Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

  • 26 Svar
  • 0 gilla
  • 16687 Visningar

För dig som använder en äldre version av bankkoppling med Swedbank och Sparbankerna. 

 

Den äldre versionen av bankkoppling med Swedbank och Sparbankerna kommer att sluta fungera, men var lugn du kan enkelt uppgradera till den nya versionen direkt i programmet. 

 

Swedbank och sparbankerna har två varianter av bankkoppling till eEkonomi. Den äldre varianten kommer att sluta fungera. Du uppgraderar din bankkoppling enkelt via ett knapptryck i Visma eEkonomi. 

 

VIKTIGT! Uppgraderingen behöver göras exakt enligt dessa instruktioner, alltså först via Visma eEkonomi. 

 

  1. Logga in i Visma eEkonomi »
  2. Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton - Klicka på de konton där du har din bankkoppling - Uppgradera bankkoppling  (Se bild nedan) 
  3. Tryck på uppgradera
  4. En guide kommer att öppnas där du bland annat behöver fylla i IBAN och Bankgiro. Viktigt att du läser all information som du får i guiden. 
  5. Slutför guiden. 
  6. Logga in i internetbanken »
  7. Ansök om Bankintegration under fliken Bokföring/Anslut Bokföringssystem. Signering kan endast göras av firmatecknare.
  8. Det tar cirka 2-3  bankdagar innan kopplingen är aktiverad.

 

image (49).png

 

Hur vet jag att jag sitter med den äldre bankkopplingen? 

När du loggar in i eEkonomi och Inställningar - Kassa- och bankkonton - Klicka på de konton där du har din bankkoppling så ska du där har en knapp som uppmanar dig att uppgradera. Ser du senna knappen har du en bankkoppling av den äldre versionen. Har du inte någon uppgraderings-knapp här inne berörs du ej. 

 

Vad är skillnaden på den gamla och den nya versionen? 

Vid uppgradering till den nya bankkopplingen med Swedbank/Sparbanken tillkommer funktionen för automatisk överföring av betalfiler till banken, samtidigt som kontohändelser fortsatt importeras till eEkonomi fast nu med uppackning av klumpsummor som består av flera händelser.

Medverkande
Kommentarer
Bemell
NY MEDLEM

En ganska viktig skillnad är inte upptagen i inlägget; det kostar 1750 kr per år att aktivera den här nya bankkopplingen hos Swedbank. 750 kr för programintegrationen och 1000 kr för tjänsten "Leverantörsbetalningar" som är obligatorisk vare sig man vill använda den eller inte. 

AnnnaP
UTFORSKARE

Men har vi något val? Jag är inte intresserad av "leverantörsbetalningar", men antar att man måste uppgradera ändå 😞
Jag hoppas att de 1000 kr är en engångssumma.

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej! 

Den gamla kopplingen kommer tids nog att stängas ner. Just nu har jag inget datum att ge, men vi kan uppdatera här så snart vi har mer information. Bankkopplingen är kostnadsfri från vår sida, därför rekommenderar jag er att kontakta Swedbank för en korrekt prisbild för uppgraderingen. 

Det låter som att @Bemell redan har pratat med banken och att de priserna gäller, jag vågar inte bekräfta detta, men jag ska kolla om det är något vi kan uppdatera vår text med. 

Ha en fortsatt härlig sommar så hörs vi! ☀️
/Ebba 

FredFlod
MEDLEM

Jag har idag 27/7 talat med Swedbank och fått bekräftat att kostnaden för den nya versionen av bankkoppling är 750 kr/år och att det gäller för ett eller flera anslutna konton, t ex ett valutakonto. Dessutom tillkommer alltid kostnaden för leverantörsbetalningar med 1000 kr per år. Total kostnad för att ha bankkoppling till Visma eEkonomi från Swedbank blir alltså 1 750 kr/år (att jämföras med dagens 250 kr per anslutet konto).

