Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Asa_468
MEDLEM

Ändra förfallodatum kundfaktura

När man skickat påminnelse på en kundfaktura så blir förfallodatum gråmarkerat och verkar inte gå att ändra. Finns det något sätt att gå runt det? Eller skriva en kommentar/stoppa så att inte fler påminnelser går iväg?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Asa_468 

Tack för att du hör av dig till oss. 

 

Påminnelserna i Visma eEkonomi sköter du helt och hållet själv genom att när du står under Försäljning - Kundfakturor välja knappen Åtgärder - Påminnelse för att skicka en påminnelse till din kund. 

 

Funderar på om det kanske är så att du har använt dig av tjänsten Visma Påminnelse Direkt?

Om du använt Visma Påminnelse Direkt så går detta också att styra. I FAQ för Påminnelse Direkt står det: 

 

"Kan man flytta fram förfallodatum för slutkunden?

Ja, det går bra om fakturan redan är skickat som ett ärende till Påminnelse Direkt.

Logga in i Påminnelse Direkt, välj den faktura det gäller genom att klicka på fakturaraden och klicka därefter på knappen Åtgärd. Välj flytta fram och välj nytt förfallodatum. Avsluta med att välja Skicka."

 

Hoppas att detta kan hjälpa dig och annars är du varmt välkommen att höra av dig igen till oss i forumet. 

 

//Tinna

Asa_468
MEDLEM

Hej,

Jag kanske var otydlig, jag använder inte Påminnelse direkt och jag har heller inga problem att skicka påminnelser. Utan när jag har skickat en påminnelse så händer det att kunden hör av sig och undrar om vi kan flytta fram förfallodatum tex en vecka. Det går då inte för rutan med förfallodatum är gråmarkerad och går inte att ändra. 

Då tänker jag att det skulle vara bra om jag kan skriva en kommentar till mig själv på fakturan eller på något sätt stoppa så jag inte skickar påminnelse igen innan överenskommet nytt förfallodatum.

Hej @Asa_468 

Tack för ditt förtydligande 🙂

 

Då vet vi att du arbetar utan tjänsten Påminnelse Direkt och hanterar dina påminnelser själv i programmet. Precis som du skriver så blir rutan för förfallodatum utgråad så fort du har skapat en påminnelse via programmet. Även om det är så här programmeringen ser ut i dagsläget så tar vi till oss detta som önskemål till förbättring.

Det du kan göra, som du också själv varit inne på, är att skapa en anteckning för denna fakturan där du påminner dig själv om att inte skapa ytterligare påminnelser. Du gör detta genom att öppna fakturan och sedan klicka på pratbubblan uppe till höger som visas bredvid notiserna och frågetecknet. 

 

 

Sedan klickar du på Ny - Anteckning och skriver en passande rubrik (vilken kommer att visas fetmarkerad) och sedan skriver du själva innehållet. I och med att du öppnar fakturan och här inne väljer att skapa anteckningen så blir denna synlig sedan i ditt listläge för obetalda kundfakturor enligt nedan.

 

 

Här kan du snabbt hålla muspekaren över pratbubblan för att läsa anteckningen och slippa lämna listläget för obetalda kundfakturor.

 

 

Det finns dessvärre ingen möjlighet att blockera från att skapa ytterligare påminnelser utan du får istället tillämpa denna funktion. 

 

Hoppas att detta kan hjälpa dig och annars är du varmt välkommen att kontakta mina kunniga kollegor på supporten för vidare hjälp. 

 

//Tinna