2025-04-08
15:14
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga!
Vi inväntar det slutgiltiga beskedet om huruvida förslaget kommer att gå igenom. När och om detta blir verklighet, kommer vi att meddela alla kunder och ge tydliga instruktioner om hur det ska hanteras i programmet. Vi kommer att informera er om inställningen behöver ändras manuellt eller ej. Det är också bra att känna till att ni alltid har möjlighet att justera inställningarna själva i eEkonomi vid behov. Tveka inte att höra av dig om du har fler frågor! /Hilda
... Visa mer
2025-04-01
14:24
Hej @Sampletekk1 @Pacsac Först vill jag bara reda ut dagens problem med banktransaktionerna, kontoutdragen var idag försenade från Swedbank/Sparbankerna men ska nu ha lästs in i programmet.
Jag förstår verkligen frustrationen ni känner, och vi vill gärna förklara lite mer i detalj gällande bankkopplingen och försenade kontoutdrag.
När det gäller bankkopplingen med Swedbank/sparbankerna har det varit svajigt ett tag, tyvärr är detta delvis på grund av externa faktorer som vi inte alltid kan påverka, det är alldeles för ofta som kontoutdragen är försenade. På senare tid har det 9 av 10 gånger berott på att banken inte skickar oss filerna i tid, alltså att dem är försenade från dem, vilket är något vi tyvärr inte kan påverka från vår sida. Vi driver detta aktivt mot banken för att få förståelse i varför det tar tid för dem att skicka filerna. Även idag så var det så att filerna var försenade från banken.
Vi beklagar verkligen de problem ni stött på och gör vårt bästa för att förbättra stabiliteten och funktionaliteten i våra tjänster. Din feedback är viktig för oss, och vi tar den på största allvar.
/Hilda
... Visa mer
2025-04-01
14:10
1Gilla
Jag förstår verkligen frustrationen du känner, och vi vill gärna förklara lite mer i detalj gällande bankkopplingen och försenade kontoutdrag.
När det gäller bankkopplingen till Swedbank och sparbankerna håller vi med om att det har varit alldeles för ofta som kontoutdragen är försenade. På senare tid har det 9 av 10 gånger berott på att banken inte skickar oss filerna i tid, alltså att dem är försenade från dem, vilket är något vi tyvärr inte kan påverka från vår sida. Vi driver detta aktivt mot banken för att få förståelse i varför det tar tid för dem att skicka filerna. Även idag så var det så att filerna var försenade från banken. Vi ser inte alls dessa problemen med andra bankkopplingar med andra banker.
Vad gäller "Månadskollen", är detta inget problem vi har kunnat återskapa, och vi ser inte att det är ett generellt problem och vi har inte fått några andra rapporter om det från andra kunder. För att säkerställa att ditt problem blir löst kan jag be en kollega att kontakta dig och kolla på detta om du fortfarande har problem med kopplat till månadskollen.
Vi beklagar verkligen de problem du stött på och gör vårt bästa för att förbättra stabiliteten och funktionaliteten i våra tjänster. Din feedback är viktig för oss, och vi tar den på största allvar.
Vi hoppas att vi kan få tillbaka ditt förtroende och att du ser de förbättringar vi arbetar med. Tveka inte att kontakta oss om du har några fler frågor eller behöver ytterligare hjälp.
/Hilda
... Visa mer
2025-03-31
15:03
1Gilla
Hej @AnnnaP och @Khedron Wilk Tack för att ni tog er tid att dela er feedback med oss. Vi uppskattar verkligen ert engagemang, och vi vill gärna svara på era kommentarer. Vi håller med om att januari var en utmanande månad med fler buggar och problem än vi skulle önska. Vi är medvetna om detta och arbetar aktivt för att förbättra situationen. När det gäller bankkopplingen med Swedbank har det varit svajigt ett tag, och som @Khedron Wilk nämnde är detta delvis på grund av externa faktorer som vi inte alltid kan påverka. Trots det ser vi nu en stadig förbättring och en positiv trend gällande buggar och stabilitet. Vi strävar konstant efter att förbättra och säkerställa kvaliteten på allt nytt vi utvecklar. Detta gör vi bland annat genom att bygga bättre och mer omfattande tester i utvecklingsprocessen. Det gäller också kommunikationen på startsidan. Vi försöker hitta en balans i vilken information vi delar där, främst för att du alltid ska ha den senaste informationen och slippa ringa supporten för att fråga. Vi förstår att det kan kännas ostabilt med frekventa meddelanden, särskilt om du inte påverkas av de mindre buggar som främst drabbat specifika användare. Vi ser nu över denna kommunikation så att du får relevant och användbar information, utan att det upplevs som att vi har mer problem än du själv upplever. Tack än en gång för er feedback, och tveka inte att kontakta oss om ni har fler frågor eller synpunkter. /Hilda
... Visa mer
2025-01-14
12:10
2 Gillar
Hej! Problemet ska nu vara löst och händelserna som saknades har eller kommer att läsas in under dagen. Framåt ska kopplingen fungerar som vanligt! Ha en fin dag!
