Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Norell
UTFORSKARE

Rapportera helgdag?

Hej, nu när det har varit påsk så har det ju varit några helgdagar, hur rapporterar vi det i appen?

Med vänlig hälsning, Stefan 

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Norell 

 

Tack för att du skriver din fråga i forumet. 

 

Svaret beror på hur dessa dagar ska hanteras hos er. Ska det vara lediga/röda dagar som de anställda får betalt för eller ska det hanteras som semester?

Om det ska vara ett undantag/röd dag får administratören ställa in detta på schemat i webbläsaren enligt:

Välj Inställningar - Tid & Kvitton - Schema.


Under undantag kan du ange vad som gäller för de undantag som finns angivna.
Vill du skapa egna undantag gör du det genom att klicka på Nytt undantag. Ange vilket datum undantaget gäller, en beskrivning och hur många arbetstimmar som dagen ska innehålla.
Repetera på alla scheman som används.

Ska det registreras som frånvaro/semester i appen gör du enligt följande:
Välj Tid i appen.
Klicka på plustecknet för att påbörja en tidsregistrering och välj Registrera tid.
När du väljer Registrera tid visas fyra olika flikar - Förslag, Projekt, Interntid och Frånvaro, välj Frånvaro.
Här kan du sedan välja vilken typ av frånvaro som ska registreras.
 

Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet.

//Tinna

Norell
UTFORSKARE

Hej Tinna, äh, luddig frågeställning från mig, tack för en jättebra förklaring men det är för många parametrar med i det här för att skriva i text så jag ringer supporten istället..

mvh stefan

Norell
UTFORSKARE

Det blev så att jag skapade ett schema 'Ej schemalagd tid' som jag låter min timanställde gå på, det schemat är på 0 timmar/dag, sedan kunde jag bocka i de helgdagar som han ska ha helglön för enl byggnads, vi får väl se om det funkar när det är dags för aprillönen..

mvh stefan

Hej @Norell 

Bara hör av dig om det inte blev som du önskade så kikar vi på det. Kanske är det smidigare för dig om du ringer oss på supporten så kan vi koppla upp och kika tillsammans med dig. 

 

Ha en fin vecka

//Tinna

Lisa Stenström
UTFORSKARE

Hej,

 

Vi är också anslutna till Byggnads. Majoriteten av företagets anställda är timavlönade arbetare och arbetar också oregelbunden arbetstid, 40h/vecka.

Vi har valt att skapa ett grundschema som ligger i botten för alla, då grundschemat i botten är måndag - fredag 8h/dag. Dock har vi slutit överenskommelse om att det är tillåtet att arbeta in fredagar, vilket innebär att man då arbetar sina 40h måndag - torsdag. Tiden dom arbetar stämmer då givetvis inte mot grundschemat som ligger i botten - men vi har upptäckt att vi tappar många funktioner i Visma Tid om vi inte har ett schema med någon arbetstid inlagd på respektive anställd. Bland annat tappar man periodrapporteringen (tex om man registrerar tid i en period). Det positiva med ett 0-schema är att tidbanken inte lever sitt egna liv då systemet inte plockar upp schemaavvikelserna som blir när den anställde registrerar annat än vad schemat säger att dom ska arbeta respektive dag. Vi har därför valt bort funktionen Tidbank i just Visma Tid.

 

Detta var ett litet sidospår. Åter till din fråga... Och detta svar är nog egentligen endast användbart för dig om dina anställda är timavlönade.

 

Vi har skapat en frånvarotyp som heter "Helgdag" i Visma Tid och en tidkod som heter "Helglön". I Visma lön (600) kopplar vi tidkoden till lönearten 1110 Helglön, timavlönad - just för att kunna särskilja helglönen och den normala timlönen åt. Det här året är vi utvalda av SCB att lämna in rapporten KLP, Konjunkturstatistik, löner för privat sektor vilket gör det ännu viktigare för oss att kunna särskilja timlönen för arbetad tid från timlön för ej arbetad tid.

 

När helgdagarna infaller på en arbetsdag får då våra anställda registrera 8 timmar (om dom inte har arbetat såklart) med frånvarotypen "Helgdag" och välja tidkoden "Helglön".

 

Hoppas informationen kan vara behjälplig för dig, eller för någon annan! 😊