2017-01-25
07:49
Hej Misu! Det finns två alternativ beroende på om allt är installerat på din dator eller om du har en server och har gjort arbetsplatsinstallation på din dator. Om allt finns lokalt på din dator gör enligt nedan. 1. Stäng av Windows Brandvägg tillfälligt på din dator. 2. Starta programmet Visma Assist Lön och välj att reparera programmet medans Windows Brandvägg är avstängd. 3. Prova om programmet fungerar. 4. Starta Windows Brandvägg igen. 5. Fungerar inte programmet så gör enligt instruktionen i foruminlägget Registrering av COM Server misslyckades. Om du har server och arbetsplatsinstallationer gör enligt nedan. 1. Stäng av Windows Brandvägg tillfälligt på servern. 2. Starta programmet Visma Assist Lön och välj att reparera programmet medans Windows Brandvägg är avstängd. 3. Prova om programmet fungerar. 4. Starta Windows Brandvägg igen. 5. Fungerar inte programmet så gör enligt instruktionen ovan. Om detta inte hjälper så behöver vi veta mer om ditt operativsystem, antivirusprogram och hur det är installerat hos er. //Linnea
... Visa mer
2017-01-19
07:39
Hej! I aktiehanteraren i programmet har du möjlighet att skapa fristående depåer, för tex ISK, och dessa påverkar inte deklaratonen. Du skapar nya depåer när du är i listan med dina aktier, alltså Aktieportfölj aktuell. Så har du längst ner under rutan med aktierna en text som heter Skapa/ändra depå. Här kan du skapa en eller flera nya depåer, eller ändra en befintlig så att de blir fristående genom att sätta en markering för Hantera depån fristående, tex ISK, De aktier och fonder du har i en fristående depå påverkar aldrig din deklaration. Men du kan använda alla händelser som vanligt på aktierna och fonderna. //Linnea
... Visa mer
2017-01-19
07:31
Hej Susanne! I Visma Bokslut kan du när du skapar ett nytt bokslut välja mellan regelverken Årsbokslut/årsredovisning, K2 - mindre aktiebolag eller K3. Så är det ett kommanditbolag ska du inte välja K2-mindre aktiebolag utan du väljer Årsbokslut/årsredovisning och då kan du ändra allting i balans- och resultaträkningen. Dessa är inte låsta utan du kan skapa nya rubriker om du vill. För att skapa en ny rubrik under tex Materiella anläggningstillgångar så ställer du dig du på rubriken Materiella anläggningstillgångar, trycker på Ny knappen uppe i mitten. Sen ska du välja Typ Rubrik, i Text skriver du texten som ska skrivas ut på balansräkningen. Och i baskonto anger du det eller de baskonton som ska vara med på denna raden. För att skapa summeringar gör du likadant men väljer Typ Summa istället. //Linnea
... Visa mer
2017-01-12
15:43
Hej Åsa! Detta brukar inte innebära att det inte fungerar. Utan det är att programmet arbetar, och du behöver bara vänta på att det ska bli klart. Så stäng inte ner programmet. //Linnea
... Visa mer
2017-01-12
14:18
Hej Therese! Tyvärr är det antagligen inte några åtgärder som kan göras i efter hand i en sådan här situation för att sänka skatten om årsredovisningen för året redan är registrerad hos Bolagsverket. Skatteverket tycks inte anse att en fastställd årsredovisning i efterhand kan ändras på ett sådant sätt att den efter ändringar kan ligga till grund för nya skattemässiga avdrag. Den som använder programmet Visma Skatt på det sätt som är avsett kommer dock aldrig riskera att det uppstår sådana fel som du råkat ut för, utan programmet gör helt automatiskt årets eventuellt tvingande återföringar av periodiseringsfonder i deklarationen. Man får också varningar om en sådan återföring inte tycks vara bokförd enligt skatteprogrammets deklarationskontroll. För att skatteprogrammet ska kunna göra dessa kontroller krävs dock att du använder beräkningsbilagan ”Periodiseringsfond” liksom bilagan ”P-fond och skatt”. //Linnea
... Visa mer
2017-01-12
07:34
Hej Anders! När du gör en prisinläsning av artiklar och priser från dina leverantörer så anger du i mallen vilken konteringskod artiklarna ska knytas till. Detta styr vilka konton som används på artikeln. Det går att göra en massuppdatering av artiklar i ditt artikelregister så att konteringskoden ändras på flera artiklar samtidigt. Massuppdateringen gör du när du står på Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster och antingen markerar de artiklar som ska ändras, eller väljer Markeringshjälp och Markeringshjälp. Sedan trycker du på Massuppdatera och kan då låsa upp fältet Kontokod och välja en annan konteringskod på dessa artiklar. Om det inte är detta du tänker på är du välkommen att återkomma till oss med utförligare information. //Linnea
... Visa mer
2017-01-11
08:28
Hej Anders! Nej, försäljningspriset uppdateras inte automatiskt när du ändrar priset på de ingående artiklarna i strukturartikeln, utan du behöver ändra detta manuellt. //Linnea
... Visa mer
2017-01-11
07:16
Hej Lotta! Om hela momsbeloppet är avdragsgill ingående moms så bokför du hela momsbeloppet på konto 2641. //Linnea
... Visa mer
2016-12-13
15:08
Hej! För att nollställa ditt lager gör du det genom att följa denna arbetsgången http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-2000/content/arbetsgangar/borja-med-lager-anvant-programmet-ett-tag.htm //Linnea
