Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra anskaffningsvärde på anläggningstillgång

Hej! 

Jag har en byggnad i mitt anläggningsregister som anskaffades 2019. Nu har det tillkommit kostnader i efterhand som ska tillhöra anskaffningsvärdet på byggnaden. Kan jag på något enkelt sätt lägga till beloppet som tilkommit i 2021(Ska påbörja avskrivning per 2021-01-01) på den existerande posten i anläggningsregistret eller behöver jag lägga upp en ny/till anläggningstillgång?

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Om anskaffningsvärdet på en anläggningstillgång ska ändras och påverka de kommande avskrivningarna går det bra att ändra detta direkt på den anläggningstillgången som redan finns upplagd. Om jag förstår dig korrekt så har du inte gjort några avskrivningar än och då kan du bara går till Bokföring - Anläggningstillgångar - klicka på byggnaden - Redigera och ändra beloppet i fältet för Anskaffningsvärde, då kommer detta belopp räknas med när du börjar göra dina avskrivningar från januari. 

Ha en fin dag! 
/My 

Hej!

 

Jag tolkar det som att du redan gjort avskrivningar för 2019+2020 för byggnaden? Då måste du lägga upp en anläggningstillgång till för tillägget.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100