/Hilda
... Visa mer
2025-01-13
11:55
2 Gillar
Hej! @A-Lantbruk @AnnnaP @OBDOla
Vi har inte stängt ner någon koppling. Som jag meddelat tidigare: "Vi kommer inte att stänga ner någon bankkoppling innan vi har sett över de utmaningar ni har rapporterat tidigare. Så fram tills ni hör något nytt från oss kan ni sitta kvar i er nuvarande bankkoppling." Det finns alltså ingen plan för detta just nu.
Jag kan dock se att ni inte fått in kontoutdrag sen den 9:e i era system, och detta ska vi kolla på. Vi har kontaktat banken och vår egen utvecklingsavdelning undersöker vad som gör att kopplingen just nu inte fungerar för er.
Vi har från Visma Spcs håll inte gjort något eller stängt av några kopplingar. /Hilda
... Visa mer
2024-12-13
11:08
1Gilla
Hej @Khedron Wilk Tack för din fråga, Basen i våra team sitter i Växjö men vi jobbar även tillsammans med andra bolag inom Visma-koncernen (Visma Competens Centers som omnämns på Visma Trust Center, https://www.visma.com/trust-centre-products/visma-eaccounting) så vi har Vismaanställda i andra länder än Sverige som jobbar med våra produkter. Ha en fin dag och helg! /Hilda
... Visa mer
2024-12-12
14:33
2 Gillar
Hej! @Mikael Östergren @Khedron Wilk
Tack för era frågor, när det gäller felsökningen kring de fakturor som inte nått era kunder så det precis som min kollega Tinna svarat att du gör bäst i att kontakta supporten som kan hjälpa dig att kolla på detta.
Vad det gäller era andra funderingar så hänvisar vi till sidan ni redan hittat till https://www.visma.com/trust-centre
Vi har en uppdaterad information om varje produkt när man söker efter specifika produkter. Till exempel kan databehandlingsplatsen för eEkonomi hittas här: https://www.visma.com/trust-centre-products/visma-eaccounting Vår hosting provider och datacenter för att hantera kunddata finns i Nederländerna och Sverige. Alla underleverantörer som listas där har också sina datacenter i olika länder inom EU. Det enda undantaget är Sendgird som är vårt e-posthanteringssystem för våra kunder. Sendgrid tillhandahålls av Twilio som är en del av Data Privacy Framework https://www.dataprivacyframework.gov/list . Vi har utvärderat denna leverantör och har en Transfer Impact Assessment (TIA) på plats.
Hoppas detta svarade på era frågor och funderingar.
/Hilda
... Visa mer
2024-12-11
15:19
Hej @AccountantfromHell_singland Tjänsten har alltid varit utformad som den är idag med två alternativ: Alt 1: Antingen säljer man fakturan med regress (ni som kund tar kreditrisken) då får du en regress 30 dagar efter förfallodagen på fakturan. Vi fortsätter driva fakturan tills vi får tillbaka pengarna och då för vi över pengarna till er. Alt 2: Du säljer fakturan utan regress och vi tar kreditrisken /Hilda
... Visa mer
2024-12-09
14:53
Hej @AccountantfromHell_singland Tack för din fråga! I tjänsten Betalt direkt så kan man välja att sälja fakturan med- eller utan regress. När man säljer en faktura med regress, så tar man själv kreditrisken. Säljer man faktura utan regress så tar Visma kreditrisken. Om fakturan man sålt vänds som regress och fakturan återköps av er, så fortsätter Visma driva ärendet vidare med kunden tills pengarna kommit in och då förs pengarna tillbaka till er. Jag hoppas att detta besvarar din fråga kring namn-sättningen av tjänsten. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2024-10-30
10:46
Hej @datrse Tack för din fråga! När det gäller knappen för att rensa personlig data så finns den enbart för register. Med det sagt så har du såklart möjligheten att ta bort bilagor på fakturor när dem är skickade och på så sätt kunna rensa eventuell känslig data. Du kommer efter att du raderat bilagan alltid se att fakturan skickades med en bilaga men du kommer inte att se själva bilagan och informationen på den.
Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2023-12-27
14:35
Hej!
Felet ska nu vara åtgärdat och ni ska kunna upprätta kopplingen mellan Visma Tid Smart/ Pro mot Visma eEkonomi på nytt.
Ha en fin dag!
/Hilda
... Visa mer
2023-10-19
10:28
Hej! @Johan_40
Påminnelse Direkt är en tjänst för att hjälpa till om du har kundfakturor som förfallit, här får du hjälp med att driva in betalningarna. Den har alltså ingen koppling till sålda fakturor, eller till vår tjänst Betald Direkt där man säljer sina fakturor.
Hoppas detta kan förtydliga skillnaden mellan dessa två tjänster som alltså inte hänger ihop!
Ha de fint!
/Hilda
... Visa mer
2023-10-19
08:15
Hej, goda nyheter!
Vi har numera stöd för räntefakturering via vår tjänst Påminnelse Direkt.
Från den 1 september betalas all inkasserad dröjsmålsränta automatiskt ut till dig. Det blir därmed ännu mer förmånligt att överlämna dina förfallna fakturor!
Lär mer om denna tjänsten här »
/Hilda
... Visa mer
2023-09-25
13:53
1Gilla
Hej!
Vi har inte stängt av någon bankkoppling, men tyvärr så är bankhändelserna försenade från Swedbank och Sparbankerna. Man kan läsa mer om det här»
Vi kommer inte att stänga ner någon bankkoppling innan vi har sett över de utmaningar ni har rapporterat sen innan. Så fram tills ni hör något nytt från oss så kan ni sitta kvar i er nuvarande bankkoppling.
Ha det fint.
/Hilda
... Visa mer
2023-09-04
16:19
1Gilla
Hej!
Precis som vi tidigare har meddelat så har beslutet att röra oss emot en samlad lösning istället för två olika typer av bankkopplingar tagits i nära dialog tillsammans med Swedbank. Detta gäller även om att det fortsatt inte finns ett bestämt datum när den äldre kopplingen kommer stängas ner varken från oss eller Swedbank.
Vi är väldigt tacksamma för era synpunkter och tankar och vi hör dem verkligen. Detta är anledningen till att vi just nu inte kan ge mer tydligt svar då vi är i fortsatt dialog tillsammans med Swedbank för att se över vilka alternativ vi har framåt.
Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2023-08-14
10:36
3 Gillar
Hej!
Beslutet att röra oss emot en samlad lösning istället för två olika typer av bankkoppling har tagits i nära dialog tillsammans med Swedbank. Precis som nämnts tidigare i tråden så finns det fortfarande inget bestämt datum när den äldre kopplingen kommer stängas ner varken från oss eller Swedbank.
Med detta sagt så hör vi era åsikter och vi kommer därför ta detta vidare tillsammans med Swedbank ytterligare en runda och se över vilka alternativ vi har framåt.
Ha det fint!
/Hilda
... Visa mer
2023-06-21
09:19
Jobbar du med installation av solceller eller husarbete och har kommit överens om förskottsbetalning med din kund? Så här funkar det i Visma eEkonomi.
Exempel: Du installerar en solcellsanläggning hos en kund och ni kommer överens om att kunden ska förskottsbetala 100 000 kr, för att sedan betala resten när arbetet är slutfört. 1. Skapa en vanlig kundfaktura på 100 000 kr med information om att det gäller en förskottsbetalning.
2. När kunden har betalat matchar du bankhändelsen mot kundfakturan under Kassa- och bankhändelser.
3. När jobbet är slutfört och slutsumman är klar skapar du en ny faktura med avdrag för Grön teknik med information om hur mycket kunden har betalat i förskott och hur mycket som nu kvarstår att betala.
4. När fakturan är skickad går du tillbaka till fakturan du skapade i steg 1 och skapar en kredit på den genom att välja Åtgärder - Kreditera. Kreditera hela beloppet och skicka även denna faktura till kunden.
