
Hej!
För de flesta så fungerar det som vanligt. Det är vissa som fortfarande kan uppleva problem med att prestandan är låg och att det går sakta i systemet. Jag uppdaterar när det är löst för alla under fliken driftinfo.
/Tobias
... Visa mer
2022-09-29
20:42
1Gilla
Hej ja att det skall fungera är vi rörande överens om... Och jag ringer supporten.
... Visa mer
2022-09-19
12:14
1Gilla
Hej!
Vi har nu åtgärdat problemet med att fördela ut 2,4 h i resursplaneringen. Nu blir det 0.2 per månad och totalen blir rätt.
/Tobias
... Visa mer
2022-06-07
09:25
Hej!
Ja, jag såg det sedan. Vi ska snart ha åtgärdat, jag meddelar dig via e-post när det är fixat.
/Tobias
... Visa mer
2022-05-16
09:27
Hej igen!
Nej detta rörde endast Ekonomiöversikten och det ska vara löst nu. Men gör så att du tar kontakt med supporten igen så ska du se att ni kan lösa detta tillsammans.
Välkommen //Tinna
... Visa mer
2022-01-28
10:05
Hej!
Nu har vi åtgärdat problemet med att man inte kunde skriva datum utan streck och att det ska räcka med att skriva månad och dag för att få det aktuella året valt automatiskt 🙂
/Tobias
... Visa mer
2021-12-15
11:37
Hej igen!
Jag lyckas återskapa detta problem i mitt bolag. Det verkar ha blivit ett följdfel att den inte lägger fakturerbar tid automatiskt i den rutan. Det går dock att lägga det manuellt så länge.
Vi prioriterar att fixa till detta också. Jag har skapat ett högprio-ärende till vår utvecklingsavdelning.
/Tobias
... Visa mer
2021-11-11
14:41
Ah... så var det ju... men lite synd att man inte kan gå via Byråstöd.... tackar tackar...
... Visa mer
2021-05-20
16:53
1Gilla
Hej!
Jag testade lite kring det du beskriver och det verkar som den senaste uppdragsansvarig man valt in på ett diagram är det som sparas till nästa gång. Tanken är att urvalen ska vara kvar till nästa gång man går in så vi har skapat upp ett ärende på detta för att åtgärda så att uppdragsansvarig sparas på alla diagram och inte bara det senaste.
Vi har också lagt upp ett ärende på att lägga till namnet på uppdraget i diagrammet som det var tidigare så vi kommer att åtgärda dessa två saker så småningom.
Tack för er input!
/Tobias
... Visa mer
2021-02-17
16:31
Hej!
Du ska fylla i deklarerat vid betalning när inbetalningen är gjord till skatteverket. Om du betalade in oktobers moms i december till skatteverket som exempel så går du till oktober och fyller i båda fälten. Både bokfört och deklarerat så att dessa stämmer överens. Man lägger då också ett datum när inbetalningen gjordes precis som du skriver.
Man kan ju så klart ha fyllt i bokfört kolumnen tidigare om det var bokfört tidigare men det viktiga är att båda fälten är ifyllda för annars får man en differens.
När du skriver att differensen försvinner på översikten när du tar bort summan i deklarerat, menar du då att differensen försvinner på bilagan? Det enda jag kan tänka mig då är att man endast har fyllt i deklarerat och inte bokfört för då blir det en differens som skulle försvinna om man tar bort det från deklarerat. Vet inte om det är så du menar?
Jag kanske missförstår dig så återkom gärna med en förklaring i så fall och om du behöver hjälp med hur det ser ut i ditt system så tveka inte att höra av dig till supporten så kan vi kika närmare på det.
/Tobias
... Visa mer
2020-02-28
10:10
Hej!
De nya kunderna som du har lagt upp, har du lagt uppdraget deklaration på dessa? Nu antar jag att du har kopplat uppdraget deklaration på arkiv - inställningar - koppla uppdrag i Advisor connect? Om det skulle vara ett annat uppdrag kopplat så är det uppdraget som valts här som gäller för vidare instruktion.
Gå gärna till en av kunderna som inte kommer med och till fliken uppdrag. Om du klickar på redigera på uppdraget deklaration så har du ett val för byråanstånd. Det är viktigt att det är valt ja på byråanstånd här för att kunden ska komma med i listan.
Tänk också på att om du har lagt upp kunderna nyligen i Advisor så behöver du logga ut från Advisor connect och logga in på nytt så att den kan uppdatera med de senaste ändringarna gjorda i Advisor.
Hoppas detta hjälper dig. Återkom gärna om problemet kvarstår så kan vi felsöka närmare vad som kan vara orsaken till detta.
... Visa mer