... Visa mer
2016-12-13
08:43
Hej! Du kan skapa dessa konton själv genom att i kontoplanen gå på Ny och skapa dessa två konton. Du kan inte bokföra på dem om du inte skapar dem i kontoplanen. //Linnea
... Visa mer
2016-12-13
08:19
Hej! Om semester ska beräknas på det högre beloppet så ska du i anställningsregistret på fliken Lön i rutan Månadslön ha fyllt i det lägre beloppet, månadslön efter pensionsavdrag. Och i rutan Månadslön efter löneväxling ska du fylla i det belopp som semester ska beräknas på. //Linnea
... Visa mer
2016-12-13
07:56
Hej! Om det är en inventarie som ska skrivas av direkt ska den bokföras på ett kostnadskonto, tex 5640 i ditt fall, och inte på ett tillgångskonto. Så korrigera du så det är mot 5640 istället för 1220. //Linnea
... Visa mer
2016-12-13
07:42
Hej! Amorteringar brukar bokföras mot det konto som lånet är bokfört på, så att lånet minskar med amorteringen. //Linnea
... Visa mer
2016-12-13
07:39
Hej! Ett alternativ för att kunna använda dig av massuppdatering är att du märker de artiklar som du vill ska vara aktiva med en bokstav/siffra i något fält du inte använder i artikelregistret. Tex i sort begrepp, anmärkning 1 eller 2. Du kan ju innan du gör första prisinläsningen i artikellistan använda markeringshjälpen för att markera alla aktiva artiklar och sedan massuppdatera tex Sort begrepp till att vara ett A. Och sedan när du gjort prisinläsningen kan du via markeringshjälpen skriva INTE A som urval på sort begrepp och då markeras alla som inte har ett A i sort begrepp och du kan massuppdatera dessa till att vara inaktiva. Och om det sedan är någon artikel ni ska sätta som aktiv så får ni sätta ett A i detta fallet i sort begrepp. //Linnea
... Visa mer
2016-12-06
07:51
Hej! På supportsidan Nya regler om bokföring förenklar skriver vi "Om du hittar ett fel i en låst period ska felet rättas i den period som du upptäckte det. Upptäcker du till exempel felet i juni och den felaktiga bokföringsposten finns i den låsta perioden mars, ska du bokföra rättelsen i juni" Så du ska bokföra den i november månad, även om den innehåller moms. Är inte oktober månad låst så kan du lägga in den i oktober månad och hade det varit med moms lämnat in en rättelse av momsrapporten till Skatteverket. Fakturadatumet styr vanligtvis i vilken period som leverantörsfakturan bokförs. I och med att oktober nu är låst kan du inte bokföra journalen i oktober men du kan fortfarande lägga oktober som fakturadatum. När du skriver ut leverantörsfakturajournalen nästa gång kommer du få en upplysning om att det finns konteringar från transaktioner i flera månader. Detta är en upplysning som går att komma förbi genom att klicka Skriv och leverantörsfaktura bokförs då på journaldatumet. //Linnea
... Visa mer
2016-11-30
08:20
Hej Chrizter! Om kunden har gjort delbetalningar av fakturan och du vill göra ansökan till Skatteverket i omgångar så måste du göra ansökan manuellt på Skatteverkets hemsida. I programmet går det bara att göra ansökan när fakturan är slutbetald. Om du har skapat delfakturor på kunden som de har betalat tidigare som ska tillgodo räknas på denna fakturan, så är det viktigt att du inte på denna fakturan gör avdrag. Utan du behöver istället göra kreditfakturor på de fakturor som skapats tidigare, och kvitta kreditfakturorna mot denna slutfakturan. //Linnéa
... Visa mer
2016-11-14
15:11
Hej Johan! Det går tyvärr inte att få in artikelgruppens namn på utskrift av följesedel. //Linnéa
... Visa mer
2016-11-14
14:50
Hej Cecilia! Du kan göra en prisomräkning av en försäljningsprislista. Detta göra du via Försäljning - Försäljningsprislista och går in på texpristlista 1 och fliken Prisomräkning. Sedan kan du välja tex 2% i omräkningsvärden och att det ska vara den nuvarandeprislistan du ska basera ökningen på. I rutan Urval kan du göra urval på vilka artiklar som ska öka med 2%. Det kanvara ett intervall av artiklar tex artikelnummer 100..199 så ökar alla som harett artikelnummer mellan 100 och 199. Det kan även vara en enhet, enartikelgrupp eller något annat som är specifikt för just dessa artiklar. När du gjort urval så trycker du på Beräkna knappen uppe i mitten. Då ändraspriserna till att bli 2% högre i detta fallet. Sedan kan du göra om det med tex 10% och ett annat urval. Innan du börjar så ta en säkerhetskopia på företaget om du vill ångrarinläsningen. I vår skrivna hjälp kan du läsa mer om prisomräkning av försäljningspriser. Det går bara att ange en prislista per kund, så det fungerar inte med att ha olika prislistor för samma kund. //Linnéa
... Visa mer
2016-11-08
07:21
1Gilla
Hej! När det gäller support på vårt API så du tillgång till support via mail. Så maila din fråga till api.support@vismaspcs.se /Linnéa
... Visa mer
2016-11-04
12:37
1Gilla
Hej Carina! Det finns en bra forumtråd som beskriver hur du registrerar detta i programmet, Hur skriver jag ut påminnelse vid avslag skattreduktion. //Linnéa
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »