Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dap123
MEDLEM

Köpa inventarie sent på året

Jag startade min enskilda firma 1 sept 2022. Jag har förlängt räkenskapsår, så det närmar sig min första årsavstämning/bokslut. Jag är nära att göra en investering i form av en mattrengöringsmaskin. Den kostar ca 35.000-40.000kr + moms. Jag har förstått det som att det kan vara fördelaktigt att göra ett sådant köp i slutet av räkenskapsåret. Jag har sökt på nätet men blir inte riktigt klok. Maskinen är ju för dyr för att klassas som Förbrukningsinventarie, därav talar vi om en Inventarie. 

 

Frågor:

*Finns det något sätt för mig att dra av hela maskinens kostnad direkt på årets resultat?

 

*Om jag måste periodisera kostnaden för inköpet, hur vet jag på hur många år?

 

 

9 SVAR 9
AnnicaL
CHAMPION

Du har rätt i att maskinen är för dyr för att dras av direkt som kostnad, den behöver skrivas av över några år vilket bestäms av den ekonomiska livslängden. Förslagsvis fördelar du kostnaden över 3 år. Du får göra avskrivning med en tredjedel redan detta första år om du vill. 

Hur bokför man ett sådant upplägg i Visma eEkonomi? I ett exempel där maskinen kostar 40.000kr ex moms och jag väljer att skriva av en tredjedel redan detta första år.

AnnicaL
CHAMPION

Bokför maskinen D1210 Inventarier. I bokslutet beräknar du 30% av värdet och bokför det D7832 K1219. 

Tack för snabbt svar. När jag skaffade min firmabil (företagsleasing) i oktober 2022 så fick jag betala en första förhöjda hyra på ca 40.000kr. Då leasingperioden är 3 år så skulle den kostnaden dras av på 3 år. Då skulle jag bokföra det så att det dras av 1/36 från resultatet varje månad i Visma eEkonomi automatiskt. Periodisering av faktura hette det tror jag. Finns det någon anledning till att dessa två scenarion behandlas olika?

AnnicaL
CHAMPION

Om du vill bokföra avskrivning på maskinen månadsvis går det också bra, då har du ett mer rättvisande resultat under året. Om du lägger upp maskinen i Anläggningsregistret kan du göra avskrivningarna därifrån månadsvis och ha bra koll på vad som är kvar att skriva av. Skillnaden mot att periodisera en kostnad (som den första leasingavgiften) och avskrivning är att man gör avskrivningar på maskiner och inventarier (anläggningstillgångar) medan periodiseringen görs av just kostnader eller intäkter - bokföringsmässig definitionsfråga.

Tack så mycket för förtydligande, det här forumet är helt fantastiskt bra!

 

Alternativ 1 lät väldigt smidigt, att göra det i samband med bokslutet. Det viktigaste för mig att dra av 1/3 redan första året, resten av perioden kan jag hålla koll på ändå. Du skrev att jag skulle "beräkna 30% av värdet och bokför det D7832 K1219".. ska det vara just 30%, eller en tredjedel.. dvs ca 33%?

AnnicaL
CHAMPION

Du beräknar 30% första året,  sedan 30% av de resterande 70% år 2 osv. Det hänger ihop med  regeln om räkenskapsenlig avskrivning -  att bokfört värde i bokslutet ska vara högst 70% av bokfört värde före årets avskrivning. 

Ah, så i mitt fall med 40.000kr så blir det:

År 1: Avskr. 12.000kr

År 2: Återstår 28.000kr. Avskr. 8.400kr

År 3: Återstår 19.600kr. Avskr. 5.880kr

 

Eller drar man hela summan tredje och sista året?

Hej

Beräkningen av år 1 och år 2 stämmer som du angett det. Om livslängden/avskrivningstakten är tre år så skall du skriva av resterande 19 600 sista året.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim