2023-12-08
09:25
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2023-12-08
09:25
Anställd i eget aktiebolag
I mitt aktiebolag har jag inga anställda, och jag har själv inte tagit ut någon lön eller skattepliktiga förmåner. Nu läste jag att jag som ägare av AB räknas som anställd.
Om jag skulle nyttja friskvårdsbidrag eller annat skattefri förmån, måste jag då anmäla bolaget som arbetsgivare och lämna in arbetsgivardeklaration??
1 SVAR 1
2023-12-09
13:58
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
2023-12-09
13:58
Syftet med friskvårdsbidraget är att det skall utgå till alla anställda! Du gör som jag, tar inte ut någon lön.
Detta har jag läst,
Friskvårdsbidrag i aktiebolag
Ägare av aktiebolag har rätt till friskvårdsbidrag om lån utgår från företaget. Ägaren betraktas i de fallen som en vanlig anställd.
Föreslår att du skickar in frågan till Skatteverket med tydligt angivety förutsättningarna.
/Rolf
Svara
