2025-03-13
06:51
Länken ”Kundförluster” fungerar inte. Kan du ge ett bokföringsexempel nedan? 🙂
... Visa mer
2024-11-26
13:32
Tack för ditt svar och syn på mitt ärende! Du skriver "överlåtelse av hel eller avgränsbar del av verksamheten är momsfri". Samma text kan jag finna på verksamt.se hemsida "Du ska inte ta ut moms om du säljer hela eller en avgränsad del av företaget till någon som fortsätter bedriva företaget och har avdragsrätt för ingående moms". Men på verksamt står det " Säljer avgränsad del av företaget och (...) fortsätter bedriva företaget". Jag säljer ju inte företaget i sig som organisationsnummer, företagsnamn eller annat dylikt. Företaget behåller jag själv i min egna ägo i tanke att bedriva en nu annan affärsverksamhet. Jag säljer ju endast en stor del av de inventarier (möblemang, diverse maskiner och lager) som jag inte längre är i behov av för att de nya hyresgästerna nr.1 - skall få tillträde till lokalen och nr.2 - ska kunna bedriva sin caféverksamhet under sitt egna bolag. Denna text fann jag dock på verksamt.se under - Avveckla eller sälja enskild näringsverksamhet. Finner den inte under aktiebolag. Är ovanstående text endast applicerbar enligt dig om jag säljer företaget - vill säga organisationsnummer, namn och inventarier? Eller appliceras ovanstående text enligt dig även om det bara är inventarier jag säljer för dem nya hyresgästerna att bedriva ett café fast under sitt egna aktiebolag? Tusen tack!
... Visa mer
2024-11-25
10:20
Hej Joachim. Det är så intressant att vid flertal samtal med revisorer så säger alla olika i detta ämne. Hur kommer det sig att inte alla säger samma när alla jobbar med samma frågor? Detsamma när man läser på diverse forum så yttrar sig många att en inkråmförsäljning (om man säljer alla inventarier och lager) är momsfritt. Men om man behåller ett några inventarier så ska försäljningen innehålla moms. "Vid en aktieöverlåtelse är det ingen moms. Det gäller normalt också vid en inkråmsaffär. En förutsättning för momsfrihet vid försäljning av inkråmet är att köparen har momspliktig verksamhet och att köpet gäller tillgångar i samband med försäljning av hela eller en gren av ett företags verksamhet." Vid en inkråmförsäljning så säljs enbart alla inventarier och lager - men inte företagsnamnet eller bolaget i sig. I mitt fall Joacim så ska jag inte avveckla bolaget. Aktiebolaget ska jag fortfarande använda till mindre saker och där med behålla en ugn och en vispmaskin. Om mitt bolag fortfarande skall vara aktivt med en ny affärsidé så behöver jag väl inte sälja och redovisa varuuttag för det det som företaget ska behålla och fortsätta använda i verksamheten? Mvh,
... Visa mer
2024-11-22
10:50
Hej Visma, Det finns en fråga som jag inte får 100% förståelse kring och detta är just inkromförsäljning. Jag har i 5år bedrivit ett café och lägger nu ner denna del av bolaget. Jag skall nu sälja 95% av verksamhetens inventarier och lager. Jag ska enbart behålla 1st ugn, 1st bakmaskin och fåtal lagervaror. I runda kast behåller jag 5% av verksamhetens inventarier och säljer resterande 95%. Köparen kommer att använda dessa inventarier för att bedriva sin egna café verksamhet i samma lokal som jag har vistats i. Är denna försäljning momsfri eller är det en försäljning av moms? I vissa forum / artiklar läser jag att man måste sälja HELA inkråmet och anläggningens tillgångar för att det skall bli en momsfri försäljning. I andra forum / artiklar läser jag att det räcker om man säljer hela eller delvis av inkråmet så är det momsfritt. Kan någon ge mig klarhet i vad som gäller? Då jag säljer 95% av inventarierna - momsfritt eller inte? Tusen tack!
... Visa mer
2024-10-04
11:38
Utefter samtal med Postnord så kan vi som säljare välja 2st val för att underlätta för våra köpare i Norge. Första alternativet (DAP) är att vi står för exportavgiften enbart där köpare sen får betala importen i sitt egna land (Norge). Andra alternativet (DAP Cleared) är att vi som säljare står för både Export -och Importkostnaderna (Dock tar vi ut detta i fraktkostnad) så behöver inte köparen tänka på detta, förutom eventuell tullavgift och norsk moms. Då vi säljer kakor som klassas som livsmedel kan vi inte använda oss av VOEC vid försäljning till Norge som du också påpekade. Jag samtalade precis med den Norska skatteverket och fick till svar; Om man som säljare håller sig under summan NOK 50.000 i försäljning under loppet av 12 månader så behöver man inte registrera sig i Norge. Detta var precis vad du också beskrev ovan. 50 000 NOK är närmare 50 000 Svenska kronor. Det är ingen större summa och en summa man snabbt kan komma upp till i försäljning. Men för att hålla detta oerhört enkelt så låt säga att vi börjar där för att enkelt komma igång med försäljning i Norge. Då räcker det väl att ta emot beställningar via e-handeln - Bokföra dessa försäljningar på konto 3055 med momskoden 36 och sedan fortsätta så tills dess att man helt enkelt kommer upp till 50.000 SEK där reglerna ändras? Min uppfattning på så vis, om vi håller oss under NOK 50.000/år, är att vi endast behöver bokföra som exemplet ovan och inte behöver momsregistrera oss i Norge eller ha någon annan redovisning i Norge. Delar vi samma uppfattning? 🙂
... Visa mer
2024-10-03
22:14
Tack snälla Pamela. Jag skulle också kunna använda konto 3106 istället för att särredovisa försäljningen inom EU så att jag lättare ser totalen på rapporterna sedan för min egna skull? 🙂 Är du lika kunnig på försäljning utanför EU som specifikt till Norge? Vad jag förstått är att vi som säljare bokför försäljningen som momsfri på konto K 3055 med momskod 36. Om vi säljer en vara för 1000kr inkl frakt och alla avgifter med ex. samt import så är det 1000kr som skall bokföras på konto 3055 med momskod 36 där 1000kr skall stå i ruta 36. Men, behöver vi göra något mer därefter förutom att vi skickar in momsdeklarationen varje kvartal? Behöver vi redovisa något till Norge efterhand, som detta inlägg riktar sig till? Eller är vår process här klar när vi skickat varan samt bokfört som jag ovan skrivit?
... Visa mer
2024-10-03
22:07
Jag har pratat med PostNord och vet om deras olika alternativ att vi som exportörer kan välja att stå för endast exportavgiften eller både export och import för att underlätta för köparen. Vad jag förstått då är att vi som säljare bokför försäljningen som momsfri på konto K 3055 med momskod 36. Om vi säljer en vara för 1000kr inkl frakt och alla avgifter med ex. samt import så är det 1000kr som skall bokföras på konto 3055 med momskod 36 där 1000kr skall stå i ruta 36. Men, behöver vi göra något mer därefter förutom att vi skickar in momsdeklarationen varje kvartal? Behöver vi redovisa något till Norge, som detta inlägg riktar sig till? Eller är vår process här klar när vi skickat varan samt bokfört som jag ovan skrivit?
