Hej på er!
Det är många frågor ni lyfter. Jag ska försöka besvara era funderingar så gott jag kan, så ni förstår hur vi hamnat här.
Information om förändringen har skickats till både byråer och användare som nyttjat mejladressen via Visma Scanner under senaste året. Flera mejl har skickats om detta senaste månaderna, till de kontaktpersoner som vi har rätt att kommunicera med/huvudkontakter. Jag beklagar verkligen om informationen inte nått er. Vår avsikt har varit att tydligt informera om förändringen och hur man fortsätter skicka underlag via mejl. Via bildunderlagsadressen i eEkonomi, eller om man väljer att fortsätta nyttja den gamla epostadressen. Dessa dokument skickas då automatiskt in i Bildunderlag i eEkonomi, men mot en kostnad.
Översikt/Kontroll för era kunder. Tack Johan för den detaljerade beskrivningen av processen, som den varit och hur den påverkats av vår senaste ändring. Det blir väldigt tydligt att översikten för era kunder har försämrats, när mejlade dokument hamnar utanför den Historik-flik som era kunder uppskattat i Visma Scanner appen för att få kontroll. I ert fall förstår jag mycket väl att förändringen vi gjort känns helt orimlig. Ni har hittat ett arbetssätt med era kunder som gett hög nivå av kontroll och kommunikation, utan någon som helst kostnad.
Om vi tar bort kostnadsfrågan ur ekvationen och fokuserar på vad som är den bästa upplevelsen för era kunder och för er som redovisningsbyråer, så är jag helt enig i att era kunder ska kunna göra följande:
Förstå vilket material man redan lämnat in.
Se status på alla underlag, om de bokförts eller ej.
Lämna kommentar på underlag man lämnat in.
Och detta behöver vi jobba med så omgående vi kan. Er input har haft direkt påverkan på hur vi ser på den här frågeställningen och vad som präglat diskussionerna hos oss idag.
Kostnadsbilden. Johan nämner att kostnaden är olika för samma värde i underlagsprocessen. Tex att det kostar att mejla in dokument, men inte vid uppladdning av dokument direkt i Visma eEkonomi. Men båda tolkas och lagras. Och Ja, det ser ju inte helt genomtänkt ut. Vi har implementerat de här lösningarna över tid och fokuserat på det värde vi kan tillföra med smart teknik. Vår prio har varit att lösa behoven och längs vägen har volymen av uppladdade dokument ökat ENORMT. Därmed också de kostnader vi har för att tolka och lagra alla underlag i 7 år, både från Visma Scanner appen och alla manuellt uppladdade filer i programmet. Så vi behöver värdera alla dessa smarta vägar att få in underlag till bokföringen och planera för hur det blir mer logiskt. Det är för spretigt idag, så vi behöver vidareutveckla hela området.
Och det är den förändringsresan vi är på nu. Vi har tagit bort ett mejl-alternativ som orsakat mycket support och som vi inte är nöjda med ur ett säkerhetsperspektiv. Men självklart ska vi lyssna in vad ni uppskattat med Visma Scanner-mejlen så att vi kan ge er samma förutsättningar att jobba smart med era kunder framåt. Jag kan bara beklaga att vi inte lyckats fånga upp vikten av Historiken tidigare. Men vi lyssnar nu och vi hör vad ni säger. Vi har fått en tydlig bild av vad som är viktigt för er.
Mvh
Helene
... Visa mer