2023-12-31
11:12
Min dumhet, försökte ju matcha en insättning på samma belopp. Glöm detta. 😅
... Visa mer
2023-12-31
11:00
Hej, Jag har två faturor från min bank, en med årsavgift för banktjänster och en årsavgift för bankkort. Dessa båda ligger som Leverantörsfakturor. Jag har fått in en bankhändelse på hela beloppet. Jag hittar ej möjligheten "matcha mot flera" och när jag går in på bankhändelsen finns ej valet Bokföringshändelse: Inbetalning av Leverantörsfaktura utan endast motsvarande för "krediterad Leverantörsfaktura" och där kan jag ju inte välja fakturorna. Hur ska jag göra?
... Visa mer
2023-02-21
09:38
1Gilla
Tack, jag ringde supporten och vi löste det. MVH / Anders
... Visa mer
2023-02-21
09:38
1Gilla
Tack för bra tips, det ska jag verkligen ta till mig! MVH / Anders
... Visa mer
2023-02-20
19:27
Hej @Tinna Gunnarsson, Nja, jag har nog krånglat till det värre än så för mig, kanske var lite vag i min förklaring. Jag har lyckats skapa upp leverantörsfakturan med kopplad bild. Gäller 6570 bankkostnader. Jag har lyckats få till en verifikation där jag betalar leverantörsfakturan. Jag inser att bankhändelsen ej är matchad och läser mig till att jag bör göra en korrigeringsverifikation på den betalande verifikaitonen så att fakturan blir obetald och jag sedan kan matcha bankhändelsen med fakturan. Men fakturan sår fortfarande som betald men jag har nu saldofel på (bank)-kontot. Lyckas på nåt sätt göra om steg 2 och steg 3 en gång till med samma resultat. Nu sitter jag med saldodiff på bankkontot, men fakturan står fortfarande som betald så att jag ej kan matcha händelsen mot den. Jag sliter mitt hår och önskar att ingen revisor någonsin ska behöva titta på detta och se hur dum jag är. 😅 När jag går inte på Kassa och Bankhändelser och sedan fliken Periodens bankhändelser så ser jag inte händelserna som skapats då jag "betalat" fakturan (som nu är obetalad på grund av korrigeringsverifikation men ändå låst som betald) utan endast de omatchade bankhändelserna.
... Visa mer
2023-02-17
17:33
Hej,
Ny med allt det här.
Jag har två kundfakturor som jag laddade upp (PDF) och skapade när de kom in, sen verkar jag på nåt sätt ha bokfört dem som betalda. Måste ha varit trött, trodde att jag gjorde det genom att matcha bankhändelse men tydligen inte. Bankhändelserna är omatchade och nu kan jag inte matcha dem då fakturorna redan har verifikationer att det är betalda. Vad gör jag?
MVH / Anders
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-08-29
... Visa mer
2022-09-06
20:22
Fantastiskt, tack så mycket! Igen!
... Visa mer
2022-09-06
19:53
Hej, Ny på det här så jag kanske har missat något. Jag har kopplat mitt företagskonto till Visma eEkonomi och det ligger som aktivt under Inställningar -> Kassa- och Bankkonton. Saldo på kontot i eEkonomi visas matchande det som finns på bankkontot och det enda som faktiskt har hänt på bankkontot sedan starten är 2 insättningar som jag nu försöker bokföra (Egen insättning i Enskild Firma). Jag kan göra det manuellt men programmet rekommenderar att göra det under Kassa- och Bankhändelser då den ska kunnaplocka upp händelserna och bokföra vad det är för något. Men trots att kopplingen mot bank verkar fungera så ser jag 0 händelser att bokföra. Vad beror det på? Någon som vet hur jag löser det? Händelserna är under augusti och möjligtvis båda innan bankkopplingen blev klar, kan det vara det? MVH / Anders
... Visa mer
2022-09-06
19:05
Stort tack för ett tydligt svar! 🙏
... Visa mer
2022-09-06
18:24
Hej, Jag har startat firman nu i sommar och har ännu inte börjat med verksamheten. Jag har skaffat Visma eEkonomi för bokföringen och jag har nu fått mitt företagskonto att fungera (strul med banken vid uppsättningen) och kopplat till Visma eEkonomi. Min fråga är hur jag kommer igång och når balans, dvs får allt i ordning innan jag börjar med min verksamhet (inköp och försäljning). Såhär ligger det till nu: Firman momsregistrerades 1/7-22 Några inköp har därefter gjorts mot faktura och kvitto och betalats med då privata medel då jag inte hade bokföringsprogram, företagsbankkonto osv klart ännu. Hur bokför jag inköpen, det finns ju kvittot/fakturan men inga medel ännu då? Jag har tänkt starta smått, dvs jag startar inte med en stor egen insats eller lån utan tänkte låta firman växa sakta. De pengar som inköpen kostat är dock tillskjutet av mig själv på så sätt och jag har även fört över en liten summa till firmabankkontot varje månad för att täcka kostnader för till exempel Visma eEkonomi med mera. Hur bokför jag detta för att sedan ha balans, dvs att jag därifrån alltid har matchning mellan bankkonto och bokföring. De är ju kopplade nu så om jag väl får en bra start så bör det bli lätt att göra rätt framåt. Hoppas någon orkat läsa och kan svaret! MVH / Anders
... Visa mer