... Visa mer
2024-10-02
23:02
Hej Visma, Vi önskar påbörja försäljning till Norge, vårt grannland som är utanför EU. Jag har läst oerhört mycket men blir inte direkt klokare över denna process när det gäller bokföring och momshantering. Snabb information; vi säljer kakor som är klassificerade som livsmedel om jag inte är helt ute och cyklar. Fråga 1. I vår E-handel kan vi endast visa valutan SEK. Så om privatpersoner i Norge önskar beställa genom vår webbshop så ser dom priset/valutan SEK i varukorgen. Jag har läst att om vi säljer B2C så skall denna försäljning vara momsfri ~ stämmer detta? Det vi kan göra är att ändra så att summan som visas för de Norska privatpersonerna i varukorgen innehåller 0% moms. Men andra ord momsfri. Fråga 2. Låt säga att vi får en beställning för 900 SEK. Hur ska denna summa bokföras? Skall man bokföra omvänd skattskyldighet? Snälla ge mig ett bokföringsexempel på en försäljning av 900 SEK till Norge. Jag har fått till mig endel information att man skriver av momsen. Men detta gör mig ändå inte klokare i jaken på att förstå försäljning till just Norge. Norge verkar vara väldigt speciellt.. Jag har läst endel om VOEC. Om du som ger mig svar på frågorna ovan har kundskap här hur bokföringen går till med VOEC, dela gärna med dig utefter mitt exempel ovan. Våra kakor/varor överstiger inte 3000 NOK. Mvh,
... Visa mer
2024-10-02
18:38
Tack snälla du Pamela för ditt svar! Låt oss till sist hålla det oerhört enkelt här nu då. Låt säga att jag säljer till Danmark som är inom EU. Jag håller mig också under tröskelvärdet, så OSS är inte behövligt. Kan du vara snäll att ge mig ett bokföringsexempel på nedanstående köp då detta fortfarande har mig förvirrad efter många forumtrådar jag läst. Jag säljer varor till privatperson i Danmark för totalt 600kr. • 535,71kr ex moms • 64,29kr moms (12%) Vilka konton bokför jag denna försäljning inom EU på? D 1930 - 600kr K 3XXX - 535,71 K 2XXX - 64,29 Tack!
... Visa mer
2024-10-02
00:09
Hej Visma, Jag har fått till mig informationen om att försäljning av varor (12% moms) till privatpersoner inom EU behandlas på samma sätt som försäljning inom landet Sverige. Men nyligen fick jag information om att man nu måste gå med i något vid namn OSS och där med registrera momsen som skatteverket därefter skickar till det land man sålt varorna till ?... Man kan alltså inte använda konto 3052 och 2621 vid försäljning inom EU som man använder vid försäljning inom Sverige? Bokför man försäljningen inom EU på specifika kontogrupper i Visma så att momsen automatiskt hamnar rätt på momsrapporten som man därefter skickar in kvartalsvis och registreras till OSS? Eller måste man själv manuellt logga in på Skatteverket och registrera dessa EUförsäljningar till OSS? Exempel; Låt säga att jag säljer varor för 450kr inkl moms (360kr ex moms / 90 moms) + frakt 150kr inkl moms (133.93 ex moms / 16.07 moms). Totalt 600kr inkl moms som en privatperson i Danmark betalar till oss för köpt vara. Hur bokför man dessa med vilka konton korrekt? Behöver man ens registrera OSS om man inte överstiger omsättningströskeln på 99.000kr/år? Gäller tröskeln per år eller per land - 99.000kr per land eller totalt per år? Tusen tack!
... Visa mer
2024-03-25
10:14
Tack Joacim för hjälpen! Då gör jag detta . Som det låter iallafall så kommer jag att "återfå" momsen som jag tidigare betalat in?
... Visa mer
2024-03-22
17:51
Hej kära Visma, Jag har 2st hyresavier på totalt 25.000kr inkl moms som förser November och December månad året 2022. Dessa två fakturor kommer jag inte att få någon betalning för då företaget, som dessa är utfärdade till, har gått i konkurs. Då fakturorna är bokförda för året 2022 så har jag också betalat in den moms som var tänkt att landa hos mig p.g.a dessa hyresavier (försäljning). Men eftersom att jag inte har fått betalt så har jag då också betalat in moms för något som jag inte fått mottaga. Hur kan jag nu kreditera / få bort dessa fakturor på rätt sätt? Och om jag krediterar dom nu, kommer jag behöva skicka in en ny momsdeklaration för året 2022 eller kommer momsen kvittas med den moms som ligger inne just nu för Januari - Mars 2024? 🙂 Tusen tack!