5. Klicka på kreditfakturan i fakturalistan och välj Åtgärder - Kvitta. Kvitta hela kreditfakturan mot en del av Grön teknik-fakturan.
6. När kunden har betalat sin resterande del av totalbeloppet matchar du bankhändelsen mot Grön teknik-fakturan och kan därefter ansöka om skattereduktionen till Skatteverket, precis som vanligt.
... Visa mer
Etiketter:
2023-06-14
11:08
För dig som använder en äldre version av bankkoppling med Swedbank och Sparbankerna.
Den äldre versionen av bankkoppling med Swedbank och Sparbankerna kommer att sluta fungera, men var lugn du kan enkelt uppgradera till den nya versionen direkt i programmet.
Swedbank och sparbankerna har två varianter av bankkoppling till eEkonomi. Den äldre varianten kommer att sluta fungera. Du uppgraderar din bankkoppling enkelt via ett knapptryck i Visma eEkonomi.
VIKTIGT! Uppgraderingen behöver göras exakt enligt dessa instruktioner, alltså först via Visma eEkonomi.
Logga in i Visma eEkonomi »
Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton - Klicka på de konton där du har din bankkoppling - Uppgradera bankkoppling (Se bild nedan)
Tryck på uppgradera
En guide kommer att öppnas där du bland annat behöver fylla i IBAN och Bankgiro. Viktigt att du läser all information som du får i guiden.
Slutför guiden.
Logga in i internetbanken »
Ansök om Bankintegration under fliken Bokföring/Anslut Bokföringssystem. Signering kan endast göras av firmatecknare.
Det tar cirka 2-3 bankdagar innan kopplingen är aktiverad.
Hur vet jag att jag sitter med den äldre bankkopplingen?
När du loggar in i eEkonomi och Inställningar - Kassa- och bankkonton - Klicka på de konton där du har din bankkoppling så ska du där har en knapp som uppmanar dig att uppgradera. Ser du senna knappen har du en bankkoppling av den äldre versionen. Har du inte någon uppgraderings-knapp här inne berörs du ej.
Vad är skillnaden på den gamla och den nya versionen?
Vid uppgradering till den nya bankkopplingen med Swedbank/Sparbanken tillkommer funktionen för automatisk överföring av betalfiler till banken, samtidigt som kontohändelser fortsatt importeras till eEkonomi fast nu med uppackning av klumpsummor som består av flera händelser.
... Visa mer
2023-06-12
15:39
Hej! @Frédéric
Det är nog egentligen inte så att det är mycket krångligare utan det var en prioritering när man först byggde funktionen. När man byggde funktionen valde man forma den som den är idag för att sedan se hur den togs emot och hur efterfrågan såg ut. Alltså vill men se hur den används, vad man får för feedback och efterfrågan på vilka som vill använda tjänsten. Detta för att inte lägga tid på något som man då kanske sedan behöver bygga om eller som kanske inte ens kommer att användas. Men vi kommer ta vidare era önskemål för framtida planering av hur tjänsten ska utvecklas! Ha det fint!
... Visa mer
2023-01-20
11:27
Hej! @Sir Thomas
Det är såklart jättetråkigt att du upplever att vi inte lyssnar på era önskemål och jag tar såklart vidare den känslan. Vi har ett arbetssätt och en rutin på hur vi arbetar med önskemål, vi får in tusentals önskemål varje år vilket såklart är otroligt roligt och värdefullt. Men det gör även att vi måste prioritera alla dessa. Funktioner och förbättringar som för andra kan tänkas är små saker att fixa blir i mängden stora och vissa större funktioner som hade hjälpt fler kunder får högre prioriterade. Jag har lyft vidare ert önskemål igen men som det ser ut nu är det inte planerat att fixa under detta kvartalet.
Ha en fin dag.
... Visa mer
2023-01-02
15:53
Hej @KF Liljenby Tack för din input den är värdefull för oss.
Som jag tidigare nämnt i andra trådar så kommer vi i början av året att fortsätta diskussionen gällande alla det önskemål och tankar ni har gällande Visma eEkonomi för föreningar och en av de stora punkterna är just avsaknaden av massuppdateringen. Vi tycker att Visma eEkonomi har potentialen till att bli det bästa programmet för föreningar och för vissa är det redan det idag. Men med det sagt så hör, ser och förstår vi det ni skriver och säger och vi fortsätter denna diskussionen internt och kommer att återkoppla i de olika forumtrådarna när vi har något nytt att uppdatera som är relevant för just den tråden.
