Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Boka mot kundfordring/Leverantörsskuld

Hej

 

När jag lägger in fakturor bokas den inte mot  1510 Kundfordringar. När jag lägger in leverantörsfakturor Så bokas dessa ej heller mot 2440 Leverantörsskulder. Har använt Visma eEkonomi Pro sedan ett tag och vet ej vad jag gör fel. Kan någon svara mig på detta?

JAg trodde alla fakturor gjorde detta med automatik men ack som jag bedrog mig när jag körde in bokföringen i visma Period och År.

 

Terry

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Det låter som om du har ställt in företaget för kontantmetoden, då bokföring sker  först när en fakta betalas. Denna inställning görs vid uppstarten av företaget i eEkonomi, så har det blivit fel måste du starta om företaget. Kontakta supporten för hjälp. 

Kolla först på din momsregistrering om du ska använda kontantmetoden (även kallad bokslutsmetoden) eller faktureringsmetoden.

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Annica

 

Jo jag vet att jag kan ändra till fakturametoden. Men jag vill behålla kontantmetoden samt att fakturor bokas mot kundfordring/leverantörsskulder. Redovisningsprogrammet PEriod och ÅR tar upp att fakturorna inte är bokade mot kundfordringar/leverantörsskulder. Varför gör det så om det inte ska ske med bokslutsmetoden? OCh varför gör eekonomi sådana bokningar ibland?

 

Mycket tacksam för all er hjälp!

 

Terry

Hejsan, 

Jag är kanske inte riktigt med på vad du vill ska ske.

När du går efter bokslutsmetoden/kontantmetoden så bokförs inkomster och utgifter först när betalningen sker, alltså när en kund har betalat en fordran eller när verksamheten har betalat en leverantörsskuld, detta enligt god redovisningssed. Om det däremot finns obetalada fakturor vid räkenskapsårets slut så bokas dessa upp som kundfordringar respektive leverantörsskulder över årsskiftet. Det är inget du behöver tänka på själv eftersom du använder Visma eEkonomi, då får du mycket hjälp på traven. Du kan läsa mer i vår forumtråd Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi, där visar vi hur de obetalda fakturorna bokas upp stegvis. 

 

Jag börjar här så är du såklart välkommen att återkomma om jag missförstått något eller om du har funderingar! 🙂 
/My 

 


 

Hej!

 

Om det är så att bolaget är inställt på kontantmetoden så bokförs endast reskontrorna upp i samband med bokslut. Det går att ändra till rätt metod utan att starta om bolaget! 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa

 

Jag vill gärna ha kvar bokslutsmetoden och få fakturorna bokade mot kundfordring/leverantörsfaktura. av någon anledning sker detta ibland. Vet du eller någon annan här hur man gör för att få till detta? Hjälper det om jag bokför dem som kredit fakturor?

 

Terry

Hej!

 

Jag vet inte om du är helt medveten om skillnaden på de olika metoderna men du skriver att du vill ha kvar kontantmetoden men vill bokföra enligt faktureringsmetoden. Du kan inte ha bägge metoderna samtidigt. Antingen får du välja att ha kvar kontantmetoden eller så byter du till faktureringsmetoden. Du skriver att du använder Period & År men det är väl bara för byråer? Svårt att få rättvisande resultat månadsvis när man använder kontantmetoden eftersom fordringar och skulder bokförs först vid betalning. Jag skulle rekommendera dig att byta till faktureringsmetoden om du känner att du vill ha bättre löpande rapporter under året. Glöm inte att meddela skatteverket om du ändrar.

 

Skulder och fordringar bokas upp i bokslutet precis som My skriver. Det brukar ske i samband med att sista momsrapporten skrivs ut för året alternativt när du bokför den som betald på nya året.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100