Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Tinna Gunnarsson MODERATOR ‎2022-06-22 09:00 )
  • 0 Svar
  • 1 gilla
  • 486 Visningar

Arbetar du i Visma Tid Smart idag? Missa inte att du under 30 dagar kostnadsfritt kan prova Tid Pro genom att klicka på Fler funktioner i panelen till vänster i programmet.

 

Modulen Affärsmöjligheter finns i Visma Tid Pro och ger dig möjligheten att lägga upp en säljtavla samt skapa och följa affärsmöjligheter genom säljprocessen. Du följer kunden hela vägen från första kontakt till avslutad affär och genomfört uppdrag. Detta ger dig en bra översikt och du riskerar aldrig att en affär faller mellan stolarna. Du når modulen via Affärsmöjligheter till vänster i sidopanelen.

 

Under rubriken Översikt får du en en bra visuell bild över hur försäljningen går. Du kan se värdet av dina öppna affärsmöjligheter för att få en uppskattning av affärer som du potentiellt kan räkna som intäkter framöver. Du har även möjlighet att lägga upp säljbudget för medarbetarna som kan följas i översikten. Du skapar upp en ny säljbudget via Inställningar - Affärsmöjligheter - Säljbudget.

Översikt.gif

 

Via Säljtavlan skapar du och dina kollegor affärsmöjligheterna. Du kan enkelt bygga upp din säljprocess enligt de olika steg ni har i er organisation i säljtavlan.

Säljtavla.jpg

Om du vill ändra eller lägga till steg i säljprocessen gör du detta via Inställningar - Affärsmöjligheter - Säljprocess. På varje del i säljprocessen har du även möjlighet att ange en sannolikhet så att denna automatiskt ändras när du flyttar möjligheten framåt i processen.

 

När du skapar upp en ny affärsmöjlighet får du ange vilken kund den ska kopplas till, Titel, Status  och Beskrivning. Du får även möjlighet att ange förväntad omsättning samt stängningsdatum för att du ska kunna få en uppskattning av potentiellt framtida intäkter i din översikt. 

 

Modulen bygger på att affärsmöjligheten alltid ska ha ett nästa steg/ uppgift så att inget missas. När affärsmöjligheten är skapad kan du skapa upp en ny uppgift för att alltid ha ett nästa steg i din process. På uppgiften har du samma möjligheter som en uppgift du skapar via modulen Uppgifter; du har möjlighet att lägga till medlemmar om ni är flera som ska arbeta med uppgiften, koppla till bilagor och lägga till kommentarer exempelvis om vad du kommit överens med kunden om. Du kommunicerar enkelt internt genom att använda den smarta taggningsfunktionen i kommentarerna.

 

Via affärsmöjligheten har du möjlighet att skapa en offert som du skickar till kunden direkt från systemet, vill du arbeta helt digitalt finns det självklart möjlighet till signering av offerten! När du skickar offerten till kunden görs detta via en portal där både du som säljare och mottagaren kan kommunicera genom att kommentera offerten.

Kundportal2.png

Offert,säljare.png

Du kan arbeta med olika versioner av offerten vilket gör att du kan förhandla med kunden samt gå tillbaka och titta på tidigare versioner av offerten. När det blir en affär skapar du enkelt ett projekt utifrån offerten eller affärsmöjligheten och kan börja registrera arbetad tid på projektet. 

 

Om du vill skapa fristående offerter utan koppling till en affärsmöjlighet gör du detta via Affärsmöjligheter- Offerter.

 

Modulen Affärsmöjligheter finns tillgänglig för dig som har licensen Standard eller Total och som har behörighet till Affärsmöjligheter.

 

Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-06-22