Hm.. Hur menar du att leverantören betalat tull och moms? Det skall importören göra så vitt jag lärt mig och inte den som exporterar. Momsen som påförs är ju dessutom svensk moms och kan endast lyftas av köparen. Om du sköter bokföringen själv i ett AB , eller vilket företag som helst så bör du endera gå någon kurs, eller köpa ett gäng böcker av t.ex. Björn Lunden. Jag har jobbat i snart 32 år i branschen och den absolut svåraste delen, där man måste ha koll på absolut flest lagar och regler är just löpande bokföring. Nu är det ju så att programleverantörer (förlåt Visma) och även dom större byråerna inte lyfter fram den frågan av marknadsskäl. Deras affärsidé är att sälja program eller låta kunden göra bokföringen själv och ta svinmycket betalt för ett bokslut där man helt friskriver sig från ansvar. Nu kanske jag låter lite bitter men är mest irriterad på att den delen av vårt yrke inte är "fint nog" att få någon status trots att det är så kunskapskrävande. Inte ens våra branschorganisationer lyfter den infon.
... Visa mer