Tillkommer gör förstås även bankens årsavgift, för närvarande 1250 kr, så det kommer kosta 3000 kr/år att vara företagskund hos Swedbank med bankkoppling till Visma eEkonomi. Med kostnaden för t ex Visma eEkonomi Smart kommer det totalt landa på ca 6000 kr per år med denna lösning.  
- Någon som har ett bättre alternativ att föreslå?

AnnnaP
UTFORSKARE

Jag tycker det här är illa. Både Visma och Swedbank ska vara tacksamma att de har sina företagskunder och att smyghöja avgifterna på det här viset är INTE ok.

Ang. alternativ så är det väl att byta antingen bank eller redovisningssystem. Kan vara dags för Visma att försöka få till en fördelaktig lösning med Swedbank.

 

Ebba, det vore mycket bra om ni kan hålla koll på detta och meddela oss i god tid innan bankkopplingen försvinner.

Ekonomikontoret On-line
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Jag räknar så här hur mycket tid spara jag om jag använder en smart bankkoppling/år.

Slipper bocka i och leta upp filer eller klistra in kontoutdrag mm. 

 

Ex) Jag debiterar mina kunder 500 kr/timme jag spar minst 2 timmar/vecka x 52 veckor = 52 000/år som jag kan debitera mina kunder istället eller vara med min familj.

 

Då kan jag jobba som vanlig anställd 40 timmar i veckan och ingen oro att jag ligger efter med bokföringen då den går i realtid nästan.

Bokföringen blir bättre avstämd än vid manuell hantering.

 

Jämför mot den billiga kostnaden banken tar för en superbra tjänst då alla spara massor med tid på.

 

Det tar tid att läsa in filer manuellt eller betala alla räkningar manuellt via Intenetbanken mm.

Slipper stämma av banken mot bokföringen, dubbel jobb.

 

Jobba smart med bank kopplingen istället alla spar massor med tid= pengar.

 

A-Lantbruk
UTFORSKARE

FredFlod Jag ringde och pratade med Swedbank och frågade samma sak som dig och frågade även om det var rimligt med en höjning på 700% när man inte ens var intresserad av att kunna betala fakturor genom ekonomiprogrammet. Observera att jag hela tiden var trevlig i tonen. Hennes svar var "Du kan ju inte tro att du kan åka ett nytt tåg med en 20 år gammal biljett, jag kan inte förklara det bättre. Du kan ju alltid byta bank eller säga upp tjänsten".

Det kallar jag kundservice det. (ironi)

Jag bad henne säga upp tjänsten omedelbart, men det kunde hon inte heller göra för "hon kom inte åt systemen".

Jag funderar iallafall på att byta bank, det var ju ändå hennes rekommendation.

Jag pratade med Swedbank idag och vad jag förstår så är det enbart Visma som kräver byte av bankkoppling. Swedbank kommer att fortsätta producera konto-filerna enligt nuvarande format så varför kan inte Visma tillhandahålla båda alternativen av bankkoppling så att kunden kan välja vilken variant hen vill ha?

 

När planerar Visma att stänga ned den gamla bankkopplingen?

A-Lantbruk
UTFORSKARE

Ebba Arvén Nu har jag också pratat med Swedbank, en trevligare person en igår, vi pratade 17 minuter, och precis som MP - LevelKey Consulting AB säger så säger dom att det är ni (Visma) som kräver att allt skall vara i ett paket. Dom sa att ni mycket väl hade kunnat haft 2 olika, en med betalningar med nya systemet och också mycket väl kunnat fortsatt med detta som vissa av oss har idag, alltså endast bankkopplingen. Måste vi behöva byta till Fortnox eller liknande eller är detta något ni tänker se över omgående? Att gå upp 700% i pris känns helt orimligt. Om maten i affären blev 700% dyrare från 1 dag till en annan så tror jag även att ni på VIsma skulle tycka det var orimligt, även om maten är livsnödvändig.

