Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

GuruKonsulten
UTFORSKARE

Arbetsgivardeklaration syns inte på skattekontot trots att krediteringen är gjord

Jag har gjort en arbetsgivardeklaration i Visma eekonomi som jag bokfört. Under verifikationer hittar jag den med följande poster:

1630: 6142Kredit

2731: 3142Debit

2710: 3000Debit

Sedan har jag gjort en överföring mellan mitt bankkonto och skattekontot med följande bokförda verifikation:

1930 6142Kredit

1630 6142Debit

 

När jag går in under Kassa/Bankhändelser och väljer skattekontot så syns bara överföringen mellan bankkontot och skattekontot, dock är saldot 0 kr vilket antyder att arbetsgivardeklaration finns med.

 

Går jag in under Bokföring/Kontoanalys/Huvudbok och filtrerar på 1630 ser jag att båda verifikationerna är med och saldot är 0 kr.

 

Är inte detta fel, borde inte arbetsgivardeklarationens poster visas under Kassa/Bankhändelser?

5 SVAR 5

När du är inne på skattekontot under Kassa- och bankhändelser så ska du importera skattekontot för perioden. Den lilla rutan bredvid Avdragen skatt och Soc avg kan du bocka för för att matcha dem tillsammans. Välj arbetsgivardeklaration och välj i rullgardinen den dekl det gäller. Då kommer det se korrekt ut under kassa- och bankhändelser sen. 🙂 

 

Eftersom du redan bokfört överföringen från banken så ska du inte glömma att kryssa bort inbetalningen.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Det där var inte helt självklart. Det borde ni göra en instruktionsfilm på. Tack för hjälpen!

Det håller jag med om! Instruktionsfilm eller annat förtydligande hade varit bra 👍

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

EDIT: Har redigerat inlägget kanske 4ggr nu, men kort och gott:

 

Bland mina anteckningar så har jag kopierat ett citat från Visma som lyder: "När utbetalningen har registrerats på banken ska du matcha den under Kassa- och bankhändelser. Om du har ett aktiebolag matchar du betalningen mot Övrigt uttag - Betalning till skattekontot."

Det här står som sista steget.

 

För mig har det varit minus på skattekontot, och efter att jag kollat igenom så misstänker jag att jag har missat att bokföra att jag skickat pengar till skattekontot. Dvs jag har bokfört att pengar dragits från 1630 men aldrig att jag skickat från 1930 till 1630.

 

Så då behöver jag kanske bara göra en ny händelse?

Jag tycker det är bra att antingen ha bankkoppling eller klistra in bankkontot under kassa- och bankhändelser för att säkerställa att man har koll på transaktionerna och inget missas. Om man gör löner i eEkonomi så tycker jag det är smidigt att använda funktionen att läsa in skattekontoutdraget också. Men det viktigaste är att banken och samtliga konton avseende skatter stämmer i slutändan oavsett om du använder finesserna i programmet eller inte. 

 

Om du inte bokfört betalningen från bankkontot till skattekontot så antar jag att både skattekontot och bankkontot diffar så då får du lägga upp en händelse för detta. Gå gärna till kontoanalysen och stäm av kontona 1630, 2710, 2731 samt 2650 så att du har koll på vad som ligger där.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100