2025-06-11
10:51
2 Gillar
Så oproportioneligt arrogant och TONDÖVT @Helene Struthers "Vi läser och diskuterar alla kommentarer" "Vi värdesätter all feedback" "Era synpunkter är viktiga för oss" "Detta ger en större valmöjlighet " "Vårt mål är att frigöra tid för mer värdeskapande uppgifter" "ska ger er både trygghet och besparingar" Kistan är därmed färdigspikad i mitt förhållande till er. Jag ska göra allt för att slippa Visma framgent för både mig själv, mina vänner och bekanta.
... Visa mer
2025-06-04
11:15
3 Gillar
Ville bara belysa – med ett utdrag från er "Topplista" – att den här frågan skapar ett visst engagemang. Från kundernas sida.
... Visa mer
2025-06-04
10:26
4 Gillar
@Helene Struthers Tiga ihjäl en tråd känns som en ohållbar kund- och kommunikationsstratergi. Behandla era kunder med respekt och ge tydliga svar utan undandanglidande kommunikatörsfloskler. Tack
... Visa mer
2025-05-24
10:18
6 Gillar
Jag tänkte – har också svårt att släppa det – att det helt enkelt beror på att man gillar produkten, anförtrott och emotionellt knutit an –hur märkligt låter inte det? Missonerat till vänner och bekanta att det är ett bra reko val. När Visma sen visar sitt rätta tryne –upprepade gånger – känner man sig maktlös och utnyttjad. Någon som jag blivit beroende av och litat på visar sig vara något helt annan som dessutom sedan försöker upprätthålla en tvrksam kommunikation där det är uppenbart att de bara låtsas att de inte förstår.
... Visa mer
2025-05-23
23:18
2 Gillar
@Helene Struthers Visma Spcs – Småländsk sparsamhet i molnbaserad kostym Visma Spcs har tagit den småländska traditionen av att vända på varje sten och öre till nya höjder. Här snackar vi inte bara vaniljosande cloudtjänster omgärdade av ohemult höga stengärdsgårdar – vi snackar disruptiv prishöjning. De har gjort det till en konstform. Du kanske tror att du bara betalar för ett bokföringsprogram, men i själva verket deltar du i ett paradigmskifte 2.0 där varje knapptryck kostar extra. Och varje gång de byter färg på en knapp? Det är ingen förändring – det är en förbättring. Vi är värdedrivna, säger de, och syftar då inte på att du som kund ska få något över – nejdå, nu handlar om deras profit. Kunden är vår största resurs. Så varje gång vi höjer priset på funktionen du redan betalat två gånger, då vet du att det är vårt agila kundfokus som kickat in. Kunder som protesterar möts av förståelse: Vi hör vad ni säger, skriver supporten samtidigt som de proaktivt skickar ut nästa faktura – med prishöjning. Nu på 12%. Vi har momentum just nu – talas det om på fikan. Och om du har mage att ifrågasätta framfarten och varför det du tidigare använt sägs vara nytt och kostar, får du ett svar som snabbt förklarar just ingenting men landar i att ni är våra talanger i en datadriven värld. Det digitala molnet skymmer sikten alltmer. Företaget och kunderna är som en familj, ropar de i varje kundbrev – tänk bara om de visste vem de sätter sig på. Och medan medarbetarna är vår viktigaste tillgång så är du som kund mest en resurs värd att mjölka. Men den droppdebiterade mjölkningen sker naturligtvis med värme och transparens: På vår ladugård är vi respektfulla mot varandra och tar till oss allas åsikter. Sen har vi det nya normala, där varje funktion som tidigare ingick nu kostar extra eftersom framtiden är här. AI är här för att stanna. Vad molnet är vet ingen, men det låter precis så fluffigt som något man kan ta betalt för. Vi levererar värde, deklarerar de, medan du sitter med ännu en 5:- faktura redo att betala för ”tilläggstjänsten autokorrigering”. -Fyra kronor till inkasso, ropas det samtidigt från någon i det aktivitetsbaserade kontoret på våningen för Visma Collectors i Växjö. Visma ser det lilla i varje kund. Vill du säga upp tjänsten? Då möts du av en skog av Vismaägda alternativ nästan så att Kafka själv hade fått kalla kårar. Vi jobbar med mångfald för att det är viktigt, svarar de, medan de skapar fem nästan identiska versioner av samma program – med olika loggor och olika prisnivåer, naturligtvis. Just det, för den fria valfrihetens skull. Så nästa gång någon frågar dig varför du betalar tusenlappar mer för samma sak? Vi är på en kulturresa, och Visma kör. Paradigmskifte 2.0 – Mjukvaran där varje knapptryck kostar lite extra.
