Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nerko_
MEDLEM

Ändra från kontantmetod till faktureringsmetod.

Hej,

Ändrade till faktureringsmetod på grund av hög omsättning 2022-01-01 hos skatteverket.

 

Jag glömde dock att göra det i Visma Eekonomi. Alla fakturor från 1:a januari har bokförts via kontantmetoden.

Nu när jag ändrat till  faktureringsmetoden så bokförde den alla obetalda fakturor men från januari tills nu är alla fakturor fortfarande bokförda enligt kontant metoden. Alltså på inbetalningsdatum istället för fakturadatum.

 

Hur får jag programmet att boka om de fakturor, som redan bokats enligt kontantmetoden, enligt faktureringsmetoden? Att de bokas på 1510 på fakturadatum och från 1510 på inbetalningsdatum?

 

Mvh

Nerko

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

vilken momsperiod har du? Det är egentligen bara det som spelar roll - men har du redan momsdeklarerat i de månader betalningar gjorts/kommit in behöver du inte göra om utan göra rätt från och med nu. Har du årsmoms blir det rätt i vilket fall som helst. 

 

Nerko_
MEDLEM

Vi har kvartals-moms enligt fakturerings metoden från och med 1 jan 2022. 2 deklarationer måste ändras, de är inte deklarerade enligt fakturerings metoden. 

Hej Nerko_

 

Här rekommenderar vi att du kontrollerar med din redovisningskonsult eller Skatteverket om du behöver göra några korrigeringar gällande momsrapporterna som redan är gjorda och deklarerade. I forumtråden Byte från Bokslutsmetoden till Faktureringsmetoden kan du läsa mer om hanteringen i Visma eEkonomi. 

 

Har möjligen @AnnicaL något att tillägga eller ge råd kring? 

 

//Tinna