Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

asastrahlemo
MEDLEM

Allra första årsavstämning aktiebolag

Hej!

Jag ska göra min första årsavstämning aktiebolag.
Företaget startade i slutet av maj förra året. Jag är en helt och total nybörjare inom det här. Jag har verkligen letat, googlat och tittat efter i guider men jag förstår inte hur jag ska göra alls. Jag är riktigt frustrerad och det gör ju inte saken bättre direkt.

Jag tittar på checklistan och läser:

"Kontrollera att vinsten/förlusten från föregående års bokslut har flyttats till ett konto för eget kapital. Om du inte gjorde det direkt efter förra årets bokslut kan du göra det nu genom att skapa en manuell verifikation från Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Med verifikationen flyttar du saldot på bokföringskontot för Årets resultat till kontot för Eget kapital. Du kan läsa mer om hur du gör ombokningen och vilka konton som ska användas i forumet för Visma eEkonomi Smart i tråden Bokföra föregående års resultat." Länken leder till något som inte förklarar tillräckligt för mig så att jag förstår och jag förstår inte alls vad det är jag ska göra.

Under kontoanalysen finns ett saldo för årets resultat.

Jag går till Verifikationer-Ny verifikation och väljer Bokföring av årets resultat. Jag ser konto 8999 på kredit-raden och 2099 debet-raden. Men sen då? Ska jag ändra något datum?  Ska jag klicka på bokför och så blir det rätt? Är det inget steg alls efter det på verifikationen?

Kan någon förklara för mig som om jag vore fem år hur jag ska göra steg för steg. Eller skicka mig till rätt guide som verkligen visar steg för steg.

Tack!

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @asastrahlemo!

Jag förstår att det kan kännas lite rörigt i början - men det här har en relativt enkel lösning som tur är 🙂

Instruktionen du har följt gäller om man har haft vinst eller förlust föregående år, men eftersom att ditt företag är nystartat så ska inte någon föregående års vinst/förlust bokas om. Du ska alltså hoppa över det steget ditt första år.

För att förtydliga din fråga om bokföringen av 8999 och 2099 så gäller det för när du bokför årets resultat, dvs för ditt första räkenskapsår.

Om 8999 hamnar i kredit och 2099 i Debet betyder det att du gått med förlust.

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig på vägen, återkom gärna om du har några följdfrågor eller om något känns oklart.

Hoppas att du får en fortsatt fin tisdag!

/Tinne

asastrahlemo
MEDLEM

Tack!