2024-11-06
15:13
2 Gillar
Jag är fruktansvärt beskviken över detta! Jag har ej sett någon information om detta på mailen! Varför tas denna funktion bort!? Detta har varit en av anledningarna varför vi har kunnat få våra kunder så digitala - För att de har kunnat maila in underlag som de i sin tur har fått via mail. Antingen som de har sparat ner som pdf eller vidarebefordra mailet med underlaget i. Ingen av mina kunder verkar ha fått denna information heller. Så på vissa var det aktiverat när jag gick in och tittade (jag har avaktiverat det) så frågan är vad kunderna kommer säga om detta. Jag är bara väldigt besviken på att denna funktion tas bort.. Så dåligt...
... Visa mer
2023-04-14
15:22
Hej, Jag har en fråga i samma ämne men där min kund (utan att prata med mig först) ställt ut en faktura till ett försäkringsbolag på 25 000 kr. Försäkringsbolaget har i sin tur betalat in 20 000 kr och hänvisar till att kunden skall betala återstående 5 000 kr (momsen). Måste vi kreditera fakturan till försäkringsbolaget och göra en ny momsfri samt ställa ut en faktura till privatkunden på 5 000 kr moms eller kan vi bara be kunden slutbetala den fakturan som redan finns? // Caroline
... Visa mer
2022-10-11
11:33
5 Gillar
Hej, Vi väntar på exakt samma lösningar innan vi tar steget över till Visma Lön Smart. Migreringsfunktionen för överföring från Lön 600 till Lön Smart Förskottssemester som alternativ Arbetstidsförkortning Bygglösen Collectum mm Allt som erbjuds i Visma Lön 600 egentligen men de ovanstående är de punkter som är högst upp på listan 🙂 // Caroline
... Visa mer
2022-10-07
09:35
Hej, Hur länge kommer det vara struligt med Advisor idag? Har ni någon prognos på när det kommer att vara löst? // Caroline
... Visa mer
2022-06-01
13:04
Hej, Jag fattar att detta är tänkt för att underlätta och det är säkert många som inte aktiverat Digitala dokument och fakturor. De kanske tycker att det är krångligt, kostar pengar mm. Men tjänsten att maila pdf-faktura finns ju redan i just Digitala dokument och fakturor när man aktiverar den. Jag tänker att tanken med den tjänsten är att vi går mot e-fakturor och alternativet finns att skicka pdf samt brev om den leverantören inte har möjlighet att skicka i annat format. Så det är därför jag inte förstår denna nya tjänst där det blir att man väljer ett sidospår bredvid denna lösning (som redan finns) plus att det inte hamnar på samma ställe (under utkast). Om detta är en pengafråga så skulle mitt förslag vara att istället att titta över det. 8 kr kostar det att maila in pdf via inläsningscentarlen medan att maila in till bildunderlag kostar 3 kr. 5 kr skillnad men som gör att fler inte kommer hoppa på tåget med Digitala dokument och fakturor. Jag vet att många leverantörer fortfarande skickar pdf och det är en lätt process och när något är lätt så finns det ju ingen anledning att byta och lära sig något nytt. Jag fattar det. MEN vi står inför ett stort steg att e-faktura är det som gäller om några år och detta är en bra tid att få in dem som är osäkra, att hinna lära sig och se fördelarna med det. Detta nya alternativ tror jag kommer att bromsa den uppstarten på vägen mot e-faktura och digitaliseringen. För vi som redovisningskunsulter kommer ju inte att använda den tjänsten, vi har egna mailadresser som användare och likaså kunden. Vad är det som säger att kunden inte lämnar ut sin egna mailadress (som är unik per användare) när det i slutändan hamnar på samma ställe, i bildunderlag? Och då behöver inte kunden betala 3 kr för inkomna levfakt. Det jag vill komma till är att detta tror jag kommer få fler att avstå Digitala dokument och fakturor då det finns en "lättare" lösning. Jag tror att det mycket handlar om priset och när det erbjuds samma peng för e-faktura (som de ej är vana vid) och att deras leverantör kan maila pdf in direkt till bildunderlag (som de själva brukar vidarebefordra underlag till) så kommer de att välja det senare alternativet. Och det är så synd nu när man från redovisningarnas håll har jobbat så hårt med att få in kunderna på den digitala resan. Det är som att någon erbjuder en lite lättare väg för ett reapris. Jag kanske inte helt har förstått syftet med denna sidotjänst men det hade varit betydligt lättare att få in kunderna på en väg istället för alternativa sidovägar som skjuter fram digitaliseringen. Hälsningar Caroline
