2023-06-22
08:48
Hej! Jag har nu varit i kontakt med supporten och de har lyckats återskapa samma problem med en kedja av restorder. De skulle lägga ett förbättringsförslag på detta. Jag är nöjd med att felet har uppmärksammats och kommer förhoppningsvis rättas i senare versioner. Det är i mitt tycke inte ett stort problem och det var ren slump att vi uppmärksammade det då vi normalt sett inte jobbar på det här sättet. Orsaken till att vi gjorde rest på rest är avsaknaden av avropsorder som kanske skulle skapa en bättre överblick istället för att jobba med en kedja av restorder.
... Visa mer
2023-06-15
14:29
1Gilla
Hej! Jag har även testat i senaste versionen 2023.1 och får samma problem, men jag har tid först nästa vecka, så jag återkommer då. Datumet är inget problem på första restordern man gör, men på den man gör direkt efter. Även om jag hoppar till annan order och tillbaka, provar igen, så är det samma sak. Om jag däremot stänger order-fliken och öppnar på nytt, så kan datum ändras på huvudnivå och det ändras också på raderna.
... Visa mer
2023-06-14
13:46
Hej! Jag har skapat restorder innan fakturering, så jag kan förbereda flera "avrop" av en order. Problemet uppstår förmodligen när jag skapar ytterligare en restorder av en restorder. Vad jag har märkt är följande: - Om kommentaren har ändrats på restordern så följer får nästkommande restorder kommentaren från föregående restorder? Jag har klickat ur "Ändra", växlat till listläge för att säkerställa att ändringar har skrivits till databasen. Jag skapar ny restorder i kortläge. - Inställningen "Lämna leveransdatum tomt på ny order", som jag har aktiv, påverkar inte när ny restorder skapas. Restordern får samma leveransdatum som ursprungsordern, vilket jag inte ser att man behöver någonsin? Varför skulle man i så fall restnotera? Oavsett inställning borde kanske leveransdatumet på en restorder alltid vara tomt? När jag försöker ändra restorderns leveransdatum, uppdateras inte radernas leveransdatum. Raderna behåller ursprungsorderns datum? Om jag har skrivit om antal beställt eller skrivit om artikelnummer på någon rad så uppdateras dessa rader om huvudets leveransdatum ändras. Någonting måste vara fel här.
... Visa mer
2023-02-07
06:45
Problemet som borde varit löst i v2022.3 har skapat fler konstigheter. Leveransnamnet kan bli tomt. Återskapa problemet i v2022.33: Skapa order - välj kund med flera leveransadresser. Börja skriva in namnet på fältet leveransnamn. Tryck Alt + Nedpil för att få fram listan. Variant 1 Finns exempelvis 2 träffar och man trycker nedpil en gång så flyttades tidigare markören i listan. Nu ser man att scrollisten går ner så något händer i "drop-down". Tryck enter. Namnet blir tomt och adressen från första posten väljs. Variant 2 Finns nu 1 träff, så kunde man förut trycka enter för att välja denna post. Gör man det nu hämtas mycket riktigt adressen, men namnet förblir tomt. I båda fallen, trycker man lite fler tryck med upp/nedpil så att raden faktiskt syns att den är markerad så fungerar allt som det ska. Jag har också sett att om man har en större träfflista, t.ex. genom att trycka Alt + Nedpil utan att skriva in något och sedan trycker nedpil (scrollisten flyttar till botten) följt av uppil, så verkar man hamna längst ner i listan?
... Visa mer
2023-01-30
06:18
För min del är det inte nödvändigt att kunna välja ordning, men det är ju naturligtvis en fin funktion. Däremot vore det mer naturligt att ha standardsortering som tidigare. Dvs. gruppering av kundnummer först och sedan stigande ordernummer. Det underlättar ju alltid att ha alla fakturor till samma kund i nummerordning.
... Visa mer
2023-01-26
13:54
När man i den senaste versionen skapar fakturor så har en dialog tillkommit, vilket jag uppskattar. Det blir bättre översikt, men det vore också önskvärt att kunna se leveransdatum i listan. Det går inte att välja fler kolumner som det går på många andra ställen i programmet. I tidigare versioner tror jag att order fakturerades sorterade efter endera kundnummer eller kundnamn. I den nya dialogen valde jag Kundnr istället för Ordernr i tron om att fakturor då kommer skapas i den ordningen. Det verkar inte alls spela någon roll utan är bara för visuell ordning. Fakturorna skapas efter ordernummer istället. Det kan vara fördelaktigt att kunna få respektive kunds fakturor samlade i ordning, framförallt om man ska exportera och beskriva vilka fakturor som är underlag. Vi har även en kund med samlingsfakturor, men den funktionen har jag inte testat än ifall det fungerar? Den bygger väl också till stor del på att kundens fakturor samlas ihop på kundnr först.