Ha en fin dag.
... Visa mer
2022-12-06
13:52
Hej! @JOVAN SMK
Precis som du nämner så har vi valt att begränsa funktionen för att "massuppdatera register" till den större varianten Visma eEkonomi Pro som det ser ut just nu. Med det sagt så hör jag din önskan och förstår att det är en funktion som kanske framförallt föreningar också skulle ha nytta utav. Som det ser ut just nu så finns det ingen plan på att implementera detta funktionen i eEkonomi smart men jag lyfter vidare detta scenariot för framtida diskussioner. /Hilda
... Visa mer
2022-11-03
14:00
Hej! Tack för din feedback, jag förstår dina tankar och ska besvara dem så gott jag kan just nu. När det gäller benämningen "kundnummer" så har det att göra att med att eEkonomi är ett standardprogram som ska passa så många som möjligt. Vi vet med oss att det finns önskemål sedan tidigare om att kunna anpassa fakturamallen för sina egna behov men inget som ligger i planen att genomföra just nu. Det är också så att även i en förening kan man ha behov av att fakturera annat än medlemmar, så vi kan inte utgå ifrån att det alltid ska stå medlem på fakturorna bara för att man är en förening vilket gör att implementeringen blir större än att "bara" byta namn. När det gäller synpunkterna moms-inställningarna så håller jag med, detta gäller egentligen oavsett om du är en förening eller ej. Vi är medvetna om detta och vi tar denna synpunkten med oss för framtiden, det kan absolut bli bättre. Ha en bra dag!
/Hilda
... Visa mer
2022-05-17
15:28
I denna forumtråd beskriver vi hur du skapar en kundfaktura när du vill fakturera enbart moms, t ex vid ett försäkringsärende där den skadedrabbade enbart ska betala momsen. Samt hur du därefter skapar fakturan till försäkringsbolaget.
I detta exempel utgår vi från en bilmekaniker som ska fakturera en totalkostnad på 1250 kr, för en reparation av en skada på en bil. Av de 1250 kr ska kunden endast betala momsen på 250 kr.
Steg 1: Skapa en faktura med enbart moms
Skapa en artikel med 25% moms
Skapa en artikel med 0% moms
Skapa en ny kundfaktura till kunden
Lägg upp artikeln med 25% moms 1st på 1000kr
Lägg upp artikeln med 0% moms (-) 1st på 1000 kr
Skicka kundfaktura Tips! Skicka fakturan till kundens Kivra-brevlåda. Där blir kunden notifierad om fakturan och kan betala med ett knapptryck - och du får betalt snabbare.
Steg 2: Skapa fakturan till försäkringsbolaget
Skapa en ny kundfaktura till försäkringsbolaget
Lägg till en momsfri artikel på 1000 kr
Skicka kundfaktura Tips! Skicka som e-faktura.
Konteringen ser i detta fall ut enligt nedan. Allt blir korrekt både i bokföringen och i momsredovisningen och inga manuella justeringar behövs.
... Visa mer
Etiketter:
2022-04-27
16:16
Hej @KABE Husbilsklubb,
Tack för att du skriver in och berättar om din upplevelse. Vi uppskattar det!
Jag förstår att du känner att det fanns fördelar i ditt tidigare arbetssätt i Visma Förening jämfört med Visma eEkonomi och att det finns vissa saker du saknar. Jag håller med om att det finns funktioner i Visma eEkonomi som vi skulle kunna göra ännu bättre, precis som du beskriver ovan. Det är ju två olika program och självklart finns det för och nackdelar med båda. Punkterna du tagit upp här i tråden har jag tagit vidare med teamet, så vi tackar för din input och tar det med oss.
Jag vill passa på att nämna att även om det finns en del saker vi vill och aktivt arbetar med för att förbättra när det kommer till föreningar, så är Visma eEkonomi programmet vi anser vara det bättre alternativet och det vi rekommenderar för att sköta bokföringen i en förening. Det kan till viss del vara en lite längre startsträcka för att komma igång i Visma eEkonomi om du tidigare arbetat i Visma Förening, men när du sedan väl är igång gör det automatiska arbetsflödet ditt arbete mycket mer effektivt med ett markant antal färre klick, bland många andra fördelar.
För att nämna några av fördelarna som finns med Visma eEkonomi jämfört med Visma Förening:
Molnbaserat program. Vilket gör att du mycket smidigare kan nå programmet och snabbt utföra ändringar så som att lägga till och byta användare vid t.ex. ett kassörbyte.