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
eEkonomi
2022-04-06
11:07
Hej, Det kommer i en klumpsumma i SIE-filen. Så det som sålts under den dagen samt vad som har betalats in på banken. ex 1930 1 000 2611 200 3051 800 Sen om det är flera försäljningar i de 1 000 kr framgår inte. Salongen tar betalat med kort. Vet inte om det besvarade din fråga. // Caroline
... Visa mer
2022-04-06
10:17
1Gilla
Hej, Min kund har en frisörsalong och jag får SIE-fil för månaden skickad till mig från Boka Direkt/ It´s perfect så vet inte om det är direkt från Boka direkt som du menar. Men jag importerar kontoutdraget och sedan SIE-filen och när det är importerat så är det gröna matchningar som säger att de finns importerade händelser som matchar bankhändelsen. Och sen är det bara att matcha. De som kanske har en avgift eller liknande (brukar vara den första inbetalningen på banken i månaden) matchar jag genom att hämta den importerade händelsen och väljer sedan en ny bokföringshändelse och bokför differensen. Funkar jättebra! Men som sagt vet inte om det är samma typ av fil som vi pratar om. // Caroline
... Visa mer
2021-12-08
11:26
2 Gillar
Hej,
Vi använder oss mycket av kommentarer på Pdf:er dvs vi skriver text och färgmarkerar på underlag som vi använder vid bokslut och bilagor. Och under bilagorna ser pdf:erna ok ut.
Dock fungerar det inte med utskrift av rapporter i Rapportcentralen då text och färgmarkering förskjuts uppåt dvs markeringen hamnar inte på den plats det var avsett för. Något gränssnitt som inte lirar?
Detta är väldigt irriterande för tanken är väl inte att man ska behöva skriva ut pdf:en, markera med en överstryckningspenna för att sedan scanna in den igen?
Vi kommer snart till vår mest hektiska bokslutsperiod och vi skulle gärna se att ni kan titta på detta.
Hälsningar
Caroline
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt & Bokslut Pro
2021-11-17
10:12
3 Gillar
Vi har en kund som det lagts upp en periodisering på första förhöjda leasing 36 månader med start 2019-11-01. Nu väljer kunden att avsluta sin leasing i förväg och jag vill då ta bort kommande periodiseringar. Men i systemet så går det ej att avsluta endast kommande periodiseringar utan då vänder den hela periodiseringen, även bakåt! Och så vill man ju inte ha det då de som har varit och är bokfört är korrekt och man bara vill avsluta kommande. Jag har pratat med supporten idag och uppmärksammat dem på detta och efter att de själva testat så insåg dem att så ska det ju inte vara. En miss från deras håll helt enkelt. Så det ska lämnas till utvecklingsavdelningen och de ska titta på det. De kunde inte säga när men jag hoppas att det prioriteras så man kan använda det till nästa år. Lösningen för detta år och kommande periodiseringar 2 månader blir att jag får genomföra periodiseringarna, vända dem manuellt (då åtgärder och korrigeringsverifikation inte är tillämpligt på den typen av verifikation). Men jag kommer att avvakta med nästa års upplagda kommande periodiseringar och hoppas att de kommer med en lösning så jag kan avsluta dem utan att behöva genomföra och vända. Skriver detta då jag själv letade efter en lösning/svar men hittade inget skrivet om det. Hoppas det hjälper någon som sitter i samma sits. // Caroline
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
eEkonomi