... Visa mer
2023-11-24
18:11
Tack Joachim! Vi kommer troligtvis att göra det som vi ovan diskuterat att kvitta vinsten med restvärdet, men också samtidigt inkludera ett öppet yttrande vid deklarationen för att säkerställa. Detta efter samtal med Skatteverket där dom var väldigt osäkra, konstigt nog, och skickade oss mellan flera personer som alla velade väldigt ..
... Visa mer
2023-11-23
22:55
Tack Joachim för ditt svar! Detta är vad jag också trodde vad möjligt ☺️ Jag samtalade med min redovisningsekonom som höll med om detta. Men, senare kort därefter får jag till mig att min redovisningsekonom blev osäker då hen fann detta svaret nedan på skatteverkets hemsida: ”Om ett aktiebolag har avyttrat en fastighet med förlust får förlusten bara dras av mot vinster på fastigheter. Ibland kallas detta för en kvittningsfålla. Den del av förlusten som inte kan dras av får rullas vidare och utnyttjas nästa beskattningsår.” Det enligt mig låter lite konstigt att det skulle appliceras på mitt senario med denna enkla butikslokal jag köpt från HSB. Sen hittar jag faktiskt denna text som är ytterst intressant - ”En fastighet är, till skillnad från vad många tror, inte en byggnad utan en avgränsad del mark.” Jag äger inga fastigheter och det låter som ovanstående text är specifikt för fastighetsföretag som köper samt säljer bostäder / äger mark. Jag bedriver ju ett enkelt Café som behövde köpa vår lokal för att kunna bedriva vår verksamhet. Vi har inga fastigheter i vår verksamhet (då vi är ett cafe) så vi kan då heller inte dra av någon vinst på andra fastigheter eftersom vi självklart inte har några. Vad säger din kunskap Joachim? Efter ytterligare lite mer egen research finner jag lite få information om näringsverksamheter och ägande av lokaler rörande försäljningen att man kan dra av restvärdet som vid allt annat vid vinst / förlust - men andra ord det svaret du gav ovan. tack igen!
... Visa mer
2023-11-07
07:24
Hej Visma, Vi äger idag en butikslokal som vi tidigare köpt för 215.000kr (bostadsrätt). Denna ligger bokförd som en anläggningstillgång på konto 1110 - Byggnader. Vi är nu i fas med att sälja denna. Men då marknaden är tuff så väntas vi inte få 215.000kr vid försäljning, om det blir såld överhuvudtaget. Om den inte blir såld och vi helt enkelt väljer att lämna tillbaka den till bostadsrättsföreningen, kommer vi att kunna använda det bokförda värdet (215.000kr) för att sänka årets resultat? Förhoppningen är självklart att få den såld! Tusen tack!
... Visa mer
2023-10-02
19:56
Hej Visma, Jag skapade en manuell kreditfaktura för en hyresavi för September månad. Nu när jag bokförde denna kreditfaktura så får jag nu en avvikelse i momsrapporten som säger: "Vid kontroll av momsrapporten hittades avvikelser kopplade till 1 verifikation. Verifikationen behöver kontrolleras." Här är avvikelsen som momsrapporten visar. Hyresavin för September månad skapade jag manuellt med att skapa en reskontrafaktura genom användandet av konto 1510. Vid skapandet av kreditfakturan så gjorde jag samma sak och skapade en reskontrafaktura som jag sedan kvittade med orginalfakturan. Hur kan jag få bort denna diff i momsrapporten då fakturan är kvittad, men nu ges en avvikelse? Ska jag använda momskod 05 istället för kod 42 så kanske det blir korrekt i momsrapporten? Tusen tack!
