Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra förfallodatum

Det händer ibland att man råkar registrera fel förfallodatum på en leverantörsfaktura och inte upptäcker det förrän man granskar reskontran.
Men det är helt omöjligt att ändra det datumet. Jag förstår inte varför man inte skulle kunna få göra det, lika väl som man kan ändra mycket annat.
Vill man få rätt datum måste man "helt enkelt" skapa en kreditnota och registrera fakturan på nytt.

6 SVAR 6
Khedron Wilk
CHAMPION

Nyfiken-i-en-strut: Vilket program?

Hur upplever du att det påverkar er ekonomihantering? Jag kan se att man gärna vill ha förfallodatumet i rätt månad för att t.ex. prognoser skall bli rättvisande? Men annars?

//Glad bokföringsamatör 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är naturligt att vilja ha alla förfallodatum i rätt ordning, särskilt när man som vi har långt över 100 ej förfallna fakturor från en och samma leverantör.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej LarsR!

Är det att kunna sortera dem i ordning du tänker vore smidigt i så fall?
Annars - hur rent tekniskt i programmet hade du önskat att det såg ut?
Förklara gärna lite mer hur du hade velat att det såg ut.

Ha det gott!

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag menar helt enkelt att man ibland råkar skriva in fel förfallodatum, särskilt när som i vårt fall fakturor från en och samma leverantör kan ha väldigt olika betalningstid. Man kan ju ändra på en hel del  i en redan bokförd faktura. Jag skulle bara vilja att även förfallodatum kunde ändras. Jag låter inte banken automatiskt betala efter min reskontra, utan jag lägger in alla betalningar manuellt. Kan dock inte förstå varför man skulle behöva ändra datum manuellt i banken, som Pascal skriver. En smart rutin gör naturligtvis den ändringen automatiskt. Så fort man ändrar i en bokförd faktura ska naturligtvis den nya informationen skickas till banken. Allt annat ser jag som väldigt primitivt.
Pacsac
CHAMPION


i eEkonomi Smart kan man ändra datum, MEN ändringen på betalningen från banken måste göras separat i inet-banken

Khedron Wilk
CHAMPION

Lars R - hjälper detta dig?

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/nyheter-eekonomi-26-6

Registrera leverantörsfaktura där förfallodatum passerat/spärra leverantörsfaktura för automatisk betalning till banken 
För dig som har bankkoppling där du skickar dina leverantörsfakturor till banken via bankkopplingen har det tidigare varit ett problem att du inte kunde registrera in en leverantörsfaktura där förfallodatumet har passerat. 
Nu har du möjlighet att registrera leverantörsfakturor i efterhand, även om du har bankkoppling. Du har nu i samband med detta möjlighet att bocka för om fakturan har betalats manuellt på banken. Samma markering kan även användas för att spärra en leverantörsfaktura från att automatiskt skickas till banken för betalning.