Effektiviserat arbete. Med Visma eEkonomi kan du fakturera digitalt i Kivra. Fakturan når smidigt rätt mottagare och kan betalas direkt i Kivra med ett klick. Det i sin tur möjliggör att föreningen får betalt snabbare. Med en aktiv bankkoppling bokas detta upp automatiskt och matchas med rätt bankhändelse under Kassa & Bankhändelser i programmet.
Appen Visma Scanner. Ger dig möjlighet att enkelt fota kvitton och leverantörsfakturor och få dem direkt in i programmet. Produkten tolkar även det du scannar in samt ger dig bokföringsförslag.
Appen Visma eEkonomi. Med appen Visma eEkonomi kan du smidigt och enkelt hålla koll på din förening i din mobil.
Bokföringsförslag samt bokföringshjälp. Programmet hjälper dig med din bokföring genom att sköta mycket av det automatiskt samt ge dig förslag på hur du kan bokföra dina händelser.
Lönedel i samma tjänst, för att betala ut arvode. Programmet hjälper dig med allt från beräkning av skatter till arbetsgivaravgifter. Fördelen med detta är att du har lönehantering och bokföring samlat på samma ställe och att det gör det enkelt för dig att växla mellan fram och tillbaka när du arbetar.
Skapa budget och egna grafer i Visma Ekonomiöversikt. Låt styrelsen ta del av hur det går för din förening med de tydliga graferna som ingår via Visma Ekonomiöversikt.
Detta var bara några av alla fördelar vi ser med att som förening jobba med Visma eEkonomi, men jag är också helt med på dina synpunkter och att det finns förbättringar att göra!
Ha en fin dag!
... Visa mer
2022-04-25
10:54
Hej @Nisse K
Det är tråkigt att du upplever att funktionen försämrats, men ändringen är enbart gjord av välvilja och som en åtgärd på problem som våra kunder upplevt. Detta är så vi har valt att ha det nu i och med det problemet som upplevdes tidigare. Men jag tar såklart vidare dina synpunkter och se vad vi kan göra med detta i framtiden, om det finns en bättre lösning.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2021-01-27
15:06
2 Gillar
Hej!
Vi håller på att undersöka problemet och återkommer här i tråden så fort vi har någon mer uppdatering.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2020-11-17
13:38
Hej Elias!
Detta ska nu vara ändrat, tack för upplysningen!
Ha en fin dag!
... Visa mer
2020-11-05
14:54
Hej!
Vi kommer inte att göra några ändringar vad gällande att ta ut en manuell fil och då få med utlandsbetalningar.
Men aktiverar du en bankkoppling med SEB, Handelsbanken och Danske Bank så har fungerar detta utmärkt!
Ha en fin dag.
/Hilda
... Visa mer
2020-10-08
10:36
Hej!
Först får jag be om ursäkt för sent svar i denna tråden.
Men vi har nu undersökt detta vidare och det är precis som @Pacsac säger att det är skatteverket som stoppar möjligheten till denna ändringen. Enligt dem så måste både köparen och säljaren säkerställa att inga uppgifter på fakturan ändras efter att den är skickad till kund. Detta inkluderar även ordernummer/märkning.
Av denna anledningen har vi även valt i eEkonomi att det ej är möjligt att ändra dessa uppgifter på en skickad faktura.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2020-10-07
11:07
Hej!
Problematiken i detta fallet är att kunder använder olika program för att skapa, visa och redigera pdf-dokument. Men även olika webbläsare och kan där själva justerat sina utskriftsinställningar. Man kan justera med sin utskriftsprofilen och få det att se ut så som man vill genom att öka vänstermarginalen.
Skulle vi istället generellt ändra marginalen på dokumentet kommer det påverka ALLA kunder och ge mindre utrymme för hela innehållet på fakturan. Det medför en hel del jobb och kan ställa till det mer än vad det hjälper. Detta på grund av att alla kunder använder olika program, webbläsare och kan ha ändrat och ha egna inställningar.
Vi kommer fortsätta undersöka detta ytterligare men ser ingen lösning i närtid.
Ha en fin dag!