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej! 

Jag ville bara säga tack för ert engagemang och för att ni delar den här informationen med oss. Jag kommer att ta det vidare och vi ser till att uppdatera här så snart vi kan! 

/Ebba 

AnnnaP
UTFORSKARE

Bra, då kan vi avvakta att byta till det nya avtalet. Om det som står ovan stämmer, så är det ju  Visma som tvingar på oss detta och det känns värre än om banken gör det. Jag hoppas verkligen att ni kan tänka om. 

1000 kr är inga stora pengar, men det känns onödigt att betala för leverantörsbetalningar och anant jox som man inte är intresserad av.

Raderarn
NY MEDLEM

Jag tycker att det inte är ok för mikroföretagare. En ensklid firma som kanske har ett par leverantörsfakturor i månaden och endast vill komma åt den automatiska kontoinformationen så är dessa pengar väldigt mycket. Ett litet aktiebolag med kanske en leverantörsfaktura om dagen däremot, då är det en självklarhet att det är värt det. Så prisbilden måste avspegla nyttan. 250:- som idag är helt ok för ett mikroföretag, men inte 1750:-.

 

Hilda Kidell
APPLICATION SPECIALIST

Hej!


Beslutet att röra oss emot en samlad lösning istället för två olika typer av bankkoppling har tagits i nära dialog tillsammans med Swedbank. Precis som nämnts tidigare i tråden så finns det fortfarande inget bestämt datum när den äldre kopplingen kommer stängas ner varken från oss eller Swedbank.

Med detta sagt så hör vi era åsikter och vi kommer därför ta detta vidare tillsammans med Swedbank ytterligare en runda och se över vilka alternativ vi har framåt.

 

Ha det fint! 

 

/Hilda 

A-Lantbruk
UTFORSKARE

@Hilda KidellFör mig som råkade klicka in mig på nya bankkopplingen nu då innan jag såg hur dyrt det var, jag har tappat min bankkopplingen nu helt. Är det något ni kan ordna till nu så jag får tillbaka min. Nu sitter jag helt utan koppling pga detta strulet.

Mvh

OBDOla
NY MEDLEM
(uppdaterad av OBDOla ‎2023-08-16 21:51 )

Samma för mig som också råkade klicka in på den där.  Man såg ju inte kostnaden förrän det var för sent.

Helt onödiga pengar i mitt lilla företag.

När jag nu avbröt aktiveringen så står jag helt utan.

Vänligen fixa till detta.

 

Mvh Ola

 

brahe-media
MEDLEM

Samma här. 1750 kr för den här funktionen är väldigt mycket för mitt lilla hobbyföretag. Måste jag nu teckna detta avtal med min bank för att jag följt guiden på visma och klickat igenom?

OBDOla
NY MEDLEM
(uppdaterad av OBDOla ‎2023-08-17 08:45 )

@brahe-mediaMitt slutade omedelbart fungera då jag avbröt aktiveringen i Visma.  (Utan att ha godkänt avtalet i Swedbank givetvis)

Men nu märkte jag att det var superlätt att kopiera över bankhändelser från Swedbank till Visma.

Har inte sett hur lätt det var förut.

Jag har 5-20 händelser per dag så det går smidigt.

Jag tappar ingen tid alls då swishinbetalningarna ändå aldrig matchas per automatik i Visma.

Blir väldigt manuellt ändå. (Kraftigt förbättringsområde, Visma!)

Det får bli så att jag struntar i detta med bankkoppling.

 

Mvh Ola

 

Edit: Igår kväll aktiverade jag bankkoppling igen i Visma utan att godkänna något avtal på Swedbank.

Nu på morgonen hoppade det igång igen. Så då verkar det som jag har den "gamla" igen.