... Visa mer
2023-01-10
08:58
Vid inläsning av e-order vore det trevligt om "vår referens" faktiskt är den som läste in ordern. Det är ju den personen som hanterar ordern och förmodligen kommer skicka OE till kund. För tillfället används "Vår referens" under inställningen Försäljning - Dokumentinställningar - Vår referens. När man hanterar order manuellt används optionen under Företag - Referens/Attest - Använd inloggad användare på order. Den optionen bör väl även styra inläsning av e-order? Alternativt ytterligare ett alternativ att man vill använda inloggad användare vid inläsning av e-order?
... Visa mer
2022-09-08
07:35
Jag har upptäckt en bugg när man väljer exempelvis avvikande leveransadress på en order/faktura. Misstänker att samma sak kan gälla i fler delar av programmet där man plockar från ett register. Om jag har flera adresser som börjar på samma sak, exempelvis "Byggföretaget Örebro", "Byggföretaget Västerås" osv. och börjar skriva bara början "Byggf" för att sedan välja en post längre ned i listan med endera mus (dubbelklick) eller tangentbord med piltangenter och enter, så kommer alltid första posten i filtrerade listan att väljas, istället för den tänkta. Namnet blir den man valde, men övriga fält verkar hämtas från första filtrerade posten i listan. Jag tror inte att felet fanns i v2021.3, men nu i v2022.1 finns det.
... Visa mer
2022-04-01
10:56
Vi önskar möjlighet att sätta avrundning på fakturor på kundnivå i Administration 2000.
Vi har en kund som inte hanterar öresavrundning, men vi vill inte ändra för samtliga kunder.
Man behöver ju inte ha alla olika valutor med på en sådan inställning på kundnivå, utan ifall en sådan inställning är aktiv på kund så styr den över på den valuta som är satt på kund.
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-05-10
... Visa mer
2021-12-16
11:41
Hej! Hur är det tänkt att det ska fungera? Det finns vissa specialkoder för viss dag nästa månad (Mxx) eller sista X månader senare (Sx). Tryck på F1 när du står i inställningarna på betalningsvillkor så kommer du till den här sidan: https://helpcentre.visma.net/?application=Administration&source=Standalone&userLanguageCode=sv&companyCountryCode=se&variant=2000&version=2021%2E0&cshid=9009&agreement=true&customerNo=454066&userId=5ff7072914ea85a92e8c5b9a28b683a4 Själva har vi exempelvis innevarande månad + 15 dagar, så M15 fungerar bra i det fallet.
... Visa mer
2018-12-10
13:55
2 Gillar
Hej! Tyvärr stämmer det inte att det räcker med den behörigheten. För att få det att fungera måste Fullständig behörighet vara satt på hela gruppen System. Du kan ju ta det vidare till utvecklarna. Tycker det är för mycket behörighet för att enbart kunna justera antal kopior på utskriftsmallarna vid utskriftstillfället. Har nu provat att tillåta fler och fler av behörigheterna tills jag var tvunget att tillåta hela gruppen för att det skulle fungera. Det innebär att användaren också har full access till valuta, utskriftsmallar, säkerhetskopiering osv. Det är inte en bra lösning...
... Visa mer
2018-11-27
08:34
1Gilla
I nya SQL-versionen av Administration (v2018.6) så får en användare med lite begränsade behörigheter helt plötsligt inte ändra fakturakopior vid utskrift. Så fort fältet ska ändras kommer ett meddelande om att behörighet saknas. Jag har försökt justera användarens behörighet i programmet med fullständiga rättigheter på både programinställningar och utskriftsmallar (som tidigare enbart var läs). Men detta hjälpte inte. Användaren fick öppna företaget på nytt och logga in efter varje förändring. Vilken behörighet styr möjligheten att ändra antalet fakturakopior vid utskrift? Vi har normalt sett 1 kopia, men vid export behöver vi 2 kopior. Det skulle naturligtvis vara enklast att få inställningen även på kund, men just nu finns ju inte det. Själv får jag ingen varning och då har jag fulla rättigheter förutom systemoperatör.
... Visa mer
2018-03-06
05:31
1Gilla
Tänk bara på att Visma inte stöder "elektroniskt" ordererkännande, dvs. svar i samma format som ordern kom i. Visma kan bara skicka e-post med PDF som svar och vissa kunder accepterar inte det. Det var en "dealbreaker" för oss när vi ville börja med e-order mot en kund.
... Visa mer
2018-02-02
06:31
1Gilla
Förstår inte riktigt problemet med att man även ser raden ovanför träffen? Det viktiga är ju att markeringen hamnar på sökt värde och det gör det ju? Det är bara att mata in sökt nummer och trycka enter två gånger för att först förflytta sig till listan och med andra enter växla till kort-vy istället för list-vy. Det här gäller när man tittar på list-vyn i offerter, order, fakturor, kundregister, artikelregister osv. Det är inte riktigt samma när listor dyker upp vid inmatning i olika fält som jag tror Vismas svar avser. I de fallen filtreras listan allt eftersom tecken matas in och då är markering och vy på första posten med max 250 träffar i listan.
... Visa mer
2018-01-09
11:55
Det är gjort.
... Visa mer
2018-01-04
12:52
1Gilla
Ja det fungerar om man först installerar handla versionen och tar in backupen där. Sedan gör man uppgraderingen. Allt finns beskrivet i länken ovanför.
... Visa mer
2017-12-21
08:24
1Gilla
Det är ju konstigt? Ligger fältet under Radområde? Jag har testat i både gamla och nya versionen att godkänna dialogrutan med den funktionen utan problem. Får du %Order->ERREF att fungera? Den har jag kombinerat ihop med många andra strängar och ledtexter utan problem.
... Visa mer
2017-12-21
07:14
1Gilla
Apostroferna ska inte vara med, annars blir det ju en text. Har du provat att dela upp ledtext och fält? Jag har ett fält med enbart funktionen: Text(%Order->LEVDAT) Ledtexten har jag i separat fält. Testa om funktionsnamnet med stort T har någon betydelse...
... Visa mer
2017-12-21
06:49
1Gilla
Läs dokumentationen! Korrekt sätt är att läsa ut sökvägen till dll:erna är via registret. Nycklar finns i dokumentationen och det är dessa man ska följa. Från v2017.1 så ligger adk.dll i programmappen och inte i gemensamma filer. Det är inte ett problem om man följer riktlinjerna för hur apiet ska användas. Använder man apiet från annan maskin som inte ska köra programmet annars så gör man en integrationsinstallation på den maskinen. Då har man rätt filer installerade och registernycklar att läsa ut. Registerinformation HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\SpcsAdm.exe innehåller sökvägen till programfilen för Visma Administration. HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\SpcsFor.exe innehåller sökvägen till programfilen för Visma Förening. De nycklar som kan vara av intresse för Visma Integration är: • AdkDll – innehåller sökvägen till katalogen där adk.dll ligger • CommonFiles – innehåller sökvägen till mappen Gemensamma filer • AdmIni – innehåller sökvägen till katalogen som innehåller spcsadm.ini respektive spcsfor.ini Nycklarna heter på ett 64-bitars windows HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\SpcsAdm.Exe resp HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\App Paths\SpcsFor.Exe.
... Visa mer
2017-12-21
05:41
1Gilla
Hej! Jag jämför vår fakturamall mellan v2017.0 och v2017.12 och båda ser likadana ut. Jag har också leveranstid i huvudet och det fungerar. Används funktionen "Text(%Order->LEVDAT)" för att visa leveranstiden? För "Er referens" används "%Order->ErRef"?
... Visa mer
2017-12-19
12:52
Hej! Har installerat om alltihop med utgång ifrån 2017.0 - tagit tillbaka backuper - uppgraderat till 2017.11 och konverterat ett företag. Fortfarande samma fel. Nationella inställningar är ställd på svenska med "," (komma) som decimaltecken.
... Visa mer
2017-12-12
11:34
Hej! Kollade vår företagskatalog samt Ovnbol2000 och displayversion är 17.10 i båda fallen. prm.dbf finns inte i någon av katalogerna. I vår företagskatalog finns däremot några andra .dbf-filer.
... Visa mer
2017-12-07
14:14
Ja, det är de.
... Visa mer
2017-12-04
15:01
Ok. Då ska jag prova det. Kör enbart parallell test än så länge. Och anledningen till att jag inte hade 2017.0 först var för att jag hade först en Beta-version och då var det väldigt viktigt att köra in det på en helt ren maskin... Därav avsaknaden av tidigare version.
... Visa mer
2017-12-04
06:42
1Gilla
Jag använder ovanstående funktion men får lite olika svar i versionsinformationen. Oftast blir major version "1710" och minor version "0". Men det har hänt att jag fått korrekt major "17" och minor "10" också. Problemet uppstår i version 2017.11. Tyvärr hittar jag inte när jag får rätt information?
... Visa mer
2017-11-29
15:58
1Gilla
Jag testar just nu v2017.11 och har problem med att min systemsäkerhetskopia från v2017.0 inte innehåller någon backup enligt nya versionen. Det är inga problem att installera företag från en gammal backup. Datorn som v2017.11 installeras på är ren från tidigare installation, så varken SQL databasinstans eller filer på hårddisken finns kvar. Hur gör jag?
... Visa mer
2017-09-08
13:20
Har provat det. Det fungerar inte. Blir blankt i programmet. Det genererar inga fel men önskat resultat får man inte. Skulle vara mest logiskt att sätta status och utskriftsval i samma update men då får Visma ändra APIet.
