2025-04-08
15:14
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga!
Vi inväntar det slutgiltiga beskedet om huruvida förslaget kommer att gå igenom. När och om detta blir verklighet, kommer vi att meddela alla kunder och ge tydliga instruktioner om hur det ska hanteras i programmet. Vi kommer att informera er om inställningen behöver ändras manuellt eller ej. Det är också bra att känna till att ni alltid har möjlighet att justera inställningarna själva i eEkonomi vid behov. Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor! /Hilda
... Visa mer
2025-04-04
08:07
Hej @Sampletekk1
Kontoutdragen läses in på morgonen nästkommande bankdag. Om händelser sker under helgen, alltså lördag eller söndag, kan de importeras tillsammans med måndagens händelser på tisdagen.
Upplever du att detta inte stämmer hos dig så är du varmt välkommen att slå en signal till supporten så hjälper vi dig.
... Visa mer
2025-04-01
14:10
1Gilla
Jag förstår verkligen frustrationen du känner, och vi vill gärna förklara lite mer i detalj gällande bankkopplingen och försenade kontoutdrag.
När det gäller bankkopplingen till Swedbank och sparbankerna håller vi med om att det har varit alldeles för ofta som kontoutdragen är försenade. På senare tid har det 9 av 10 gånger berott på att banken inte skickar oss filerna i tid, alltså att dem är försenade från dem, vilket är något vi tyvärr inte kan påverka från vår sida. Vi driver detta aktivt mot banken för att få förståelse i varför det tar tid för dem att skicka filerna. Även idag så var det så att filerna var försenade från banken. Vi ser inte alls dessa problemen med andra bankkopplingar med andra banker.
Vad gäller "Månadskollen", är detta inget problem vi har kunnat återskapa, och vi ser inte att det är ett generellt problem och vi har inte fått några andra rapporter om det från andra kunder. För att säkerställa att ditt problem blir löst kan jag be en kollega att kontakta dig och kolla på detta om du fortfarande har problem med kopplat till månadskollen.
Vi beklagar verkligen de problem du stött på och gör vårt bästa för att förbättra stabiliteten och funktionaliteten i våra tjänster. Din feedback är viktig för oss, och vi tar den på största allvar.
Vi hoppas att vi kan få tillbaka ditt förtroende och att du ser de förbättringar vi arbetar med. Tveka inte att kontakta oss om du har några fler frågor eller behöver ytterligare hjälp.
/Hilda
... Visa mer
2025-03-11
11:04
Hej @Nisse K
Här har vi ingen ny information att dela med oss av för närvarande. Begränsningen är dock ett pågående registrerat önskemål hos vår utvecklingsavdelning, och vi fortsätter att arbeta på en lösning. Vi uppskattar din förståelse och tålamod.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-02-28
11:37
1Gilla
Dags att lyfta frågan igen? 🙂
... Visa mer
2025-02-03
10:47
Hej @A-Lantbruk
Om du fortfarande inte har fått in ditt kontoutdrag är min rekommendation att du slår en signal till supporten som kan koppla upp och titta på vad det beror på.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2025-01-31
21:01
Jag behöver ta upp en utgående moms jag fått vid försäljning. Nettosumman av det jag fått in ska dock inte beskattas på NE-bilagan, utan på min egen inkomstdeklaration i ruta 7.3 (överskott vid uthyrning av privatbostad). Jag tänker att jag skulle behöva ett alternativ till t ex konto 3051, alltså jag behöver ett speciellt konto för intäkter som inte ska beskattas. Då skulle jag kunna lägga in momsen, och momsdeklarationen skulle se "intäkten" och vara nöjd. Kan jag använda ovanstående exempel på något vis i mitt fall? Jag fick tips att titta på det här inlägget av er telefonsupport idag, men jag är osäker på hur jag i så fall ska skriva verifikatet. Han var inne på att jag skulle skriva ut en faktura enligt ovan, men jag skriver verifikaten manuellt och hanterar inte mina fakturor i systemet utan på the old fashion way 😃
... Visa mer
2024-12-13
13:34
Tack för svar!
... Visa mer
2024-12-12
19:32
Bra länkar, bra info. Tack!
... Visa mer
2024-12-11
15:19
Hej @AccountantfromHell_singland Tjänsten har alltid varit utformad som den är idag med två alternativ: Alt 1: Antingen säljer man fakturan med regress (ni som kund tar kreditrisken) då får du en regress 30 dagar efter förfallodagen på fakturan. Vi fortsätter driva fakturan tills vi får tillbaka pengarna och då för vi över pengarna till er. Alt 2: Du säljer fakturan utan regress och vi tar kreditrisken /Hilda
... Visa mer
2024-10-30
10:46
Hej @datrse Tack för din fråga! När det gäller knappen för att rensa personlig data så finns den enbart för register. Med det sagt så har du såklart möjligheten att ta bort bilagor på fakturor när dem är skickade och på så sätt kunna rensa eventuell känslig data. Du kommer efter att du raderat bilagan alltid se att fakturan skickades med en bilaga men du kommer inte att se själva bilagan och informationen på den.
Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2024-10-10
06:15
1Gilla
Ingen förbättring skulle jag säga. Däremot gick det att bli av med momsen, men exakt hur jag gjorde minns jag inte nu, kan kolla i programmet och se om jag kommer på nåt, annars får nån från Visma svara på det. Tyvärr är eEkonomi absolut inte gjort för föreningar, vad Visma än säger. Det gamla programmet Visma Förening var det, men tydligen ville man inte underhålla detta och la helt enkelt ner det utan att ersätta det. Riktigt tråkigt.
... Visa mer
2023-12-27
14:35
Hej!
Felet ska nu vara åtgärdat och ni ska kunna upprätta kopplingen mellan Visma Tid Smart/ Pro mot Visma eEkonomi på nytt.
Ha en fin dag!
/Hilda
... Visa mer
2023-10-19
08:15
Hej, goda nyheter!
Vi har numera stöd för räntefakturering via vår tjänst Påminnelse Direkt.
Från den 1 september betalas all inkasserad dröjsmålsränta automatiskt ut till dig. Det blir därmed ännu mer förmånligt att överlämna dina förfallna fakturor!
Lär mer om denna tjänsten här »
/Hilda
... Visa mer
2023-06-21
09:19
Jobbar du med installation av solceller eller husarbete och har kommit överens om förskottsbetalning med din kund? Så här funkar det.
Exempel: Du installerar en solcellsanläggning hos en kund och ni kommer överens om att kunden ska förskottsbetala 100 000 kr, för att sedan betala resten när arbetet är slutfört. 1. Skapa en vanlig kundfaktura på 100 000 kr med information om att det gäller en förskottsbetalning.
2. När kunden har betalat matchar du bankhändelsen mot kundfakturan under Kassa- och bankhändelser.
3. När jobbet är slutfört och slutsumman är klar skapar du en ny faktura med avdrag för Grön teknik med information om hur mycket kunden har betalat i förskott och hur mycket som nu kvarstår att betala.
4. När fakturan är skickad går du tillbaka till fakturan du skapade i steg 1 och skapar en kredit på den genom att välja Åtgärder - Kreditera. Kreditera hela beloppet och skicka även denna faktura till kunden.
5. Klicka på kreditfakturan i fakturalistan och välj Åtgärder - Kvitta. Kvitta hela kreditfakturan mot en del av Grön teknik-fakturan.
6. När kunden har betalat sin resterande del av totalbeloppet matchar du bankhändelsen mot Grön teknik-fakturan och kan därefter ansöka om skattereduktionen till Skatteverket, precis som vanligt.
... Visa mer
Etiketter:
2023-02-02
10:21
Hej @HåkanS81
Ser att du redan har fått ett bra svar från @KABE Husbilsklubb. Jag kompletterar med en länken Överföring till Visma eEkonomi - Byt program
Uppstår det några frågor eller funderingar på vägen så hjälps vi åt.
Ha en fin dag
//Tinna
... Visa mer
2023-01-20
11:27
Hej! @Sir Thomas
Det är såklart jättetråkigt att du upplever att vi inte lyssnar på era önskemål och jag tar såklart vidare den känslan. Vi har ett arbetssätt och en rutin på hur vi arbetar med önskemål, vi får in tusentals önskemål varje år vilket såklart är otroligt roligt och värdefullt. Men det gör även att vi måste prioritera alla dessa. Funktioner och förbättringar som för andra kan tänkas är små saker att fixa blir i mängden stora och vissa större funktioner som hade hjälpt fler kunder får högre prioriterade. Jag har lyft vidare ert önskemål igen men som det ser ut nu är det inte planerat att fixa under detta kvartalet.
Ha en fin dag.
... Visa mer
2023-01-02
15:53
Hej @KF Liljenby Tack för din input den är värdefull för oss.
Som jag tidigare nämnt i andra trådar så kommer vi i början av året att fortsätta diskussionen gällande alla det önskemål och tankar ni har gällande Visma eEkonomi för föreningar och en av de stora punkterna är just avsaknaden av massuppdateringen. Vi tycker att Visma eEkonomi har potentialen till att bli det bästa programmet för föreningar och för vissa är det redan det idag. Men med det sagt så hör, ser och förstår vi det ni skriver och säger och vi fortsätter denna diskussionen internt och kommer att återkoppla i de olika forumtrådarna när vi har något nytt att uppdatera som är relevant för just den tråden.
Ha en fin dag.
... Visa mer
2022-12-06
14:13
Hej Hilda! Va bra, tack för det. Jag kan förstå att ni vill ha mera kraftiga funktioner i PRO för att motivera högre pris, inget konstigt med det. Min argumentation för att ni skall införa "Hantera flera kunder" i eEkonomi Smart är att ni lockade över era trogna Visma Fö kunder till eEkonomi Smart. Vi gick över i tron om att minst alla nödvändiga funktioner för ett medlemsregister fanns även i eEkonomi Smart. Och så är det inte!
... Visa mer
2022-08-04
12:38
Missade detta när jag skickade fakturan dagen efter som jag gjorde ett utkast på den, blev en massa krångel med den utländska kunden då underlag och faktura diffade på € 4.-.
