Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

LenaVa
MEDLEM

Ange övriga avgifter och material vid RUT-faktura

Hur ska man ange övriga kostnader och materialkostnad vid RUT-fakturering, inkl eller exkl moms?

Ska beloppet för material in på raden för arbetstid även fast allt material är fakturerat på egna rader? Känns som om det blir lite "tårta på tårta".

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej LenaVa och välkommen till forumet!

 

Du ska särskilja på arbetstimmar och materialkostnad. Rutan där du skriver in materialkostnader är för det material som gått åt vid utförandet av det arbete som du angett timmar för. Du anger arbetstimmar separat i rutan där det står Arbetstimmar.

Vid Övriga kostnader anges de kostnader som du fakturerat kunden i samband med det skattereduktionsgrundande arbetet, till exempel expeditionsavgift, frakt och resekostnader. Beloppen som skrivs in under Materialkostnader och Övriga kostnader är "inbakade" i ditt skattereduktionsgrundande jobb och är endast information till Skatteverket. Det visas alltså inte på fakturan som går ut till kund. 

 

 

 

Om dina materialkostnader och övriga kostnader är skattereduktionsgrundande så skrivs det alltså in under Materialkostnader och Övriga kostnader, vill du specificera dessa för kunden så kan du förslagsvis lägga in en textrad på fakturan och förklara att det ingår i det skattereduktionsgrundande beloppet.

 

Vill du fakturera specifikt för materialkostnad och övriga kostnader så behöver du skapa upp egna artikel för detta och lägga in på fakturan, vilka ska läggas in med inklusive moms.

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig med din fråga.

Om något känns oklart eller om du har några andra frågor är det bara att återkomma.

 

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne

Hej!

Tack för svar, men känner mig fortfarande lite osäker (ny på det här med RUT). Jag bakar aldrig in material eller övriga kostnader i timpriset, utan har separata artiklar för respektive kostnad. Ska jag då lämna blankt i rutan för ”Övriga kostnader” ovanför fakturaraderna och i rutan för ”Materialkostnader”? 

Hej

För att det ska bli rätt till kund och skatteverket så ska du ha en artikel som är för arbete och en artikel som är för materialet. 

Om du ex har fönsterputs som tjänst där du har ett timpris på 585kr/tim och en material kostnad för detta jobbet på 125kr så lägger du upp en faktura med två artiklar. Se nedan. 

 

Skärmavbild 2022-06-27 kl. 13.54.20.png

// Jocke - JP Ekonomiservice