Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra dubbel betalning av leverantören

Vi har betalat fakturor i tron om att fakturorna inte var redan betalda (Vi betalar fakturor i klumpsummor). Nu fick vi reda på att ett par fakturor var redan betalda. 
Vi har dock bokfört de som precis vilken annan faktura som helst. I vårat fall.

193X
2440

Frågan vi har är, om det bara är att vända på betalningen när vi får tillbaka pengarna?

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Det blir rätt
Mikael
Suslun
UTFORSKARE

Så länge ni inte har bokat in dem två gånger så borde ni bara kunna vända på konteringen som du föreslog.
Jag brukar lägga det på ett slaskkonto vid betalningen bara för att lättare hålla koll på att återbetalningen sker, och när betalning kommer kreditera det kontot istället.
Roffakab
CHAMPION

Hej

Ni bör boka om alla överbetalda belopp från konto 2440 till 1684 Kortfristiga fordringar hos leverantör och sedan krediteta detta konto när åtrrbetalningarna kommer in på ert bankkonto.
På så sätt stämmer konto 2440 med verkligt obetalda leverantörsskulder och er fodran ligger på 1684 tills den är reglerad

MVH
RoffaK
Pacsac
CHAMPION


vid bankkoppling så är konto 2440 låst för manuell kontering - och det är en väldigt bra att ha det så, för då slippar man tänka på avstämningen av detta konto
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det kan vara så om man enbart gör affärer i sverige och om man enbart har ett konto. Hos oss är det tyvärr inte möjligt. 😞
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej all

Tack för svaret, vi har då egentligen tre problem.

1. Vi har betalat in  flera fakturor dubbelt och de är bokförda under Kassahändelser -> Övrig insättning -> Egen kontering -> 1930 / 2440
2. Återbetalningen sker i en klumpsumma och ska då motkonteras enligt samma princip som de har konterats under punkt 1?
3. Nu får vi problem med årsavstämningen under reskontra som säger "Saldot på leverantörsskuldkontot (2440) är ####### kr per 2018-##-##. Summan av obetalda leverantörsfakturor på samma dag är ####### kr. Dessa belopp ska överensstämma."
Anledningen är för att konteringen blir annan under konto 2440 än vad som är "tillåtet"? I mitt fall blir det "Övrig insättning" som dokumenttyp. Spelar det här roll?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej GeorgeM,


1. Om du gör enligt Roffaks svar ovan och bokför beloppet på det som du har överbetalt, från konto 2440 till 1684 så att det blir som en tillgång för dig tills det att du får återbetalningen.

2. När du sedan får återbetalningen kan du kreditera 1684 och motkontera med kontot som pengarna kommer in på - 19xx.

3. Anledningen till att det diffar mellan saldot på 2440 och summan av obetalda fakturor kan bero på att du har bokfört något annat än leverantörsfakturor och utbetalningar på konto 2440. Om du går till Bokföring - Kontoanalys och kollar om det finns några verifikationer som har en annan dokumenttyp än Leverantörsfaktura eller Utbetalning så är det förmodligen det som orsakar din differens. I årsavstämningen under Reskontror kan du klicka på Läs mer för att få lite mer information. 


Återkoppa om du har ytterligare funderingar.
/Theodor 
Lillaanne
MEDLEM

Hej, nu sitter jag och kliar mig i huvudet. Har lyckats betala en faktura två gånger, märkte det inte förrän återbetalning kom. OBS den är bokförd EN gång. Allt inträffat samma månad, hur konterar jag återbetalningen, måste debitera kassa 1931 men vilket motkonto? 2440 stämmer vid månadsskiftet.

Jag löste det 🙂

Bra jobbat @Lillaanne  och tack för att du uppdaterade oss. 

 

Ha en fin sommar //Tinna