Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KentACar
MEDLEM

Ångra faktura kan skapa faktura i en låst momsperiod vilket krånglar till momsredovisningen

Detta kommer att bli fel i nästa momsredovisning om jag inte korrigerar momskoden i verifikatet till Ingen moms samt gör en manuell hantering av momsen i momddeklarationen för att inte förlora den debiterade utgående momsen.

Ska "Ångra faktura" verkligen kunna skapa en faktura i en låst momsperiod, vilket gäller detta fall.



Hälsningar
Kent

4 SVAR 4

Nejdå, programmet känner av och tar med sig den krediterade fakturan med moms till nästa momsrapport. Det enda som händer är att du får upp en varning i momsrapporten att en verifikation har ett avvikande datum. Det är bara att ignorera den varningen så kommer momsen med.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
KentACar
MEDLEM

Hej!

Tack för svaret. Det känns inte självklart att ignorera en varning och lita på att "programmet" gör rätt i nästa momsredovisning. En varning är en varning och jag kan inte hitta detta undantag i hjälpen, jag har läst här: https://vismaspcs.se/support/checklista-moms

Hur går detta förresten till? Hur hittar Visma en "oanvänd" moms i perioden oktober-december när datumet på verifikationen är 4 september? Har programmet även koll på vilka verifikationsnummer som ingår i en viss rapport? Och om det är så, varför redovisas inte detta i dialogen på ett eller annat sätt.

Dessutom, jag gör den kommande momsredovisningen för perioden som påverkats i början på januari 2020. Med ett nytt räkenskapsår aktiverat. Jag förstår inte utan en förklaring.

Har du chans att förklara känner jag mig tryggare.

Tack på förhand!

Hälsningar
Kent

En varning är en varning. Då får man ju kolla vad varningen är för något. När du i detta fall ser varningen och klickar på den så kommer det stå att varningen är avvikande datum på en viss verifikation. Och du kommer känna igen transaktionen och kan då godkänna rapporten ändå så tas transaktionen med. Varning om felaktigt belopp bör däremot följas upp och rättas.

När du gör absolut första momsredovisningen i eEkonomi så tar programmet alla bokförda verifikationer i just den perioden och inga transaktioner innan. I kommande momstömningar så tar programmet med alla transaktioner du gjort efter den förra momsredovisningen fram till sista datumet i nästa rapport. Jag tror att programmet känner av vernr men annars får Visma svara själva om du vill ha ett mer tekniskt svar.

Mvh

Lovisa


Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
KentACar
MEDLEM

Vi kan stänga där.

Tack för din tid.

Med vänlig hälsning
Kent