... Visa mer
2019-12-03
14:15
Hej! Du kan idag både ta bort och makulera en preliminär verifikation så länge dem uppfyller vissa kriterier. Dessa kriterier samt hur du gör hittar du i vår skriva hjälp "Makulera eller ta bort en preliminär verifikation" Som du kan se så kan du till exempel inte ta bort en verifikation som bokförts mot ditt kassa eller bankkonto då du istället har möjligheten att "Ångra matchning" på dessa händelser inne under "kassa och bankhändelser" Men för att se alla exempel så läs gärna om det i vår skriva hjälp. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-10-01
06:46
Hej! Vi får be om ursäkt för att svar har dröjt i denna tråden. Detta för att vi har kollat på planerna och möjligheterna för att utveckla detta. Integrationen med iZettle GO som finns idag har vi byggt helt från grunden själva. Som det ser ut idag har vi inga planer på att bygga den men iZettle Pro. Vi uppdaterar såklart denna tråden om något skulle ändras kring detta. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-09-12
12:35
Hej! Funktionen du söker efter finns i ett av våra andra tidsrapporteringssystem, Visma Tid Smart. Här kan du lägga upp ett obegränsat antal av egna utlägg med din önskade momssats, oavsett om det gäller 6, 12 eller 25 procent. Det finns även möjlighet att lägga in eventuella reseräkningar som ska faktureras. Samtidigt som du registrerar fakturerbara arbetstimmar, utlägg, reseräkningar med mera, finns det även möjlighet att generera ett löneunderlag för den anställde som registrerar tiden. På så sätt kan du få en komplett faktura- och löneunderlag samtidigt, vilka du kan importerar till Visma eEkonomi och visma Lön. Vill du veta mer om tjänsten finns det en full genomgång av systemet här: https://www.youtube.com/watch?v=BG89CjrECNs&t Vi erbjuder även en kostnadsfri provperiod på 14 dagar för dig som vill testa tjänsten själv! Är du intresserad kan du bara återkomma i denna tråden så ringer vi upp dig och berättar mer! Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-09-10
09:42
Hej Ribomation. Absolut! Det som plockas upp på momsredovisningen är alla verifikationer med momskoder på för just den perioden. Om man går in på en verifikation så ser du bredvid kontonumret en momskod, detta är det som avgör att och vart på momsredovisningen värdet hamnar. På varje verifikation har du under knappen "Åtgärder" valet att korrigera momskod och när du väljer det kan du ta bort momskoden och lämna det fältet blankt. Då kommer inte den verifikationen redovisas på momsredovisningen i programmet. Så om du vill skapa momsredovisningar som har värde noll bara för att komma i fas så får du gå in på alla de verifikationerna som påverkar den momsredovisningen och korrigera bort momskoderna. /Hilda
... Visa mer
2019-08-30
08:44
Hej Ribomation, Det finns tyvärr ingen möjlighet att kunna nollställa för just dig. Detta på grund av att funktionens mening skulle försvinna. Momsrapporten fungerar idag så att den ska känna av vad som ska redovisas för varje rapport. Om vi tar som exempel ett företag som redovisar moms per månad. Programmet plockar då upp alla händelser som bokförts med momskoder under just den månaden på momsrapporten Den känner även av om det tillkommit bokföring för tidigare perioder som inte varit med på en momsredovisning, kanske med anledning att bokföringen tillkommit i efterhand. Denna funktionalitet skulle tyvärr försvinna om vi skulle ändra efter de önskemålen du redovisar. Momsredovisningen tar enbart med verifikationer med momskoder på. Om det är så att du idag har bokfört en momsredovisning manuellt och nu behöver använda programfunktionen för att få det löpande. Då skulle jag rekommendera att ta bort momskoderna på de verifikationer som påverkar redovisningen så redovisningen får ett nollvärde och du kan då bokföra den utan att den påverkar bokföringen. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-08-21
08:59
Hej Ribomation! Jag förstår absolut att detta blir omständligt för dig men det är såhär vi har valt att eEkonomi ska fungera idag och det är ett medvetet val. Om jag ger lite exempel. Vi säger att du har bokfört 2017 och 2018 i programmet men aldrig använt dig av momsredovisnings-funktionen i programmet men vill börja använda den nu så är det inga problem. Har du dock någon gång gjort en momsredovisning i programmet så kommer du efter det behöva göra alla kommande momsredovisningar i programmet i kronologisk ordning. Man kan alltså inte välja att göra en då och då. Programmet kommer inte tillåta att du har hopp i momsredovisningen när du börjat använda funktionen. Detta är ett medvetet val från vår sida just för att programmet ska kunna ha kolla och kunna ge våra kunder tips och påminnelser som underlättar men även kunna ge varningar om programmet anser att man missar något. Alltså för att våra kunder ska få ut det mesta av vårt program behöver man använda funktionerna kontinuerligt för att programmet ska kunna hjälpa och tipsa dig på vägen. Det är alltså bara av välvilja vi har valt att göra såhär just för att programmet ska kunna hjälpa och påminna kunderna. Hoppas du förstår hur vi tänker. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-08-13
