Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linusen
MEDLEM

Årsavstämning varning reskontra Saldot på leverantörsskuldkontot (2440)

Hej
Kör K2.

Ska göra årsavstämning / bokslut som jag gjort ett par ggr tidigare med Visma.
Ser i avstämning på reskontra
Saldot på leverantörsskuldkontot (2440) är 1 481,00 kr per 2023-12-31. Summan av obetalda leverantörsfakturor på samma dag är 0,00 kr. Dessa belopp ska överensstämma.

Jag har Visma inställt på K2 för mitt bolag.
2448 ska jag ju inte bokföra om på för mot K2 ska man kanske istället bokföra på upplupna kostnader 2990 enligt tooltip från Visma?

Jag undrar om detta är nödvändigt. På INK2R 2.45 står det ju tydligt leverantörskulder som Visma skapat åt mig och mitt saldo där är ju korrekt. Så har jag haft det senaste 13 åren. Fakturan betalas på andra sidan året och nollas ju då utan problem.

Ska jag bara strunta i varning i avstämningen?

3 SVAR 3

Låter som att du bokfört något manuellt på konto 2440. Gå till Bokföring - Kontoanalys och sök på konto 2440. Nu vet jag inte hur många transaktioner du har men förhoppningsvis hittar du snabbt vilken post som blivit fel 🙂

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hejsan
Jag kanske var otydlig i mitt första inlägg. 
Jag har bokfört inkommande fakturor manuellt på 2440.
Vi årets slut hade hag fortfarande några obetalda fakturor på totalt 1481kr. Dessa betalades i jan och kontosaldo på 2440 blev då 0 (dvs 1481kr hänger ju med som ingående saldo från föregående år) men inte innan bokslut. Inga konstigheter. Inget som enligt mig är fel bokfört.

Dessa 1481kr hamnar fint på INK2R 2.45 som de gjort alla år för mig.

Jag ser inga problem med det. Mitt problem var mer att Visma tycker det krävde en varning för mig som litet bolag K2.

Du skriver
"förhoppningsvis hittar du snabbt vilken post som blivit fel"
Jag tycker inte jag gjort fel. Vad anser du jag gjort för fel?

Då förstår jag. Och då stämmer ju kontot så helt ok att du ignorerar just den punkten. 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100