Börja med att kontrollera att du har valt ditt e-postprogram som standardprogram för e-post i Windows under Start - Standardprogram - Ange dina standardprogram. E-postprogrammet måste vara lokalt installerat och ha stöd för MAPI. Detta kan bero på att en registernyckel saknas. Gå in under Start - Kör. Skriv regedit och tryck på Enter. Om du använder registereditorn fel kan det medföra allvarliga problem för din dator.
Om du har 32-bitars version av Windows eller 64-bitars version av Windows med 64-bitars e-postprogram ska du bläddra dig fram till följande sökväg.
Om du har 64-bitars version av Windows med 32-bitars e-postprogram ska du istället bläddra dig fram till följande sökväg.
Har du 64-bitars version av Windows med 64 bitars e--postprogram behöver du bägge dessa sökvägar.
Finns inte MAPI, MAPIX och MAPIXVER under sökvägarna ovan måste du lägga till dessa strängvärden på varje sökväg. Högerklicka i det högra fältet och välj Nytt - Strängvärde:
MAPI ska ha datavärde 1
MAPIX ska ha datavärde 1
MAPIXVER ska ha datavärde 1.0.0.1
Hej Inger N,
Jag tror du hittar svaret i min kollega Mitas tråd ovan. Har du följdfrågor eller behöver hjälp att lägga upp MAPI-nycklarna så kontakta supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin dag!
/Tinna
Har haft det att fungera till imorse... Mapi tilläggen enligt ovan och appen visma assist adminstration - reparera
Men sedan imorse så har Visma fått för sig att den inte kan hitta standardprogram för mail och det går inte att maila 😞
Får det inte att fungera trots koll av ovanstående 😞
Bara min dator, inte andras datorer på samma nät.
Men läskigt.... desperat så jag provar och visst blev datorn snabbare av att ta bort lite internetfiler och tmp, men kvar blev ett sektigt program och felet...
= Inte löst.
Fungerade igår, fungerar inte idag... Visma kan INTE hitta Outlook från en fungerande dag till en annan.
Något särskilt register?
Tog städningen den föreslog.
Däremot är jag på banan igen efter att ha installerat av och på office igen... puh... en dag senare...
Jag tycker efter denna dag att det är otroligt märkligt att Visma inte har bättre support på detta. De vill inte att man ska kunna maila från Visma längre eftersom Outlook i Office 365 klicka o kör är en av de vanligaste mailprogrammen i världen tolkar jag det som om då får vi se hur länge vi kan vara kvar med Visma om det inte går bättre.
Jag var lika frustrerad och ifrågasättande till supportens besked att det skulle bero på licensvarianten "klicka och kör" vilket uppenbarligen inte är problemet. Jag lade nog TVÅ arbetsdagar på detta. (i mitt fall löstes inte problemet med bara av- och ominstallation av office). Skönt att du fått igång det nu! 🙂
Tack för tips LG--5 Man vet inte om cleaningen gjorde susen ihop med ominstallation efter.
Det är oxå helt obegripligt att det slutar fungera av sig själv efter att ha fungerat länge och att alla andra program fortsätter förstå och fungera med Outlook utan problem.
Hej!
I version 2021.3 som vi släppte under föregående vecka har vi gjort förbättringar när det gäller att mejla från Microsoft Outlook, vi stödjer också click-to-run versioner. Läs gärna om våra övriga nyheter i versionsnyheterna.
Ha det fint!
/Jenny
Har fungerat bra här med Thunderbird fram till nyligen. Användaren kan inte maila via Visma Administration 2000. Loggar jag in som admin så drar Visma igång Thunderbird när jag ska maila. Har gjort inställningar i regedit som angivet ovan. Någon idé om varför det inte fungerar för en "vanlig" användare?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.