torsdag
Förenklat: Vi vill tjäna mer pengar utan att höja grundpriset och tar därför bort alternativet för er kunder att hindra det(stänga av tolkningstjänsten). Ps. Jag har sneglat en del på FortKnox även om de med mitt behov(bokföring och fakturering) är ca 30kr dyrare per månad än eEkonomi. Så fort jag kommer upp i 7-10 leverantörsfakturor/månad så byter jag system.
... Visa mer
torsdag
Förenklat: Vi vill tjäna mer pengar utan att höja grundpriset och tar därför bort alternativet för er kunder att hindra det(stänga av tolkningstjänsten). Ps. Jag har sneglat en del på FortKnox även om de med mitt behov(bokföring och fakturering) är ca 30kr dyrare per månad än eEkonomi. Så fort jag kommer upp i 7-10 leverantörsfakturor/månad så byter jag system.
... Visa mer
2022-08-17
19:18
@Fd medlem, @overkligheten Ni vet "första fixen gratis", sen när man är fast så brukar det klämma till med prisökningar (vanligt i prenumeration-tjänste-branschen). De höjer till dess de ser en avtagande kundinströmning och/eller ökande kundutströmning, när den balansen är nådd tjänas det max med pengar. Att motivera det med att en tjänst behöver mer finansiering borde ske i ordningen att de fördyrande åtgärderna kommuniceras med de som har tjänsten innan en höjning för att ens se om kunderna ens vill/behöver ha det. Eller spjälka ut det "fördyrande" till en extratjänst på tjänsten och låta ursprungstjänst med den funktion den har få vettiga höjningar. Jag reagerade också på denna höjning, men då vi är två i bolaget så är det relativt försumbart. Tycker dock att det är mindre än snyggt hanterat. Du skrev tvåvägskommunikation. Det är lite sparsmakat av det här, tyvärr. En bra kundupplevelse här skulle göra väldigt mycket för produkten i sig. Jag ser mig också om efter alternativ då små saker jag påpekat sedan länge inte möter någon som helst reaktion. 😑 Rant, rant... det var mina 2 cent på ämnet.
... Visa mer
2021-02-18
14:47
1Gilla
Grymt My!! Tack så jättemycket! Jag ska prova inom de närmsta dagarna. Har elva fakturor som blivit fel 😬. Jag hör av mig igen om det inte funkar.!
... Visa mer
2020-08-27
10:57
Hej @overkligheten
Jag och en kollega testade att skanna en faktura som var utställd från oss för att försöka återskapa det. Vi testade både en faktura från Visma eEkonomi men även en utskriven bankgiro-faktura, båda gångerna tolkades OCR. Sen är ju SmartScan uppbyggt genom machine learning och kommer att ständigt utvecklas och kommer inte alltid att vara 100 % alla gånger men nu fick jag till det härifrån.
Som @Lovisa - Revidera i Bohuslän skrev så är det också en bra idé att läsa in det som en e-faktura direkt i programmet, då slipper du hantera fakturan själv från appen. Finns det intresse så går det att läsa mer om funktionen i avsnittet Ta emot e-fakturor.
Ha en fin torsdag! 🙂
/My
... Visa mer
2020-08-27
09:12
Hej @overkligheten
Det finns tre olika kriterier som Visma eEkonomi kollar på innan en bankhändelse kan matchas automatiskt. Detta när det gäller leverantörsfakturor eller kundfakturor.
1. OCR (finns inget OCR går den direkt vidare till nästa steg)
2. Belopp
3. Datum (+/- 5 dagar)
Kvitton är svårare eftersom det inte finns registrerat i programmet vad kvittot består av exakt. Ponera att du skannat in ett kvitto under Inköp - Bildunderlag för en tankning du har gjort. När du då går till Kassa och Bankhändelser och klickar på matcha på bankhändelsen för kvittot så bör du få upp kvittot som förslag att matcha med eftersom beloppen och datumen stämmer överens. Alla uppgifter registrerade på kvittot hämtas också till de olika raderna, så som moms och momskonto. Däremot så måste du fortfarande välja vad det är för inköpstyp/inköpskonto, det känner inte programmet av automatiskt.
När du har en leverantörsfaktura registrerad så blir ju den största delen av konteringen redan klar när du skapar fakturan. Du väljer inköpskonto och övrig kontering redan i skapande-läge, därför kan programmet föreslå en kontering direkt under Kassa och bankhändelser eftersom det egentligen bara är 1930 - företagskontot som "fattas" vid bokföring av betalning.
Det är svårt att säga varför en faktura hos dig inte matchades, men du får gärna ge mig ett exempel och skriva hur beloppet på en faktura ser ut, vad den har för faktura- och förfallodatum och även exakt vad som står på bankhändelsen den borde ha matchat mot.
Ha det fint sålänge! 🙂
/My
... Visa mer