Jag skickade en faktura till en kund, kunden dröjde med att betala och till sist skickade jag vidare fakturan till inkasso. Efter några veckor fick jag så inbetalningen på mitt konto. Den ursprungliga summan jag fakturerade var 3656kr inkl moms (varav moms 731,25kr). Jag fick inbetalt 3536,30kr inkl moms på mitt företagskonto. Jag fick även en "Avräkning/Redovisning" skickad till mig från inkassobolaget. Det är en differens på 119,70kr och det står att den posten avser "avdragsgill ingående moms." Jag undrar nu över hur jag bokför detta? Så här tror jag att jag gör: Jag har en bankkoppling mellan min bank och Visma så jag går in på Kassa- och bankhändelser, där hittar jag fram rätt bankhändelse (insättning) och klickar därefter på "matcha". Jag väljer att det avser "Inbetalning från kundfaktura" och i rullgardinen under väljer jag fakturan det avser. Det står då "En avvikelse på 119,70 måste åtgärdas". Jag har nu endast tre alternativ att välja på från denna sidan: Bankavgifter, Delbetalning eller Öresavrundning. Då det står på Avräkningsdokumentet att differensen avser "avdragsgill ingående moms" så låter alla fel. Istället ändrar jag "betalt belopp" till 3656kr som var den ursprungliga fakturans summan, väljer "Ny bokföringshändelse", övrigt uttag, egen kontering. Härifrån kan jag själv välja hur jag bokför differensen. Så, nu har jag alltså: Konto 1930 Företagskonto kredit 119,70kr Min tanke är att jag bokför det: Konto 2641 Debiterad ingående moms debet 119,70kr Kan någon hjälpa mig med ett svar på om det är ett korrekt sätt att hantera detta? Mvh Daniel (enskild firma)
... Visa mer