... Visa mer
2017-09-08
12:53
Ok, tack för klargörandet. Det innebär alltså att man inte själv via API kan bygga en egen funktion och använda statusen i Visma... Det är ju lite synd. Förstår att man inte ska kunna sätta Autoinvoice status, men skrivare, pdf eller epost borde ju göras möjligt att sätta via API. Ni kan ju ta med er det som förslag.
... Visa mer
2017-08-28
04:51
Då är frågan om det ens går att få utskriftsval ändrat i samband med utskrift? Sätter jag valet först, uppdaterar och sedan sätter utskriftsstatus utskriven, så blir ju utskriftsvalet tomt, precis som när man manuellt i programmet kryssar i utskriven. Sätter man utskriftsvalet efter att statusen är utskriven så får man samma fel som i programmet. "Ändring inte tillåten. Ordern utskriven." Är det så att utskriftsvalet är något som bara går att ändra innan den är utskriven? Dvs. det går inte att göra en egen utskriftsfunktion och använda statusen i programmet precis som när man skriver ut på skrivare, pdf eller epost i programmet?
... Visa mer
2017-08-19
10:55
Hej! Jag provade att göra så. Fast mellan uppdateringarna nollställde jag datastrukturen och lade endast till dokumentnummer och utskriftsstatus i steg 2. Visst det fungerar utan att generera fel, men effekten blev som jag trodde i mitt första inlägg. Dvs. att utskriftsvalet blev blankt så fort man satte utskriftsstatus = true efteråt. Så då provade jag att inte nollställa strukturen mellan stegen, men det blev samma resultat, iofs utan fel. Det mest logiska vore att sätta båda parametrarna i samtidigt i datastrukturen och sedan uppdatera, men som sagt så genererar det fel att dokumentet redan är utskrivet. Testar i senaste versionen 2017.0
... Visa mer
2017-08-18
10:57
1Gilla
Jag sätter utskriftsstatus på exempelvis order. Jag kompletterade datastrukturen med utskriftsval, men får då felmeddelande om att jag inte kan ändra utskriftsval när dokumentet redan är utskrivet?? Kan man inte sätta exempelvis ADK_OOI_HEAD_PRINTOPTION till ePrinter tillsammans med ADK_OOI_HEAD_DOCUMENT_PRINTED till TRUE? Felet uppstår när jag kör AdkUpdate med denna struktur. Känns som att det skulle vara en bugg? För att sätta utskriftsval innan, med AdkUpdate och sedan sätta utskriven blir väl samma effekt som att manuellt göra det i programmet? Dvs. utskriftsvalet blir tomt. Enligt dokumentationen ska man kunna sätta utskriftsval (RW), men hur då??
... Visa mer
2015-07-09
10:44
Med tanke på att det idag är i princip standard med widescreen-skärmar så bör man kunna utnyttja fulla bredden. Många har dessutom rätt stor upplösning så att man har mer utrymme. Man kanske kan ha en inställning i programmet för att kunna se leveransadressfälten på flik 1? Eller så blir det så beroende på upplösning? Önskar samma funktion som på flik 2, dvs. möjlighet att hämta uppgifter från leveransadressregistret - inte bara en visualisering av adressen.
... Visa mer
2013-12-10
06:53
Jag eftersöker ett par extra funktioner när det gäller det här. 1. Grupper av kontakter som då går att välja under sms/epost precis som en vanlig kontakt. På det viset kan man ha en grupp "Ordererkännande" på en kund som då består av flera olika personer. Det blir lättöverskådligt och ändras e-postadressen på personen så ska den bara vara länkad i gruppkontakten. Alternativet vore att kunna utöka fältet e-post på kontakt så det får plats flera adresser. Idag har jag en kund där fyra personer ska ha ordererkännande, men jag har bara plats för två av deras adresser pga. utrymmesbrist i e-postfältet. Grupplösningen vore den bästa lösningen på det här problemet. 2. E-postadress i leveransadressen (registret leveransadresser). Den kan då användas för t.ex. avisering av leveranser. Än om det inte går att använda i programmet så är det bra för tredje part att kunna ha den informationen i systemet. Men ett användbart område vore kanske följesedel? Oftast är det ju till leveransadressen den ska och inte till kunden som beställt varorna? Så en utökning av ett alternativ för e-post till leveransadressen eller en referens på leveransadressen. Idag kan man ju välja "Er referens" men det är ju kundens kontaktuppgifter. För att det ska bli än bättre ur aviseringssynpunkt så borde även nästa punkt läggas till i leveransadressen. 3. Mobilnummer i leveransadressen För att kunna avisera, om än i tredje partsprogram. Lämpligt värde att exportera till TA-system.
... Visa mer