Hej,
Ny med allt det här.
Jag har två kundfakturor som jag laddade upp (PDF) och skapade när de kom in, sen verkar jag på nåt sätt ha bokfört dem som betalda. Måste ha varit trött, trodde att jag gjorde det genom att matcha bankhändelse men tydligen inte. Bankhändelserna är omatchade och nu kan jag inte matcha dem då fakturorna redan har verifikationer att det är betalda. Vad gör jag?
MVH / Anders
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-08-29
Löst! Gå till lösning.
Bra att du hörde av dig så vi kan hjälpas vi åt 🙂
Det känns som du kan ha registrerat en inbetalning direkt på dina fakturor och nu kan du inte matcha bankhändelserna mot fakturorna då de redan är betalda i programmet.
Om du vill ångra inbetalningen och istället matcha med bankhändelsen som du importerade från banken, så går du till Kassa- och bankhändelser och sedan fliken Periodens bankhändelser. Leta upp händelserna som skapades när du registrerade inbetalningarna och välja sedan Ångra matchning. Därefter kan du matcha dina importerade bankhändelser mot fakturorna.
Lycka till och har du några följdfrågor är det bara att höra av dig.
//Tinna
Hej @Tinna Gunnarsson,
Nja, jag har nog krånglat till det värre än så för mig, kanske var lite vag i min förklaring.
Nu sitter jag med saldodiff på bankkontot, men fakturan står fortfarande som betald så att jag ej kan matcha händelsen mot den. Jag sliter mitt hår och önskar att ingen revisor någonsin ska behöva titta på detta och se hur dum jag är. 😅
När jag går inte på Kassa och Bankhändelser och sedan fliken Periodens bankhändelser så ser jag inte händelserna som skapats då jag "betalat" fakturan (som nu är obetalad på grund av korrigeringsverifikation men ändå låst som betald) utan endast de omatchade bankhändelserna.
Testa Pacsacs lösning och behöver du mer hjälp så slå en signal till oss så ska vi hjälpa dig att redan ut detta.
Välkommen att kontakta supporten
//Tinna
Tack, jag ringde supporten och vi löste det.
MVH / Anders
Ett tips inför framtiden - lås företagskontot för manuell verifikation (samma gäller leverantörsreskontran)
Sedan till ditt problem så får du försöka backa tillbaka alla bokningar för att sedan i 'Kassa och bankhändelser' registrera betalningen som 'betalning av leverantörsfaktura' och där leta upp den riktiga fakturan. Att du inte ser händelsen kan det bero på att du skapat en manuell verifikation?
Tack för bra tips, det ska jag verkligen ta till mig!
MVH / Anders
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.