... Visa mer
2025-05-22
19:48
Japp, det kommer försvinna, se svar i mejl från Visma längre upp i tråden.
... Visa mer
2025-05-22
19:40
5 Gillar
Det börjar bli mycket nu. Fick precis meddelande från Volvo om ändringar i mitt leasingavtal. "Vi kommer nu börja debitera rattkostnad vid varje höger och vänsterväng för att tydliggöra betalningsmodellen för våra kunder. Det blir nu samma debitering för svängar som för trängselskatt och spolarvätska. Denna förenklade debitering gör det enklare för dig för resten av leasingperioden. Vill du undgå denna debitering kan du själv demontera ratten och återsända den till oss, då kommer ingen extra rattdebitering utgå. Istället får kunden vid byte av färdriktning stiga ur bilen och vrida hjulen till den nya färdriktningen manuellt." Fattar argumentet med branschstandard från Visma nu. Alla gör tydligen så.
... Visa mer
2025-05-22
17:31
1Gilla
Pratade med Visma på telefon - de verkar ju inte vilja svara här. Vismapersonen jag pratade med var väldigt förstående över att jag var missnöjd med deras affärsmodell och att jag fick tom intrycket av att han höll med flera gånger. Han skulle återkomma. Nu har han återkommit. Per mejl. Tyvärr vill de inte bemöta argumenten utan han verkar drabbats av en minneslucka av vad han lovade undersöka. Sjukt provocerande. Istället blir det ett manus till svar. "Hej igen, tack för det trevliga samtalet! Här kommer informationen vi pratade om: Anledningen till höjningen är att vi ska kunna teckna kostnaden för teknisk utveckling och innehåll. För att säkerställa att tjänsten fortsätter hålla hög kvalitet. Vi vill göra det enklare för dig, nu kostar det lika mycket oavsett hur du tar emot och bokför en tolkad leverantörsfaktura. Vi rekommenderar särskilt att använda e-faktura som är mest effektivt och säkert. Du kan ladda upp flera leverantörsfakturor utan kostnad och endast blir debiterad när ett underlag faktiskt bokförs. Denna förändring innebär att fakturan tolkas direkt, vilket innebär mindre arbete för dig. Vi kommer i och med detta beslutet ta bort inställningen för att stänga av tolkningen som finns under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - Använd automatisk tolkning av bildunderlag. Man kommer alltså inte ha möjlighet att stänga av tolkningen. Utan vill man inte använda tolkningen får man bokföra sina leverantörsfakturor manuellt och koppla underlagen i efterhand. Återkom om du får någon mer fundering, ha en fortsatt fin dag! " Någon som kan tolka?
... Visa mer
2025-05-22
14:08
7 Gillar
Gammal god Visma anda. Oväntat med nya avgifter för något som redan finns. Ring försäljningsavdelningen, de svarade mig snabbt och fråga varför man hela tiden måste vara vaksam för nya kostnader för något som ingått i paketet tidigare. Jag har tappat allt, allt förtroende för Visma. Skräckexempelet var när de först parallellinförde en ny "gratis" optional lönemodul och sen efter ett halvår tvingade in alla i den och tog bort den gamla lönedelen OCH införde en ny härlig separat kostnad på 2000:-. Men det räckte inte de höjde snabbt priset per lönebesked ändå. Om Vismas affärsmodell går ut på att införa nya märkliga oundvikliga avgifter för att behålla funktionalitet eftersom deras kunder sitter inlåsta i ett system så får de tänka om. Jag väntar på nästa mejl där inscanning av kvitton också lär debiteras. Här handlade det om 3,50, men det handlar inte om beloppet. Jag har en partner som jag inte kan lita på, jag måste vara vaksam för alla nya kreativa avgifter som tillkommer. Så kan inte jag behandla någon av mina kunder.
