- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföring i en nystartad enskild firma med fokus på traderaförsäljning
- Skulle ni rekommendera att jag anlitar en revisor/bokföringsfirma för det här första räkenskapsåret där jag behöver lämna in inkomstdeklaration, momsdeklaration, bokföra 80 försäljningar.
- Om ni inte anser att jag har behov av en revisor. Hur går jag tillväga för att få rätt på ovanstående punkterna? Ska jag börja med att bokföra försäljningarna från förra året på bokföringstjänsten jag köpt och ta det därifrån?
Tacksam för all hjälp!
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Detta är svårt att svara på då vi inte vet vilka kunskaper om detta du besitter.
Normalt sett så klarar man att göra mycket av det löpande själv. Momsredovisningen sammanställs av systemet om man är nogrann och kontrollerar konto, momskod och moms i det löpande arbetet. Du får en fil av systemet som man sedan bara laddar upp på skatteverkets hemsida.
Det de flesta kan ha problem med är inkomsdeklarationen vid årets slut och då tar de hjälp med denna enbart. I samband med det gör konsult/revisor en avstämning av ditt löpande arbete.
Så mitt råd är nog att börja försöka göra det själv och känna om du tycker att du löser det på egen hand.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej Joachim, Jag tog till mig ditt råd, det vill säga att försöka göra det själv i första hand. Jag laddar i detta nu upp mitt bokslut för räkenskapsåret 2024 i det här bokföringsprogrammet jag köpt online. Det handlar om 75 försäljningar (kläder och prylar som jag gjort på tradera). Jag har redan laddat upp mer än två dussin av orderspecifikationerna och tänkte bara säkerställa att de hamnat i rätt bokföringsmall? Skulle någon kunna titta på bifogat orderspec. och se om nedanstående bokföring blir rätt?
Detta gör jag stegvis:
Steg 1: Laddar upp underlag (orderspec. som jag bifogar detta meddelande)
Steg 2: Väljer Inkomst som kategori
Steg 3: Försäljningar av varor (moms 25%)
Steg 4: Summa: 150:- , Konto: Företagskonto 1930, Debet: 150:- Utgående moms, 25%: 30:- och Försäljning varar och moms, ingående 25% : 120:-
Blir detta rätt? Hur ska jag göra med traderas provisionsavgift som ligger på 10% och dras av försäljningssumman (99kr i detta fall)
Tacksam för all hjälp!
Azad
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Dras de 10 % av från de 150 som var den totala försäljningen så du fått en lägre summa utbetald. Vilken summa har du i så fall fått utbetald?
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Köparen betalade in 150 kr in på mitt traderakonto (99kr för produkten och 51kr för frakten). Tradera å sin tur drog bort 9,90 kr från mitt traderakonto (10% provision av mitt försäljningspris på 99kr).. Så i slutändan hade jag 140,10 kr kvar på mitt konto. Mvh Azad
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Tack för den detaljerade informationen. Du bokför det på följande sätt med de beloppen.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tusen tack för ett utförligt svar, Joachim. Detta är guld värt för en rookie i sammanhanget! Två sista frågor (för tillfället) jag har på temat: 1: Måste fraktkostnaden vara med i en sån här beräkning? Tänker att det är ingen intäkt. Med andra ord, borde jag inte skriva in 99:- (försäljningspriset) på företagskontot (1930)? Fråga nummer 2: Kan jag som är momsregistrerad företagare använda mig av regeln om vinstmarginalbeskattning med tanke på att jag säljer begagnade varor? Ha en fortsatt trevlig kväll / Azad
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
1. Då kunden betalat dig för frakten så blir det en intäkt för dig så den skall vara med i beräkningen.
2. Ja det bör du kunna skulle rekommendera att du kontaktar skatteverket och kontrollerar så du är registrerad med rätt SNI kod för försäljning av bgagnade varor.
/Joachim
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Tack, Joachim. Ha en glad påsk. Azad