Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra Foodora med rabatt

Hej Visma,

 

Vi började använda oss av foodora för ett par veckor sedan. Jag har sedan starten tyckt att deras bokföringsunderlag är väldigt röriga och i vissa fall får jag inte ihop siffrorna med momsen utan att det alltid blir någon form av diff.

 

Nu har dom startat en tjänst för oss där nya kunder får en välkomstrabatt. Detta för att locka nya kunder. Denna välkomstrabatt finns nu också med på underlaget och jag blir inte klokare på hur jag skall bokföra utan det förvissar bara helheten.

Vi har en försäljning på 7677,01kr varav moms 860,05 och denna rabattrush på 34.50 (Ni finner dessa siffror på bild 2).

 

Snälla hjälp mig med ett bokföringsexempel hur jag kan lyckas bokföra detta underlag. Jag får inte ihop det utan landar alltid på 50 - 80kr högre än totalsumman på 7677,01kr.

 

Vänligen finn underlagen här nedan.

Foodora1.jpg

Foodora 2.jpg

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej Alexander!

 

Jag förstår att det kan kännas lite rörigt, men jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan.

 

I den här tråden hittar du bokföringsexempel för Foodora med rabatt som du kan kika igenom. Om du känner att du inte får ihop summorna korrekt så rekommenderar jag att du tar hjälp av en redovisningskonsult som har erfarenhet kring detta, så att allt stämmer i din bokföring. 

 

Det viktiga när det gäller Foodora underlag är att du bokför/hanterar allting separat i verifikationen och tänker på de olika momssatserna som finns specificerat. Dvs att man bokför rabatterna/avgifterna för sig och försäljningen för sig och allt i sin helhet. Enligt underlaget så verkar du ha en total försäljning innan rabatten på 7 677,01 ink moms ( se bild två ), dvs 6 854,47 ex moms. Detta skall bokföras i sin helhet, och sedan bokför du rabatten som en minskad intäkt i sin helhet i debet mot tex 3730 lämnade rabatter. Denna rabatten skall också minska den utgående momsen. Sist så bokför du avgiften som dragits, dvs 34,50 ex moms och denna har 25% moms på sig, medan din försäljning och avdragen rabatt är 12%. Så det blir egentligen samma princip som du använder i vanliga fall, där du kan utgå från det förslag jag gett i din tidigare tråd med den vanliga försäljningen och avgift, och sedan även bokföra rabatten som foodora dragit av mot tex 3730 lämnade rabatter samt moms. 

 

Ha det fint!

Josefine

Tack Josefine och jag provade göra ett exempel som jag fotade och bifogade här nedan. Ser det ut att stämma ?
Ett frågetecken dock är att totalen blev 7 714,52 i verifikationen när vi haft en total försäljning på 7 677,01 ink moms. Bokföringsexemplet nedan har med andra ord 38,51kr för mycket och stämmer då inte överens med foodoras underlag?

Visma.jpg

 

 

Jag förstod inte riktigt heller vad du menade med "Sist så bokför du avgiften som dragits, dvs 34,50 ex moms och denna har 25% moms på sig, medan din försäljning och avdragen rabatt är 12%."?

Hej igen!

 

Ber om ursäkt att du fått vänta på svar, men har inte fått ihop dina siffror du angett gentemot underlagen samt det verkar även vara skillnad på den momsen som anges på underlag nummer två vs underlag nummer ett. 

 

Vi börjar med det enklaste, vad jag menar angående meningen "Sist så bokför du avgiften som dragits, dvs 34,50 ex moms och denna har 25% moms på sig, medan din försäljning och avdragen rabatt är 12%." Jag ville göra dig uppmärksam att försäljningen och rabatten har 12% moms som skall redovisas, medan avgiften de tagit så är det 25% moms som skall redovisas enligt underlaget du gav. 