... Visa mer
2022-01-18
13:26
Hej @HL____
Såhär gör du för att registrera en Registrera leverantörsfaktura med omvänd skattskyldighet i Visma eEkonomi. ''
Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag.
Tinna
... Visa mer
2020-12-23
14:37
Har precis samma problem. Tröttnade idag och letade på forumet och hittar ett enkelt sätt, tack för det!
... Visa mer
2020-11-17
13:38
Hej Elias!
Detta ska nu vara ändrat, tack för upplysningen!
Ha en fin dag!
... Visa mer
2020-11-05
14:54
Hej!
Vi kommer inte att göra några ändringar vad gällande att ta ut en manuell fil och då få med utlandsbetalningar.
Men aktiverar du en bankkoppling med SEB, Handelsbanken och Danske Bank så har fungerar detta utmärkt!
Ha en fin dag.
/Hilda
... Visa mer
2020-10-08
10:36
Hej!
Först får jag be om ursäkt för sent svar i denna tråden.
Men vi har nu undersökt detta vidare och det är precis som @Pacsac säger att det är skatteverket som stoppar möjligheten till denna ändringen. Enligt dem så måste både köparen och säljaren säkerställa att inga uppgifter på fakturan ändras efter att den är skickad till kund. Detta inkluderar även ordernummer/märkning.
Av denna anledningen har vi även valt i eEkonomi att det ej är möjligt att ändra dessa uppgifter på en skickad faktura.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2019-12-03
14:15
Hej! Du kan idag både ta bort och makulera en preliminär verifikation så länge dem uppfyller vissa kriterier. Dessa kriterier samt hur du gör hittar du i vår skriva hjälp "Makulera eller ta bort en preliminär verifikation" Som du kan se så kan du till exempel inte ta bort en verifikation som bokförts mot ditt kassa eller bankkonto då du istället har möjligheten att "Ångra matchning" på dessa händelser inne under "kassa och bankhändelser" Men för att se alla exempel så läs gärna om det i vår skriva hjälp. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-08-13
09:15
Hej Lars R! Tack för att du tar dig tiden att skriva dina önskemål här på forumet. Vad gällande ditt första önskemål så har vi förstått att detta är något som skulle underlätta och kan med glädje meddela att vi i veckan kommer släppa en ny release med funktioner som kommer innehålla just detta. Nu kommer Ej bokförda bankhändelser" visas per default när du går in i Kassa och Bankhändelser, för att du ska slippa klicka på fliken " Ej bokförda händelser". Tidigare har fliken "Periodens bankhändelser" varit default men med de här förändringen slipper du några klick. Vad gällande ditt andra önskemål så är anledningen till att det visas från och med 2015 att du som du säger fortfarande har "Ej bokförda händelser" från de datumet. I och med att fliken "Ej bokförda händelser" som alltid visar alla händelser som inte har bokförts så blir datumet från och med det datumet på den första ej bokförda händelsen du har om du inte ändrar datum-intervall när du väl är inne. Dock precis som du säger så kommer inte programmet komma ihåg det till nästa gång du går in under "Kassa och bankhändelser" då den alltid kollar på datumet på den första omatchade händelsen som finns, detta på grund av att man ej ska missa något. Vill du att vi kontaktar dig angående att få bort den händelsen som ligger där felaktigt så kan jag be någon från supporten att kontakta dig för att de vad det är som inte fungerar. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-06-13
12:26
1Gilla
Hej! Precis som ni nämner så går detta inte att skapa separat idag utan det blir alltid gemensamt. Jag tar vidare detta som ett önskemål men är inget som är planerat den närmsta framtiden. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-06-13
08:43
Hej! Precis som ni skriver så går det inte i efterhand korrigera detta utan man behöver göra detta vid skapandet av fakturan. Antingen kan man då Ångra fakturan inne på fakturan under Åtgärder - Ångra faktura och sedan skapa en ny, tänk då på att du först måste ångra betalningen under Kassa och bankhändelse - Ångra matchning. I och med att denna fakturan redan var betald så skulle jag säga att att det är smidigare att göra som Khedron skriver och sköta detta manuellt direkt på verifikationerna i efterhand. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-09-10
09:42
Hej Ribomation. Absolut! Det som plockas upp på momsredovisningen är alla verifikationer med momskoder på för just den perioden. Om man går in på en verifikation så ser du bredvid kontonumret en momskod, detta är det som avgör att och vart på momsredovisningen värdet hamnar. På varje verifikation har du under knappen "Åtgärder" valet att korrigera momskod och när du väljer det kan du ta bort momskoden och lämna det fältet blankt. Då kommer inte den verifikationen redovisas på momsredovisningen i programmet. Så om du vill skapa momsredovisningar som har värde noll bara för att komma i fas så får du gå in på alla de verifikationerna som påverkar den momsredovisningen och korrigera bort momskoderna. /Hilda
... Visa mer
2019-06-17
11:34
Hej Headline! Jag tror att ditt ärende lämpar sig bättre via telefon, jag ber en kollega kontakta dig! /Hilda
... Visa mer