2025-03-24
09:00
Hej Om jag förstår frågan rätt så skall du inte göra om arbetet utan istället kompensera kunden för en del? I så fall bokför du återbetalningen mot konto 6991 övriga avdragsgilla kostnader. /Joachim
... Visa mer
2024-09-04
16:38
1Gilla
Hej Misstänker att ingen skulle anmärka något större på det men det stämmer att om avbetalningana löper över flera år så bör man använda ett 23 konto istället för 2410. 2391 Avbetalningskontrakt, långfristig del är ett lämpligt konto då. /Joachim
... Visa mer
2024-05-27
10:58
Hej Du kan välja att lägga det direkt mot 5460 när du bokför inköpet på detta sätt. Viktigt att du lägger dit momskoden 20 (25%) Sedan bokför du den andra konteringen. 1930 Kredit 2440 Debet /Joachim
... Visa mer
2024-04-02
12:48
Hej Den avragna skatten skall det vara då det är skatten som betalats in. /Joachim
... Visa mer
2022-11-28
10:29
Hej!
Tack för din fråga. Om du angav ditt momsnummer så skall företaget inte ha redovisat någon moms utan hanterat det som en försäljning B2B utanför EU. Så i sådana fall så skall du hantera det som en inköp tjänst utanför EU vilket du kan läsa om här.
Tänk dock på att utbildningskostnader inte alltid är avdragsgilla i företaget utan det beror på vad det gäller och syftet, vilket du kan läsa mer om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-13
10:31
1Gilla
Hej igen!
Det handlar egentligen inte riktigt om viljan, utan vad man får och inte får göra. Vid en avbetalning så är det ett direktköp, som man dock betalar i omgångar. Så anledningen till att man kan redovisa hela momsen direkt är för att själva köpet sker när man tecknar ett avbetalningskontrakt och det är även enbart då momsen redovisas på underlaget. De andra händelserna är bara avbetalningar på en kredit man har, och därmed redovisas ingen moms på underlagen och inte heller i bokföringen då det bara är en minskning av en skuld.
Vid leasing så är detta en hyra av en inventarie, och därför blir det inget direktköp utan istället så delar man upp kostnaden så lång tid som leasingen är och man får underlag som visar momsen för varje faktura för hyran/leasingen. Det blir alltså en löpande kostnad som man redovisar, till skillnad från avbetalning där man istället minskar sin skuld.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-07-29
15:40
Tack för svar och hjälpen. Allt löst nu
... Visa mer
2022-01-24
16:12
Hej Peter,
Förstår att du tycker att det är missvisande men i dagsläget har vi valt att utgå från vecka 6 som ett standardvärde.
Vi kan dock undersöka möjligheten till att ändra detta, men det är inget som vi kan garantera.
Ifall det sker någon ändring gällande likviditetsprognosen kommer vi uppdatera här i forumet.
Tack för att du hörde av dig!
Tinna
... Visa mer
2021-08-05
11:35
1Gilla
Tack för svar. Jag löste det. Tack
... Visa mer