... Visa mer
2023-09-14
07:58
Hej alla, Lön till mig själv har jag under en längre tid redan bokfört månadsvis. Jag betala ut samma summa i slutet av varje månad och bokför samtidigt alla avgifter direkt som ska skickas in några dagar senare. Med andra ord så tar jag ut lön så att säga för samma månad som jag precis har arbetat. Jobbar jag September så tar jag ut lön för September. Då jag gör löneutbetalningen direkt använder jag konto 1930. 1930K 7220D 2710K 7510D 2731K Men, nu har vi har precis anställt vår första kollega. Vanligtvis jobbar den anställde under September månad och löneutbetalningen sker månaden efter, alltså i slutet av Oktober. Bokföringen för kollegans lön sker alltså i början av Oktober för att alla avgifter ska bli inskickade till SKV den 12 Oktober. Vilket konto skall jag använda istället för 1930 tills dess att utbetalningen sker den 25 ? Tack!
... Visa mer
2022-11-29
19:03
Hej Visma, Hur bokför man en försäljning av inventarie där ingen förlust eller vinst har uppstått, samt ingen avskrivning har varit? Tusen tack 🙂
... Visa mer
2022-11-29
16:56
Hej Josefine, Tusen tack! 🙂 Jag har varit i kontakt med foodora ett antal gånger och nu har jag äntligen fått ett någorlunda bra svar. Det har på något sätt blivit felräknat på underlag 2. Jag skrev och undrade också vart 860kr i moms kom ifrån då detta inte är 12% moms på försäljningsbeloppet. Det ska vara 822.54kr om det ska vara korrekt förklarade jag. Och sedan så undrade jag då också vart denna diff på 38kr kommer ifrån.. Vad är det som jag missat! Foodoras svar: "[..] Vi har ju redovisat all enskild moms i orderflödet på fakturan, varpå orden på plats 23 (se bild) har en moms summa på 75 kr, vilket inte stämmer, den rätta summan skall vara 37,50. Med andra ord har själva uträkningen i fakturan inte blivit fel med det står 860,05 kr längst ner under orderflödet istället för 822,54 kr som är det faktiska beloppet vi dragit av." Hur jag fick fram 266.74kr var på detta sätt: Totalmomsen som står på underlag 2 var 860.05kr. Momsen vi får till oss efter avdrag av försäljningsprovisioner var 593,26kr. Foodora specificerar sen inte (vilket jag har påpekat) hur mycket moms dom tar ut i sin försäljningsprovision. Utan jag behöver själv räkna ut och ta 860,05 - 593,26 och då fick jag fram 266,74kr som är det enda jag kan tänka mig är deras moms. Detta p.g.a att denna summa är den moms som är skillnaden från vår försäljningsmoms till den totala försäljningsmomsen innan foodora tagit sin avgift. Så det måste då vara foodoras moms dom skall ha. Men nu visar det ju sig att 860,05kr inte stämmer så jag behöver här räkna om momsen. Nu får jag fram denna uträkning vilket stämmer med vår totalförsäljning på 7 677,01 ink moms PS: På bilden ovan så står det utgående moms 8,63. Men jag ändrade som du sa till ingående moms konto 2641.
... Visa mer
2022-11-20
15:39
Tack Josefine och jag provade göra ett exempel som jag fotade och bifogade här nedan. Ser det ut att stämma ? Ett frågetecken dock är att totalen blev 7 714,52 i verifikationen när vi haft en total försäljning på 7 677,01 ink moms. Bokföringsexemplet nedan har med andra ord 38,51kr för mycket och stämmer då inte överens med foodoras underlag? Jag förstod inte riktigt heller vad du menade med "Sist så bokför du avgiften som dragits, dvs 34,50 ex moms och denna har 25% moms på sig, medan din försäljning och avdragen rabatt är 12%."?
... Visa mer