... Visa mer
2022-07-30
05:48
Tack, då ser jag fram emot ett svar där vi som kunder känner att vi blir behandlade på ett sätt där vi blir lyssnade på och samtidigt är värda en tvåvägskommunikation. Jonas
... Visa mer
2022-07-27
14:57
2 Gillar
40% dyrare på mindre än ett år. Varför höjer ni ideligen kostnaden per lönebesked? Senast i december til 29:- från 25:- och nu idag annonserades en ny höjning till 35:- per lönebesked och person. Har era kostnader ökat och i så fall med hur mycket? Övertyga mig gärna att det inte istället handlar om en inlåsningseffekt.
... Visa mer
2021-02-18
14:47
1Gilla
Grymt My!! Tack så jättemycket! Jag ska prova inom de närmsta dagarna. Har elva fakturor som blivit fel 😬. Jag hör av mig igen om det inte funkar.!
... Visa mer
2021-02-17
19:19
Jag har funderat lite till. Det som har hänt: 1. Skapat och bokfört en faktura till en kund. 2. Kunden har betalat en del av beloppet. 3. Jag har matchat kundens delinbetalning av fakturan som en bankhändelse. Nu vill jag betala tillbaka kunden pengarna och stryka fakturan. Min idé är att göra såhär: 1. Kreditera fakturans hela belopp. 2. Återbetala kundens delinbetalning 3. Kvitta fakturan + inbetalningen + kreditfakturan + utbetalningen mot varandra på en gång eftersom de summerar till noll. Det sista steget är jag "lite" osäker på minst sagt hur det ska gå till. Några idéer någon? 😀
... Visa mer
2021-02-17
14:59
Hej, Jag har fakturerat en kund och kunden har sedan gjort en delbetalning som jag har kopplat till denna fakturan. Nu vill jag återbetala kunden delbetalningen och stryka fakturan. Hur bokför jag detta i Eekonomi? Tänker att jag behöver kreditera fakturan, men hur funkar detta när den är delbetald? Tack på förhand, /Jonas
... Visa mer
2020-08-26
23:31
Vad förklarar ni på Visma att er egen faktura är svårtolkad i er egen mjukvara? Planerar ni någon vidare utveckling av inläsningsfunktionen av just fakturor? Precis som Lovisa nämner fungerar kvittoinläsningen mycket bra något som känns nog så komplicerat.
... Visa mer
2020-08-26
23:20
Tack för du tog dig tid Lovisa. Det hjälper mig tyvärr inte så mycket. Jag vill kunna se ett/flera potentiella förslag som bara exempelvis matchar på beloppet. Nu blir det mycket scrollande hit och dit för att leta rätt på det som det gäller. Ett enkelt filter hade gjort susen. Matchningsfunktion har tyvärr en hel del övrigt att önska. Vad tycker ni på Visma?
... Visa mer
2020-08-25
00:28
1Gilla
Den här matchningsfunktionen är verkligen värdelös. Synnerligen värdelös faktiskt. Varför klarar inte programmet att föreslå en leverantörsfakturabetalning mot en bankhändelse då båda är på samma belopp? Likadant med kvitton. Gör jag något fel? I min lista av matchade bankhändelser är det nästan enbart (minst nio av tio) bankhändelser som inte kopplas mot mina inlagda kvitton eller betalda fakturahändelser. Gör programmet ingen sökning på det aktuella beloppet?
... Visa mer
2020-08-25
00:07
Hej,
Här har ni tips på förbättringspotential. Att scannerfunktionen inte klarar de mest basala inläsningen på eran egen faktura är för mig ett stort frågetecken. Att den sen brister på andra fakturor är kanske mer väntat. Men där finns också förbättringspotential.
... Visa mer