2022-07-26
13:10
Kul att höra att du fick till det som du ville, snyggt jobbat!
Hoppas att du får en fin sommar 🙂
/Tinne
... Visa mer
2022-05-27
11:40
Hej!
Tack för din fråga. Om det är vidarefakturerade kostnader det handlar om så stämmer det att det skall hamna som försäljning och inte en kreditering av kostnad. Så här beror det på om det är en rent utlägg eller vidarefakturering det gäller. Det är sällan det handlar om utlägg trots att man gärna kallar det så, då kräver följande enligt Skatteverket:
Om du fakturerar ett utlägg som du gjort för en kunds räkning ska du inte ta ut moms. För att det ska anses vara ett utlägg (och inte till exempel en vidarefakturering), måste följande villkor vara uppfyllda:
kunden ska själv ha betalningsansvar till leverantören
du får inte göra något vinstpålägg, vilket innebär att kunden ska betala samma belopp till dig som du betalat till leverantören och
beloppet ska behandlas som ett utlägg i din bokföring.
Så om det gäller ett faktiskt utlägg så skall du inte bokföra om detta till 5800 utan istället hanterar man bokföringen av köpet mot ett 16XX konto för att sedan bokföra bort den när man väl fått betalt av kunden. Ett utlägg påverkar inte ditt resultat utan kundens. Däremot om det inte uppfyller kraven för utlägg så handlar det om vidarefakturering. Detta skall påverka ditt resultat, där köpet påverkar dina kostnader och vidarefaktureringen påverkar dina intäkter. Här skall man alltså inte bokföra om det till tex 5800 utan det skall hanteras som en intäkt då man anses sälja tjänsten av att ha köpt det man vidarefakturerar.
Så hur det skall hanterar beror på vad det gäller helt enkelt. Men utlägg så påverkar resultatet inte alls, varken inköpet eller fakturering. Vid vidarefakturering så bokför man köpet som en kostnad och faktureringen som en intäkt. Läs gärna i denna vägledningen hos Skatteverket för mer information.
Om du vill ha mer hjälp så kan du återkomma om det är ett utlägg eller vidarefakturering samt hur du bokförde överföringen från företagskonto till det privata samt hanteringen av själva kostnaden för resan.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2022-05-03
14:20
Hej!
Precis som du skriver så går det inte att lägga in Kassa- och bankhändelser med datum framåt i tiden. Tanken är att bankhändelserna under Kassa- och bankhändelser ska spegla kontoutdraget på banken. Skulle du lägga in en bankhändelse i förväg (även om du inte bokför den) så stämmer det ändå inte överens med kontoutdraget på banken.
Men jag är helt med på ditt behov och tycker att du ska lämna det som ett förbättringsförslag till våra programutvecklare. För att lämna ett önskemål till våra programutvecklare i Visma eEkonomi gör du såhär: I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. Önskar dig en fortsatt fin eftermiddag och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer