Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra momskod och belopp på verifikation

Hej!

 

jag har fått i jan och maj totalt 3 leverantörsfakturor med omv sk, de är registrerade med fel moms och moms kod på kostnads/moms konto. Jag gick in och ändrade de så att de blir rätt i bokföringen.

När jag går in på momsredovisning/skapa ny/ period augusti då får jag en avvikelse på datum och belopp.

Jag undrar vilken är nästa steg?

jag försökte gå in på själva verifikationen från momsredovisning januari och ändra manuellt och sen tänkte jag skapa fil men man kan inte röra de.

Hur hade ni gjort i liknande situationer?

/Julian

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej! 

Som jag förstår det så har du skapat en momsredovisning för perioden i januari som innehåller 3 leverantörsfakturor med felaktig momskod. Detta är nu rättat på verifikationen vilket gör att ändringen kommer med på momsredovisningen för augusti med korrekt momskod denna gång. Avvikelserna kommer upp eftersom leverantörsfakturorna har ett så pass gammalt datum, men varför du får avvikelser på belopp kan jag inte svara på, jag har för lite information om verifikationen och hur den är uppställd. 

 

Min rekommendation är att kontakta Skatteverket i första hand, eftersom januaris momsredovisning är felaktig men inlämnad. Kontrollera med dem om du kan rätta detta i augustis momsrapport istället eller om dem vill att du gör om januaris momsrapport. Rättar du det i augustis momsrapport så kan du bortse från avvikelserna och bokföra momsrapporten som den är, varningen stoppar inte dig.

Du får däremot gärna återkomma om du vill att vi kikar på verifikationen eftersom det finns avvikelser på beloppet. 🙂 

Du får ha en trevlig helg! 
/My 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack, du är alltid så tydligt!