Hej forumet,
Min vän som hjälpte mig med bokföringen i mitt pyttebolag har tyvärr gått bort och jag håller på att göra årsredovisningen för det innan inlämning. Avreggade det för moms och skatt 2023 Augusti 31 då det inte längre är aktivt så detta är bara "det sista".
Bolaget lämnade 23k cirka i negativt resultat 2022 och på något vis är det missa tatt föras in i 2023 antar jag som nu blir fel för 2023 års bokslut. Vad har glömts och hur kan jag korrigera kontona? Det var dessvärre 20 år sedan jag bokförde sist så är definitivt slö i ämnet...
Löst! Gå till lösning.
Gör en manuell verifikation per 231231 där du krediterar 2099 med 23223,74 och debiterar 2019 Balanserat resultat med samma belopp. Detta skulle ha gjort efter årsstämman under 2023.
Det som sedan ska finnas på 2099 är 2023 års resultat.
Provar, men 2019 finns ej aktiverat. Kan ju givetvis aktivera det men det heter inte balanserat resultat utan årets resultat delägare 1 ... det låter inte rätt?
Är det 2091 som används ?
Sorry, det var 2091 som du ska föra över det äldre beloppet till.
Hej!
Ok , gjort detta men får fortfarande samma fel. Blir galen för jag fattar inte varför.
Har du bokfört resultatet för 2023 på 2099? På bilden du lagt med är saldot 0 på 2099 och det ska det ju inte vara för 2023. Eller lyckades du få precis noll i resultat det sista året?
Hej, har inte varit den som bokfört, det är en vän som tyvärr gick bort som gjort det och jag har lagt ner arbetet i firman och avreggat den för f & a skatt, försöker bara stänga den bokföringsmässigt så jag kan likvidera bolaget sedan alt överlåta. Men det är ju en årsredovisning inlämnad för 2022 under 2023 som programmet släppt igenom och då bör ju årets resultat vara korrekt bokfört(?). Det är troligtvis 5 minuters arbete för någon med koll att korrigera med manuell verifikation så det stämmer med verkligheten. Bolaget har bara lämnat negativa resultat och inte 0.
Vill du ta dig an arbetet? 🙂
? =(
Sorry, jag såg inte frågan 😉 mejla mig på ekeskogkonsult@gmail.com så kan vi gå vidare om du vill anlita mig för detta. /Annica
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.