 

OMNEKO
NY MEDLEM

Finns det något svar från Visma för oss som "råkat" ansöka om ny bankkoppling innan vi förstod den nya kostanden. Om den gamla bankkopplingen ska fungera ett tag till så skulle jag vilja ha tillbaka det så som det fungerat hittills eftersom det är det avtal vi har. För mig har alltså inte det gamla "hoppat igång igen".

 

För utom detta skulle jag givetvis vilja att Visa tar en diskussion igen med Swedbank om att ha en annan affärsmodell där man kan välja vilka tjänster man vill ha. En ideell förening som vi måste vända på varje krona. 

 

Mvh//Ola

AnnnaP
UTFORSKARE

Vore bra om Visma kan hålla oss uppdaterade kring denna fråga. Jag tror att vi rätt många kunder som gärna vill se att Visma är AKTIVA gentemot Swedbank och hittar en lösning som inte innebär ökade kostnader utan att vi får något vettigt tillbaka.

ENKAB_
UTFORSKARE

Har läst och följt tråden och jag tolkar det nu som att den gamla bankkopplingen inte kommer att sluta fungera, i alla fall inte inom en förutbestämd tid.

Vore det inte klädsamt om ni då tog bort varningen i systemet där det står att den kommer att sluta fungera?

Hilda Kidell
APPLICATION SPECIALIST

Hej! 

 

Precis som vi tidigare har meddelat så har beslutet att röra oss emot en samlad lösning istället för två olika typer av bankkopplingar tagits i nära dialog tillsammans med Swedbank. Detta gäller även om att det fortsatt inte finns ett bestämt datum när den äldre kopplingen kommer stängas ner varken från oss eller Swedbank.

Vi är väldigt tacksamma för era synpunkter och tankar och vi hör dem verkligen. Detta är anledningen till att vi just nu inte kan ge mer tydligt svar då vi är i fortsatt dialog tillsammans med Swedbank för att se över vilka alternativ vi har framåt.

 

Ha en fin dag! 

/Hilda 

FredFlod
MEDLEM

Jag vill uppmana Visma och Swedbank att tänka sig för. Småföretagen må kanske inte vara de bäst betalande kunderna men vi är många. Konkurrensen inom bokföring och redovisning ökar och nya AI-baserade aktörer tillkommer, så vårda den fina relation ni byggt upp till denna målgrupp. I detta fall innebär det att hitta en lösning där inte era kunder tvingas till kostnadsökningar på hundratals procent.

WINDROSEN
NY MEDLEM

Hej!

 

Ja, nu ber jag att få lägga till mina tankar som är i linje med FredFlod. Vi ber er hitta en lösning med Swedbank som inte är så kostsam för oss småföretagare. Alternativen är ju att antingen byta bank för företagskontot eller byta bokföringsprogram och egentligen vill nog ingen av oss detta. Ni har en mycket fin produkt och Swedbank tar också hand om mig på ett bra sätt. Många bäckar små... bidrar till Vismas lönsamhet.

 

Med hopp om en bra lösning!

David

A-Lantbruk
UTFORSKARE

Instämmer med de 2 föregående skribenterna. Vill helst inte byta bokföringsprogram men så får det bli om ni inte också tänker på oss småföretagare.

Då får man byta till något som värdesätter alla sina kunder och inte bara de stora.

A-Lantbruk
UTFORSKARE

Hur är det för er andra? Min bankkoppling verkar ha slutat nu iallafall. Utan ett ord från Visma........ Bankhändelserna från i torsdags och fredags har inte kommit in i Visma alls.

Hilda Kidell
APPLICATION SPECIALIST

Hej! 

 

Vi har inte stängt av någon bankkoppling, men tyvärr så är bankhändelserna försenade från Swedbank och Sparbankerna. Man kan läsa mer om det här»

 

Vi kommer inte att stänga ner någon bankkoppling innan vi har sett över de utmaningar ni har rapporterat sen innan. Så fram tills ni hör något nytt från oss så kan ni sitta kvar i er nuvarande bankkoppling.

 

Ha det fint.

 

/Hilda