Vid två tillfällen under gårdagen råkade vi ut för att detta felmeddelande. Vid första tillfället skedde det under fakturering. Samtliga kopior blev utskrivna (först enligt våra inställningar) och flertalet gick dessutom iväg. Vi skickade enbart som "E-post" och som "E-faktura". Jag vet inte om det som hände sedan skedde mitt i intervallet av fakturor eller på slutet. Men plötsligt om meddelandet upp, följt av flertalet felmeddelanden, precis som att man dragit ur nätverkskontakten. Vi har inte gjort några förändringar i nätverket eller brandväggar och liknande. Detta har aldrig hänt tidigare, men vi har kört v2022.33 i ungefär en vecka. Efter att programmet har avslutats så öppnar vi det igen, loggar in och om man då öppnar "Fakturahantering" igen, som vi hade öppen när vi skickade fakturorna, så hänger sig programmet och visar aldrig vyn korrekt. Man är tvungen att tvinga avslutning av programmet. För att komma tillrätta med problemet så startar jag om MSSQL-tjänsten för VISMA på servern. Då går det att öppna "Fakturahantering" igen. Ingen status om skickad faktura har sparats, utan jag måste skicka om samtliga fakturor, med risk att de kanske har gått iväg dubbelt. Vid den körningen gick allt bra. Nästa gång samma sak hände, var när jag skickade en bunt ordererkännanden. Dessa skickades med "Lokal E-post", utan interaktion, dvs. alla skickas automatiskt. Även här tappas kontakten och serverinstansen startades om för att kunna komma åt "Order" igen. I det här fallet kunde jag spåra att ordererkännande faktiskt hade skickats via mailhistoriken. Jag misstänker starkt att det är något som skett i v2022.3(3) som inte fanns i v2022.1 som vi hade innan denna version.
... Visa mer