09:15
Hej Lars R! Tack för att du tar dig tiden att skriva dina önskemål här på forumet. Vad gällande ditt första önskemål så har vi förstått att detta är något som skulle underlätta och kan med glädje meddela att vi i veckan kommer släppa en ny release med funktioner som kommer innehålla just detta. Nu kommer Ej bokförda bankhändelser" visas per default när du går in i Kassa och Bankhändelser, för att du ska slippa klicka på fliken " Ej bokförda händelser". Tidigare har fliken "Periodens bankhändelser" varit default men med de här förändringen slipper du några klick. Vad gällande ditt andra önskemål så är anledningen till att det visas från och med 2015 att du som du säger fortfarande har "Ej bokförda händelser" från de datumet. I och med att fliken "Ej bokförda händelser" som alltid visar alla händelser som inte har bokförts så blir datumet från och med det datumet på den första ej bokförda händelsen du har om du inte ändrar datum-intervall när du väl är inne. Dock precis som du säger så kommer inte programmet komma ihåg det till nästa gång du går in under "Kassa och bankhändelser" då den alltid kollar på datumet på den första omatchade händelsen som finns, detta på grund av att man ej ska missa något. Vill du att vi kontaktar dig angående att få bort den händelsen som ligger där felaktigt så kan jag be någon från supporten att kontakta dig för att de vad det är som inte fungerar. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-06-17
11:34
Hej Headline! Jag tror att ditt ärende lämpar sig bättre via telefon, jag ber en kollega kontakta dig! /Hilda
... Visa mer
2019-06-17
09:32
Hej! Innan du fakturerar med omvänd skattskyldighet behöver du göra ett par inställningar. Först behöver du se till att du har aktiverat inställningen för omvänd skattskyldighet. Välj Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Markera rutan Fakturerar enligt regler för omvänd skattskyldighet. Den andra inställningen är att ställa vilka kunder som ska faktureras med omvänd skattskyldighet. Detta gör du i kundregistret. Välj Försäljning - Kunder. Välj aktuell kund. Välj Redigera. Lägg in kundens VAT-nummer om det inte redan är gjort. Markera rutan för Omvänd skattskyldighet. Välj Spara. För att sedan skapa fakturan gör du följande: Välj Försäljning - Kundfakturor. Välj Ny kundfaktura. Välj den kund du ska fakturera. Fyll i fakturadatumet. Datumet i fältet Förfallodatum fylls i automatiskt. Lägg till de artiklar du ska fakturera och se till att kolumnen Momsfri är markerad för de aktuella artiklarna. (Tänk på att alltid lägga upp dina artiklar med momssats. Momsfria artiklar kan inte användas vid omvänd skattskyldighet.) Välj Spara eller Bokför när du är klar. På fakturan till kunden står det förklarat att omvänd skattskyldighet gäller för fakturan. Detta är obligatoriskt när man fakturerar enligt regler för omvänd skattskyldighet. Denna informationen kommer direkt från våra Hjälpsidor som du hittar här: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/b-sales-create-invoice-reversed-paymentobl.htm Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-06-13
12:26
1Gilla
Hej! Precis som ni nämner så går detta inte att skapa separat idag utan det blir alltid gemensamt. Jag tar vidare detta som ett önskemål men är inget som är planerat den närmsta framtiden. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-06-13
08:43
Hej! Precis som ni skriver så går det inte i efterhand korrigera detta utan man behöver göra detta vid skapandet av fakturan. Antingen kan man då Ångra fakturan inne på fakturan under Åtgärder - Ångra faktura och sedan skapa en ny, tänk då på att du först måste ångra betalningen under Kassa och bankhändelse - Ångra matchning. I och med att denna fakturan redan var betald så skulle jag säga att att det är smidigare att göra som Khedron skriver och sköta detta manuellt direkt på verifikationerna i efterhand. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer