Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra räkenskapsårets startdatum - tillåts inte trots korr verifikat

Hej!

Nu när jag skulle göra klart årsredovisningen i Visma Eekonomis Deklarationstillägg, så ser jag att jag haft fel startdatum på räkenskapsåret. Då det är mitt första år ska det ju vara samma som registreringsdatum hos bolagsverket som är 2019-01-11. Nu är det 2019-01-01.

 

Jag insåg tyvärr felet efter att jag kommit så långt att jag redan lämnat in deklarationen till Skatteverket där fel räkenskapsår står dock är ju alla siffror rätt.

 

Efter att kollat runt så verkar jag kunna bara ändra startdatum på räkenskapsåret i Visma men problemet är ju att jag hade ett verifikat den 2019-01-09 som var insättningen av aktiekapital som gjordes då. Jag får därför ett felmeddelande i Visma som gör att jag inte kan sätta om startdatum till 2019-01-11. Jag kunde inte ta bort eller ändra det verifikatet men kunde göra ett korrigeringsverifikat så jag gjorde det till startdatumet, 2019-01-11 (som jag läste något tips om var ok trots att banktransaktionen de facto var 2019-01-09). Men trots det ligger originalverifikatet ändå kvar på 2019-01-09 som bokföringsdag och hindrar mig från att sätta rätt datum på räkenskapsåret.

 

Kan jag få hjälp och råd med hur jag ska kunna lösa detta? Jag gör alltså årsredovisningen sedan i Vismas tillägg som hämtar in räkenskapsårets datum automatiskt från redovisningen.

 

Samt hur hanterar jag Skatteverket nu när jag redan lämnat in Inkomstdeklarationen? Jag antar att jag behöver göra en form av självrättelse där när jag väl fått allt klart i Visma och fått ut ett nytt rätt underlag för Inkomstdeklarationen. Men kanske finns andra sätt? Jag har lämnat in den via Filöverföring till SKV.

 

Tacksam för all hjälp!

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-12.

4 SVAR 4

Hej!

 

Inkomstdeklarationen är nog inga problem i detta fall. Det gör inget att det var fel i datumen i den filen utan siffrorna bör ju stämma iaf.

 

Värre med årsredovisningen för bolagsverket är stenhårda med datumen. Visma har informerat tydligt när man lägger upp bolaget att man ska kolla datumen i sitt regbevis om det är första året. Men du är absolut inte den enda som missat detta. Visma borde lägga till en blinkande text och kanske en siren som låter när man lägger upp räkenskapsåret ;-). 

 

Om det gjorts transaktioner innan första dagen för regdatum så går det inte att ändra datum framåt. Nu när du gjort korrigering så har du istället 2 verifikationer innan regdatum så det hjälper inte.

 

Tre alternativ finns nu:

1. Spara ner siefiler och register. Starta om hela bolaget och läs in filerna. Då tappar du alla reskontror och alla bilder hamnar "löst". Känns inte som ett så roligt alternativ men ofta det som rekommenderas. 

2. Skriv ut årsredovisningen till word och ändra datumen manuellt. Skicka in ÅR per post.

3. Mejla mig på lovisa.ljungvall@revidera.se så fixar jag årsredovisningen i mitt Visma Bokslutsprogram. Jag har möjlighet att ändra datumen i mitt byråprogram och du får möjlighet att lämna det digitalt. Beräknad tidsåtgång en dryg timme inklusive tid för att lägga upp ditt bolag i mitt program.

 

Finns givetvis fler byråer som kan hjälpa dig utan problem. Vi har oftast andra program från Visma där man kan "mixtra" lite.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lovisa!

Tack för snabbt svar, guld värt! 🙏

 

Ja, jag känner mig så dum att jag inte var mer noggrann när jag skapade räkenskapsåret från början. En toksiren med varnande saftblandare och kanske ett tjut av Hesa Fredrik skulle hjälpt 😁

 

Jag har faktiskt inte så många verifikat och bilder så det skulle faktiskt funka med alternativ 1 tänker jag utan för mycket huvudvärk. Det har inte hänt så mycket i mitt bolag nu under första året. Men det kan ju förstås ändå landa i slutändan att alternativ 3 blir bäst 🙂 Men för alternativ 1 med omstart, har jag några följdfrågor:

 

  • När jag exporterar ut och importerar in SIE-filerna, kommer inte då de/den felaktiga verifikatet med som du är utanför det nyskapade räkenskapsåret som startar då 2019-01-11? Eller hur/när rättar jag själva verifikatet?
  • Bilderna som hänger löst, visst kan jag koppla dem igen om jag vill då en och en till rätt verifikat efter lite detektivarbete? 🙂

Tack för hjälpen!!

Ring supporten för de brukar vara till bra hjälp så att inget missas! De kan koppla upp sig och hjälpa dig.

 

Du kan spara ner siefil och välja vilka datum som ska sparas ner. Välj då 190111-191231. Beroende på hur mycket register du har så kan du spara ner dem under Inställningar - Import och export. Hellre spara ner för mycket än för lite. Man kan även ändra datumen manuellt i siefilen om man öppnar den som textfil. Viktigt isf att spara originalet ifall man dribblar bort sig.

 

Bilderna kan du koppla ihop med resp verifikation men reskontrorna får du inte med. Spara därför ner alla kundfakturor också, viktigt!

 

När du gjort en omstart kan du inte ångra dig. Statistik på leverantörer och kunder tappas osv. Men om det inte är så mycket så kanske det inte spelar så stor roll.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen Lovisa! Jag ska slå en signal till supporten samt se till in case of emergency att spara ned underlag från reskontror etc. Tack!