 

Om vi återgår till underlagen och ditt förslag så stämmer själva intäkterna du bokfört, men inte utgående momsen då denna inte stämmer med vad som är redovisat i specifikation nummer 1. Tittar man på momsen som anges i specifikation nr 2, så måste denna antingen vara fel eller så är någon av annan momssats också inräknad då 860,05 kr inte är 12% moms på försäljningen utan momsen är 822,54. Detta baserar jag både på att det anges att det är 12% på underlaget, samt om man tar hänsyn till vad som är momsbeloppet på underlag nummer 1. Jag kan inte heller få ihop vart du fått momsbeloppet 266,79 kr ifrån? Detta blir inte heller 12% på vad du angett som försäljningsprovisioner. Detta kommer göra att du kommer få varningar i din momsrapport eftersom försäljningen inte stämmer med den redovisade momsen. Varför Foodora angett ett annat momsbelopp i specifikation 2 vs specifikation 1 får du kolla med dem, kan vara så att någon försäljning/avgift har någon annan moms möjligtvis. 

 

Du bör också ändra momskoden/momskontot för moms på avgiften, eftersom det enligt underlaget är 25% på denna avgift och inte 12%. Jag hade också personligen inte tolkat detta som en lämnad rabatt eller redovisat momsen som utgående moms som minskas, utan jag hade tolkat avgift rabatt 34,50 kr som en kostnad med ingående moms. Tex en försäljningsprovision. 

 

Så för att summera: Intäkten ex moms ser ut att stämma, men inte den redovisade utgående momsen för intäkten. Beloppet för ingående momsen stämmer inte heller med vad du angett som försäljningsprovisioner och bör ändras. Att det har en annan summa debet och kredit än vad försäljningen är handlar bland annat om att avgiften finns medräknad, och inte bara försäljningen. 

 

Förhoppningsvis fattar du något av det jag skrivit, ha det fint!

Josefine

Hej Josefine,

 

Tusen tack! 🙂

Jag har varit i kontakt med foodora ett antal gånger och nu har jag äntligen fått ett någorlunda bra svar. Det har på något sätt blivit felräknat på underlag 2. Jag skrev och undrade också vart 860kr i moms kom ifrån då detta inte är 12% moms på försäljningsbeloppet. Det ska vara 822.54kr om det ska vara korrekt förklarade jag. Och sedan så undrade jag då också vart denna diff på 38kr kommer ifrån.. Vad är det som jag missat!

 

Foodoras svar:

"[..] Vi har ju redovisat all enskild moms i orderflödet på fakturan, varpå orden på plats 23 (se bild) har en moms summa på 75 kr, vilket inte stämmer, den rätta summan skall vara 37,50. Med andra ord har själva uträkningen i fakturan inte blivit fel med det står 860,05 kr längst ner under orderflödet istället för 822,54 kr som är det faktiska beloppet vi dragit av."

 

Hur jag fick fram 266.74kr var på detta sätt:

Totalmomsen som står på underlag 2 var 860.05kr. Momsen vi får till oss efter avdrag av försäljningsprovisioner var 593,26kr.

Foodora specificerar sen inte (vilket jag har påpekat) hur mycket moms dom tar ut i sin försäljningsprovision. Utan jag behöver själv räkna ut och ta 860,05 - 593,26 och då fick jag fram 266,74kr som är det enda jag kan tänka mig är deras moms. Detta p.g.a att denna summa är den moms som är skillnaden från vår försäljningsmoms till den totala försäljningsmomsen innan foodora tagit sin avgift. Så det måste då vara foodoras moms dom skall ha.

Men nu visar det ju sig att 860,05kr inte stämmer så jag behöver här räkna om momsen.

 

Nu får jag fram denna uträkning vilket stämmer med vår totalförsäljning på 7 677,01 ink moms

VISMA.jpg

PS: På bilden ovan så står det utgående moms 8,63. Men jag ändrade som du sa till ingående moms konto 2641.

Hej igen!

 

Ah jag tänkte väl det, det såg verkligen konstigt ut så det förklarar saken. Efter dessa ändringar så tycker jag ditt bokföringsförslag ser korrekt ut utifrån informationen, och bra att du ändra utgående moms 8,63 till ingående istället också. 

 

Ha en fin dag!

Josefine