- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Ångra resp. kvitta fakturor
Hej,
Jag läser om kvittning och ångra lev. och kundfakturor på många ställen här, men jag förstår ändå inte riktigt vad skillnaden är mellan dessa åtgärder. Vet inte om det finns något svar, men hittar inte svar på denna "dubbelfråga".
- När ångrar man?
- När kvittar man?
- Vad händer vid dessa åtgärder?
- Och varför finns inte alltid båda alternativen att välja?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej
Möjligheten att kvitta uppstår när man har en kreditering som man vill kvitta mot en faktura och då sker en motbokning i systemet av krediteringen mot fakturan. Gäller det kundfakturor/krediteringar så bokförs fakturan som "Inbetald" och krediteringen som "Utbetald".
På senare tid har man infört möjligheten att Ångra fakturor. Det kan man använda om man registrerat fel eller måste ändra något. Men att Ångra en kundfaktura som redan skickats till kund är inte lämpligt utan då bör man utfärda en kreditnota och Kvitta. Men har man bara skrivit fel och Bokfört kan det vara praktisk att kunna Ångra. När du Ångrar skapar systemet automatiskt en kreditnota som sedan automatiskt kvittas enligt ovan.
Kvittning görs alltid via kreditnotan.
Vänliga hälsningar
RoffaK
