Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

maudan
MEDLEM

Årsredovisning - balansräkning

Hej

Då jag nu håller på med årsredovisningen så kör jag fast då det gäller Aktiekapitalet som inte kom med i balansräkningen. Letade här i forumet och hittade hur jag kunde lägga till det i "förändringar eget kapital" efter att jag gått in i inställningar och satt ett startdatum för företaget. ( Första bokslutet som görs).

Efter att jag lagt in aktiekapitalet 25 000:- och tittar i balansräkningen så ser allt OK ut till jag kommer till summan av eget kapital som då helt plötsligt är större än summan i kassa /bank som stämmer. Allt stämde till egna kapitalet lades till.. Summerades ihop så att säga. Det går inte att göra digital signering om inte aktiekapitalet står där... 

Är det fler som har det här problemet? Hur ska man göra?

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Om aktiekapitalet är rätt hanterat i bokföringen, dvs inlagt som ingående balans vid uppstarten, ska det inte behövas någon extra justering i årsredovisningen eftersom det då redan finns med. Aktiekapitalbeloppet behöver inte alls finnas kvar just på bankkontot vid bokslutet, pengarna kan ha använts för inköp som påverkat resultatet eller investeringar som ligger på annan plats i balansräkningen. Så just att bankkontots saldo är mindre än aktiekapitalet behöver alls inte vara något fel.

Aktiekapitalet ligger på Debet 1930 Kredit 2081 men kommer ändå inte med i förändring av kapital. Om jag inte lägger till det så kommer ett felmeddelande upp att det inte balanserar - kan alltså göra digital signering.

Känns tokigt då kapitalet blir större än likvida medel i kassa/bank

AnnicaL
CHAMPION

Kan du klistra in en bild på hur det ser ut nu i Förändring av kapital? Vad har du lagt in manuellt i den sammanställningen? 

maudan_0-1674551333818.png

Så här ser det ut och då hade jag lagt in 25 000 på aktiekapital. Då blir det ingen varning men som sagt fel på kapitalet

AnnicaL
CHAMPION

Men rutan för aktiekapital är ju tom - längst upp till vänster.

Ja, jag provade med att ta bort den igen.

Har nu lagt in den igen och då ser det ut så här

Kan man minska summan på årets resultat så att de tillsammans blir den summan.. Alltså Aktiekapital 25 000 och 244 398 eller blir det då fel någon annanstans istället. Bifogar bild på balansräkningen så ser du vad jag menar med belopp i kassa och summan eget kapital.

maudan_0-1674552033260.png

maudan_1-1674552270928.png

 

AnnicaL
CHAMPION

Nej, du kan absolut inte minska årets resultat, det är vad det är enligt resultaträkningen! Delen Förändring av eget kapital ser helt korrekt ut. Som jag skrev förut finns det ingenting som säger att kassa/bank ska vara lika stort som eget kapital - det är det bara precis när bolaget är nyregistrerat. Du har ju fordringar också, och även skulder (som inte syns i balansräkningen du klistrat in). Du får nog kontakta supporten om programmet ger felmeddelande trots att allt stämmer i årsredovisningen.

Tackar för all input.. Programmet ger inget felmeddelande om jag låter det vara så.. Så då tänker jag att jag kör så och som du säger att eget kapital och kassa/bank inte behöver vara samma! Thank U!