2024-08-26
10:42
Hej @K_thulin
Välkommen som ny forummedlem.
Valet "betalt med egna pengar" finns endast för företagsformen enskild firma. Läs gärna tråden Betalat inköp med privata pengar i ett aktiebolag - tänker att du bör kunna hantera det likadant i ditt handelsbolag.
Lycka till och ha en fortsatt fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2022-07-22
21:50
1Gilla
Stort tack Tinna! Nu ändrade jag och gick bra! Trevlig helg Ion
... Visa mer
2022-07-06
15:13
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa om när det räknas som hobbyverksamhet och när det räknas som näringsverksamhet.
Om det nu bör räknas som enskild näringsverksamhet och skall ingå där, så är det otroligt viktigt att du faktiskt får kvitton på köpen du gör. Det är inte okej att ta kostnader på företaget som du inte kan styrka med underlag. Det är inte okej att bara ha Swish inbetalningen heller som underlag, det måste vara någon form av kvitto på köpet mellan dig och säljaren. Du kan läsa mer om kraven på förenklad faktura ( kvitto ) här.
Om du köper cyklar som du sedan säljer så bokför du detta som ett varuinköp först, både cykeln och eventuella reservdelar som krävs för att reparera cykeln. När du sedan säljer den så bokför du det som en intäkt. Det är du som sätter dina egna priser, så då är det viktigt att beräkna vad du har för kostnader kring reparationen av cykeln med m.m och ta det pris som åtminstone täcker alla kostnader. Detta bör vara både för cykel, reservdelar och arbetstiden som du lägger på detta. Du kommer inte redovisa din arbetstid som någon kostnad, i och med att du inte räknas som anställd utan ägare och därmed tar du inte ut någon lön i en enskild firma.
Ens egna tid är självklart värt något, och man måste därför räkna med detta i sin beräkning för försäljningen för att få in det som krävs för att gå runt på detta. Gällande din fråga om vad du skall betala skatt på, så beror det på vad du menar med det? Om du med skatt menar moms så beror det lite på. En viss del, dvs det som handlar om försäljningen av cykeln kan hanteras med normal vinstmarginalsbeskattning (VMB) som du kan läsa om här medan det du tar för din arbetstid samt reservdelar inte kan räknas via VMB utan med normal moms på hela beloppet. Om man väljer att inte använda VMB så beräknar du moms på hela intäkten, oavsett om inköpen var utan moms. I ditt fall verkar det nog enklast att inte hantera VMB då det bara är cykelkostnaden samt den delen av försäljningen som gäller cykeln som får beräknas enligt detta, de andra kostnader och intäkterna hanteras med normal moms. Om du med skatt menar vad du skall beskattas i slutändan i deklarationen så blir det vinsten ja, dvs dina intäkter minus kostnader du har.
Jag rekommenderar dig att ta kontakt med en konsult som kan hjälpa dig reda ut de frågor du har kring detta om du behöver mer hjälp.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-06-28
12:15
2 Gillar
Hej Konto 5460 Förbrukningsmaterial duger utmärkt till dessa inköp. Vid större belopp och livslängd kan konto 5410 Förbrukningsinventarier vara bättre men det är lite upp till dig själv hur du vill ha det. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2022-06-20
12:11
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Om du menar att du köpt detta innan din enskilda firma var startad så kan du inte registrera dessa köp på det faktiska datumen du köpte dem, eftersom ditt företag inte existerade då. Istället så får du registrera dem som en egen insättningar och välja första dagen på ditt räkenskapsår. Så om du började med din enskilda firma tex 2022-01-01 så är det detta datum du får registrera köpen på som tidigast. Var uppmärksam på att man inte alltid får dra momsen på köp gjorda innan företaget startade, men det kan du läsa mer om här och här.
I övrigt så bokför du det som de andra köp du gjort med privata pengar, dvs som egen insättning ( mot konto 2018 i kredit ) och lämpligt kostnadskonto i debet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-06-07
14:27
1Gilla
Hej igen!
Ber om ursäkt att svar dröjt pga ledigheter.
Ja ditt första förslag stämmer, utifrån att du fått den rabatten och returen på detta kvittot. Du fick ju en retur på något du betalt tidigare, vilket minskar kostnaden samt en rabatt eller liknande som gjorde att du fick tillbaka 1 708 kr. Detta i sin tur gjorde att du bara behövde betala 697 kr som då blir din kostnad nu för varorna.
Jag måste erkänna att jag inte riktigt följer med helt i din tankegång gällande fakturering av byggmaterialet. Men som jag nämnt tidigare så finns det inga regler för vad du får lov att vidarefakturera, dvs du kan fakturera vilket belopp du vill gällande byggmaterialet. Det som man får tänka på är att åtminstone inte ta mindre betalt än vad man betalade för. Vad du väljer att vidarefakturera kan jag dessvärre inte rådgiva dig kring, utan det är något du själv får avgöra.
Gällande det sista du skriver om köpet så går det bra att registrera det precis så som du säger, men i slutändan så kommer kostnaden bli desamma, dvs 697. Sedan om du hellre vill göra en leverantörsfaktura som är på 2 477 kr, en kreditfaktura på 1 780 kr och sedan att du betalar det som är kvar ( 697 ) med privata pengar är upp till dig. Oavsett så kommer alltså kostnaden bli 697 kr vid detta tillfället. Det betyder självklart inte att de materialtet bara är värt 697 kr, bara att du fick en kreditfaktura i samband med köpet på 2 477 kr och därmed inte behövde betala totala beloppet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer